
ruoste
ruoste
Mitenköhän nuo ruosteiset kohdat kannattaisi käsitellä ja pohjustaa ennen maalaamista. Ruoste pitää tietenkin saada pois mutta mikä on kätevin keino. Pahimmat paikat on esim. ovien alareunat, joissa pellin reuna on taitettu ja ruoste on taitoksen sisällä. Hiekkapuhallus ei ainakaan hyvin näkyvissä paikoissa ole hyvä, koska pelti venyy. Rälläkkä lienee paras ainakin paikoissa joihin se mahtuu. Entä ne aineet, joilla käsitellä putsattu pinta. Tavoite olisi että ruostuminen ei alkaisi uudestaan moniin vuosiin. Meseni on nimittäin ainoa ja paras käyttöautoni. 

123 240D -82
ei se pelti mihinkään veny jos tolkun kanssa puhaltaa
Se tahtoo vaan olla että tuo hiekkapuhallus on ainoa konsti jolla kaiken ruosteen saa pois...
Rälläkällä kun ei tahdo saada kaikkea ruostetta huokosista pois
Toinen tärkeä juttu on ruosteenpoiston jälkeen kunnollinen pohja ja päälly maali (ei siis mitään spray höpötyksia..sehän on melkeen pelkkää tinneriä)
Viimeisenä muttei vähäisimpänä juttuna tulee sitten se ruostesuojaus

Se tahtoo vaan olla että tuo hiekkapuhallus on ainoa konsti jolla kaiken ruosteen saa pois...


Viimeisenä muttei vähäisimpänä juttuna tulee sitten se ruostesuojaus
ex: Mercedes w210 e320 m112 -98
ex: Mercedes w115 220d -74
ex:Mercedes w124 300e -86 "USA"
ex: Mercedes w115 220d -74
ex:Mercedes w124 300e -86 "USA"
ite ainakin oon ottanu rälläkällä ihan rohkeesti vaan kaikki ruasteet ja vähän siitä ympäriltäkin ja syvemmältäkin, ettei ainakaan jää valmista ruastetta sinne piileen. sit pohjamaalia ennen pakkelointia, jos ja kun sitä joutuu laittaan. sit viä pohjamaalia pakkelin päälle ja sit vasta maalit ja lakat sun muut. ja pohjaan jos rälläköi peltiä, niin siihenkin pohjamaalia ennen massausta, niin ei heti mätäne, kun massat ajankanssa kuivuu ja kivien avulla alkaa "repsottaan".
tollain mää oon tehny, jos jollain on viä parempia keinoja, niin kertokaa ihmeessä.
tollain mää oon tehny, jos jollain on viä parempia keinoja, niin kertokaa ihmeessä.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
mä kyllä hiekkapuhallan auton listoista alaspäin.. ja sit hyvä pohjamaali alle.. juu tuo harja on hyvä systeemi joskus noin 4-5 sitten ku rakensin tuon museo kuplan niin käytin moista juttua on parempia juuri sen takia kun ei taivu...
mersun olisi syytä olla ruosteeton.. kovia ruostumaan varsinkin ovet ja helmat... ja kaikki muu mikä on tehty pellistä paitti katto 


Mb 300tdt -91
Mb 300tdt st -91
Mb 230ce -89
Mb 220B -70 MR
Mb 300tdt st -91
Mb 230ce -89
Mb 220B -70 MR
- MasaMbW124
- Mersumies
- Viestit: 1703
- Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
- Paikkakunta: Tampere [Kangasala]
eipä noi mersut nyt niin ruostepesiä ole..sakke0207 kirjoitti:mä kyllä hiekkapuhallan auton listoista alaspäin.. ja sit hyvä pohjamaali alle.. juu tuo harja on hyvä systeemi joskus noin 4-5 sitten ku rakensin tuon museo kuplan niin käytin moista juttua on parempia juuri sen takia kun ei taivu...mersun olisi syytä olla ruosteeton.. kovia ruostumaan varsinkin ovet ja helmat... ja kaikki muu mikä on tehty pellistä paitti katto

W124: 200e '88 tuning/hifi ikuisuusprojekti
W204: 220cdi '07
W204: 220cdi '07
Heitämpä tähän tällaisen lisäkysymyksen, että onkos joku kokeillut Zingaa?
