SL 600
SL 600
Tuollainen SL 600 (vm. 1992-2001) kiinnostaisi. Kuitenkaan ei automaattina ja kovalla laatikolla niitä ei ole valmistettukkaan (miksi?!).
Haluaisinkin tietää kokemuksia yleisesti autosta ja erityisesti sen vaihtamista kovaan laatikkoon. Meneekö esim. auton sähköjärjestelmä sekaisin?
Speedrunissa tuo oli kilometrin pätkällä nopeampi kuin E46 M3. Tiedä sitten oliko mersu vakio...
Haluaisinkin tietää kokemuksia yleisesti autosta ja erityisesti sen vaihtamista kovaan laatikkoon. Meneekö esim. auton sähköjärjestelmä sekaisin?
Speedrunissa tuo oli kilometrin pätkällä nopeampi kuin E46 M3. Tiedä sitten oliko mersu vakio...
Aikoinaan automaatin käyttöä V8- ja V12- moottorien yhteydessä perusteltiin sillä, että Mersulta ei löytynyt tarpeeksi vahvaa manuaalilaatikkoa välittämään suurta vääntömomenttia takapyörille.
600 SL (1992-1993) / SL 600 (1993-2001) -malli taas sai lehdistössä moitteita ajo-ominaisuuksistaan. Että V12-moottori olisi keulaltaan paljon painavampi. 500 SL olisi käytökseltään tasapainoisempi. Suorituskyvyssähän noilla ei mahdottoman suurta eroa ole, numeroiden mukaan. Omakohtaista kokemusta malleista minulla ei ikävä kyllä ole.
600 SL (1992-1993) / SL 600 (1993-2001) -malli taas sai lehdistössä moitteita ajo-ominaisuuksistaan. Että V12-moottori olisi keulaltaan paljon painavampi. 500 SL olisi käytökseltään tasapainoisempi. Suorituskyvyssähän noilla ei mahdottoman suurta eroa ole, numeroiden mukaan. Omakohtaista kokemusta malleista minulla ei ikävä kyllä ole.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Huh huh no kyllä toi varmasti pistää kevyemmän kovan askin solmuun mutta ettei olisi saatavana tai olemassa? Ilmeisesti myös hintakysymys.Timo L. kirjoitti:Aikoinaan automaatin käyttöä V8- ja V12- moottorien yhteydessä perusteltiin sillä, että Mersulta ei löytynyt tarpeeksi vahvaa manuaalilaatikkoa välittämään suurta vääntömomenttia takapyörille.
600 SL (1992-1993) / SL 600 (1993-2001) -malli taas sai lehdistössä moitteita ajo-ominaisuuksistaan. Että V12-moottori olisi keulaltaan paljon painavampi. 500 SL olisi käytökseltään tasapainoisempi. Suorituskyvyssähän noilla ei mahdottoman suurta eroa ole, numeroiden mukaan. Omakohtaista kokemusta malleista minulla ei ikävä kyllä ole.
Olisko tietoa lehdistä joissa ajettu tuo kuus- tai viissatanen? (lehde numero ja vuosi)
Jos jollain kokemuksia tai muuta tietoa olisi kiva kuulla
Varmaan on olemassa mutta ei Mercedes-Benzin valmistamana.McLaren kirjoitti:Huh huh no kyllä toi varmasti pistää kevyemmän kovan askin solmuun mutta ettei olisi saatavana tai olemassa? Ilmeisesti myös hintakysymys.
Olisko tietoa lehdistä joissa ajettu tuo kuus- tai viissatanen? (lehde numero ja vuosi)
Koeajoja kannattaa metsästää ams:sta ja muista ulkolaisista lehdistä, kotimaisista korkeintaan löytää "ensitestejä" tms.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Amerikkalaisten höpinät kannattaa lukaista ekaks läpi, vaikkakin ekalla sivulla näyttäis olevan pääosin teknisiä murheita.
Autoon ei tosiaan ollut koko valmistuksen aikana saatavilla manuaalia - tosin en kyllä sellaista ottaisi vekottimeen mistään hinnasta. Tiedän...makuasia Muutenhan siinä on vakiona kaikkea mukavaa kuten esim. se säätöalusta, joka 500ssa taitaa olla optio. Se on mukava kääntää kovalle puolelle, kun vauhtia alkaa olla sopivasti ja vastaavasti nostaa nappia painamalla "mökkitie" asentoon, kun koluaa jonnekin järven rannalle kesälomareissulla.
