Tarua vai totta?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
flash
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ke 17.05.2006 17:20

Tarua vai totta?

Viesti Kirjoittaja flash »

Terve

Onkos semmoinen legenda ihan tosi, että nuo 300 mersun dieselit kestää julmettuja käyttötunteja? käsittääkseni näin on.

Olen mahdollisesti ostelemassa veneeseeni marinoitua mersun 5-pyttyistä eli sitä vanhempaa 300-konetta.
Mitkäköhän paikat siitä voi ja kannattaa silmämääräisesti kattella ettei iskisi käsiä saveen nilkkoja myöten? Tuossa kun ei ole sellaista mittaria olemassakaan josta näkyisi kilometrit tai käyttötunnit.

edit: ei ollut vaivan väärti joten samankaltainen 60-100 hv moottori edelleen hakusessa. Sellainen jota ei tarvi huomenna rempata. edit end.


Kiitokset arvon raadille jos viitsitte vinkkejä heittää.

Timppa
Viimeksi muokannut flash, Ti 23.05.2006 20:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Öljypumpun ylähela kannattaa tarkastaa ennen käyttöön ottoa.Samoin käynti,savutus ja öljynpaineet.Jos nämä seikat ovat ok niin ei muuta ku kone veneeseen.Omassa autossa olevalla moottorilla on ajettu noin 510000km ja hyvin toimii vieläkin tosin öljyä kuluu noin 0,5-1l /1000km joten tarkkailemaan joutuu.Tämä moottori pääsee pian eläkkeelle täysin uusiksi rakennetun vastaavan 300d moottorin tieltä.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
Wille
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ma 11.07.2005 22:18
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Wille »

eikös 300d ole vähän iso veneeseen?

mun 200D on ajettu 700000 ilaman koneremppaa ja ei öljynkulutuskaan ole paha, 10000km välillä laskenut ylärajasta alarajaan ja ottaen huomioon että suodatinjalka vuotaa hieman..
ex w201 -85 200d nahoilla
r.i.p w123 -80 300d manuaali 5l/100 (öljyä)
r.i.p w123 -80 300d tomaatti kattoluukulla
w123 -76 240d museoprojekti
ex w123 -85 200d vanha taksi saatana.
w123 -84 300TurboD Korjauksessa
W123 -84 240D uusin
Avatar
Jone M
Valvoja
Valvoja
Viestit: 423
Liittynyt: Su 16.03.2003 17:33
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Jone M »

Wille kirjoitti:eikös 300d ole vähän iso veneeseen?

..
Kai se nyt hieman riippuu veneestäkin ?????
flash
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ke 17.05.2006 17:20

No niin no

Viesti Kirjoittaja flash »

Vene on vajaa 10 metrinen teräskasa, painaa 7 tonnia joten luulisin tuollaisen koneen olevan ihan käypänen teholtaan. Sain kiukaasta sähköpostissa kuvatuksia ja ne eivät kyllä mairitelleet. Täytynee etsiä uutta aihiota ja marinoida se, piikkiössä toimiva yritys toimittaa marinointisarjoja vaikka mihin koneeseen ihan bolt-on systeemillä.

Jos nyt jollakin täällä sitten sattuisi olemaan joku 200-300 hyväkuntoinen kone, eli sellainen joka kannattaisi marinoida ja asentaa paikalleen (=isohko työ ja rahaakin menee) niin tarjota saa gernaasti. Uusi valmis merikone kun maksaa tuossa kokoluokassa sen 10K€ ja myytävänä olevat käytetyt on perkeleellinen riski verrattuna autossa palvelleeseen moottoriin.

