Ruosteenpoistoaskartelua vai uudet Saksanmaalta..

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
PKivireki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Su 04.01.2004 00:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Ruosteenpoistoaskartelua vai uudet Saksanmaalta..

Viesti Kirjoittaja PKivireki »

Mitäs mieltä olette, millä yrittäisitte noista pystäriin menevistä 5-v. vaihteensiirtimistä ruosteenpoistoa, vai tilaanko Saksanmaalta samantien uudet? Ikävää tuo ruoste.

Kuva



EDIT:mutkia matkaan eli taitaa ruosteenpoitso -osaamiselle olla tarvetta. Veholta tuli seur. viesti:

osa: 179 =A1232600547 5vaihde+pakki tanko 36,80euroa ei enää toimiteta.

osa: 176=A1232600147 3&4 tanko 24,00euroa, sama juttu.

osa: 173=A1232600447 1&2 tanko 98,00euroa,sama juttu.

Nyt tässä tulikin mutkia matkaan nämä täytyisi nyt kysellä Classic centerin kautta, kun ei enää saakkaan normaalia reittiä pitkin. Mutta meidän pitäisi saada tämä kysely sitten piirimyyjämme kautta, jonne myös toimitus tapahtuisi, näin tämä palvelu on suunniteltu. Ja hinta muodostuisi sitten uudelleen sen mukaan mitä Classic center kertoo sen olevan..
Viimeksi muokannut PKivireki, Ti 23.05.2006 11:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Hullut tykkää kaikesta liikkuvasta."
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Vähän lasikuulapuhallusta ja ne on kuin uudet. :P
Avatar
Wade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 822
Liittynyt: Pe 19.11.2004 22:13
Paikkakunta: Taipalsaari-Journey Island

Re: Ruosteenpoistoaskartelua vai uudet Saksanmaalta..

Viesti Kirjoittaja Wade »

Moi !

Mobilistissahan oli muutama numero takaperin juttua ruosteenpoistosta ja kahdellakin menetelmällä, sitruunahapolla ja elektrolyyttisesti. Nuohan olisi sen kokoisia osia, joihin em. menetelmillä voisi kokeilla helposti. En nyt suoraan muista, missä numerossa ko. artikkeli oli. Onko joku kokeillut niillä ohjeilla ?

T: Wade
* Mustanaamion Mersulla on 320 hevosen voimat. *
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku

* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.

W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
Avatar
PKivireki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Su 04.01.2004 00:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja PKivireki »

Sain ruuvit auki loistavalla jäädyttävällä ruosteenestospräyllä.. nyt pontevasti poistelemaan irtoruoste, sillä uusia terästikkuja en noilla hinnoilla osta.

Lasikuulapuhallusvehkeitä ei ole, joten elektrolyysi tuli munkin mieleen kun noita pähkäilin. Yksi kaveri Espoosa on sillä muistaakseni putsaillut asioita joskus, täytynee ruinata ohjetta.
Samoin kävi mielessä viemäreitten avaamisessa käytetty kiteinen suolahappo, joka liuotetaan lämpimään veteen. (käytetyn aineen voisi hyvällä omallatunnolla kerrankin kaataa viemariin.. :roll: )
"Hullut tykkää kaikesta liikkuvasta."
Avatar
B. Wikström
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja B. Wikström »

Suolahappo, sitruunahappo ja fosforihappo käyvät hyvin tähän tarkoitukseen. Fosforihappo on kuitenkin paras koska se jättää pinnalle suojaavan fosfaatti kerroksen johon maali tarttuu todella hyvin kiinni!

