ruoste

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
intope
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ke 29.12.2004 13:20

ruoste

Viesti Kirjoittaja intope »

Mitenköhän nuo ruosteiset kohdat kannattaisi käsitellä ja pohjustaa ennen maalaamista. Ruoste pitää tietenkin saada pois mutta mikä on kätevin keino. Pahimmat paikat on esim. ovien alareunat, joissa pellin reuna on taitettu ja ruoste on taitoksen sisällä. Hiekkapuhallus ei ainakaan hyvin näkyvissä paikoissa ole hyvä, koska pelti venyy. Rälläkkä lienee paras ainakin paikoissa joihin se mahtuu. Entä ne aineet, joilla käsitellä putsattu pinta. Tavoite olisi että ruostuminen ei alkaisi uudestaan moniin vuosiin. Meseni on nimittäin ainoa ja paras käyttöautoni. :o
123 240D -82
Avatar
stanger
Mersumies
Mersumies
Viestit: 763
Liittynyt: La 20.11.2004 19:07
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja stanger »

ei se pelti mihinkään veny jos tolkun kanssa puhaltaa :wink:
Se tahtoo vaan olla että tuo hiekkapuhallus on ainoa konsti jolla kaiken ruosteen saa pois... :arrow: Rälläkällä kun ei tahdo saada kaikkea ruostetta huokosista pois :cry: Toinen tärkeä juttu on ruosteenpoiston jälkeen kunnollinen pohja ja päälly maali (ei siis mitään spray höpötyksia..sehän on melkeen pelkkää tinneriä)
Viimeisenä muttei vähäisimpänä juttuna tulee sitten se ruostesuojaus
ex: Mercedes w210 e320 m112 -98
ex: Mercedes w115 220d -74
ex:Mercedes w124 300e -86 "USA"
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

ite ainakin oon ottanu rälläkällä ihan rohkeesti vaan kaikki ruasteet ja vähän siitä ympäriltäkin ja syvemmältäkin, ettei ainakaan jää valmista ruastetta sinne piileen. sit pohjamaalia ennen pakkelointia, jos ja kun sitä joutuu laittaan. sit viä pohjamaalia pakkelin päälle ja sit vasta maalit ja lakat sun muut. ja pohjaan jos rälläköi peltiä, niin siihenkin pohjamaalia ennen massausta, niin ei heti mätäne, kun massat ajankanssa kuivuu ja kivien avulla alkaa "repsottaan".

tollain mää oon tehny, jos jollain on viä parempia keinoja, niin kertokaa ihmeessä.
W201 250DT 20V
w201 190E
tommy1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: To 30.09.2004 21:32

Viesti Kirjoittaja tommy1 »

on muuten tosi kätevä konsti,kun ostaa pikkurälläkkään semmosen teräsharjalaikan,erityisesti sellaisen missä on langat vähän niinkuin palmikoitu ja näin ollen eivät taivu herkästi.silläkun pyyhkäsee ei tarvi varoa et menee puhki ja kaivaa kaiken kirkkaalle pellille
Avatar
sakke0207
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 292
Liittynyt: Ke 04.01.2006 09:48
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja sakke0207 »

mä kyllä hiekkapuhallan auton listoista alaspäin.. ja sit hyvä pohjamaali alle.. juu tuo harja on hyvä systeemi joskus noin 4-5 sitten ku rakensin tuon museo kuplan niin käytin moista juttua on parempia juuri sen takia kun ei taivu... :wink: mersun olisi syytä olla ruosteeton.. kovia ruostumaan varsinkin ovet ja helmat... ja kaikki muu mikä on tehty pellistä paitti katto :wink:
Mb 300tdt -91
Mb 300tdt st -91
Mb 230ce -89
Mb 220B -70 MR
Avatar
MasaMbW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1703
Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
Paikkakunta: Tampere [Kangasala]

Viesti Kirjoittaja MasaMbW124 »

sakke0207 kirjoitti:mä kyllä hiekkapuhallan auton listoista alaspäin.. ja sit hyvä pohjamaali alle.. juu tuo harja on hyvä systeemi joskus noin 4-5 sitten ku rakensin tuon museo kuplan niin käytin moista juttua on parempia juuri sen takia kun ei taivu... :wink: mersun olisi syytä olla ruosteeton.. kovia ruostumaan varsinkin ovet ja helmat... ja kaikki muu mikä on tehty pellistä paitti katto :wink:
eipä noi mersut nyt niin ruostepesiä ole.. :roll: teräsharjalla joka kiinnitetään rälläkkään, saa hyvin ruosteet pois. jos ei ole näkyvä paikka, niin ferrexiä vaan ja maalia päälle.. tosin happo/sinkkimaalejakin tykkää jotkut käyttää..
W124: 200e '88 tuning/hifi ikuisuusprojekti
W204: 220cdi '07
gipsy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 210
Liittynyt: Pe 06.01.2006 11:48
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja gipsy »

