Olin tosiaan romurallissa kaksisatasella diesel-Mersulla vuosimalliltaan kahdeksanneljä ja koriltaan satakaksikolmonen. MB-linkeistä löydät lisää ”asiaa” siitä.
Tuli vaan kysymys mieleen. Jos joku osaisi vastata siihen? Olen monelta kysynyt ja kukaan ei ole osannut vastata siihen mitään varmaa.
Eli kun auto lämpeni, niin kone alkoi ”huutamaan” ja mikään kaasuvipu ei silmämääräisesti katsoen näyttänyt jäävän jumiin. Alkuerässä se jo alkoi tosiaan ”huutamaan” suurilla kierroksilla. Sitten kun se oli jäähtynyt, niin se kävi taas normaalisti tyhjäkäyntiä. Välierässä siinä kävi sama ilmiö ja taas finaaliin lähdössä se kävi normaalisti. Finaalissa se taas alkoi ”huutamaan”. (Sitten etupyörä kääntyi alle ja toinen takarengas tyhjeni sekä lisäksi kone laukesi).
Eli miksi kone nosti kierrokset? Lämmön nousun takia kai, mutta miksi? (syyläreitähän noissa vehkeissä ei ole vaan rakennellaan omia systeemejä jotka eivät ole kovin tehokkaita eli kone ylikuumiaa). Termarikin oli poistettu.
Kuudes sija + Show Car -pytty sekä Yleisön suosikki -pytty kyllä lämmittävät mieltä.
Toinen kysymys vielä: taitaa olla, niin ettei diesel kestä niin paljon lämpöä kuin bensamoottori?
Miksi kierrokset nousevat itsestään äärirajoille?
Itse olen samaa mieltä. Meillä on töissä ollut pari tapausta volkkarien TDI-moottorien parissa, kun on alkanut polttaan moottoriöljyä ja nakkaa kierrokset tappiin. Onneksi niissä on sammutinläppä, niin ei hajoa kone...Haisuli kirjoitti:Luulen, että se rupesi polttamaan moottoriöljyään.
Passat Variant 1.9TDI 2001