"Kisakatti" asiaa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Insinörtti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: To 31.03.2005 19:34
Paikkakunta: Mäntsälä

"Kisakatti" asiaa

Viesti Kirjoittaja Insinörtti »

Tarviiko Suomessa katalysaattorin olla e-hyväksytty?
Meinaan kun esim. magnaflown kateissa ei tuota hyväksyntää ole...
Eli saako vähäpäästöisen auton katsastettua, jos on vaihdettu vakiokatti kisakattiin, jossa ei tuota e-hyväksyntää ole?

Onko kellään katsastuskokemuksia asiaan liittyen?

Tarvis uusia koko putkisto kun tippu eilen keskivaimentajalta lähtien tienposkeen :evil: ...ni aattelin et jos vaihtas samalla vähän paremmin virtaavan katinki. Helpompi muutenki sovittaa sinne uutta putkea kun ei tarvi supistaa sitä katin kohdalta. (Eli jotai 2,5 tuumasta kattia + putkea + vaimentajia suunnitelmissa)
*********************************************
Jeep Cherokee 4.0 Aut. Limited -89
MB W201 2.3E -91 (projekti)
VW Kupla -72 (projekti)
*********************************************
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Joskus "bensakautena" setvin ko. asiaa, ja lopputulos oli se, että se ratkaisee mitä putken päästä tulee. Eihän nykyautoissa enää edes katsastusviranomainen pääse näkemään katin / kattien ulkokuoria jotta onko siinä minkäänvaltakunnan hyväksyntöjä. :shock:

Meinasin laittaa tuommosen metallikatin alkuperäisen keraamisen tilalle, koska se oli halvempi, puhdistustulos parempi ja myyjän mukaan huomattavasti kestävämpi.
Yllättäen vanhan katin puhdistuskyky olikin riittävä mittauksessa... :o - ja ei tullut vaihdettua. Jossain lienee vielä tallessa ko. virman yhteystietoja...
Avatar
Insinörtti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: To 31.03.2005 19:34
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja Insinörtti »

Soittelin tänään Pro Turbo Systemssiin kun niillä on noita Magnaflown katteja myynnissä ja ne väittivät ainakin ettei ole ollut ongelmia katsastuksissa. Saa nyt sitten nähä... pistin rosterisen 2,5 tuumasen version tilaukseen ja aattelin rakennella loputkin putkistosta (katilta taaksepäin) rosterista 1 - 2 vaimentajalla.

Onko kokemuksia riittääkö yksi reilun kokoinen takapönttö vai tarviiko laittaa joku pieni keskivaimentajakin?

Tän auton edellisessä putkessa mulla ainakin oli pelkästään katti, keskivaimentaja ja suora putki takapöntön tilalla ja äänet oli silti ihan siedettävät, mut mitenköhän mahtaa muuttua tilanne kun vaihtaa vapaammin virtaavan katin ja rosteripöntön?

Pääsiäisviikonloppuna pitäis pistää putki uusiks jos vaan ehdin kaikki osat saada siihen mennes... ja katsastus ois sit edes viimeistään ens kuun alus. Täytynee pistää siitä sitten vähän tarinaa tänne forumillekkin. Että millanen putkesta lopulta tuli ja mitä sanoi katsastussetä :D
*********************************************
Jeep Cherokee 4.0 Aut. Limited -89
MB W201 2.3E -91 (projekti)
VW Kupla -72 (projekti)
*********************************************
Avatar
IsoE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1338
Liittynyt: Pe 07.11.2003 21:36
Paikkakunta: Täs pellon reunalla
Viesti:

Höpönlöpön...