Tänne vaan viestiä tai timppaÄTujotmaalaispojat.com
Avatar
MikaVeee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 700
Liittynyt: Pe 13.02.2004 22:56
Paikkakunta: Turku

piikkiö

Viesti Kirjoittaja MikaVeee »

Mikäs firma piikkiössä ?
Ex monta W-kirjainta.
flash
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ke 17.05.2006 17:20

Virmalle maksuton mainos

Viesti Kirjoittaja flash »

Juu se on tuo venevarustaja: http://www.venevarustaja.fi/

Muutama tuttuni on tuolta hankkinut marinointisarjat ja merivaihteet koneen perään ja homma toimii ok. Itelle tarvis vaan jotain kunnollista marinoitavaa.
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2681
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: No niin no

Viesti Kirjoittaja AK47 »

flash kirjoitti:Vene on vajaa 10 metrinen teräskasa, painaa 7 tonnia joten luulisin tuollaisen koneen olevan ihan käypänen teholtaan. Sain kiukaasta sähköpostissa kuvatuksia ja ne eivät kyllä mairitelleet. Täytynee etsiä uutta aihiota ja marinoida se, piikkiössä toimiva yritys toimittaa marinointisarjoja vaikka mihin koneeseen ihan bolt-on systeemillä.

Jos nyt jollakin täällä sitten sattuisi olemaan joku 200-300 hyväkuntoinen kone, eli sellainen joka kannattaisi marinoida ja asentaa paikalleen (=isohko työ ja rahaakin menee) niin tarjota saa gernaasti. Uusi valmis merikone kun maksaa tuossa kokoluokassa sen 10K€ ja myytävänä olevat käytetyt on perkeleellinen riski verrattuna autossa palvelleeseen moottoriin.

Tänne vaan viestiä tai timppaÄTujotmaalaispojat.com
Eikös tuommoiseen teräskasaan pidä olla vähintäänkin 400hp superturbo??? :roll: Eikös nämä venehommat mene ilman vaihdelaatikoita... Ei tarvitse miettiä rikkooko vääntö laatikkoa, perää tai vetareita:)
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
MikaVeee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 700
Liittynyt: Pe 13.02.2004 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: No niin no

Viesti Kirjoittaja MikaVeee »

Empä ole ennen nähnyt veneen moottoria ilman laatikkoa perässä, ikävää se olisi mennä koko ajan eteenpäin.

Venettä on myös näppärä ohjailla eteen/taakse vaihteilla ja tietty peräsimellä..


AK47 kirjoitti: Eikös tuommoiseen teräskasaan pidä olla vähintäänkin 400hp superturbo??? :roll: Eikös nämä venehommat mene ilman vaihdelaatikoita... Ei tarvitse miettiä rikkooko vääntö laatikkoa, perää tai vetareita:)
Ex monta W-kirjainta.
Avatar
lottesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Su 05.02.2006 21:19
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja lottesse »

mikä ihmeen laatikko ?
taidatte puhua merikytkimestä ja jossain tapauksissa käytetään alennusvaihdetta sopivamman potkurin pyörimis nopeuden löytämiseksi.
Avatar
MikaVeee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 700
Liittynyt: Pe 13.02.2004 22:56
Paikkakunta: Turku

laatikko

Viesti Kirjoittaja MikaVeee »

Laatikko millä saa vedon eteenpäin, vapaalle tai taaksepäin..
Ex monta W-kirjainta.
Avatar
koyama
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1552
Liittynyt: Ma 04.07.2005 22:36
Paikkakunta: rovaniemi

Re: Tarua vai totta?

Viesti Kirjoittaja koyama »

flash kirjoitti:Terve

Onkos semmoinen legenda ihan tosi, että nuo 300 mersun dieselit kestää julmettuja käyttötunteja? käsittääkseni näin on.

Olen mahdollisesti ostelemassa veneeseeni marinoitua mersun 5-pyttyistä eli sitä vanhempaa 300-konetta.
Mitkäköhän paikat siitä voi ja kannattaa silmämääräisesti kattella ettei iskisi käsiä saveen nilkkoja myöten? Tuossa kun ei ole sellaista mittaria olemassakaan josta näkyisi kilometrit tai käyttötunnit.

Kiitokset arvon raadille jos viitsitte vinkkejä heittää.