Heitämpä tähän tällaisen lisäkysymyksen, että onkos joku kokeillut Zingaa?
Tuollaisessa www.scanferro.fi sivustossa on aika houkuttelevanoloinen aine
raudan suojaukseen. Ainakin alustamassan alla luulisi toimivan koteloiden ja muiden korjauksessa.Kovat sinkkipitoisuudet on.
Avatar
salesone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 346
Liittynyt: Ti 09.08.2005 18:04
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja salesone »

Kuulostaa aika hyvältä tökötiltä jos paikkansa pitää.

"voidaan levittää suoraan lievästi ruostuneelle pinnalle"

Oispa nätti mömmö jos ei tarvis ensin kynsiä kaikkia pikkuruosteita pois, ihan joka läikkään ku ei oikein tuo hiekkapuhalluskaan oo helpoin ratkasu.
Ajossa: S202 200cdi A -00

Edesmenneet:
-W202 200cdi A -99
-S203 270cdi A -05
-W203 230 V6 -05
-W202 280 A -93
-W202 220d -98
-W201 190d -84
Avatar
MikaVeee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 700
Liittynyt: Pe 13.02.2004 22:56
Paikkakunta: Turku

mömmöjä

Viesti Kirjoittaja MikaVeee »

Sinkki on teräksen paras ystävä ruostetta vastaan. Mulla on litran purkki tota Zingaa mutten ole ehtinyt tekemään vielä käytännön testejä. Muistakaa etenkin hiekkapuhalluksessa, että paljas pelti pitää maaalata heti (15 min) puhalluksen jälkeen, pellin huokoset jäävät auki, ja pelti alkaa heti ruostumaan uudestaan ilman kosteudesta.

Ja Sakkelle tiedoksi että sitä hiekkaa menee sitten joka paikkaan..saranoihin, ikkunamekanismeihin, kaikkialle.
Ex monta W-kirjainta.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

salesone kirjoitti:Oispa nätti mömmö jos ei tarvis ensin kynsiä kaikkia pikkuruosteita pois, ihan joka läikkään ku ei oikein tuo hiekkapuhalluskaan oo helpoin ratkasu.
Noita mainoslauseita vilisee kovasti myös bilteman tuotteissa, itse en ole tavannut tuotetta joka toimii kuplivan ruosteen päällä ja kun hetken miettii ei sellaista voi ollakkaan.

Sinkki- ja happomaalin päälle maalatessa kannattaa olla varovainen, kannattaa tehdä koemaalaus jollekin metallilevylle, kovasti pyrkivät kiehumaan maalit pois noiden päältä, jollei ole tarkoitusta varten tehtyjä 'välimaaleja'. Samoin kitit saattavat kiehua, kertovat asiasta tietävät.

Hiekkapuhalluksella ei saada saumojen sisällä olevaa ruostetta täydellisesti pois, en tiedä saako millään konstilla, juuri sen takia ovia vaihdetaan veholla.

MikaVee: Laitahan tietoa miten zinga toimii ja muutenkin millainen tökötti on kyseessä...
juku_h kirjoitti:0.5L Zingaa N. 45€
Zinga Sol ohenne N.25€
Ahaa, just joo :roll: Eikö ahneudella ole enää mitään rajaa :shock:
Viimeksi muokannut veskola, Pe 14.04.2006 19:40. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
juku_h
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 201
Liittynyt: Pe 30.09.2005 17:45
Paikkakunta: Pohjois-savo

Viesti Kirjoittaja juku_h »

Tein tässä taannoin (viikko) sitten hydraulisen kaivopumpun lietteelle, ja käsittelin pumpun ja hydrauli moottorin Zingalla. Hyvältä se näyttää ja tuntuu olevan tiukemmassa kuin nämä Ferrexit, Rostexit.. Koska tuo ei mene niin kovaksi kuin nuo toiset, ja kestää lyöntejä yms. Saas nyt nähä miten rupeaa pumppu muhimaan kun kesällä sitä testaamaan pääsee..

