mistä lasikuitua/hartsia

Kaikki Mersujen muokkaamiseen liittyvä keskustelu.
Avatar
MasaMbW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1703
Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
Paikkakunta: Tampere [Kangasala]

mistä lasikuitua/hartsia

Viesti Kirjoittaja MasaMbW124 »

elikkä pitäis saada vähän isompi erä noita. vaikka 10 neliöö ja reilut 10 litraa hartsia...? mistä kannattais ostaa että sais edullisesti
W124: 200e '88 tuning/hifi ikuisuusprojekti
W204: 220cdi '07
masah
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Su 12.02.2006 22:18
Paikkakunta: etelä-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja masah »

kokeileppas pirauttaa jollekkin lasikuitu veneen valmistajalle.itse oon hankkinu paikalliselta..mutta en muista enää hintaa aikaa jo kulunut jonkin aikaa
Avatar
MasaMbW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1703
Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
Paikkakunta: Tampere [Kangasala]

Viesti Kirjoittaja MasaMbW124 »

mitäs ohjeita antaisitte ton lasikuidun kanssa.. jonkin verran oon lasikuidusta tehnyt, mutta kaikkia jippoja en vielä osaa.. tarkotuksena olis tehä takapuskuri, ja jos onnistuu hyvin, niin ottaa siittä muotti ja tehä pari kpl myyntiin. niinkun että kuinka monta kerrosta mattoo kannattaa laittaa ynnämuuta.
W124: 200e '88 tuning/hifi ikuisuusprojekti
W204: 220cdi '07
jupehalm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1371
Liittynyt: To 04.11.2004 10:29
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja jupehalm »

Tollanen satsi varmaan likemmäs 100€. Jos 10 neliöö mattoa maksasi siinä n.30€(riippuu maton vahvuudesta) ja hartsi ja kovetin loput. Muistaakseni kun ostin hartsia ni sitä myytiin kilohinnalla. Veneen valmistajilta kannattaa kysellä ja eripaikoista koska hinta eroakin on huomattavasti.

(Nuo hinta arviot sitten suuntaa antavia, koska kuitenkin jo yli vuosi kun itse ostin)
Avatar
MasaMbW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1703
Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
Paikkakunta: Tampere [Kangasala]

Viesti Kirjoittaja MasaMbW124 »

ite ostin viimeks honkkarista.. oli päälle 7e neliö, ja sellanen kilo hartsia oli vissiin päälle 10e.. :shock:
W124: 200e '88 tuning/hifi ikuisuusprojekti
W204: 220cdi '07
jupehalm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1371
Liittynyt: To 04.11.2004 10:29
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja jupehalm »

Kopioitavaan palaan voi vaikka laittaa irroituslakkaa(yleinsä löytyy samasta paikasta kuin muutkin lasikuitu tavarat). Itse käytin sitä kun tein puskureista ja helmoista kopiot.

Jos siitä nyt rupeaisi kopioimaan niin irroituslakka ensin puskuriin.
Sitten mattoa päälle ja hartsit perään. Sitten kun mattoa on 1-2 kerrosta voi kopion ottaa irti. (sen jälkeen sitä voi vahvistaa ulkopinnalta). Ja siitä kopiosta kannaatta tehdä muotti. Eli sen kopioidun palan sisäpuolelle irroituslakkaa ja sitten sinne perään matot ja hartsit. (Näin saa heti mahdollisimman sileän pinna kopioidun puskurin ulkopuolelle).

Kovin helppoa se ei aluksi ole koska hartsilla sivelty matto voi roikahtaa pinnasta.

Onnea puskurin tekoon :D
Avatar
MasaMbW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1703
Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
Paikkakunta: Tampere [Kangasala]

Viesti Kirjoittaja MasaMbW124 »

kyllä itellä jonkun verran on kuiduttamisesta kokemusta, ku oon modannu tota omaa etupuskuria vähän, sun muuta korjaillu joskus. mut toi muotin teko on mulle uus juttu ja toi irroituslakka.
W124: 200e '88 tuning/hifi ikuisuusprojekti
W204: 220cdi '07
jupehalm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1371
Liittynyt: To 04.11.2004 10:29
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja jupehalm »

Olipas kallista..( mielestäni :? ) Tainnu pikkasen hinnat nousta. Niissä voi olla kyllä hintaa jos on valmiita 1-5 litran tölkkejä. Mutta kannattaa kysyä niiltä jotka lasikuitua käytää jatkuvasti kun niillä sitä on tynnyri kaupalla ni voi saada halvemmalla. Se mistä itse ostin ni hartsin kilohinta tippu aina mitä enemmän otti.