Viesti Kirjoittaja IsoE »

Tuossa vaimon kulkineessa äänet ei oikeastaan muuttuneet kuin hiljaisemmiksi kun laitettiin rosteriputkisto katilta->taakse. Putkisto oli merkkikohtainen joten siinä ehkä suurin "syy".
Mielestäni putkisto on silloin onnistunut jos tehot eivät laske, se ei kumise sisälle, eikä ole häiritsevä matka-ajossa. Tuo KAT:in vaihto saattaa nostaa meteliä varsinkin jos vakio ei ole ollut yhtä suuri eli 2.5". Läpivirtaavat vaimentimet myös nostaa meteliä huomattavasti.
Ex:
204.208
124.083
124.036
201.028
202.089
dry
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Su 15.05.2005 19:21
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja dry »

Hieno homma, infoa heti kun ehdit - itsellä myös edessä kissan vaihto :?
On se mersun oma katti niin prkln kallis uutena - 1500 ekua :evil:
......................................................................
300 TE 4Matic (-Matikki-), M103.985
pinion
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 132
Liittynyt: La 30.07.2005 13:49

Viesti Kirjoittaja pinion »

ennen kun ostat kattia niin katoppa tuolta www.racersplace.fi --> tarjoukset --> erikoistarjoukset. sielä on mag94005 ja mag94006 Magnaflown katit. Niitten kotisivujen mukaan en nähnyt noissa mitään eroa proturbon malleihin.

Säästänee jonkun euron jos ovat samoja.

Tai jos ehdit jo tilata niin kerro mikä mallinumero siinä ostamassasi katissa on, eli onko jompikumpi noista.
MB 190E 2.3 -92
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Tämmösestä paikasat kyselin katteja http://www.prostreet.fi.

Oli tosin vuonna 2003, mutta ehkä myyvät edelleen... :roll:
Avatar
Insinörtti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: To 31.03.2005 19:34
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja Insinörtti »

pinion kirjoitti:ennen kun ostat kattia niin katoppa tuolta www.racersplace.fi --> tarjoukset --> erikoistarjoukset. sielä on mag94005 ja mag94006 Magnaflown katit. Niitten kotisivujen mukaan en nähnyt noissa mitään eroa proturbon malleihin.

Säästänee jonkun euron jos ovat samoja.

Tai jos ehdit jo tilata niin kerro mikä mallinumero siinä ostamassasi katissa on, eli onko jompikumpi noista.
Ehdin jo tilata Pro turbolta... olishan tossa säästäny monta rahaa :x
..nooh. melko kallis putki tulee joka tapauksessa ku noist rosteriosistki kertyy laskua noin 400 € (2 vaimenninta + kasa mutkia ja putkea)
Ja eihän se välttämättä ihan saman mallin katti ole mitä Racersplace kauppaa, mutta sen näkee varmaan sit huomenissa ku haen katin matkahuollosta. Pistän sit infoa, että oliko sama.
*********************************************
Jeep Cherokee 4.0 Aut. Limited -89
MB W201 2.3E -91 (projekti)
VW Kupla -72 (projekti)
*********************************************
Avatar
Insinörtti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: To 31.03.2005 19:34
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja Insinörtti »

Katti tuli eilen ja tuo on ilmeisesti täysin sama malli kun mikä tuolla Racersplacella on myynnissä! Eli tulipahan sitten maksettua KOLMINKERTAINEN hinta kyseisestä pöntöstä! :shock:
Ottaako Proturbo muka noin älyttömiä katteita myymistään tuotteista vain mikäköhän tässä mahtaa olla takana? En kuitenkaan uskois, että toi Racersplacekaan noita tappiolla kauppaa...
???
*********************************************
Jeep Cherokee 4.0 Aut. Limited -89
MB W201 2.3E -91 (projekti)
VW Kupla -72 (projekti)
*********************************************
pinion
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 132
Liittynyt: La 30.07.2005 13:49

Viesti Kirjoittaja pinion »

Kävin completoksella niin siellä oli kans noita samoja katteja, ainakin uskoisin että oli sama. siellä hinta oli 180e.

