OM616 ja käsittämätön öljyn kulutus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Keke P.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: Ma 31.01.2005 14:19
Paikkakunta: Rovaniemi

OM616 ja käsittämätön öljyn kulutus

Viesti Kirjoittaja Keke P. »

Käsittämättömän paljon nielee jo missini OM616-kone, alkaa olla litra tuhannelle, eikä silti savua, eikä vuoda.
Miten ihmeessä voi jokin moottori polttaa noin paljon, eikä tule putkesta kuin höyryä?
Koira-autoni eli -84 Camry vetää 2 desiä tuhannelle, ja pakokaasu jo haiskahtaa öljylle.... Taitaa olla nää dieselit vähän eri vehkeitä....

Olisko kellään rovaniemen lähialueilla myydä parempaa konetta?
EX: W123 240D -84
Bensafarkku kiikarissa!
markusm
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: To 18.11.2004 23:23
Paikkakunta: e-p

Viesti Kirjoittaja markusm »

öljymerkinvaihto voi usein vaikuttaa suurestikkin ko asiaan, tosin litra per tuhat km on jo aika hyväänen kulutus.
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Vuotaako se muualta?
Omani kulutti öljynputsarin jalasta, jolloin piti se tiiviste vaihtaa.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Keke P.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: Ma 31.01.2005 14:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Keke P. »

Ei tiputa alle, olen koko kevään seurannut. Huohottaa niin paljon, että venttilikopan välistä tihkuttaa, samoin ilmanputsarin alla on aina öljylammikko.

Huomasin tuossa, että ajelin yli 20000 km Valtran 10-40-öljyillä, ja vaihdoin nyt samaan merkkiin, mutta 15w-40. Ja syönti räjähti käsiin, nimittäin nyt on kahdesti peräkkäin syönyt tankkausvälillä (n. 700km) niin paljon, ettei mittatikku enää kastunut, vaan koneeseen piti laitta 3 litraa öljyä, ennenkuin oli ylämerkissä. Eli syö öljyä todella paljon, puoli litraa sadalle kilometrille!

Mutta ei savua eikä haise öljyn palolle, voisko olla niin että ajaessa vuotais jostakin, vaan kun auton pohja on kuiva!

Mystinen tapaus... Vaikka tuo Valtra-öljy on halpaa (vissiin shellin tekemää), vaan tulee tästä jo kulunkia niin paljon, että jotakin täytyy tehdä.
EX: W123 240D -84
Bensafarkku kiikarissa!
Avatar
koyama
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1552
Liittynyt: Ma 04.07.2005 22:36
Paikkakunta: rovaniemi

huohottaa

Viesti Kirjoittaja koyama »

Ari66 kirjoitti:Vuotaako se muualta?
Omani kulutti öljynputsarin jalasta, jolloin piti se tiiviste vaihtaa.
onko erikseen huohotinputkea/venttiiliä joka mahdollisesti tukossa ?
Hirrenveistoa pääsääntöisesti pelkkahirrestä

Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

Itse vaihdoin mobilin delvacit teboilin shpd:hen ja öljynkulutus laski varsin paljon, ennen sai olla 1000 km välein lisäämässä, nyt voi ajaa 2000 km ennekuin tarvii lisätä. Ja öljyn viskositeetti vaihtui 15W40-->10W30. :shock:
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Avatar
A. Hara
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 139
Liittynyt: Pe 05.12.2003 15:58
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja A. Hara »

Olen hihitellyt itsekseni samaa... taxin OM616 kuluttaa ehkä juurikin tuon litran tonnille ilman että mistään vuotaisi selvästi tai savuttaisi tai olisi palaneen käryä. Tuumannut vaan että alkaa miljoonan ajettu olla väljä. :D
Huohottaa kyllä öljykorkista melko miehekkäästi. Öljykokeiluja en ole paljon ehtinyt, yrittänyt pysyä halvimmissa 10W-30 tai -40:sissä. Aiemmin käytin toisessa samanlaisessa mineraali-Delvacia 10W-30 ja pysyi kyllä oikein hyvin koneessa. Nyt Shellin halvinta. Tuleehan ainakin öljynvaihto tehtyä jatkuvasuoritteisesti. :wink:
S123 300TDT -85
W123 250 -79
W123 240D -80
Keke P.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: Ma 31.01.2005 14:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Keke P. »

Meinatteko veljeni suossa, että öljymerkin vaihdolla voisi vielä kulutus muuttua?

Kokeiltu on Mobilin 10w-40 (ajettu uudesta saakka) , nykyinen Valtra, joka käsittääkseni 10w-30:nä söi vaan n. puoli litraa tuhannelle, sama öljy 15w-40:nä menee 3 litraa/700km. Oliskohan tuo delvac seuraava kokeilun kohde?

Tai joku teboil, mikä olis halpa?
EX: W123 240D -84
Bensafarkku kiikarissa!
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

Teboilin shpd on aika edullista myös.
20 litr.55.00€, 10W30, tätä minulla nyt koneessa.
Tebikan power plus on hieman edullisempaa, en ole kokeillut, enkä kokeile.
mobilin delvac mx 15W40 oli ennen, sitä kului enempi ja se oli 66.6€/20l.
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Keke P.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: Ma 31.01.2005 14:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Keke P. »

Jep, tuo Valtran 15w-40 on 40e/20 l. Mut menee lähes saman verran kuin dieseliä.

Pitäsköhän piruuttaan kokeilla vielä teboilin öljyjä?
EX: W123 240D -84
Bensafarkku kiikarissa!
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Mulla on melkolailla sama juttu tuon öljynkulutuksen kans ja kone on om617.Se söi öljyä viimeaikoina noin 7,5dl öljyä/1000km mutta on vähentynyt kun olen lisäillyt shell helix 10w40 öljyä.Eipä sen niin väliä olen rakentanut juuri tuon öljynkulutuksen takia uuden moottorin tuohon 300d:hen.Tämä moottori on porattu ja uusilla männillä kasattu + kaikki muukin on uutta mitä koneremontissa tarvitaan.Toivottavasti näillä eväillä öljynkulutus laskee.
auto w123 200D/300DT vm, -81
markusm
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: To 18.11.2004 23:23
Paikkakunta: e-p

Viesti Kirjoittaja markusm »

valtran öljyt on omasta mielestäni aika hyvää tavaraa ( riittävän hyvää varmasti kaikkiin ajokortti-ikäisiin ja yli dieselmoottoreihin. traktorien moottori öljyille on asetettu nykyisin niin kovat laatu vaatimukset tehtaiden puolesta, että kyllä se vanhaan mersuun välttää. velipoika käyttää w124 300d:ssä valmetin öljyä noin 50tkm:n ajan eikä öljyn kulutus ole muuttunut kuinkaan, ja muutenkin pelaa aivan hyvin. samaa öljyä käytetään nyt myös isän VM-98 2.5l turbodiiseli transiitissa eikä siinäkään ole ollut mitään valittamista.
Vastaa Viestiin