Biltemassakin taitaa olla lasikuitua myytävänä :wink:
Avatar
MasaMbW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1703
Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
Paikkakunta: Tampere [Kangasala]

Viesti Kirjoittaja MasaMbW124 »

juu on varmaan biltemassakan, mutta kyllä se melkein tosiaan kannattaa kysyä joltain venemieheltä :P sitä kuitenkin meneen jonkin verran, jos aikoo pari kopiookin tehdä. kuinka sileetä pintaa on mahollista saada tolla kuidulla, sellasta että ei tartte kittiä olleskaan?? :roll:
W124: 200e '88 tuning/hifi ikuisuusprojekti
W204: 220cdi '07
Avatar
waari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: Ke 17.08.2005 15:43
Paikkakunta: Vantaa

Re: mistä lasikuitua/hartsia

Viesti Kirjoittaja waari »

MasaMbW124 kirjoitti:elikkä pitäis saada vähän isompi erä noita. vaikka 10 neliöö ja reilut 10 litraa hartsia...? mistä kannattais ostaa että sais edullisesti
Ainakin Vantaalla myy Opekki,taitaa Biltemassakin olla polyesterihartsia,ei kai ole sekään sen huonompaa,kunhan on tuoretta.matto ristiinkudottua,se missä on kuidut sikinsokin saattaa aiheuttaa harmaita hiuksia tuossa hommassa jopa nuorille :) epoksihartsi on parempaa,ja selvästi kalliimpaa.
Yhden kanootin olen tehnyt,vaatii hyvän ilmanvaihdon ja yli 15ast.lämpöä.

Yllytykseksi tuollainen linkki :roll:
http://www.a1netti.com/mikko.kalaoja/etu.htm
Kulkuneuvot:
Fiat Adria Win peltikuorinen ainakin kesän ajossa.
VW Transporter Syncro 4X4 avolava 2,4D -97 rankempaan maastoon.
Mönkijä Kymco MXU 500 kun ei volkkarillakaan enää pääse.
Vito 639 matkailuauto kierretty 2017 12 maassa +Suomessa seisonnassa talviautoksi kai päätyy.
Mb 220 cdi 202 kori seisonnassa.
jupehalm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1371
Liittynyt: To 04.11.2004 10:29
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja jupehalm »

Ittelle en kerinny ostamaan, mutta oon nähny käytettävän uritettua metallista telaa jolla rullataan päältä sitten kun on hartsit levitetty. Sillä saa turhat ilmat pois.

Irroituslakka on litkua kuin vesi. Sitä voi levittää ihan normaalilla pienellä pesusienellä.
Irroituslakka kuivuu tosi nopeasti(muutama minuutti). Pariin kertaan sitä kannataa laittaa ni saa paremmin irti tehdyn kappaleen. Sienen voi pestä ihan vedellä koska se on vesiliukoista.
Avatar
MasaMbW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1703
Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
Paikkakunta: Tampere [Kangasala]

Viesti Kirjoittaja MasaMbW124 »

ajattelin, että voisin tuosta zenderin etu ja takapuskurista tehdä vaikka toiset kappaleet, vaikka just myyntiin, jos joku haluis vaikka ostaa, ja jos oikein innostuis tohon lasikuitu hommaan, niin tekis vaikka vähän pulleemmat loksut 8) oli kyllä hyvä tuo linkki minkä waari laittoi! kiitos paljon! :shock:
W124: 200e '88 tuning/hifi ikuisuusprojekti
W204: 220cdi '07
Avatar
cali
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: Ke 21.09.2005 18:12

Viesti Kirjoittaja cali »

just ostin kuitua ym kaikki mahd tarvikkeet eli matot, hartsin, kitit, gelcoatit, kovetteet irrotusvahan... aineita tuli aika reilusti ja se oli kans siinä satasen paikkeilla.. joku 13neliöö taitaa ollla mattoo ja hartsia 13 kiloo..

mut et sä välttämättä niitä kaikkia tarvii..