Tuollaisessa www.scanferro.fi sivustossa on aika houkuttelevanoloinen aine
raudan suojaukseen. Ainakin alustamassan alla luulisi toimivan koteloiden ja muiden korjauksessa.Kovat sinkkipitoisuudet on.
Tuollaisessa www.scanferro.fi sivustossa on aika houkuttelevanoloinen aine
raudan suojaukseen. Ainakin alustamassan alla luulisi toimivan koteloiden ja muiden korjauksessa.Kovat sinkkipitoisuudet on.
Kuulostaa aika hyvältä tökötiltä jos paikkansa pitää.
"voidaan levittää suoraan lievästi ruostuneelle pinnalle"
Oispa nätti mömmö jos ei tarvis ensin kynsiä kaikkia pikkuruosteita pois, ihan joka läikkään ku ei oikein tuo hiekkapuhalluskaan oo helpoin ratkasu.
"voidaan levittää suoraan lievästi ruostuneelle pinnalle"
Oispa nätti mömmö jos ei tarvis ensin kynsiä kaikkia pikkuruosteita pois, ihan joka läikkään ku ei oikein tuo hiekkapuhalluskaan oo helpoin ratkasu.
Ajossa: S202 200cdi A -00
Edesmenneet:
-W202 200cdi A -99
-S203 270cdi A -05
-W203 230 V6 -05
-W202 280 A -93
-W202 220d -98
-W201 190d -84
Edesmenneet:
-W202 200cdi A -99
-S203 270cdi A -05
-W203 230 V6 -05
-W202 280 A -93
-W202 220d -98
-W201 190d -84
mömmöjä
Sinkki on teräksen paras ystävä ruostetta vastaan. Mulla on litran purkki tota Zingaa mutten ole ehtinyt tekemään vielä käytännön testejä. Muistakaa etenkin hiekkapuhalluksessa, että paljas pelti pitää maaalata heti (15 min) puhalluksen jälkeen, pellin huokoset jäävät auki, ja pelti alkaa heti ruostumaan uudestaan ilman kosteudesta.
Ja Sakkelle tiedoksi että sitä hiekkaa menee sitten joka paikkaan..saranoihin, ikkunamekanismeihin, kaikkialle.
Ja Sakkelle tiedoksi että sitä hiekkaa menee sitten joka paikkaan..saranoihin, ikkunamekanismeihin, kaikkialle.
Ex monta W-kirjainta.
Noita mainoslauseita vilisee kovasti myös bilteman tuotteissa, itse en ole tavannut tuotetta joka toimii kuplivan ruosteen päällä ja kun hetken miettii ei sellaista voi ollakkaan.salesone kirjoitti:Oispa nätti mömmö jos ei tarvis ensin kynsiä kaikkia pikkuruosteita pois, ihan joka läikkään ku ei oikein tuo hiekkapuhalluskaan oo helpoin ratkasu.
Sinkki- ja happomaalin päälle maalatessa kannattaa olla varovainen, kannattaa tehdä koemaalaus jollekin metallilevylle, kovasti pyrkivät kiehumaan maalit pois noiden päältä, jollei ole tarkoitusta varten tehtyjä 'välimaaleja'. Samoin kitit saattavat kiehua, kertovat asiasta tietävät.
Hiekkapuhalluksella ei saada saumojen sisällä olevaa ruostetta täydellisesti pois, en tiedä saako millään konstilla, juuri sen takia ovia vaihdetaan veholla.
MikaVee: Laitahan tietoa miten zinga toimii ja muutenkin millainen tökötti on kyseessä...
