S203 - Battery/Alternator - Visit Workshop

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3004
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

S203 - Battery/Alternator - Visit Workshop

Viesti Kirjoittaja eerola »

203-korin C-Mersu heitti yhtäkkiä mittariston punaiseksi ja ilmoitti "Battery/Alternator - Visit Workshop". Tätä seurasi varoitussarja, joka kertoi että ensin ESP, sitten ABS, sitten sadetunnistin ja lopuksi vielä CD-vaihtaja ovat sekaisin. Samalla sisään tulvahti hiukan kitkerä haju.

Sammutin auton ja katsoin konepellin alle. Kaikki pellin alla oli näennäisesti ok.

Laitoin autoon virrat uudelleen päälle. Kaikki ok.

Käynnistin auton. Kaikki ok hetken aikaa. Siten mittaristo heitti jälleen punaiseksi ja ilmoitti "Battery/Alternator - Visit Workshop". Nyt ei kuitenkaan tullut muita virheilmoituksia.

Ajoin Vehoon ja vähän päästä näyttöön tulee keltainen varoitus "Undervoltage Consumer Defective", joka jää vilkkumaan vuorotahtia punaisen varoituksen kanssa.

Oletan, että kitkerä haju oli laturi, joka paloi. Mutta että alle 60000 ajetussa autossa!

Tampereen Vehossa kerrottiin kuitenkin, että uutta laturia ei löydy koko maasta ja että auton ottaminen työn alle kestää pari viikkoa. Kuultuani uuden laturin Veho-hinnan aloin ajatella jälleen että josko asiaa pitäisi hiukan tutkia itsekin nyt kun perhe on saatu menestyksekkäästi kotiin.

Mitä luulette, onko kyseessä laturi vai jokin muu juttu? Kurkkaus AIADA:an kertoi Mersun 6- ja 8-koneisiin kohdistuvasta latureihin liittyvästä recallista: Click. Mitenköhän tuon recall-korjauksen hoitumisesta Suomessa saisi tietoa?
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

Veikkaisin että jännitteen säädin on kusahtanut ja lataa liikaa > akku kiehuu > haisee ketun pahalle > akku ehkä kuollut, joka tapauksessa larurissa vikaa. Haju on TODELLA kitkerä ja muistuttaa jollakin tapaa kakanmunapierua.

Edit: kananmuna :lol:
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3004
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Laturi itsessään taitaa olla rikki. Akun napojen välinen jännite on koneen käydessä vain reilut 11 V. Eikä se reilut 14 V, mitä pitäisi. Eli ei lataa. Täytynee tilata uusi saksalaiselta, koska hinta on kolmanneksen Veho-hinnasta :shock:

Laturi näyttäisi olevan kiinni aika selkeästi moottorin kupeessa. Ei missään ihan älyttömässä paikassa ja kahdella pultilla. Olisiko vinkkejä vaihtotyön suorittamisesta, eli miten homma käy käytännössä? Muuta kuin että akun miinusnapa pitää muistaa irroittaa ennenkuin alkaa peukaloida laturia. Kiristääkö laturin pyörä hihnan vai pitääkö hihnaa löysyttää jostain ennenkuin irroitan laturia?
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

Hihna kiristyy automaattisesti, kiristinrulla on siinä keskivaiheilla. Ota hihnasta kiinni ja venyttele niin näet sen kiristyssysteemin. Ei kai siinä mitään ihmeellistä pitäis olla...
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
hanta
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hanta »

Olisiko vinkkejä vaihtotyön suorittamisesta, eli miten homma käy käytännössä?

No,korjauskirjan mukaan joutuu yhtä ja toista purkamaan, mm kallistuksenvakaajan, jotta laturi mahtuu ulos. Tiivisteet samoinkuin jäähdytysnesteen putken O-rengas pitää uusia.
Laturin kiristysmomentti 20 Nm ja laturin plus- navan momentti 14 Nm.
Muuta ihmeempää ei näytä olevan..
W203CDI
Avatar
jameri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1059
Liittynyt: Pe 25.03.2005 23:14
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja jameri »

"Mitä luulette, onko kyseessä laturi vai jokin muu juttu? Kurkkaus AIADA:an kertoi Mersun 6- ja 8-koneisiin kohdistuvasta latureihin liittyvästä recallista: Click. Mitenköhän tuon recall-korjauksen hoitumisesta Suomessa saisi tietoa? "

Kun vein oman autoni Vehoon huoltoon pyysin tarkistamaan onko takaisinkutsuja ja jos on ollut, onko vaihdettu, he joutuvat soittamaan niistä maahantuontiin ja kysymään sieltä, jostain syystä.

Luulisi että MB maahantuonti on "velvollinen" palvelemaan asiakasta valmistajan antamalla mandaatilla ja kertomaan asiakkaan auto kohtaisesti missä mennään vai mennäänkö.