hain ne lentolassa olevasta venepuljusta.. tunnistat kyllä paikan kun meet ajaan lentolan läpi(veneitä *tusti pihassa)..kysymällä selviää.. arteknolla ei oo täälä ainemyyntiä.. muista sit kysyä sieltä kaikille aineille omat käyttöohjeet..niillä on "jonkin verran" kokemusta just niistä aineista..(jos jotain oikeen lapulla saat niin tarjoo toki mulle kopioo tai skannattua kuvaa tiedostona)

sen verran biltemalaisesta, että oon ennen ostanu sieltä(on ihan riittävän hyvää kamaa) eli ei amatööri huomaa eroo, muutakun maton käsittelyssä, mutta saat kaks kertaa enemmän kaikkee samalla rahalla jostain tommosesta paikasta, koska ne ei oo keskittyny niitten aineitten myyntiin, ja kerää niillä voittoja.. niillä on niissä valmiissa tuotteissa tarpeeks tuottoo virmalle..
Avatar
MasaMbW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1703
Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
Paikkakunta: Tampere [Kangasala]

Viesti Kirjoittaja MasaMbW124 »

meneekös toi hartsi sitten miten äkkiä vanhaks, jos sitä ostaa varastoon?
W124: 200e '88 tuning/hifi ikuisuusprojekti
W204: 220cdi '07
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Noh niin, tässäpä lujitemuovihommista hiukan juttua.
Olen tehnyt kymmeniä lujitemuoviahkioita + muotteja muutaman.

Työskentelylämpötila on +20 astetta. Kovetinta coateihin ja laminointihartsiin lisätään valmistajan ohjeen mukaan. Nyrkkisääntönä on 2 %. Jos työskennellään kylmemmässä, kovetinta lisätään hiukan enemmän.
Työskenneltäessä hartsin kanssa pitää huolehtia hyvästä tuuletuksesta ja käyttää sellaista hengityssuojainta, jossa on aktiivihiilisuodatin. On myös mahdollista käyttää epoksia, jolloin ei ole tuuletusongelmia.