Ahaa, just joojuku_h kirjoitti:0.5L Zingaa N. 45€
Zinga Sol ohenne N.25€


Viimeksi muokannut veskola, Pe 14.04.2006 19:40. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Tein tässä taannoin (viikko) sitten hydraulisen kaivopumpun lietteelle, ja käsittelin pumpun ja hydrauli moottorin Zingalla. Hyvältä se näyttää ja tuntuu olevan tiukemmassa kuin nämä Ferrexit, Rostexit.. Koska tuo ei mene niin kovaksi kuin nuo toiset, ja kestää lyöntejä yms. Saas nyt nähä miten rupeaa pumppu muhimaan kun kesällä sitä testaamaan pääsee..
0.5L Zingaa N. 45€
Zinga Sol ohenne N.25€
Ruosteeton auto: Priceless
-Jukka
PS: Ensiviikolla pääsen laittamaan tuota tököttiä autoon, tällä hetkellä auto osina hallissa. Ruosteet saa kyytiä ja tuleehan autoon jotain uuttakin..
0.5L Zingaa N. 45€
Zinga Sol ohenne N.25€
Ruosteeton auto: Priceless
-Jukka
PS: Ensiviikolla pääsen laittamaan tuota tököttiä autoon, tällä hetkellä auto osina hallissa. Ruosteet saa kyytiä ja tuleehan autoon jotain uuttakin..

MB 190E 2.0i -89
Chevrolet El Camino 4.3 -79
«Mercedes Benz - what more could you want?»
- More MB:s
Chevrolet El Camino 4.3 -79
«Mercedes Benz - what more could you want?»
- More MB:s
Itte olen käyttänyt autohommissani hiotulle pinnalle happoväriä ja sen päälle pohjamaalia, siihen pintaväripäälle. Oma mursu kun on musta, niin musta pohjamaali/täyttömaali on happovärin päälle oikein hyvä aine. Ainoa haitta on hinta, vaikka purkki on riittoisa, niin hinta hieman kirpaisee n. 17 euroa. Tuo oli joku kohtuu uusi tuote, lisäksi tuon pitäisi toimia myös ruosteenestomaalina, mutta uskon että happovärillä saa pellille parhaimman tartunnan.
Itse en ainakaan uskaltaisi käyttää autoon kuin autovärivalmistajan hyväksymiä pohjustusmaaleja, joskus olen työkoneita maalannut jollain sinkkimaaleilla ja niiden päällä ei aina kestä pintavärit.
Painepesurin pesunkestävän jos haluaa, niin kannattaa hankkia esim. epoksiväri ja siihen sopiva pohjaväri maalikaupasta. Nämä maalasin hiekkapuhallettujen traktorin vanteiden päälle ja hyvin on kestänyt painepesurilla pesua.
Itse en ainakaan uskaltaisi käyttää autoon kuin autovärivalmistajan hyväksymiä pohjustusmaaleja, joskus olen työkoneita maalannut jollain sinkkimaaleilla ja niiden päällä ei aina kestä pintavärit.
Painepesurin pesunkestävän jos haluaa, niin kannattaa hankkia esim. epoksiväri ja siihen sopiva pohjaväri maalikaupasta. Nämä maalasin hiekkapuhallettujen traktorin vanteiden päälle ja hyvin on kestänyt painepesurilla pesua.
MB W124 E250D 20V -95
Audi 90 2.2 quattro -88
Audi 90 2.2 quattro -88
zinkki
Joo, itteäkin inan epäilyttää että kesääkö ton Zingan päälle maalata kunnon automaaleilla.
Kyllä ne enimmät ruosteet aina hyvä on putsata pois. Jos suoraan kittiä meinaa vetää päälle, niin kaikki pitää ruoste pitää poistaa.
Veskola: kuumaa sinkkiä voi vetää suoraan ruosteen päälle, mutta se taitaakin olla toinen juttu
Upotin ton toisen kulkimen rungon sinkkiin kymmenisen vuotta sitten, ja vieläkin on kivan hopean värinen, ei ole suola syönyt.