Numeroarvoissa SL500 kanssa ei ole hirveästi eroja silloin, kun kiihdytetään nollasta sataan. Mutta sitten seuraavan satasen aikana alkaa jo ollakin. Siellä tulee peliin tuo V12:n raaka vääntö ja sitähän piisaa.
SL600 tarjoaa 570Nm ja 394Hp ja viissatasesta löytyy about 315Hp (eri malleja) ja vääntöä 470Nm. Eli ero väännössä on oikeasti SUURI ja juuri sen huomaa ajossa.
600lla on todella hieno lipua rauhallisesti eteenpäin ja sitten kun tarjoaa sinne kaasupedaalia, niin se LÄHTEE eikä meinaa. Ja jos ei ihan pohjaan tirpaise kaasua, niin kiihdytykset tuolta about 60kmh ylöspäin hoituvat ilman pykältämistä - vääntö puhuu. Ja sitten kun sipaistaan kaasu pohjaan, niin V12 murahtaa (ensimmäisen kerran, muuten se nimittäin vain suhisee) ja maisema alkaa vaihtua.
Väännön huomaa tuolla Sveitsin vuoristoteillä hyvin, kun nokka näyttää ylämäessä taivaalle, auto ei pykällä pienemmällä ja moottoripyöräilijä ihmettelee takana, että mikä hiivatin rakkine tuossa kiihdyttää ylämäkeen
Ja huomaa sen väännön myös renkaista . Jatkuvasta luistonestosta huolimatta takanakit syöpyvät suhteellisen nopeasti. Ja reissulta ostin omaanikin AMG 18" vanteet ja niille uudet nakit.
Ajelin tuossa kesäkaudella SL600lla aika paljon eli 15000km. Tuli kierrettyä seutuja välillä Sodankylä-Venetsia Siltä matkalta tosiaan mittailin noita kulutuslukemiakin ja ne on kyllä suhteellisen pieniä eli keskikulutus on 12.2l/100km meikäläisen ajossa. Ja kuten toisessa topicissa kerroin, niin Saksan maalla tuli ajettua lujaa pitkiäkin pätkiä: nopeudenrajoitin tuli vastaan mittarinopeudella 260kmh. Kierroksissa olisi vielä varaa
Kirjoittelen tuossa lisääkin kokemuksia vekottimesta ja kysyä saa.
Jos hankkimassa olet, niin suosittelen. Se on mitä todennäköisimmin sijoituskohde pidemmällä aikavälillä. Autohan on jo nyt lähellä keräilyarvoa - valmistusmäärät kuitenkin olivat pieniä ja hinta oli kauhea verrattuna pikkuveli 500een ja sitä kautta siis myös myyntimäärät. Ero vuonna 1993 oli Saksassa 60000DM ja 600n hinta taisi olla 220000DM. Suomessa hinta oli 500een verrattuna kaksinkertainen eli 500 maksoi about 700000mk ja 600 pikkuisen alle 1.5 miljoonaa mk.
Meikäläisen härpätin on 14.6.1993 valmistunut hopeanuoli. Nyt ajettu 110tkm ja voi kyllä sanoa, että ei paljon uuden kunnolle häpeä.
Saksassakin jopa ihmiset tulivat pällistelemään autoa, vaikka siellä noita SL600a kuitenkin jonkin verran liikkuu.
Kuvissa ollaan SLn kanssa Saksan maalla ja vettä tulee helevetisti.
Numeroarvoissa SL500 kanssa ei ole hirveästi eroja silloin, kun kiihdytetään nollasta sataan. Mutta sitten seuraavan satasen aikana alkaa jo ollakin. Siellä tulee peliin tuo V12:n raaka vääntö ja sitähän piisaa.
SL600 tarjoaa 570Nm ja 394Hp ja viissatasesta löytyy about 315Hp (eri malleja) ja vääntöä 470Nm. Eli ero väännössä on oikeasti SUURI ja juuri sen huomaa ajossa.