Itseltä löytyi vaihtamattomana lämmityslaittepanelin sähkökaapelointi jossa joku häikkä.
Hummer H2
W203-C32AMG
ex VMax
ex 190E 2.3-16
ex W220 S500 full loadet
Naapurin puolella ruoho on aina vihreämpää mutta meillä se on pidempää.
-loesje-
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3004
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Varaosanumeroknoppologiaa:

Boschin 120A:n laturi tunnetaan varaosanumeroilla

011 154 64 02
011 154 91 02
011 154 81 02

Samaa tavaraa kaikki.
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3004
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Nyt on autossa uusi laturi ja suupielet ovat taas ylöspäin! Melkoista vaihtelua laturien hinnoissa havaitsin.

Veho Tampere: 805EUR
Tampereen Autosähkö Oy / Bosch Car Service: 800EUR
Lempisen Autosähkö Ky/ Bosch Car Service: 310EUR
KL Varaosat Tampere: 325EUR
Gelsen (Saksa): 199EUR + 15EUR rahtia

Veho ei suostunut tilaamaan osaa ellei ole varmuutta, onko laturini tosiaan sippi. Toimitusaika 2 päivää. Aika-arvio tutkimuksen aloittamiselle kuitenkin 2-3 viikkoa.

KL Varaosat olisi tilannut osan reilusti. Toimitusaika enintään 2 päivää.

Tampereen Autosähkön kanssa keskustelu loppui heti siihen kun kuulin hinnan.

Lempisen Autosähkö halusi tosissaan tehdä bisnestä ja lupasi osan olevan autooni asennettuna erittäin reilulla asennushinnalla. Itse asiassa niin reilulla, että ei tullut enää mieleenkään alkaa itse irroittaa hihnaa. Lempisen kanssa eniten työn valmistumista hidastava tekijä oli se, kuinka nopeasti saan auton verstaan ovelle. 10 pistetta Lempiselle!

Lempinen itsessään osoitti työn aikana olevansa oikeasti ammattinsa osaava mies joka oikeasti tietää, mitä on tekemässä. Eli osaa muutakin kuin verrata alkuperäisen ja vaihto-osan osanumeroita. Tästä vielä papukaijamerkki!

Vaihtohomma itsessään oli erittäin simppeli ja meni juuri niinkuin arvelinkin:
-Moottorin alla oleva pohjapahvi pois.
-Laturin alamutteri auki.
-Laturin töpseli irti.
-Hihna moottorin edestä ruuvista löysälle.
-Hihna pois laturin vauhtipyörältä.
-Yläkautta laturin ylämutteri auki.
-Laturin pultit pois.
-Vanha laturi yläkautta edestä pois.
-Uusi laturi tilalle.
-Pultit.
-Hihna.
-Töpseli.
-Pohjapahvi.
-Kone käyntiin.
-ESPn resetointi.
-Ikkunoiden ja kattoluukun resetointi.

Loppudiagnoosi: Diodisilta oli palanut.

Muita huomioita:
1) Neloskompressorien laturitkin käyvät kuutoskoneeseen. Ainoa erottava osa on vauhtipyörä. Joka on vaihdettavissa.
2) Mersulla on recall laturien simahtelusta samalla koneella olevista isokorisille autoille. Kuitenkaan valmistaja ei halua kantaa vastuutaan samalla koneella varustetuista C-korin autoista.
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
koskis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: Ke 18.06.2003 09:07
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja koskis »

eerola kirjoitti:Nyt on autossa uusi laturi ja suupielet ovat taas ylöspäin! Melkoista vaihtelua laturien hinnoissa havaitsin.

Veho Tampere: 805EUR
Tampereen Autosähkö Oy / Bosch Car Service: 800EUR
Lempisen Autosähkö Ky/ Bosch Car Service: 310EUR
KL Varaosat Tampere: 325EUR
Gelsen (Saksa): 199EUR + 15EUR rahtia
Onhan nuissa näköjään vaihtelua. Tuohon omaan katiskaan näyttös olevan vielä kohtuu kovemmat hinnat.
KL-varaosat:
17053 laturi W203 vesijäähdytteinen Hinta: 1600,00 EUR
Mitähän mahtaisi hinta olla Veholla? :oops:
No onneksi ei ole vielä ollut tarvetta. *kop kop*
MB W204 C 180K 2008
VW 1200 Deluxe -65
ex. MB S203 C 270 T CDI A 2002
ex. MB W168 A 160 A 1999
ex. MB W168 A 170 CDI 2000
hanta
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hanta »

Motonetissa vesijäähdytteinen 700;-
W203CDI
Avatar
koskis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: Ke 18.06.2003 09:07
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja koskis »

koskis kirjoitti: No onneksi ei ole vielä ollut tarvetta. *kop kop*
:( No nyt sitten on. Laturi oli leikannut kiinni. Uusi maksoi reilun tonnin ja siihen työt päälle. Elämä on.
MB W204 C 180K 2008
VW 1200 Deluxe -65
ex. MB S203 C 270 T CDI A 2002
ex. MB W168 A 160 A 1999
ex. MB W168 A 170 CDI 2000
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3004
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

koskis kirjoitti:...maksoi reilun tonnin ja siihen työt päälle. Elämä on.
No tuohon ei voi tosiaan sanoa kuin: "Ihanan kallista..." :shock:
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Vastaa Viestiin