Palaan Zinga-asiaan kunhan saan testirallit tehtyä...
Kyllä se aitoa tavaraa tuntuu olevan, litran purkki kun painaa kolmisen kiloa...
Kyllä ne enimmät ruosteet aina hyvä on putsata pois. Jos suoraan kittiä meinaa vetää päälle, niin kaikki pitää ruoste pitää poistaa.
Veskola: kuumaa sinkkiä voi vetää suoraan ruosteen päälle, mutta se taitaakin olla toinen juttu

Palaan Zinga-asiaan kunhan saan testirallit tehtyä...
Kyllä se aitoa tavaraa tuntuu olevan, litran purkki kun painaa kolmisen kiloa...
Ex monta W-kirjainta.
Kyllähän mitä vaan tököttiä/maalia VOI vetää ruosteen päälle: Mikäs sen estää? Mutta sillon se ruoste jää sinne alle. Ja lähtee takuuvarmasti sieltä etenemään.
Hiekkapuhallus on ainoa konsti millä on toivoa saada kaikista huokosista ruoste pois. Ei millään laikalla/harjalla! Niin kuin veskola sanoi, saumat on ongelma. Periaatteessa ainoa systeemi avata sauma, putsata/hitsata tms. ja kiinni niin kuin alunperin. => Ei helppoa, iso työ!
Hiekkapuhallus on ainoa konsti millä on toivoa saada kaikista huokosista ruoste pois. Ei millään laikalla/harjalla! Niin kuin veskola sanoi, saumat on ongelma. Periaatteessa ainoa systeemi avata sauma, putsata/hitsata tms. ja kiinni niin kuin alunperin. => Ei helppoa, iso työ!
Usein galvanoitavat raudat on ruosteessa
Sinkki pysyy ruosteisen raudan päällä, eikä se rauta siitä pahene.

Sinkki pysyy ruosteisen raudan päällä, eikä se rauta siitä pahene.
Tenutähti kirjoitti:Kyllähän mitä vaan tököttiä/maalia VOI vetää ruosteen päälle: Mikäs sen estää? Mutta sillon se ruoste jää sinne alle. Ja lähtee takuuvarmasti sieltä etenemään.
Hiekkapuhallus on ainoa konsti millä on toivoa saada kaikista huokosista ruoste pois. Ei millään laikalla/harjalla! Niin kuin veskola sanoi, saumat on ongelma. Periaatteessa ainoa systeemi avata sauma, putsata/hitsata tms. ja kiinni niin kuin alunperin. => Ei helppoa, iso työ!
Ex monta W-kirjainta.
Noissa rälläkän teräsharjoissa on muuten rajoituksia suurimmalle kierrosluvulle -> ite ostin syksyllä hyvä kuppiteräsharjan ja se on tarkoitettu nimenomaan isolle rälläkälle, koska pienet rälläkät kiertää liikaa. Tosin lainasin sitte pienen Metabon, jossa on säädettävissä tuo kierrosluku. Sen kanssa oli iha näppärä temuta auton allakin.tommy1 kirjoitti:pikkurälläkkään semmosen teräsharjalaikan,erityisesti sellaisen missä on langat vähän niinkuin palmikoitu
Toinen hyvä vehje puhdistukseen on ns karhunpaskalaikka. Se on semmosta vähä jotain poronjäkälää muistuttavaa tavaraa. Puhistaa pellin tosi hyvin.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Entäs sitten kun se laho lähtee nakertamaan sinne toiseen suuntaan? Älkääkä sanoko, ettei se saa happea. Kyllä se sen verran saa!
Lähtökohta kai on se, että jos on ruostetta niin se etenee. Sille ei voi mitään. Nopeus riippuu paikasta ja sitä voiyrittää hillitä.
Vanhat automiehet käskevät laittaa reilusti vaseliinia näihin mersun tunkin reikiin. Ja käyttää vain pakon edessä. => hallitunkki aina kun pystyy.