Minkä kokoisen röörin ostit? ois kans tarkoitus vaihtaa toi vanha katti jossain vaiheessa, on se ulkokuori siitä irti ja rämisee aika kivasti.
MB 190E 2.3 -92
Avatar
Insinörtti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: To 31.03.2005 19:34
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja Insinörtti »

pinion kirjoitti:Minkä kokoisen röörin ostit? ois kans tarkoitus vaihtaa toi vanha katti jossain vaiheessa, on se ulkokuori siitä irti ja rämisee aika kivasti.
Eli siis katti + vaimentajat + putket on nyt kaikki 2,5 tuumasta pakosarjalta lähtien. Pakosarjalta katille "mustana" ja loput rosteria. Pakosarjan kollektori poikkastiin noin 2,5 tuuman kohdalta, koska muuten olisi jäänyt ikävä supistus putkeen ja siitä sitten lähdettiin etenemään uusilla mutkilla ja pöntöillä kohti takapuskuria.
Onhan tuo vähän turhan suuri putki 1.8 koneelle :oops: , mut tehtiin nyt kerralla vähän reilumpi kun myllyn on tarkoitus vaihtua täs lähitulevaisuudessa...

Vielä tosta Magnaflown katista: Hassua rosteria kun magneetti napsahti heti kylkeen kiinni ku kokeiltiin piruuttaan! :? (Eipä ottanu Marteliuksen myymiin rosteripönttöihin kiinni)
*********************************************
Jeep Cherokee 4.0 Aut. Limited -89
MB W201 2.3E -91 (projekti)
VW Kupla -72 (projekti)
*********************************************
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

Itse olisi tarkoitus kasata vastaavanlainen putkisto 190E:een. Mistä ostit muuten noita rosterimutkia?
Avatar
Insinörtti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: To 31.03.2005 19:34
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja Insinörtti »

jesse kirjoitti:Itse olisi tarkoitus kasata vastaavanlainen putkisto 190E:een. Mistä ostit muuten noita rosterimutkia?
Tilasin yhden paikallisen varaosapuljun kautta Marteliukselta. Karvan alle Marteliuksen nettisivujen hintojen myivät, mutta kyllä silti jäi putkelle aika reilusti hintaa. 2 vaimenninta + mutkat + kasa kannatinkumeja yms. pikkusälää yht. n. 450 € (+ katti ).

Otin kyllä rojektista muutaman kuvanki, jotka voisin pistää tänne foorumille näytille ku vaan ehin...
*********************************************
Jeep Cherokee 4.0 Aut. Limited -89
MB W201 2.3E -91 (projekti)
VW Kupla -72 (projekti)
*********************************************
Avatar
Insinörtti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: To 31.03.2005 19:34
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja Insinörtti »

No nyt on käytetty mebe pakokaasutesteissä ja sen jälkeen katsastuksessa...

Pakokaasutesteistä kirkkaasti läpi! :) Ainoastaan lambda-arvo oli pikkasen korkea (joku hitsisauma varmaan vielä pikkasen fuskaa putkessa), mutta muuten kaikki arvot reilusti alle sallittujen. Suurinpiirtein samoissa kun vakiokatin kanssa.

Katsastuksessakaan ei löytynyt autosta mitään valitettavaa, mutta en kyllä erikoisemmin mainostanutkaan, että katti on vaihdettu :wink:

Eli kyllä näköjään ainakin -92:sen auton saa katsastettua tarvikekatilla, vaikkei niitä e-hyväksyntä merkintöjä löytyiskään. (tai sitten siellä ei vaan huomattu katin vaihtuneen)

Oliskohan se sitten niin sen e-hyväksynnän kanssa, että se tarvitaan kateissakin vasta vm. -99 ja uudemmissa, missä vaimentajienkin pitää jo olla e-hyväksyttyjä ?

...no joka tapauksessa nyt saa ajella vuoden ennen kuin tarvitsee taas kokeilla onneaan katsastuksessa! :D

Projektista löytyy myös kuvaa ja tarinaa tuolta projektien puolelta:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=36680
*********************************************
Jeep Cherokee 4.0 Aut. Limited -89
MB W201 2.3E -91 (projekti)
VW Kupla -72 (projekti)
*********************************************
Vastaa Viestiin