600lla on todella hieno lipua rauhallisesti eteenpäin ja sitten kun tarjoaa sinne kaasupedaalia, niin se LÄHTEE eikä meinaa. Ja jos ei ihan pohjaan tirpaise kaasua, niin kiihdytykset tuolta about 60kmh ylöspäin hoituvat ilman pykältämistä - vääntö puhuu. Ja sitten kun sipaistaan kaasu pohjaan, niin V12 murahtaa (ensimmäisen kerran, muuten se nimittäin vain suhisee) ja maisema alkaa vaihtua.
Väännön huomaa tuolla Sveitsin vuoristoteillä hyvin, kun nokka näyttää ylämäessä taivaalle, auto ei pykällä pienemmällä ja moottoripyöräilijä ihmettelee takana, että mikä hiivatin rakkine tuossa kiihdyttää ylämäkeen
Ja huomaa sen väännön myös renkaista . Jatkuvasta luistonestosta huolimatta takanakit syöpyvät suhteellisen nopeasti. Ja reissulta ostin omaanikin AMG 18" vanteet ja niille uudet nakit.
Ajelin tuossa kesäkaudella SL600lla aika paljon eli 15000km. Tuli kierrettyä seutuja välillä Sodankylä-Venetsia Siltä matkalta tosiaan mittailin noita kulutuslukemiakin ja ne on kyllä suhteellisen pieniä eli keskikulutus on 12.2l/100km meikäläisen ajossa. Ja kuten toisessa topicissa kerroin, niin Saksan maalla tuli ajettua lujaa pitkiäkin pätkiä: nopeudenrajoitin tuli vastaan mittarinopeudella 260kmh. Kierroksissa olisi vielä varaa
Kirjoittelen tuossa lisääkin kokemuksia vekottimesta ja kysyä saa.
Jos hankkimassa olet, niin suosittelen. Se on mitä todennäköisimmin sijoituskohde pidemmällä aikavälillä. Autohan on jo nyt lähellä keräilyarvoa - valmistusmäärät kuitenkin olivat pieniä ja hinta oli kauhea verrattuna pikkuveli 500een ja sitä kautta siis myös myyntimäärät. Ero vuonna 1993 oli Saksassa 60000DM ja 600n hinta taisi olla 220000DM. Suomessa hinta oli 500een verrattuna kaksinkertainen eli 500 maksoi about 700000mk ja 600 pikkuisen alle 1.5 miljoonaa mk.
Meikäläisen härpätin on 14.6.1993 valmistunut hopeanuoli. Nyt ajettu 110tkm ja voi kyllä sanoa, että ei paljon uuden kunnolle häpeä.
Saksassakin jopa ihmiset tulivat pällistelemään autoa, vaikka siellä noita SL600a kuitenkin jonkin verran liikkuu.
Kuvissa ollaan SLn kanssa Saksan maalla ja vettä tulee helevetisti.
MB S 320CDi W221 2007
ex MB R350 2006 W251 (liikaa vikoja)
ex MB Sprinter 315 A 2008 W906 (käytännöllisin)
ex MB S 320 2000 W220
ex MB 350SE 1976 W116 (aito klassikko)
ex MB 420SE 1988 W126
ex MB 300 TD A Elegance Carlsson 1999 W210
ex MB 316 A Sprinter 2004
ex SL 600 1993 R129 (hienoin - nyyh...)
ex SEC 420 1987 S126 (kaunein)
ex 230E A 1990 W124
ex 300D A 1983 W123
ex 230E A 1981 W123
ex 220D 1975 W115
etc.
ex MB R350 2006 W251 (liikaa vikoja)
ex MB Sprinter 315 A 2008 W906 (käytännöllisin)
ex MB S 320 2000 W220
ex MB 350SE 1976 W116 (aito klassikko)
ex MB 420SE 1988 W126
ex MB 300 TD A Elegance Carlsson 1999 W210
ex MB 316 A Sprinter 2004
ex SL 600 1993 R129 (hienoin - nyyh...)
ex SEC 420 1987 S126 (kaunein)
ex 230E A 1990 W124
ex 300D A 1983 W123
ex 230E A 1981 W123
ex 220D 1975 W115
etc.
-
- Mersumies
- Viestit: 923
- Liittynyt: Su 06.04.2003 23:44
Terve SekkiC126!