Lähtökohta kai on se, että jos on ruostetta niin se etenee. Sille ei voi mitään. Nopeus riippuu paikasta ja sitä voiyrittää hillitä.
Vanhat automiehet käskevät laittaa reilusti vaseliinia näihin mersun tunkin reikiin. Ja käyttää vain pakon edessä. => hallitunkki aina kun pystyy.
MikaVeee kirjoitti:Usein galvanoitavat raudat on ruosteessa![]()
Sinkki pysyy ruosteisen raudan päällä, eikä se rauta siitä pahene.
Tenutähti kirjoitti:Kyllähän mitä vaan tököttiä/maalia VOI vetää ruosteen päälle: Mikäs sen estää? Mutta sillon se ruoste jää sinne alle. Ja lähtee takuuvarmasti sieltä etenemään.
Hiekkapuhallus on ainoa konsti millä on toivoa saada kaikista huokosista ruoste pois. Ei millään laikalla/harjalla! Niin kuin veskola sanoi, saumat on ongelma. Periaatteessa ainoa systeemi avata sauma, putsata/hitsata tms. ja kiinni niin kuin alunperin. => Ei helppoa, iso työ!
Kaikista paras ruosteen esto aine, missä sitä vain pystyy käyttään on terva.
Joskus ollut testi siitä tynnyrin kannessa jossa laitettiin eri mömmöillä veto. aikaa on varmaan 15 vuotta ja terva ei ole ruostunut yhtään, ferrex jonkin verran ja ns. erikoistuotteet on pettänyt pahemman kerran.. kansi ollut ulkona lojumassa ilimojen armoilla.
esim. kynnyskotelon vois koittaa tervata sisältä päin siten, että tulppaa väliaikaisesti kumet sieltä ja lorauttaa sinne tervaa. antaa muhia siellä, välillä parkkiin keula ylös ja toinen päivä sitte toisinpäin jne.. terva pysäyttää kyllä alkaneen ruostumisenkin kunhan vaikka parin vuoden välein uusii rojektin.
ei kuitenkaan liikaa tai alkaa tuoksut tulemaan sisälle.. vaikkei kyllä niin paha haju
Joskus ollut testi siitä tynnyrin kannessa jossa laitettiin eri mömmöillä veto. aikaa on varmaan 15 vuotta ja terva ei ole ruostunut yhtään, ferrex jonkin verran ja ns. erikoistuotteet on pettänyt pahemman kerran.. kansi ollut ulkona lojumassa ilimojen armoilla.
esim. kynnyskotelon vois koittaa tervata sisältä päin siten, että tulppaa väliaikaisesti kumet sieltä ja lorauttaa sinne tervaa. antaa muhia siellä, välillä parkkiin keula ylös ja toinen päivä sitte toisinpäin jne.. terva pysäyttää kyllä alkaneen ruostumisenkin kunhan vaikka parin vuoden välein uusii rojektin.
ei kuitenkaan liikaa tai alkaa tuoksut tulemaan sisälle.. vaikkei kyllä niin paha haju
____________________________________________
S124 300 TDT -92
Viano 2.2 CDI -06
S124 300 TDT -92
Viano 2.2 CDI -06
no nyt on pohja hiekkapuhallettu osittain ja sieltä täältä.. ja pohjaan laitoin ihan bilteman pohjamaalia pensselillä ja kaikkiin simmosiin paikkoihin mihin ei nää...
oviin olisi tarkoitus laittaa sinkkispreitä... ja sit hyvä pohjamaali ei bilteman..
niin muuten oisko kellään hanttarin takaovea, koska muissa ei oo reikiä siinä on neljä vittumaista reikää.. eli jos jollain olisi ilman reikiä varustettu ovi niin olisin kiinnostunut.. eli ihan raakaovi kelpaa..
kuvia tulee varmaan tänään...
oviin olisi tarkoitus laittaa sinkkispreitä... ja sit hyvä pohjamaali ei bilteman..
niin muuten oisko kellään hanttarin takaovea, koska muissa ei oo reikiä siinä on neljä vittumaista reikää.. eli jos jollain olisi ilman reikiä varustettu ovi niin olisin kiinnostunut.. eli ihan raakaovi kelpaa..