Lähdetään muotin tekemisestä. Ensin tehdään muotille muotti. Sen voi tehdä hyvin monesta materiaalista. Tärkeää kuitenkin on, että viimeinen pinta on mahdollisimman sileä ja sellainen, ettei se ole huokoinen. Jos muotti tehdään puusta, niin kannattaa ensin maalata tai lakata pinta ja kiillottaa se ennen vahausta. Filmivaneeri on sellaisenaan valmis pinta muottiin.
Myös päästöt tulee huomioida. Kulmien säteen tulisi olla mahdollisimman suuri, vähintään 15-20 mm.
Pinta viimeistellään vahaamalla 4-5 kertaan. Vahana käytetään joko varsinaista muottivahaa tai carnaubavahaa (autovahaa, jossa ei ole silikonia!). Vahausten välillä riittävä kuivamisaika, n. 3 tuntia. Lopuksi on hyvä laittaa irrotusaine. Levitetään siveltimellä, vaahtomuovilla tai ruiskuttamalla.
Varsinaisen muotin tekeminen aloitetaan levittämällä ensin muottigeeli muotin muotin pintaan. Mieluummin mustaa. Tavallinenkin gelcoat käy, mutta jos tehdään useita kappaleita, muottigeeli on kestävämpää.
Muottigeeliä levitetään kaksi kerrosta. Sivellin on käyttökelpoinen. Annetaan välillä kovettua riittävästi ennen seuraavaa kerrosta.
Geelcoatin kovettuminen kestää parisen tuntia. Sen jälkeen voi aloittaa lasikuitumaton laminoimisen.
Muotoile lasikuitumaton palat muotin mukaan sopiviksi. Kertakäyttömuottiin riittää 3-4 kerrosta keskiraskasta (600 g/neliömetri) mattoa, tukevaan muottiin 5 kerrosta on riittävä. Jos muotti on monimutkainen (vältä!), niin laminointi kannattaa aloittaa ohuella matolla (300 g/neliö).
Valmistele hartsi ennen kuin aloitat laminoimisen. Ota sellainen määrä hartsia, jonka pystyt käyttämään 10-15 min aikana. Suurempi määrä jämähtää helposti käsiin. Lisää hartsiin kovetinta n. 2 % ja sekoita. Muista käyttää sellaista astiaa, joka kestää hartsin. Maalitelakaukalot ovat hyviä.
Aloita laminointi levittämällä joko siveltimellä tai telalla hartsia muotin pintaan. Käytä vain sellaisia teloja ja siveltimiä, jotka kestävät hartsia.
Levitä matto, laita lisää hartsia ja telaa matto huolellisesti muotin pintaan. Paras tulos käsilaminoinnissa saadaan alumiinitelalla, joka on pitkittäin uritettu. Rullaa sillä niin kauan, että kaikki ilma poistuu hartsin seasta. Ilman poistuminen näkyy pinnan muuttumisena hartsin väriseksi. Pienissä kappaleissa voit myös töpöttää siveltimellä ilmat pois.
Jatka, kunnes kaikki kerrokset on laminoitu. Voit hyvin keskeyttää esim. parin kerroksen jälkeen ja jatkaa hiukan myöhemmin. Näin muottikaan ei kuumene liikaa, sillä hartsin kovettuminen kehittää runsaasti lämpöä.
Muottiin kannattaa laminoida hartsin kovettumisen jälkeen tukikaaret tai rimat. Ne ovat tarpeen, sillä muotista tulee muuten yllättävän rento, eikä se säilytä muotoaan. Tuet saa kätevästi paksuhkosta polypropeeniköydestä, johon on helppo imeyttää hartsia.
Muottiin kannattaa samaisesta köydestä tehdä reunoille tai päihin lenkit, joista muotti voidaan lukita kun irrotetaan valmiita kappaleita. Ne ovat usein yllättävän tiukassa ja vaativat runsaasti voimaa irrotakseen.
Kun muotti on laminoitu, se irrotetaan työmuotista. Irrottaminen voi olla tosi hankalaa, sillä huolimatta huolellisesta vahauksesta kappaleet ovat tiukasti kiinni toisissaan. Koputtelemalla ensin reunat irti muovi- tai puunuijalla irrottaminen helpottuu huomattavasti. Kun ensin on saanut hiukan rakoa kappaleiden väliin, voi sinne lorautella vettä, joka toimii tehokkaasti paineen levittäjänä ja kappaleet paukahtavat irti. Siis voimaa joutuu usein käyttämään melkoisesti. Siksi kannattaa kumpaankin kappaleeseen laminoida sovinnolla ne köysilenkit, joista voidaan vetää irrotettaessa.
Kun muotti on saatu irti, seuraa sen hiominen ja kiillotus. Jos pinta on riittävän sileä (kelpaa tekijälle!), ei viimeistelyä tarvita. Hyvä olisi kuitenkin kertaalleen hioa oikein hienolla hiontavahalla.
Jos muotin pinnassa on epätasaisuuksia, aloitetaan hiominen esim. 400 vesihiontapaperilla. Jatketaan aina hienommalla, kunnes viimeinen hionta tehdään 1200 paperilla. Muista käyttää vettä riittävästi! Loppusilaus tehdään ensin karkeahkolla hiontavahalla ja sen jälkeen sillä oikein hienolla hiontavahalla. Nyt pitäisi pinnan kiiltää ihan mukavasti!
Seuraavaksi jälleen muottivahaa 4-5 kerrosta ja mielellään myös irrotusneste. Neste huonontaa hiukan lopullisen kappaleen pintaa, mutta sen saa kyllä hiottua samalla konstilla kuin muotinkin.
Sitten vain laminoimaan! Ensimmäiseksi jälleen gelcoat pariin kertaan ja sen jälkeen mattoa riittävän monta kerrosta. Kerrosten lukumäärä riippuu kappaleen muodosta ja käyttötarkoituksesta. Isohkot suorat pinnat vaativat useamman kerroksen tai sisäpuolelle laminoinnin jälkeen tuet. Siksi lujitemuovikappaleisiin tehdään jo muottivaiheessa erilaisia kaaria tai muotoja, jotka jäykistävät sitä.
Laminoinnin jälkeen, kun kappale on irrotettu muotista viimeistelty reunat ymv., levitetään laminointipinnalle topcoat. Se on samaa ainetta kuin gelcoat, mutta siihen on lisätty parafiinia 3-4 %. Näin siksi, että parafiini sulkee huokoset, ja tekee pinnasta sileän.
Valmiin kappaleen värin saa määritettyä gelcoatilla, jos valikoimasta löytyy sopiva väri. Pinnan voi myös maalata, maaleiksi käyvät samat, joilla maalataan lasikuituveneitä.

Työkalut voi tuoreena puhdistaa asetonilla. Kannattaa kuitenkin käyttää halpoja teloja ja siveltimiä, sillä asetoni on aika arvokasta ja sitä kuluu helposti paljon.