Oli ihan pakko kommentoida, vaikkei henk. koht. mitään kokemuksia ko. mallista olekaan. On normaaleja autoja, hienoja ja nopeita ja sitten vielä tämä ''uber-luokka'', johon sinun SL600 kuuluu. Sen verran tykkään tuosta SL:stä että joku päivä vielä minulla sellainen on. Ja tosiaan tuo Euroopan reissaaminen noin hienolla avoautolla sai kyllä taas armottoman autokuumeen päälle.
Olen nimittäin päättänyt, että joskusmaailmassa lähden SL-Mersulla (tai 911 Porschella) kiertämään Eurooppaa muijan kanssa. Matka on suunniteltu jo valmiiksi, mutta se auto vain vielä puuttuu.
Hienoa, että jotkut ihmiset ajelevat noin mahtavilla autoilla, niin saamme me tavalliset tallaajatkin jotain silmäniloa.
Oli ihan pakko kommentoida, vaikkei henk. koht. mitään kokemuksia ko. mallista olekaan. On normaaleja autoja, hienoja ja nopeita ja sitten vielä tämä ''uber-luokka'', johon sinun SL600 kuuluu. Sen verran tykkään tuosta SL:stä että joku päivä vielä minulla sellainen on. Ja tosiaan tuo Euroopan reissaaminen noin hienolla avoautolla sai kyllä taas armottoman autokuumeen päälle.
Olen nimittäin päättänyt, että joskusmaailmassa lähden SL-Mersulla (tai 911 Porschella) kiertämään Eurooppaa muijan kanssa. Matka on suunniteltu jo valmiiksi, mutta se auto vain vielä puuttuu.
Hienoa, että jotkut ihmiset ajelevat noin mahtavilla autoilla, niin saamme me tavalliset tallaajatkin jotain silmäniloa.
Suosittelen lämpimästi - sekä vanhan kunnon R129 mersun hankintaa että sillä ennakkoluulotonta matkailua. Luvassa on elämyksiä ja unohtumattomia fiiliksiä: esimerkiksi kun ajelee katto alhaalla jossakin Sveitsin maaseudulla henkeäsalpaavissa vuoristomaisemissa lumihuippujen välissä, niin henkiset huoltovälit pitenevät kummasti.
Meidänkin (siis mimmin kanssa matkailimme) reissulla säät suosivat tulomatkan paria päivää lukuunottamatta. On se vain suomalaiselle ihmeellinen tunne, kun pitää pysähtyä nostamaan katto ylös sen vuoksi, että ei kestä turpavärkki enää aurinkoa tai on prkl jo liian kuuma ajaa ilman ilmastointia
Niin ja elämyshän se on sekin, kun mennä sujahtaa Sveitsin ja Italian väliseen tunneliin (17km) katto auki. Meteliä nimittäin riittää, lämpö nousee kymmenen astetta ja tunnelin jälkeisellä nokisella naamalla irtoaisi Suomessa poliittinen turvapaikka, suomea ulkomaaneläville -kurssi, uudelleenkoulutus ja vähän käytetty Toyota Corolla ennenkuin ehtisi itseään esitellä.
Tavaraa tuohon härpättimeen mahtuu PALJON. Oikealla pakkaustekniikalla matkatavaraa on mukana liiankin paljon - eli puolet tavaroista ajelee pitkin eurooppaa ihan vaan avartaakseen maailmaa ja kotiutuu aikanaan matkalaukusta ulkona käymättä - ihan niinkuin jotkut suomalaisturistit Kanarialla: pidetään pimeässä hotellihuoneessa ja kastellaan. Ja kun sen pakkaamisen tekee ajatuksen kanssa, niin kattokin vielä aukeaa ja huom. menee myös kiinni. Jos taas ei tarvitse aukaista, niin tavaraa mahtuu VIELÄKIN enemmän.
Kannattaa käyttää menetelmää, jossa vaimo pakkaa ensin omansa ja mies poistaa siitä puolet. Sen jälkeen mies pakkaa omansa ja vaimo lisää siihen puolet. Nyt kummallakin on suurinpiirtein ne tavarat, joita reissussa todella tarvitaan.