kuvia tulee varmaan tänään...
Mb 300tdt -91
Mb 300tdt st -91
Mb 230ce -89
Mb 220B -70 MR
Mb 300tdt st -91
Mb 230ce -89
Mb 220B -70 MR
Ainakaan tuossa omassa mursussa ei tunkinreiät ole ongelma, vaan niiden ympärys. Ruostuminen alkaa yleensä siitä hitsisauman kohdalta ja ekana puhkeaa helmakotelon pelti sauman vierestä. No nyt ei omasta ainakaan hevillä puhkea kun vahvistelin joka tunkinreiän ympärykset 2 mm paksuilla lapuilla.
Koteloihin kyllä kannattaa Mersussa laittaa kotelosuojaa, vähän vaikuttaa että on hieman heppoisasti suunniteltu paikka. Tosin suojaaminen on helppoa koska tulpattuja reikiä on paljon ja aineet saa kyllä hyvin koteloihin. Myös nuo pellinsaumat ovat hieman heikko paikka, sinne kannattaa ujuttaa ohutta kotelosuojaa. Ainakin kontin ympäristöstä tuntuu löytyvän ruostumiselle potentiaalisia saumoja.
Koteloihin kyllä kannattaa Mersussa laittaa kotelosuojaa, vähän vaikuttaa että on hieman heppoisasti suunniteltu paikka. Tosin suojaaminen on helppoa koska tulpattuja reikiä on paljon ja aineet saa kyllä hyvin koteloihin. Myös nuo pellinsaumat ovat hieman heikko paikka, sinne kannattaa ujuttaa ohutta kotelosuojaa. Ainakin kontin ympäristöstä tuntuu löytyvän ruostumiselle potentiaalisia saumoja.
MB W124 E250D 20V -95
Audi 90 2.2 quattro -88
Audi 90 2.2 quattro -88
Onkos kellään käyttökokemuksia FOSFORIHAPOSTA?
Olisi kätevä rosoisilla pinnoilla, lähtisi joka huokosesta ruoste poies.
Itsellä tarkoitus olisi hankkia kyseistä ainetta, jospa sitä saisi apteekista.
-Jukka
Olisi kätevä rosoisilla pinnoilla, lähtisi joka huokosesta ruoste poies.
Itsellä tarkoitus olisi hankkia kyseistä ainetta, jospa sitä saisi apteekista.
-Jukka
MB 190E 2.0i -89
Chevrolet El Camino 4.3 -79
«Mercedes Benz - what more could you want?»
- More MB:s
Chevrolet El Camino 4.3 -79
«Mercedes Benz - what more could you want?»
- More MB:s
Fosvorihappo
Ilmeisesti fosforihappoa on tarkoitus käyttää laimennettuna 1/10 tms ?
Kokeilin joskus raakaa fosforihappoa, leivin sitä puhtaalle metallilätkälle. Dippasin sitä ja toista metallilätkää suolavesiliuokseen, ja fosforihapotettu ruostui huomattavasti nopeammin.
Fosforihappoa sain apteekista juu
Kokeilin joskus raakaa fosforihappoa, leivin sitä puhtaalle metallilätkälle. Dippasin sitä ja toista metallilätkää suolavesiliuokseen, ja fosforihapotettu ruostui huomattavasti nopeammin.
Fosforihappoa sain apteekista juu
Ex monta W-kirjainta.
Galvaaninen sähköpari, sinkki + teräs. Epäjalompi syöpyy. Arvaat varmaan kumpi noista on epäjalompi
Esim. mun toisen autoni runko on kuumasinkitty, seuraava ruostetäplä saattaa tulla jo 100 vuoden kuluttua, mutta sitten sen voi sinkitä uudestaan, tosin mä en sitä enää taida olla tekemässä.