0.5L Zingaa N. 45€
Zinga Sol ohenne N.25€
Ruosteeton auto: Priceless

-Jukka
PS: Ensiviikolla pääsen laittamaan tuota tököttiä autoon, tällä hetkellä auto osina hallissa. Ruosteet saa kyytiä ja tuleehan autoon jotain uuttakin.. :wink:
MB 190E 2.0i -89
Chevrolet El Camino 4.3 -79
«Mercedes Benz - what more could you want?»
- More MB:s
Hervast
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Ke 18.01.2006 18:43
Paikkakunta: Oku

Viesti Kirjoittaja Hervast »

Itte olen käyttänyt autohommissani hiotulle pinnalle happoväriä ja sen päälle pohjamaalia, siihen pintaväripäälle. Oma mursu kun on musta, niin musta pohjamaali/täyttömaali on happovärin päälle oikein hyvä aine. Ainoa haitta on hinta, vaikka purkki on riittoisa, niin hinta hieman kirpaisee n. 17 euroa. Tuo oli joku kohtuu uusi tuote, lisäksi tuon pitäisi toimia myös ruosteenestomaalina, mutta uskon että happovärillä saa pellille parhaimman tartunnan.

Itse en ainakaan uskaltaisi käyttää autoon kuin autovärivalmistajan hyväksymiä pohjustusmaaleja, joskus olen työkoneita maalannut jollain sinkkimaaleilla ja niiden päällä ei aina kestä pintavärit.

Painepesurin pesunkestävän jos haluaa, niin kannattaa hankkia esim. epoksiväri ja siihen sopiva pohjaväri maalikaupasta. Nämä maalasin hiekkapuhallettujen traktorin vanteiden päälle ja hyvin on kestänyt painepesurilla pesua.
MB W124 E250D 20V -95
Audi 90 2.2 quattro -88
Avatar
MikaVeee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 700
Liittynyt: Pe 13.02.2004 22:56
Paikkakunta: Turku

zinkki

Viesti Kirjoittaja MikaVeee »

Joo, itteäkin inan epäilyttää että kesääkö ton Zingan päälle maalata kunnon automaaleilla.

Kyllä ne enimmät ruosteet aina hyvä on putsata pois. Jos suoraan kittiä meinaa vetää päälle, niin kaikki pitää ruoste pitää poistaa.

Veskola: kuumaa sinkkiä voi vetää suoraan ruosteen päälle, mutta se taitaakin olla toinen juttu :wink: Upotin ton toisen kulkimen rungon sinkkiin kymmenisen vuotta sitten, ja vieläkin on kivan hopean värinen, ei ole suola syönyt.



Palaan Zinga-asiaan kunhan saan testirallit tehtyä...
Kyllä se aitoa tavaraa tuntuu olevan, litran purkki kun painaa kolmisen kiloa...
Ex monta W-kirjainta.
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1051
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

Kyllähän mitä vaan tököttiä/maalia VOI vetää ruosteen päälle: Mikäs sen estää? Mutta sillon se ruoste jää sinne alle. Ja lähtee takuuvarmasti sieltä etenemään.
Hiekkapuhallus on ainoa konsti millä on toivoa saada kaikista huokosista ruoste pois. Ei millään laikalla/harjalla! Niin kuin veskola sanoi, saumat on ongelma. Periaatteessa ainoa systeemi avata sauma, putsata/hitsata tms. ja kiinni niin kuin alunperin. => Ei helppoa, iso työ!
Avatar
MikaVeee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 700
Liittynyt: Pe 13.02.2004 22:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja MikaVeee »

Usein galvanoitavat raudat on ruosteessa :wink:
Sinkki pysyy ruosteisen raudan päällä, eikä se rauta siitä pahene.

Tenutähti kirjoitti:Kyllähän mitä vaan tököttiä/maalia VOI vetää ruosteen päälle: Mikäs sen estää? Mutta sillon se ruoste jää sinne alle. Ja lähtee takuuvarmasti sieltä etenemään.
Hiekkapuhallus on ainoa konsti millä on toivoa saada kaikista huokosista ruoste pois. Ei millään laikalla/harjalla! Niin kuin veskola sanoi, saumat on ongelma. Periaatteessa ainoa systeemi avata sauma, putsata/hitsata tms. ja kiinni niin kuin alunperin. => Ei helppoa, iso työ!
Ex monta W-kirjainta.
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3517
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

tommy1 kirjoitti:pikkurälläkkään semmosen teräsharjalaikan,erityisesti sellaisen missä on langat vähän niinkuin palmikoitu
Noissa rälläkän teräsharjoissa on muuten rajoituksia suurimmalle kierrosluvulle -> ite ostin syksyllä hyvä kuppiteräsharjan ja se on tarkoitettu nimenomaan isolle rälläkälle, koska pienet rälläkät kiertää liikaa. Tosin lainasin sitte pienen Metabon, jossa on säädettävissä tuo kierrosluku. Sen kanssa oli iha näppärä temuta auton allakin.
Toinen hyvä vehje puhdistukseen on ns karhunpaskalaikka. Se on semmosta vähä jotain poronjäkälää muistuttavaa tavaraa. Puhistaa pellin tosi hyvin.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1051
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