Timppa
tuttu höyläri käyttänyt 300 d moottorina 3300 kierrokksilla/min jo monta vuotta
Vaihtoi ennen käyttöönottoa alapään lakerit ja oljypumpun.Koneen km 500000.
Onkohan näin,että kovat lämpötilan vaihtelut rasittaa konetta enemmän kuin suuret käyttötuntimäärät.Esim.saksan tuontiautot joilla ajettu todellisuudessa 10 vuoden aikana 500000km ovat koneen ja rungon puolesta aivan täydessä iskussa kun suomi auto tarvii jo huoltoa
Hirrenveistoa pääsääntöisesti pelkkahirrestä

Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
AvanT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: Ke 28.09.2005 15:51
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja AvanT »

Jaa-a. Pieni varoituksen sana vain. Noille ujoille maalaispojille "Ei Mikään Riitä"
Joten pistäkää samaan threadiin suosiolla Mynä/PP/etc -diesel -vinkit.
[b][url=http://www.nettimoto.com/383391]-00 vfr 800[/url][/b]
-00 a4 1.8tq
-04 a4 1.8T
Avatar
kleitos
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Pe 25.03.2005 17:48
Paikkakunta: Nummela

Re: Tarua vai totta?

Viesti Kirjoittaja kleitos »

koyama kirjoitti:
flash kirjoitti:Terve

Onkos semmoinen legenda ihan tosi, että nuo 300 mersun dieselit kestää julmettuja käyttötunteja? käsittääkseni näin on.

Olen mahdollisesti ostelemassa veneeseeni marinoitua mersun 5-pyttyistä eli sitä vanhempaa 300-konetta.
Mitkäköhän paikat siitä voi ja kannattaa silmämääräisesti kattella ettei iskisi käsiä saveen nilkkoja myöten? Tuossa kun ei ole sellaista mittaria olemassakaan josta näkyisi kilometrit tai käyttötunnit.

Kiitokset arvon raadille jos viitsitte vinkkejä heittää.

Timppa
tuttu höyläri käyttänyt 300 d moottorina 3300 kierrokksilla/min jo monta vuotta
Vaihtoi ennen käyttöönottoa alapään lakerit ja oljypumpun.Koneen km 500000.
Onkohan näin,että kovat lämpötilan vaihtelut rasittaa konetta enemmän kuin suuret käyttötuntimäärät.Esim.saksan tuontiautot joilla ajettu todellisuudessa 10 vuoden aikana 500000km ovat koneen ja rungon puolesta aivan täydessä iskussa kun suomi auto tarvii jo huoltoa
:roll: No niinpä! Eipähän voisi enempää pieleen mennä?
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1607
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Uudemmassa 5-sylinterisessä 2.5litraisessa om602 koneessa on suunnilleen sama teho kuin vanhassa 5-syl kolmisatasessa. Tuossa uudemmassa taloudellisuus on hieman parempi ja ehkä myös kevyempi. Noita koneita löytyy helpommin hyviä.
flash
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ke 17.05.2006 17:20

Joo kelpaa

Viesti Kirjoittaja flash »

Kun vaan joku jotain tuollaista tarjoaisi, taitaa mersumiehet olla niin tykästyneitä omaansa etteivät nurkkiin kerääntyneitä moottoreita anna millään rahalla pois...?

Tämän foorumin kautta ostaminen kun olisi turvallisempaa kuin purkamolta tai vastaavasta, jossa ei äijät tiedä myymästään välttämättä tuon taivaallista.

Hei AK47... .223 nato on nykypäivää...
Ja superturbovoimalla ei tee tuossa mitään, rauhallinen moottoripursi kun on.
Ja jos kovaa tahtoo vetten päällä mennä niin 2 kiloa hevosvoimalle niin jo on kivaa tai ainakin pelottaa.

Ei siis ole tarjolla ostettavissa olevaa konetta teholuokassa 60-100 hv?
Sellaista hyvää, halvinta en tarvi, poijunpaino mulla jo on.

