Kaappasin tämän MB SL.com jenkkifoorumista:
Test drove a '97 SL320 out of curiosity (and some interest in an automatic top). Only about 50K miles, so not a high-mileage example. I was surprised to find it didn't have the same sort of carved-out-of-one-block-of-steel solid feel that our 107s do; there seemed a bit more flex, it was a bit more creaky, the ride was somewhat more harsh, and it just wasn't as interesting a vehicle (purely personal reaction, of course). Has anyone else tried a 129, and what were your reactions?
Craig Bethune
Grand Rapids, MI
'89 560SL
Jotenkin tämä kiinnostaa, kun kaikenlaisia mielipiteitä on kuultu. Omasta mielestä toi R107 runko tärisee kun monttuihin iskee. Kuvittelin että R129 olis tässä suhteessa jämäkämpi, onkohan sittenkään näin ?
R107 ja R129 erot
R107 ja R129 erot
Tomi
R129 500 SL -94
S124 E 220 -95
audi A6 2.8 quattro -98
R129 500 SL -94
S124 E 220 -95
audi A6 2.8 quattro -98
Jonkin verran olen molemmilla ajellut, mutta ihan tuollaista vertailutestiä ei ole tullut tehtyä kun R107 on vielä työn alla. MB-Klubillahan on kesällä vertailu tekeillä, ja tuloksia lienee syksyllä luettavissa Tähdellisissä.
Olen lukenut tutkimusartikkelin jossa verrattiin R107 ja R129 korien vääntöjäykkyyttä, ja R129 on selvästi lujempi. R107 oli kovan katon kanssa yhtä jäykkä kuin R129 ilman kattoa. Ilman kattoa vertailtaessa R129 oli yli 20% jäykempi.
Eikös siellä hietsussa ole SLiä keskiviikkoisin paikalla, joten siitä vaan testiä pystyyn!
Olen lukenut tutkimusartikkelin jossa verrattiin R107 ja R129 korien vääntöjäykkyyttä, ja R129 on selvästi lujempi. R107 oli kovan katon kanssa yhtä jäykkä kuin R129 ilman kattoa. Ilman kattoa vertailtaessa R129 oli yli 20% jäykempi.
Eikös siellä hietsussa ole SLiä keskiviikkoisin paikalla, joten siitä vaan testiä pystyyn!
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
- Adventurer
- Vakiokalustoa
- Viestit: 294
- Liittynyt: La 26.11.2005 16:06
- Paikkakunta: Joensuu
No 129stä ei ole kokemuksia mutta parista R107:sta kylläkin sekä lukuisista muista avoautoista. Kyllä aikoinaan omistamani 72 mallinen R107 oli kaikkein tukevin, ei ketkunut rämissyt edes rautatien ylituyksissä, eikä normaalissa tieliikenne kurvailussa tuntunut mitään vääntelegtimistä. Kori oli tässä ruosteeton ja puhaltelematon, ainoastaan lattia pellit oli vaihdettu ja tehty millin pellistä ja hitsattu koko sauman matkalta pistehitsien sijaan. Oisko siinä selitys.
En ainakaan omassani R107:ssa ole huomannut minkäänlaista notkumista.Jousitus on kyllä meikäläisiin olosuhteisiin turhan jäykkä. Terävät montut kyllä tuntuu...
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
SL:n ajotuntuma
Molemmista on kokemuksia, ja kyllä 129 on jämäkämpi ajossa tiestä riippumatta.
MB 300 SL -90
Daimler Coupe V-12 -76
Corvette avo 427 -69
Porsche 928 S4 -89
Honda CB 1100 R-83
Daimler Coupe V-12 -76
Corvette avo 427 -69
Porsche 928 S4 -89
Honda CB 1100 R-83
osa tuossa Jenkkikommentissa tulleesta "carved-out-of-one-block-of-steel solid" fiiliksestä voisi tulla myös siitä syystä, kun w107:sta puuttuvat muoviosat lähes kokonaan. Niiden kitinä ja eläminen saa helposti aikaan "löysän" fiiliksen, vaikka w129:n runko on muutoin taatusti jäykempi.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.