Mutta korostan, että SL ei ole mikään "luottokortti" -matkailijan auto, vaan kamppeet kulkevat mukana. Eli heittää liituraitapuvun huisin helevettiin, asentaa shortsit jalkaan, kääntää lippalakin 90astetta kulkusuunnastaan ja kytkee vaikka isänmaallisesti HIMin soimaan kohtuullisella voimakkuudella. Sitten ei muuta kuin antaa V12 moottorin röyhtäistä malliksi liikennevaloihin ihmettelemään jääville perheautoilijoille ja eikun kohti Eurooppaa Suomikuvaa kirkastamaan: ei meillä kaikilla ole tuulipuku aivan koko ajan päällä
Ja löytäähän euroopasta halvalla myös osia: itse ostin alkuperäiset kangasmatot Italian "Veholta" hintaan 70€ ja facelift -mallin alkuperäiset takavalot (pirun paljon paremman näköiset) hintaan 270€/pari. Suomessa muuten tarvikevalot, jotka ovat vanhan malliset mutta punaiset, maksavat yli 500€/pari Ja tarttuipa vielä Saksasta ne alkuperäiset AMGn vanteet ja uudet renkaat ostoskoriin - säästöä syntyikin jo sitten yli 1000€.
Muuten: jos noita SLiä muuttelee, niin kannattaa KAIKKI alkuperäiset inkkeet laittaa hyllyyn jemmaan. Niin on itsellänikin keltaiset vilkut ja reikävanteet jemmassa. Niille on vielä joskus käyttöä, kun joku friikki tarjoaa 20v kuluttua autostani omaisuuden, mutta ALKUPERÄISKUNNOSSA
Ohessa on kuva Sveitsistä. Alla on vielä vanhat vanteet (jotka muuten nyt on myynnissä talvirenkaineen) ja kesärenkaat.
Meidänkin (siis mimmin kanssa matkailimme) reissulla säät suosivat tulomatkan paria päivää lukuunottamatta. On se vain suomalaiselle ihmeellinen tunne, kun pitää pysähtyä nostamaan katto ylös sen vuoksi, että ei kestä turpavärkki enää aurinkoa tai on prkl jo liian kuuma ajaa ilman ilmastointia
Niin ja elämyshän se on sekin, kun mennä sujahtaa Sveitsin ja Italian väliseen tunneliin (17km) katto auki. Meteliä nimittäin riittää, lämpö nousee kymmenen astetta ja tunnelin jälkeisellä nokisella naamalla irtoaisi Suomessa poliittinen turvapaikka, suomea ulkomaaneläville -kurssi, uudelleenkoulutus ja vähän käytetty Toyota Corolla ennenkuin ehtisi itseään esitellä.
Tavaraa tuohon härpättimeen mahtuu PALJON. Oikealla pakkaustekniikalla matkatavaraa on mukana liiankin paljon - eli puolet tavaroista ajelee pitkin eurooppaa ihan vaan avartaakseen maailmaa ja kotiutuu aikanaan matkalaukusta ulkona käymättä - ihan niinkuin jotkut suomalaisturistit Kanarialla: pidetään pimeässä hotellihuoneessa ja kastellaan. Ja kun sen pakkaamisen tekee ajatuksen kanssa, niin kattokin vielä aukeaa ja huom. menee myös kiinni. Jos taas ei tarvitse aukaista, niin tavaraa mahtuu VIELÄKIN enemmän.
Kannattaa käyttää menetelmää, jossa vaimo pakkaa ensin omansa ja mies poistaa siitä puolet. Sen jälkeen mies pakkaa omansa ja vaimo lisää siihen puolet. Nyt kummallakin on suurinpiirtein ne tavarat, joita reissussa todella tarvitaan.
Mutta korostan, että SL ei ole mikään "luottokortti" -matkailijan auto, vaan kamppeet kulkevat mukana. Eli heittää liituraitapuvun huisin helevettiin, asentaa shortsit jalkaan, kääntää lippalakin 90astetta kulkusuunnastaan ja kytkee vaikka isänmaallisesti HIMin soimaan kohtuullisella voimakkuudella. Sitten ei muuta kuin antaa V12 moottorin röyhtäistä malliksi liikennevaloihin ihmettelemään jääville perheautoilijoille ja eikun kohti Eurooppaa Suomikuvaa kirkastamaan: ei meillä kaikilla ole tuulipuku aivan koko ajan päällä
Ja löytäähän euroopasta halvalla myös osia: itse ostin alkuperäiset kangasmatot Italian "Veholta" hintaan 70€ ja facelift -mallin alkuperäiset takavalot (pirun paljon paremman näköiset) hintaan 270€/pari. Suomessa muuten tarvikevalot, jotka ovat vanhan malliset mutta punaiset, maksavat yli 500€/pari Ja tarttuipa vielä Saksasta ne alkuperäiset AMGn vanteet ja uudet renkaat ostoskoriin - säästöä syntyikin jo sitten yli 1000€.