Sinkillä on lisäksi hauska taipumus kuroa itsensä umpeen, jos esimerkiksi sinkkipintaan tulee naarmu.
Ootkos muuten koskaan nähnyt vaikkapa ruosteista katulampputolppaa ? Nehän on sähkösinkitty...

Esim. mun toisen autoni runko on kuumasinkitty, seuraava ruostetäplä saattaa tulla jo 100 vuoden kuluttua, mutta sitten sen voi sinkitä uudestaan, tosin mä en sitä enää taida olla tekemässä.
Sinkillä on lisäksi hauska taipumus kuroa itsensä umpeen, jos esimerkiksi sinkkipintaan tulee naarmu.
Ootkos muuten koskaan nähnyt vaikkapa ruosteista katulampputolppaa ? Nehän on sähkösinkitty...
Tenutähti kirjoitti:Entäs sitten kun se laho lähtee nakertamaan sinne toiseen suuntaan? Älkääkä sanoko, ettei se saa happea. Kyllä se sen verran saa!
Lähtökohta kai on se, että jos on ruostetta niin se etenee. Sille ei voi mitään. Nopeus riippuu paikasta ja sitä voiyrittää hillitä.
Ex monta W-kirjainta.
Sinkki ei ole varmaan huono tökötti tappelussa ruostetta vastaan. Mutta eikö katulamppu ole vähän huono vertailukohde? Se ei ole läheskään samalla lailla kivien hakattavana. Ja siinä ei ole mitään (umpinaisia) koteloita mihin on koko ajan jäämässä kosteus (ja parhaassa tapauksessa suola) muhimaan...
Toisaalta taas on kohtuu vanhoja Audeja kokonaan sinkityllä korilla eivätkä ole pahoja lahoamaan...
On varmaan eri asia kun tuliterä kori upotetaan kokonaan sinkkialtaaseen kuin että paukkupurkilla suihkitaan vanhalle pellille. Mistä on vaihtelevalla menestyksellä koitettu ruostekohtia saada pois...
Mutta kellä eniten hermoja ja pitkää pinnaa niin sillä ei todennäköisesti ole lopputulos kovin huono!
Toisaalta taas on kohtuu vanhoja Audeja kokonaan sinkityllä korilla eivätkä ole pahoja lahoamaan...
On varmaan eri asia kun tuliterä kori upotetaan kokonaan sinkkialtaaseen kuin että paukkupurkilla suihkitaan vanhalle pellille. Mistä on vaihtelevalla menestyksellä koitettu ruostekohtia saada pois...
Mutta kellä eniten hermoja ja pitkää pinnaa niin sillä ei todennäköisesti ole lopputulos kovin huono!
MikaVeee kirjoitti:Galvaaninen sähköpari, sinkki + teräs. Epäjalompi syöpyy. Arvaat varmaan kumpi noista on epäjalompi![]()
Esim. mun toisen autoni runko on kuumasinkitty, seuraava ruostetäplä saattaa tulla jo 100 vuoden kuluttua, mutta sitten sen voi sinkitä uudestaan, tosin mä en sitä enää taida olla tekemässä.
Sinkillä on lisäksi hauska taipumus kuroa itsensä umpeen, jos esimerkiksi sinkkipintaan tulee naarmu.
Ootkos muuten koskaan nähnyt vaikkapa ruosteista katulampputolppaa ? Nehän on sähkösinkitty...
Tenutähti kirjoitti:Entäs sitten kun se laho lähtee nakertamaan sinne toiseen suuntaan? Älkääkä sanoko, ettei se saa happea. Kyllä se sen verran saa!
Lähtökohta kai on se, että jos on ruostetta niin se etenee. Sille ei voi mitään. Nopeus riippuu paikasta ja sitä voiyrittää hillitä.
