W123 30 vuotta

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Avatar
Wade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 822
Liittynyt: Pe 19.11.2004 22:13
Paikkakunta: Taipalsaari-Journey Island

Viesti Kirjoittaja Wade »

Moi !

Menee hieman OT:ksi, mutta sallinette tähän Dieselkeskusteluun liittyen...

Eipä unohdeta Opelia joukosta. Opelin v. 73 tullut 2100D:hän oli aikanaan "Maailman nopein" henkilöautodiesel, kunnes Mersu esitteli W114 240 3.0 D moottorilla, joka sittemmin tuli W123-koppaankin. Opeliksin suorituskyky oli huimaavat 145 km/h ja 27 sek 0-100 km/h (kiihtyy kuin kuun nousu :lol: ). Isällä oli aikoinaan juurikin tuo Opelin 2100 D (65 hv DIN) ja muisti aina mainita, että se on nopeampi kuin Mersun vastaava Diesel, mikä totta olikin. Siis nopeampi kuin pystäri W115:n Dieselit 200 D ja 220 D. Siinä oli konepellissä se vekkuli pahka, kun Dieselkone oli korkeampi ja keula alunperin suunniteltu bensamallien ehdoilla. Lisäksi Opel taisi hieman muistaa mainita markkinoinnissaan siitäkin, että 2100 D:n käynnistys oli suoraan avaimesta, eikä siinä ollut mitään erillisiä hehkuvipuja tai numikoita ala W114 Diesel. Hehkutusaika vain oli pisimmillään n. 2,5 min pakkasella... :wink: Oli muuten rattivaihteinen nelilovinen manuaali ja ilman ohjaustehostinta, joten äiti ei sillä "möröllä" koskaan suostunut ajamaan. Kestävä kampe se oli, sillä ruuvattiin 430 000 km vuosivälillä 73-87 meidän perheessämme. Tosin kun kyseessä oli 1. mallisarjan auto, niin venttiilikoneiston suunnitteluvirhe kilautti koneen vuonna 77, mutta muistaakseni remontti meni ainakin osittain GM:n piikkiin. Jos oikein muistan, niin isä kertoi, että venttiilitapin kiinnitys oli jotenkin liian heikko, joka aihetti venttiilin irtoamisen ja kelpo kilauksen. Remontin jälkeen palveli hienosti. Mersullahan ei enää 70-luvulla ollut mitään lastentauteja Dieselmoottoreissa.

Isä hankki tuon 2100 D:n jälkeen E-mallin Rekordin 2.3 D:n, joka on myös "pahkakeula". Kärry on vm. 81 ja ajettu n. 670 000 km ja kukkuu edelleen. Että kyllä Opelkin on osannut Dieselmoottorin teon. Kone on tosin kertaalleen rempattu n. 300 000 kohdalla, mutta remonttitarve johtui ed. omistajien laiminlyönneistä. Mersun kone on kuitenkin jotenkin sivistyneempi käynniltään nelipyttyisenäkin. Opelin koneen sammuessa heilahtaa koko pirssi muutaman kerran miehekkäästi. Isä on aina muistanut mainita noista Opeleistaan, että "Se on täysin Mersun veroinen". Annoin kesällä kokeilla omaa W123 300 D:ä ja kolmenkymmenen kilometrin ajolenkin jälkeen isä totesi Mersun ratin takaa että : "Kyllä Mersu on pikkuisen parempi" :)

Meinasin ostaa isälle kesällä kullanvärisen W123 230 E:n, mutta hitto kun meni sivu suun ko. yksilö... Pääsisi vielä vanhoilla päivillään (72 v) Mersumieheksi. Kuitenkin isä aikanaan Mersuista haaveili ja edelleenkin on ollut omista w123:ni kovin kiinnostunut ja aina muistaa kysyä puhelimessakin, että "Mitenkäs se on Mersu pelannut ?"

T; Wade

PS

Ai niin, eikös tuo Citikan CX Diesel tosiaan yltänyt 175 km/h nopeuksiin vaiko jopa ylikin, kun oli aerodynaaminen kori ? Mutta montakos niitä on nyt jäljellä Suomessa - yhden käden sormet riittänevät reilusti..? Ja tuskinpa noita 2100 D Opeleitakaan paljoa on, vaikka aikanaan niitä oli taksissakin jonkin verran. Nyt olen tainnut bongata viimeisen kymmenen vuoden aikana 1-3 kpl ehkä liikenteessä...
salesone kirjoitti:"300D on maailman nopein sarjavalmisteinen dieselauto" !! :D
Mitäs kilpakumppaneita mersulla on silloin ollut diesel-rintamalla..?
* Mustanaamion Mersulla on 320 hevosen voimat. *
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku

* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.

