Menee hieman OT:ksi, mutta sallinette tähän Dieselkeskusteluun liittyen...
Eipä unohdeta Opelia joukosta. Opelin v. 73 tullut 2100D:hän oli aikanaan "Maailman nopein" henkilöautodiesel, kunnes Mersu esitteli W114 240 3.0 D moottorilla, joka sittemmin tuli W123-koppaankin. Opeliksin suorituskyky oli huimaavat 145 km/h ja 27 sek 0-100 km/h (kiihtyy kuin kuun nousu


Isä hankki tuon 2100 D:n jälkeen E-mallin Rekordin 2.3 D:n, joka on myös "pahkakeula". Kärry on vm. 81 ja ajettu n. 670 000 km ja kukkuu edelleen. Että kyllä Opelkin on osannut Dieselmoottorin teon. Kone on tosin kertaalleen rempattu n. 300 000 kohdalla, mutta remonttitarve johtui ed. omistajien laiminlyönneistä. Mersun kone on kuitenkin jotenkin sivistyneempi käynniltään nelipyttyisenäkin. Opelin koneen sammuessa heilahtaa koko pirssi muutaman kerran miehekkäästi. Isä on aina muistanut mainita noista Opeleistaan, että "Se on täysin Mersun veroinen". Annoin kesällä kokeilla omaa W123 300 D:ä ja kolmenkymmenen kilometrin ajolenkin jälkeen isä totesi Mersun ratin takaa että : "Kyllä Mersu on pikkuisen parempi"

Meinasin ostaa isälle kesällä kullanvärisen W123 230 E:n, mutta hitto kun meni sivu suun ko. yksilö... Pääsisi vielä vanhoilla päivillään (72 v) Mersumieheksi. Kuitenkin isä aikanaan Mersuista haaveili ja edelleenkin on ollut omista w123:ni kovin kiinnostunut ja aina muistaa kysyä puhelimessakin, että "Mitenkäs se on Mersu pelannut ?"
T; Wade
PS
Ai niin, eikös tuo Citikan CX Diesel tosiaan yltänyt 175 km/h nopeuksiin vaiko jopa ylikin, kun oli aerodynaaminen kori ? Mutta montakos niitä on nyt jäljellä Suomessa - yhden käden sormet riittänevät reilusti..? Ja tuskinpa noita 2100 D Opeleitakaan paljoa on, vaikka aikanaan niitä oli taksissakin jonkin verran. Nyt olen tainnut bongata viimeisen kymmenen vuoden aikana 1-3 kpl ehkä liikenteessä...
salesone kirjoitti:"300D on maailman nopein sarjavalmisteinen dieselauto" !!![]()
Mitäs kilpakumppaneita mersulla on silloin ollut diesel-rintamalla..?