Hyvää kesää jokatapauksessa tämän voorumin käyttäjille, mukavahan se olis paatin perään tähti lätkästä.... Olis se vaan komiaa.
Tuossa kyseinen kapine, eli mikään pikaliippari ei ole kyseessä.
http://members.surfeu.fi/ump/Ginny.JPG

Timppa
Avatar
romu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 783
Liittynyt: La 25.12.2004 13:16
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja romu »

Täällä kirjoittelee nimimerkillä jube, kaveri jolta löytyy moottoreita sopivaan hintaan! Kannattaa laittaa yv:tä. :wink:
250TD -86, 260E LANG -90
flash
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ke 17.05.2006 17:20

Ohos!

Viesti Kirjoittaja flash »

No laitetaampa miehelle messakea.

Kiitosta.

T
flash
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ke 17.05.2006 17:20

Viesti Kirjoittaja flash »

AvanT kirjoitti:Jaa-a. Pieni varoituksen sana vain. Noille ujoille maalaispojille "Ei Mikään Riitä"
Joten pistäkää samaan threadiin suosiolla Mynä/PP/etc -diesel -vinkit.
No jokos tässä on jostain synnistä jääty kiinni, ai perkuma...

No onhan nuo linkit toki hyvä olla, vaikka tuolla vehkeellä kiire loppuu kun köydet irtoo.

Oma perhenokileka tosin tarvis jo muutakin kuin lastun ja egr:n poiston, alkaa tuntumaan laiskalta. Se on se MEMR-jutska.
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Re: Joo kelpaa

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Mulla olis tarjolla W123 -81 240 diisel mylly.
Ajettu sillä on puol miljoonaa mutta silti toimi hyvin kun kyseisen auton ajoin mökille (varaosiksi) vuos sitten.
Moottori on nyt irtaallaan laatikon kanssa.
Kaikki laitteet mitä koneessa on kiinni niin kuuluu samaan hintaa.
Paitsi laturi.
Hintaa on koneella ja (manuaali 4lovinen) laatikolla 400ecua.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
hentar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 356
Liittynyt: Ti 27.07.2004 22:23

Viesti Kirjoittaja hentar »

Velipojalla taitais olla Toyotan 4- litrainen vaparikutonen ja sähköisesti ohjattava merikytkin kaupan.
Jos sul vielä tarvetta niin voin kysellä tarkemmin.
T.Ari
Avatar
peehoo7
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Su 10.04.2005 23:30
Paikkakunta: Kempeleestä

Viesti Kirjoittaja peehoo7 »

Eikö nuo nissanin 2,8 koneet ole alunperin meridiiseleitä ja vain hullujen eurooppalaisten valitukset siitä ettei isoja nissaneita (datsuneja) ole dieseleinä saivat ne eksymään autojen keulalle.
Avatar
oilhand
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Su 11.01.2004 08:09
Paikkakunta: ruovesi

Viesti Kirjoittaja oilhand »

mulla olis nissanin 2.8 diiselikone turbolla irrallaan. piti laittaa trans-amin keulalle mut sinne tipahtikin mersun 3.0 kone kun oli lootakin valmiina. kaikki apulaitteet paikallaan.
exät...w115,123,124,126,140,201,202,204,210,211,221,213
Mersu se olla pitää vaikka helpommalla pääsis monen muun kans :)
nyt w213 220d 4matic 2018
flash
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ke 17.05.2006 17:20

Hienoa

Viesti Kirjoittaja flash »

No onhan noita koneksia jossakin, nyt on simmonen tilanne, että neuvottelen veneen myyjän kanssa mitä tehdään. Joku malmimöykky sinne on kuitenkin paiskattava. Kiitän kaikista tarjouksista ja palaan asiaan.


T
flash
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ke 17.05.2006 17:20

Niin ja joo

Viesti Kirjoittaja flash »

Juu siis tämän kokoluokan koneet on pääsääntöisesti autoteollisuudesta peräisin, eli lohko sisukaluineen on haalittu ja sitten tehtaalla marinoitu.

Usein pienet japsimerikoneet on mitsun lohkolla. Volvokin käyttää jopa pösön lohkoa nelisylinterisessä jne.
Vastaa Viestiin