Muuten: jos noita SLiä muuttelee, niin kannattaa KAIKKI alkuperäiset inkkeet laittaa hyllyyn jemmaan. Niin on itsellänikin keltaiset vilkut ja reikävanteet jemmassa. Niille on vielä joskus käyttöä, kun joku friikki tarjoaa 20v kuluttua autostani omaisuuden, mutta ALKUPERÄISKUNNOSSA
Ohessa on kuva Sveitsistä. Alla on vielä vanhat vanteet (jotka muuten nyt on myynnissä talvirenkaineen) ja kesärenkaat.
MB S 320CDi W221 2007
ex MB R350 2006 W251 (liikaa vikoja)
ex MB Sprinter 315 A 2008 W906 (käytännöllisin)
ex MB S 320 2000 W220
ex MB 350SE 1976 W116 (aito klassikko)
ex MB 420SE 1988 W126
ex MB 300 TD A Elegance Carlsson 1999 W210
ex MB 316 A Sprinter 2004
ex SL 600 1993 R129 (hienoin - nyyh...)
ex SEC 420 1987 S126 (kaunein)
ex 230E A 1990 W124
ex 300D A 1983 W123
ex 230E A 1981 W123
ex 220D 1975 W115
etc.
ex MB R350 2006 W251 (liikaa vikoja)
ex MB Sprinter 315 A 2008 W906 (käytännöllisin)
ex MB S 320 2000 W220
ex MB 350SE 1976 W116 (aito klassikko)
ex MB 420SE 1988 W126
ex MB 300 TD A Elegance Carlsson 1999 W210
ex MB 316 A Sprinter 2004
ex SL 600 1993 R129 (hienoin - nyyh...)
ex SEC 420 1987 S126 (kaunein)
ex 230E A 1990 W124
ex 300D A 1983 W123
ex 230E A 1981 W123
ex 220D 1975 W115
etc.
Hohoo! Ei hittolainen, että tipahdin kun luin tuon.SekkiC126 kirjoitti:Meteliä nimittäin riittää, lämpö nousee kymmenen astetta ja tunnelin jälkeisellä nokisella naamalla irtoaisi Suomessa poliittinen turvapaikka, suomea ulkomaaneläville -kurssi, uudelleenkoulutus ja vähän käytetty Toyota Corolla ennenkuin ehtisi itseään esitellä.
Ei silti. Komia on autosi kyllä.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Uusikorisesta ei ole valitettavasti vielä kokemusta - eikä taida kannattaa juuri kokeillakaan - saattaa tulla pirun kalliiksi.
Olin R129:n kanssa Saksan maalla viime viikolla ja kyllähän se V12 murisi tyytyväisenä taas, kun pääsi maistelemaan kotimaansa moottoriteitä.
500 ja 600 ero näkyy siellä kovemmilla nopeuksilla eli SL 600:n 570Nm vääntö potkaisee peltilehmää persuksiin vielä yli 200kmh nopeuksilla.
Köröttelin viime torstain pyhäpäivänä 700 km siivun Etelä-Saksasta Rostockiin lautalle keskinopeudella 180kmh ja parhaillaan GPS näytti nopeudeksi 251kmh. Ja tuossa kohtaa peliin astui se nopeudenrajoitin - kierroksissa olisi ollut vielä varaa.
Alla oli uudet AMG 18" vanteet ja kunnon renkaat eli ei muuten enää nöyristellyt kaarteissa, mitä se teki niillä kärrynpyörillä.
Olin R129:n kanssa Saksan maalla viime viikolla ja kyllähän se V12 murisi tyytyväisenä taas, kun pääsi maistelemaan kotimaansa moottoriteitä.
500 ja 600 ero näkyy siellä kovemmilla nopeuksilla eli SL 600:n 570Nm vääntö potkaisee peltilehmää persuksiin vielä yli 200kmh nopeuksilla.