Katulamppu joutuu melkoiseeen suolakylpyyn talven aikana. Tai jos haluat paremman vertailukodan, tule katsomaan toisen autoni runkoa, se on ollut paljaana viimeiset 10 vuotta, ja ruosteesta ei ole tietoakaan. Eikä tarvi levittää mitään mömmöjä pinnalle saastyäkseen ruosteelta. Minä puhuin galvanoinnista enkä paukkupulloista.
Ja kuten sanoin, sinkki kuroo itsensä umpeen. Voit testata sen vetämällä viirun katulamppuun ja seurata sitä vaikka 5 vuotta että ruostuuko se siitä...
Ja kuten sanoin, sinkki kuroo itsensä umpeen. Voit testata sen vetämällä viirun katulamppuun ja seurata sitä vaikka 5 vuotta että ruostuuko se siitä...
Tenutähti kirjoitti:Sinkki ei ole varmaan huono tökötti tappelussa ruostetta vastaan. Mutta eikö katulamppu ole vähän huono vertailukohde? Se ei ole läheskään samalla lailla kivien hakattavana. Ja siinä ei ole mitään (umpinaisia) koteloita mihin on koko ajan jäämässä kosteus (ja parhaassa tapauksessa suola) muhimaan...
Toisaalta taas on kohtuu vanhoja Audeja kokonaan sinkityllä korilla eivätkä ole pahoja lahoamaan...
On varmaan eri asia kun tuliterä kori upotetaan kokonaan sinkkialtaaseen kuin että paukkupurkilla suihkitaan vanhalle pellille. Mistä on vaihtelevalla menestyksellä koitettu ruostekohtia saada pois...
Mutta kellä eniten hermoja ja pitkää pinnaa niin sillä ei todennäköisesti ole lopputulos kovin huono!
Ex monta W-kirjainta.
No onhan ne varmaan ruosteessa, mutta nehän upotetaan ensin happokylpyyn, jossa lähtee kaikki muu paitsi maalit ja massat. Ruosteet lähtee kyllä tuossa kylvyssä. En ole kyllä ennen kuullut, että laitetaan suoraan käsittelyyn ilman puhdistusta?MikaVeee kirjoitti:Usein galvanoitavat raudat on ruosteessa![]()
Sinkki pysyy ruosteisen raudan päällä, eikä se rauta siitä pahene.
V123 & W123
V123 langin osia saa tarjota!
V123 langin osia saa tarjota!
Niinpä, se ruoste itseasiassa karhentaa pinnan hyväksi kuumasinkitystä varten. Galvanointi on sähkökemiallinen menetelmä ja siinä jos missä on mahdollista saada laatueroja.Heavy kirjoitti:No onhan ne varmaan ruosteessa, mutta nehän upotetaan ensin happokylpyyn, jossa lähtee kaikki muu paitsi maalit ja massat. Ruosteet lähtee kyllä tuossa kylvyssä. En ole kyllä ennen kuullut, että laitetaan suoraan käsittelyyn ilman puhdistusta?MikaVeee kirjoitti:Usein galvanoitavat raudat on ruosteessa![]()
Sinkki pysyy ruosteisen raudan päällä, eikä se rauta siitä pahene.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Taitaa olla keskustelu eksynyt vähän kauaksi tilanteesta jossa aluksi oltiin, eli maalipurkki ja pensseli kädessä
Kukaan ei varmasti epäile etteikö tehtaalla tehty kuumasinkitys olisi hyväksi, mutta onko jälkikäteen maalattu sinkitys hyväksi, no ei se pahaksi ainakaan ole. Toivotaan että tinga toimii paremmin kuin paukkupullot, ne nyt eivät ainakaan toimi riittävän hyvin.

Kukaan ei varmasti epäile etteikö tehtaalla tehty kuumasinkitys olisi hyväksi, mutta onko jälkikäteen maalattu sinkitys hyväksi, no ei se pahaksi ainakaan ole. Toivotaan että tinga toimii paremmin kuin paukkupullot, ne nyt eivät ainakaan toimi riittävän hyvin.
Lisää tietoa: www.skg.fi