Raaka-aineet kannattaa ostaa joltain lujitemuovituotteita tekevältä yrittäjältä. Heiltä saa hartsit, matot, top- ja gelcoatit, asetonit, ilmanpoistorissat, ymv. Aineet ovat melkoisen arvokkaita, joten kannattaa harkita kannattaako ylipäätään ryhtyä hommaan.
Hartsia ei kannata hankkia kovin paljoa varastoon, sillä se vanhenee ajan mittaan. Samoin käy maton, jos sitä ei säilytetä ehdottomasti kuivassa tilassa.
Kovetin on happoa, joka ryömii erittäin herkästi säilytysastiasta, jos korkki on vähänkin löysällä.
Jos ei ole käytettävissä lämmintä, kuivaa ja hyvin ilmastoitua tilaa, kannattaa harkita tarkkaan hommaan ryhtymistä. Kosteus ja kylmä pilaavat helposti koko homman. Joka tapauksessa kannattaa ensin tehdä koekappaleita ja katsoa miten homma toimii. Lujitemuovi on siinä mielessä kiitollista, että se on tavattoman vahvaa, eikä pirstaloidu. Lisäksi se on helppo korjata tarvittaessa.

Huom! Tämä ei ole kirjatietoa, vaan kantapään kautta opittua. En ota mitään vastuuta homman onnistumisesta. Valitettavasti hyvää kirjallisuutta on saatavilla melkoisen nihkeästi, joten vinkit ovat tervetulleita.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
MasaMbW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1703
Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
Paikkakunta: Tampere [Kangasala]

Viesti Kirjoittaja MasaMbW124 »

hain ne lentolassa olevasta venepuljusta.. tunnistat kyllä paikan kun meet ajaan lentolan läpi(veneitä *tusti pihassa)..kysymällä selviää.. arteknolla ei oo täälä ainemyyntiä.. muista sit kysyä sieltä kaikille aineille omat käyttöohjeet..niillä on "jonkin verran" kokemusta just niistä aineista..(jos jotain oikeen lapulla saat niin tarjoo toki mulle kopioo tai skannattua kuvaa tiedostona)
tarkititkos cali siis arteknoa?.. yks kaveri taitaa olla siä hommissa, niin täytyypä sille sanoa, että tois mulle vähän materiaalia.

onkos porukka tehnyt lokasuojia, konepeltiä tai peräkonttia kuidusta 8)
W124: 200e '88 tuning/hifi ikuisuusprojekti
W204: 220cdi '07
Avatar
cali
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: Ke 21.09.2005 18:12

Viesti Kirjoittaja cali »

MasaMbW124 kirjoitti:
hain ne lentolassa olevasta venepuljusta.. tunnistat kyllä paikan kun meet ajaan lentolan läpi(veneitä *tusti pihassa)..kysymällä selviää.. arteknolla ei oo täälä ainemyyntiä.. muista sit kysyä sieltä kaikille aineille omat käyttöohjeet..niillä on "jonkin verran" kokemusta just niistä aineista..(jos jotain oikeen lapulla saat niin tarjoo toki mulle kopioo tai skannattua kuvaa tiedostona)
tarkititkos cali siis arteknoa?.. yks kaveri taitaa olla siä hommissa, niin täytyypä sille sanoa, että tois mulle vähän materiaalia.

onkos porukka tehnyt lokasuojia, konepeltiä tai peräkonttia kuidusta 8)
Avatar
MasaMbW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1703
Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
Paikkakunta: Tampere [Kangasala]

Viesti Kirjoittaja MasaMbW124 »

:oops: sen siitä saa kun on tyhmä
W124: 200e '88 tuning/hifi ikuisuusprojekti
W204: 220cdi '07
Avatar
cali
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: Ke 21.09.2005 18:12

Viesti Kirjoittaja cali »

MasaMbW124 kirjoitti::oops: sen siitä saa kun on tyhmä
:idea: lukee vaan ihan rohkeesti koko jutun niin kyllä se siitä.. :twisted:
Avatar
MasaMbW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1703
Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
Paikkakunta: Tampere [Kangasala]