Köröttelin viime torstain pyhäpäivänä 700 km siivun Etelä-Saksasta Rostockiin lautalle keskinopeudella 180kmh ja parhaillaan GPS näytti nopeudeksi 251kmh. Ja tuossa kohtaa peliin astui se nopeudenrajoitin - kierroksissa olisi ollut vielä varaa.
Alla oli uudet AMG 18" vanteet ja kunnon renkaat eli ei muuten enää nöyristellyt kaarteissa, mitä se teki niillä kärrynpyörillä.
MB S 320CDi W221 2007
ex MB R350 2006 W251 (liikaa vikoja)
ex MB Sprinter 315 A 2008 W906 (käytännöllisin)
ex MB S 320 2000 W220
ex MB 350SE 1976 W116 (aito klassikko)
ex MB 420SE 1988 W126
ex MB 300 TD A Elegance Carlsson 1999 W210
ex MB 316 A Sprinter 2004
ex SL 600 1993 R129 (hienoin - nyyh...)
ex SEC 420 1987 S126 (kaunein)
ex 230E A 1990 W124
ex 300D A 1983 W123
ex 230E A 1981 W123
ex 220D 1975 W115
etc.
ex MB R350 2006 W251 (liikaa vikoja)
ex MB Sprinter 315 A 2008 W906 (käytännöllisin)
ex MB S 320 2000 W220
ex MB 350SE 1976 W116 (aito klassikko)
ex MB 420SE 1988 W126
ex MB 300 TD A Elegance Carlsson 1999 W210
ex MB 316 A Sprinter 2004
ex SL 600 1993 R129 (hienoin - nyyh...)
ex SEC 420 1987 S126 (kaunein)
ex 230E A 1990 W124
ex 300D A 1983 W123
ex 230E A 1981 W123
ex 220D 1975 W115
etc.
Koko autoilla on painoeroa vuosimallista riippuen 140-280 kg. Loppuaikanahan SL 500:aan tuli jo uusi kolmiventtiilikasi.Ripehoo kirjoitti:Paljonkos noilla V8 ja V12 koneilla noissa muuten on sitä painoeroa?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Eli tietääpä mitä laittaa tilalle sitten kun alkaa 500:n säälittävä 450Nm vääntö kyllästyttää On varmasti mahtava laitos, ite en oo ikinä päässyt mersun V12:sta tyyppään.SekkiC126 kirjoitti: 500 ja 600 ero näkyy siellä kovemmilla nopeuksilla eli SL 600:n 570Nm vääntö potkaisee peltilehmää persuksiin vielä yli 200kmh nopeuksilla.
En ole R129-Mersulla koskaan ajo-ominaisuuksien rajoilla ajanut, joten tämä kommentti on lainaa Auto Motor und Sportista: 600SL on koneensa puolesta sen verran painavampi kuin 500SL, että se tuppaa hiukan tarpeettoman innokkaasti puskemaan mutkissa. Siksi saksalaistoimittaja väitti että paras yhdistelmä suorituskykyä ja tasapainoista käytöstä olisi SL55.
Vaikka itse kyllä uskon, että 600SL on mahtava auto sekin. Nimittäin kuten 500SL:n koeajoraportissani Koeajot-puolella sanon: "...Tämä ei ole urheiluauto. Tämä on edullisen öljyn aikakauden gran turismo, jolla ei ajeta mutkatietä kuin Vatanen. Tämä on hienostunut avoauto mukavaan matkan tekemiseen ja herrasmiesmäiseen suoraan ajamiseen..." Ei SL:llä tule ajaa kumit ulvoen (useammin kuin silloin-tällöin ) Rallihommia kaavailevan kannattaa ostaa eskortti.
Vaikka itse kyllä uskon, että 600SL on mahtava auto sekin. Nimittäin kuten 500SL:n koeajoraportissani Koeajot-puolella sanon: "...Tämä ei ole urheiluauto. Tämä on edullisen öljyn aikakauden gran turismo, jolla ei ajeta mutkatietä kuin Vatanen. Tämä on hienostunut avoauto mukavaan matkan tekemiseen ja herrasmiesmäiseen suoraan ajamiseen..." Ei SL:llä tule ajaa kumit ulvoen (useammin kuin silloin-tällöin ) Rallihommia kaavailevan kannattaa ostaa eskortti.