Uusia osia on minusta turha edes harkita kun ei nuo vanhatkaan näytä kovinkaan pahoilta! Pientä pintaruostetta vaan.
________________________
S124 300D '91
W115 240D (ex.200D) '75
Massey Ferguson 135 '63
Avatar
PKivireki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Su 04.01.2004 00:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja PKivireki »

Johan alkaa vaihtoehdoista oleen pulaa, tällaiseen vinkkiin tuli vinkki;

Sitruunahappo on hyvä lääke ruosteeseen. Ostin 40kg säkin Agri-Marketista;on samanlaista kuin hienosokeri (tarkoitettu eläinten ripulin hoitoon heh.heh), tein kokeeksi liuoksen 1l vettä ja 1dl jauhetta, laitoin parivuotta ulkona olleen ruosteisen Fordin vaihdelaatikon öljypumpun (select-Q-speed) liuokseen pariksi päiväksi. Jo seuraavana päivänä kaikki pintaruoste oli irti, rätillä pyyhin pinnat putaaksi oli kuin uusi osa, seuraavana päivänä kaikki ruoste oli poissa myös pumpun sisältä. Laitoin pumpun huuhtelun jälkeen paikalleen, koko talven on pelannut ilman ongelmia.
Sitten vain tiedoksi miksi ostin säkillisen, minulla on harrastuksena vanhat autot joissa taatusti on ruostetta, puhdistan kaikki mahdolliset osat tällä liuoksella, lopputulos on hyvä ja ei tarvitse pölistellä ruostetta millään laikoilla ja on helppo kun kemikaali hoitaa hommat.
"Hullut tykkää kaikesta liikkuvasta."
Avatar
A. Hara
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 139
Liittynyt: Pe 05.12.2003 15:58
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja A. Hara »

PKivireki kirjoitti:Sitruunahappo on hyvä --
-- lopputulos on hyvä ja ei tarvitse pölistellä ruostetta millään laikoilla ja on helppo kun kemikaali hoitaa hommat.
Hmm onko kukaan soveltanut tätä jonniinlaisella sutimis-ja-töpsyttelytekniikalla kookkaampiin osiin? Niin kuin tuo alusta. Liotushoito kun on tällöin hankalaa. :P
S123 300TDT -85
W123 250 -79
W123 240D -80
Avatar
B. Wikström
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja B. Wikström »

Suurilla pinnoilla se ongelma piilee siinä että pinta ei saisi päästä kuivumaan. Eli optimaalisin olisi valmistaa jonkinlaista hyytelöä tuosta haposta (esim. liivatteella?) jota sitten sivelisi pensselillä pintaan ja peittäisi esim kelmulla jotta se ei pääse kuivumaan.
________________________
S124 300D '91
W115 240D (ex.200D) '75
Massey Ferguson 135 '63
Avatar
PKivireki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Su 04.01.2004 00:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja PKivireki »

Kah sitruunahappo teki tuollaista, oikealla oleva tanko on ollut päivän kylvyssä. Sitruunahappo on halpaa, 100 g maksaa 0,70 €. Laitoin litraan 200 g ja heti alkoi melkoinen pöhinä. Ja litku haisee samalta kun Venäjällä joka paikassa..

Kuva

Biltemasta löytyy lisäksi "Ruosteenpoistoaine" -niminen purkki hintaan 6,5 €/l.. Sis. 30% fosforihappoa. Neuvotaan upottamaan esine liuokseen tahi sivelemään. Mutta sivelyä joutuu varmaan harjoittamaan sitten jonninverran.

Koleilen toisille osilleni seur. ohjeitten mukaan:

"Fosforihappo on ainakin 2 kertaa tehokkaampaa ruosteenpoistossa kun sitruunahappo, fosforihappo liuottaa ruosteen tehokkaasti irti mutta ei liuota terästä vaan puhdistettuun pintaan jää suojaava harmaa fosfaattikerros jos tahtoo käyttää pinnoitteena fosfatointia niin esinettä keitetään puolisen tuntia 132°c 40% fosforihappoliuoksessa ja tulos on se sama kun uudemmissa sakon rynkyissä ym "parkeroiduissa" veitsissa tai ampuma-aseissa"

Ja sitten hyvä öljy/sinkkimaalia päälle niin jokohan tuli ruosteelle stop.
"Hullut tykkää kaikesta liikkuvasta."
Vastaa Viestiin