Viesti Kirjoittaja MasaMbW124 »

cali kirjoitti:
MasaMbW124 kirjoitti::oops: sen siitä saa kun on tyhmä
:idea: lukee vaan ihan rohkeesti koko jutun niin kyllä se siitä.. :twisted:
luki jutun jo eilen, ei voi muistaa :oops: eli siis sinne arteknon varasto/hallille, ja sieltä pyytää tilaan sitäkautta. :?: :twisted:
W124: 200e '88 tuning/hifi ikuisuusprojekti
W204: 220cdi '07
Avatar
cali
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: Ke 21.09.2005 18:12

Viesti Kirjoittaja cali »

kyllähän niitä luukkuja on tehty.. kannattaa alkaa vaan siinävaiheessa jo miettiin, että kannattaako.. mitä hyötyä siitä on? pikemminkin haittaa ja aivan saatanasti hommaa.. kukaan tietämätön ei tajua/ huomaa siinä mitäään ihmeellistä..

tuleehan siinä vielä semmonenkin, kuin kolariturvallisuus.. jos yhtään kiinnostaa..? auton pellit on suunniteltu (ainaskin jollain asteella) menemään tietyllä tavalla "turvallisesti" ruttuuun törmäyksessä.. mietippä siitä miten paksu lasikuituinen konepelti voisi himotella lasista läpi nokkatörmäyksessä.. ja samalla tavalla takaluukku..

[OT]harvempi sitä kolariturvallisuutta miettii subikoteloakaan rakentaessa/asentaessa, kuinka se lähtee liikkeelle rajussa törmäyksessä.. ei taida kaikkien autojen takapenkkien selkänojat/hattuhyllyt ihan kestää paksua jämäkkää painavaa MDF+sikaflex+woooffer mottia..

lasikuitu taitaa olla ihan yleinen kaarien valmistusmareriali.. mulle kans jos oot tekemässä/löydät jostain hyvät muottiaihiot!!
Avatar
MasaMbW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1703
Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
Paikkakunta: Tampere [Kangasala]

Viesti Kirjoittaja MasaMbW124 »

konepeltiä meinasin vaan siinä mielessä, että sais tehtyä kiinteet luomet samalla, ja jonkun ihan ihan ihan hillityn scoopin. ja sokka kiinnitykset :P

niin ja jos joskus aion niitä loksun muotteja tehä, niin ne on 124 eikä 202:sen.


loppujenlopuks toi konepellin teko kuidusta vois olla aika kohtuu helppo homma. kun on ihan sileetä pintaa, mihin levittäis sitä kuitua(ottais siis muotin).. ainut vaan olis ne saranat.
W124: 200e '88 tuning/hifi ikuisuusprojekti
W204: 220cdi '07
Avatar
Jani Haataja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani Haataja »

Saranathan on helppo kun laittaa latikasta vahviketta saranoiden kohdille ja melkeimpä konepellin muotoinen ja kokoinen osa vaatii latikkaa vahvikkeeksi melko tavalla muutenkin koska siinä ei ole itsessään kovinkaan jäykistäviä muotoja...
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986

Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85

http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Avatar
perttu_n
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 322
Liittynyt: Ma 27.10.2003 15:48
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja perttu_n »

cali kirjoitti:
[OT]harvempi sitä kolariturvallisuutta miettii subikoteloakaan rakentaessa/asentaessa, kuinka se lähtee liikkeelle rajussa törmäyksessä.. ei taida kaikkien autojen takapenkkien selkänojat/hattuhyllyt ihan kestää paksua jämäkkää painavaa MDF+sikaflex+woooffer mottia..
Siksihän ne pitääki kiinnittää järeillä menetelmillä kiinni. Samoten ku kaikki muutki hihivehkeet.
w201 190D
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Jos konepellin kokoista laakeata lämärettä aikoo tehdä lujitemuovista, niin suosittelen jäykisteitä sisäpuolelle. Miksei tietty myös päälle, olis ainakin erikoisen näköinen :wink:
Eli kunnon jäykisteet, mutta älä laminoi niitä samaan aikaan, kun teet itse lämäreen. Näkyy muuten ajan mittaan tosi hyvin sillä kiiltävällä puolella.
Siis anna peltiaihion ensin kunnolla jämähtää, mieluummin muutaman päivän ja sitten vasta jäykisteet. Mutta älä ota muotista välillä pois.
Kannattais ehkä laittaa myös palonestoainetta laminoinnin yhteydessä, muuten tajuttoman herkkä syttymään.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
cali
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: Ke 21.09.2005 18:12