-T
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
V12 ystäville: Miten olisi tuommoinen ?: http://mercedes-amg.tripod.com/sl73.jpg
525 hv/5500rpm
750 Nm/4000rpm
525 hv/5500rpm
750 Nm/4000rpm
Varsinainen urheiluautohan se ei tosiaan tuo R129 ole vaan nimenomaan sellainen letkeä maantien nielijä - tosin ainakin tuolla säätöalustalla maantiessä saa olla mutkia ja korkeuseroja eikä jäykkäkorinen avo ole niistä moksiskaan.
Mutta jotakin kertoo varmasti jo painokin eli esimerkiksi tuo SL600 painaa 1980kg eli kysymyksessä ei ole kuitukorinen ratakettu vaan ihmisten kuljettamiseen tehty loistoroadsteri johon on asennettu vakioarvoiltaan varsin kunnioitettava norsumoottori.
Ja siinäpä se ero sitten tuleekin eli päällisin puolin samannäköiset SLt ovatkin luonteeltaan täysin eri autoja. Siinä missä SL500 soittelee sitä kaikille tuttua mukavasti korvaan soivaa iskelmää on SL600 näiden avoroadstereiden Lordi, joka pyöristää kuljettajan silmät ja antaa ihan kokonaan toisenlaisen jytkeen sekä meiningin.
Korostan tässä vaiheessa, että SL500 on oikeasti todella hieno auto, mutta se vaan on ERILAINEN. Itse metsästin silloin juuri 500sta, mutta sitten tuli kohdalle tuo orkkis 600n.
Nyt sitä heräilee yöllä huutoonsa, koska näyttää siltä, että käytännön elämän tarpeet saattavat vaatia tuon klassikkoharrastusauton myyntiä ja vaihtamista MBn diesel farmariin tai maasturiin. Huh huh
Mutta jotakin kertoo varmasti jo painokin eli esimerkiksi tuo SL600 painaa 1980kg eli kysymyksessä ei ole kuitukorinen ratakettu vaan ihmisten kuljettamiseen tehty loistoroadsteri johon on asennettu vakioarvoiltaan varsin kunnioitettava norsumoottori.
Ja siinäpä se ero sitten tuleekin eli päällisin puolin samannäköiset SLt ovatkin luonteeltaan täysin eri autoja. Siinä missä SL500 soittelee sitä kaikille tuttua mukavasti korvaan soivaa iskelmää on SL600 näiden avoroadstereiden Lordi, joka pyöristää kuljettajan silmät ja antaa ihan kokonaan toisenlaisen jytkeen sekä meiningin.
Korostan tässä vaiheessa, että SL500 on oikeasti todella hieno auto, mutta se vaan on ERILAINEN. Itse metsästin silloin juuri 500sta, mutta sitten tuli kohdalle tuo orkkis 600n.
Nyt sitä heräilee yöllä huutoonsa, koska näyttää siltä, että käytännön elämän tarpeet saattavat vaatia tuon klassikkoharrastusauton myyntiä ja vaihtamista MBn diesel farmariin tai maasturiin. Huh huh
MB S 320CDi W221 2007
ex MB R350 2006 W251 (liikaa vikoja)
ex MB Sprinter 315 A 2008 W906 (käytännöllisin)
ex MB S 320 2000 W220
ex MB 350SE 1976 W116 (aito klassikko)
ex MB 420SE 1988 W126
ex MB 300 TD A Elegance Carlsson 1999 W210
ex MB 316 A Sprinter 2004
ex SL 600 1993 R129 (hienoin - nyyh...)
ex SEC 420 1987 S126 (kaunein)
ex 230E A 1990 W124
ex 300D A 1983 W123
ex 230E A 1981 W123
ex 220D 1975 W115
etc.
ex MB R350 2006 W251 (liikaa vikoja)
ex MB Sprinter 315 A 2008 W906 (käytännöllisin)
ex MB S 320 2000 W220
ex MB 350SE 1976 W116 (aito klassikko)
ex MB 420SE 1988 W126
ex MB 300 TD A Elegance Carlsson 1999 W210
ex MB 316 A Sprinter 2004
ex SL 600 1993 R129 (hienoin - nyyh...)
ex SEC 420 1987 S126 (kaunein)
ex 230E A 1990 W124
ex 300D A 1983 W123
ex 230E A 1981 W123
ex 220D 1975 W115
etc.