W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

IL02 kirjoitti:Ja luulemani mukaan heti seuraavana vuonna Citroen CX riisti mersulta nopeimman dieselauton tittelin.
No juu ainoastaan siis niukasti lisävarusteisella viisivaihteisella askilla ja tehtaan ilmoituksen mukaan. Aerodynaamisen sitikan teho oli 75 hv ja vääntö 144 Nm.
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

honkonen kirjoitti:Siinä Raulin ja Lekan? 123:n välissä oli semmonnen diamondblau pyöreillä lampuilla.
Tässä vielä samasta 4 kuvaa 30v -juhlan kunniaksi :wink:

MB W123 300 D vm. 1982

http://photo.digitalfinland.net/2004052 ... 16_1x1.jpg

http://photo.digitalfinland.net/2004052 ... _6_1x1.jpg

http://photo.digitalfinland.net/2004052 ... _5_1x1.jpg

http://photo.digitalfinland.net/20040506_mb_1_.jpg
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
honkonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 472
Liittynyt: Su 09.10.2005 20:03
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja honkonen »

No vot! Hieno on kiesi kyllä.
EX - W 211 220 CDIA - 04
EX- W 203 200 CDIA -03
EX- W 201 190E -91
EX- W 123 230 E-85
Avatar
uate
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 281
Liittynyt: Su 01.01.2006 05:16
Paikkakunta: Hattula

Viesti Kirjoittaja uate »

Tuli ajettua noin kymmenen vuotta 123:lla, enkä montaakaan päivää vaihtais pois. Jos on kunnossa niin ei häpee 124:lle ajoltaan.
Jos se toimii, älä korjaa sitä.
W211 280cdi 3.0 V6 -09
W202 220cdi stw -99
W124 260e -89
W123 230 -76
W123 240d -80
Avatar
kekka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 300
Liittynyt: To 06.10.2005 21:46
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja kekka »

Itse olen pitänyt 123 ja 126 parhaina mersuina ajaa. Vaikka kuinka kylkimyyryssä mentäisiin niin aina löytyy puolen kierrosta ratista varaa.. :lol: oma 123 tullaa museokatsastamaan helmikuussa kunhan saadaan auto maalarilta ja kasaan.
Mercedes-Benz korjaa kuljettajien tekemät ajovirheet...ainakin jos on asd...

MB 200D w110 mr
MB 240D w123 mr
MB 300D w123 mr
MB 500SEC w126
MB G300 td W463
Avatar
waari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: Ke 17.08.2005 15:43
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja waari »

kerosiini kirjoitti:No kappas vain :D Taidankin tänään vähän mersua liikutella pihalla juhlapäivän kunniaksi (jos saan käymään). Täältäkin löytyy tuo esite, "hiukan" yksitoikkoinen :lol:
Eipä olisi uskonut parikymppisenä Ford :oops: kuskina että vuonna 2006 vielä näkee päivittäin useammankin 123 Mersun liikenteessä.
Silloin ihmeteltiin kun Porvoon taksiin ilmestyi uusi ei ihan niin pystylamppuinen Mersu 123 vuosi oli varmaan 1975
Äh :( piti myydä pois se 240D jolla ajeltiin paljon,missäpä sitä säilyttäisi,mutta kai sillä vielä joku ajelee ympäriinsä,ainakin ostaja oli Mersumies
Kulkuneuvot:
Fiat Adria Win peltikuorinen ainakin kesän ajossa.
VW Transporter Syncro 4X4 avolava 2,4D -97 rankempaan maastoon.
Mönkijä Kymco MXU 500 kun ei volkkarillakaan enää pääse.
Vito 639 matkailuauto kierretty 2017 12 maassa +Suomessa seisonnassa talviautoksi kai päätyy.
Mb 220 cdi 202 kori seisonnassa.
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

kekka kirjoitti:oma 123 tullaa museokatsastamaan helmikuussa kunhan saadaan auto maalarilta ja kasaan.
:( 2014 (vasta, hope so)
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

Wade lähetteli tähän jatkoksi erittäin mielenkiintoisia kaupallisia tiedotteita Mercedes-Benzin teknisestä ylivoimasta. Napattu heinäkuun 1979 Valituista paloista. Kiitoksia vain :D Kas tässä:

Kuva

Kuva

Kuva
MercMan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2070
Liittynyt: Ti 01.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MercMan »

on se vaan paras Mersu kautta aikojen 8)
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14222
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Kotimaasta löytyy myös seuraavanlaisella valmistenumerolla varustettu yksilö

Kuva
W111 kirjoitti:Tämä yksilö on orkkis suomiauto. Ollut liikenteessä aikansa ja nyt varastoituna kaverilla. Osti pelkästään jemmaan pienen valmistenumeron takia.
...että aika varhaisia satakakskolmosia löytyy Suomestakin. Tästähän voisi tehdäkin kyselyn...
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 983
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Timo L. kirjoitti:Kotimaasta löytyy myös seuraavanlaisella valmistenumerolla varustettu yksilö
Oletettavasti 0,5 sarjaa on tämä W123? Onko tämä W123 millaisessa kunnossa? Olisi mielenkiintoista nähdä muitakin kuvia.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Avatar
W111
Mersumies
Mersumies
Viestit: 879
Liittynyt: Pe 04.04.2003 13:39
Paikkakunta: Pielavesi

Viesti Kirjoittaja W111 »

Pitänee kysyä omistajalta saako ottaa lisää muita kuvia. Konehuone ainakin oli siisti.....
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00

"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
Avatar
kerosiini
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 439
Liittynyt: To 25.11.2004 19:16
Paikkakunta: Tervola

Viesti Kirjoittaja kerosiini »

Kyllä kuvat olis poikaa 8) Ei mikään ihme että olis esisarjaa. Ebayssä oli tässä keväällä huudettavana 220D esisarjalainen, sen valmistenumero oli
WDB123126 10 000031.
190E 2.6 '90, 240TD '83, 220D '77, 250 2.8 '74, 220 '69, Coronet '68, Volvo 240 D6 '83, Taunus '82
Vastaa Viestiin