Viesti Kirjoittaja cali »

cali kirjoitti:
MasaMbW124 kirjoitti:
hain ne lentolassa olevasta venepuljusta.. tunnistat kyllä paikan kun meet ajaan lentolan läpi(veneitä *tusti pihassa)..kysymällä selviää.. arteknolla ei oo täälä ainemyyntiä.. muista sit kysyä sieltä kaikille aineille omat käyttöohjeet..niillä on "jonkin verran" kokemusta just niistä aineista..(jos jotain oikeen lapulla saat niin tarjoo toki mulle kopioo tai skannattua kuvaa tiedostona)
tarkititkos cali siis arteknoa?.. yks kaveri taitaa olla siä hommissa, niin täytyypä sille sanoa, että tois mulle vähän materiaalia.

onkos porukka tehnyt lokasuojia, konepeltiä tai peräkonttia kuidusta 8)
samaa tekstiä tyrkytän yhä.. tuossa yllä lukee:

hain ne lentolassa olevasta venepuljusta.. tunnistat kyllä paikan kun meet ajaan lentolan läpi(veneitä *tusti pihassa)..

arteknolla ei oo täälä ainemyyntiä..

artekno myy jollain toisella paikkakunnalla, mut en muista missä..

siis tiedäthän missä lentola on? lentolan soramontut? eli toisella puolella lahdentietä, kuin n'gasalan prisma.. lidlin ympyrästä lentolaan eli lidlille päin ja sit vaan jatkaa suoraa..parisataa metriä ja vasemmalla paljon veneitä..

pitäshän sun nyt paikallisena tietää!!

joo ei sen väliä et mihin ne kaaret tulis.. saahan niitä aina sovitettua muokkaamalla..
Avatar
cali
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: Ke 21.09.2005 18:12

Viesti Kirjoittaja cali »

niin ja vielä selvennökseks jollet tienny missä se artekno on nii se on aakkulantiellä, nesteen ja paloaseman välissä, mutta ei siis sieltä!!!

perusasioita..pitäs tietää..!! :lol:
Jukka U.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: Su 15.01.2006 18:14

Viesti Kirjoittaja Jukka U. »

Ylö Muovistahan sitä saa, ja melko halvalla...
Hartsi makso 6€/litra sisältäen kovetteen.. Ja matto oli muistaakseni myös 6€/kilo
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

Jukka U. kirjoitti:Ylö Muovistahan sitä saa, ja melko halvalla...
Hartsi makso 6€/litra sisältäen kovetteen.. Ja matto oli muistaakseni myös 6€/kilo
missä tää ylömuovi sijaitsee? toi ei kuulosta enää ryästöhinnalta. siältä varmaan saa pienempiäkin eriä, ettei tartte heti ostaa 10 neliöö ja 10 litraa?

pienenä lisäinfona, jotta sen kovettimen kans kannattaa olla varovainen. ei parane kauheesti ylittää sitä 2%:in suositusta. kerran tein biilteman vehkeillä, laitoin vähän reilusti tota kovetinta ehkä 10%. homma toimi ihan hianosti ja matotkin kovettu aika nopeesti. sitten menin välillä juamaan vähän kahveeta, kun alko kuuluuun ihme poksahtelua. menin ääntäkohti ja huamasin, kun polyesterihartsikovetin purkki savusi ja kihisi ja paukku ja tuatii jotain todella voimakkaasti nokkaan ottaavaa savua, mikä melkein esti hengityksen. hyvä kun ei syttyny palaan, oli aikas kuuma se purkki.

eli jos laittaa paljonkin enemmän tota kovetinta, niin ei kannata heittää mihkään roskikseen niitä loppuja.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Dodii
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 288
Liittynyt: Ma 21.02.2005 09:50
Paikkakunta: Anjanlankoski

Viesti Kirjoittaja Dodii »

Mites tuota... eikös toi jannu tee tossa CRX:än puskurista eka muotin puskurin päälle? SItte TAAS uuden puskurin muotin päälle... Johan se puskuri on suurentunu ihan kivasti tässä välissä, eikä perjaatteessa enää istu kunnolla? :shock:

Eiks se puskuri pitäis tehdä sen muotin sisään...? :D Sit ois ainakin saman kokonen... :roll: Tietysti ku se leikkas sen kolmeen osaan, niin se vähä kaventaa sitä muottia, mutta ainoastaan leveyssuunnassa... :?
MB Sprinter W902 208D '96 85tkm "Simons mörkö"
Mazda 323 1,5 '89 103tkm
Vastaa Viestiin