Entäs sitten kun se laho lähtee nakertamaan sinne toiseen suuntaan? Älkääkä sanoko, ettei se saa happea. Kyllä se sen verran saa!
Lähtökohta kai on se, että jos on ruostetta niin se etenee. Sille ei voi mitään. Nopeus riippuu paikasta ja sitä voiyrittää hillitä.
Vanhat automiehet käskevät laittaa reilusti vaseliinia näihin mersun tunkin reikiin. Ja käyttää vain pakon edessä. => hallitunkki aina kun pystyy.
MikaVeee kirjoitti:Usein galvanoitavat raudat on ruosteessa :wink:
Sinkki pysyy ruosteisen raudan päällä, eikä se rauta siitä pahene.

Tenutähti kirjoitti:Kyllähän mitä vaan tököttiä/maalia VOI vetää ruosteen päälle: Mikäs sen estää? Mutta sillon se ruoste jää sinne alle. Ja lähtee takuuvarmasti sieltä etenemään.
Hiekkapuhallus on ainoa konsti millä on toivoa saada kaikista huokosista ruoste pois. Ei millään laikalla/harjalla! Niin kuin veskola sanoi, saumat on ongelma. Periaatteessa ainoa systeemi avata sauma, putsata/hitsata tms. ja kiinni niin kuin alunperin. => Ei helppoa, iso työ!
Avatar
JohaT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 497
Liittynyt: La 04.02.2006 11:07
Paikkakunta: Koillismaa

Viesti Kirjoittaja JohaT »

Kaikista paras ruosteen esto aine, missä sitä vain pystyy käyttään on terva.
Joskus ollut testi siitä tynnyrin kannessa jossa laitettiin eri mömmöillä veto. aikaa on varmaan 15 vuotta ja terva ei ole ruostunut yhtään, ferrex jonkin verran ja ns. erikoistuotteet on pettänyt pahemman kerran.. kansi ollut ulkona lojumassa ilimojen armoilla.
esim. kynnyskotelon vois koittaa tervata sisältä päin siten, että tulppaa väliaikaisesti kumet sieltä ja lorauttaa sinne tervaa. antaa muhia siellä, välillä parkkiin keula ylös ja toinen päivä sitte toisinpäin jne.. terva pysäyttää kyllä alkaneen ruostumisenkin kunhan vaikka parin vuoden välein uusii rojektin.
ei kuitenkaan liikaa tai alkaa tuoksut tulemaan sisälle.. vaikkei kyllä niin paha haju
____________________________________________
S124 300 TDT -92
Viano 2.2 CDI -06
Avatar
sakke0207
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 292
Liittynyt: Ke 04.01.2006 09:48
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja sakke0207 »

no nyt on pohja hiekkapuhallettu osittain ja sieltä täältä.. ja pohjaan laitoin ihan bilteman pohjamaalia pensselillä ja kaikkiin simmosiin paikkoihin mihin ei nää...
oviin olisi tarkoitus laittaa sinkkispreitä... ja sit hyvä pohjamaali ei bilteman..


niin muuten oisko kellään hanttarin takaovea, koska muissa ei oo reikiä siinä on neljä vittumaista reikää.. eli jos jollain olisi ilman reikiä varustettu ovi niin olisin kiinnostunut.. eli ihan raakaovi kelpaa.. :wink:

kuvia tulee varmaan tänään...
Mb 300tdt -91
Mb 300tdt st -91
Mb 230ce -89
Mb 220B -70 MR
Hervast
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Ke 18.01.2006 18:43
Paikkakunta: Oku

Viesti Kirjoittaja Hervast »

Ainakaan tuossa omassa mursussa ei tunkinreiät ole ongelma, vaan niiden ympärys. Ruostuminen alkaa yleensä siitä hitsisauman kohdalta ja ekana puhkeaa helmakotelon pelti sauman vierestä. No nyt ei omasta ainakaan hevillä puhkea kun vahvistelin joka tunkinreiän ympärykset 2 mm paksuilla lapuilla.

Koteloihin kyllä kannattaa Mersussa laittaa kotelosuojaa, vähän vaikuttaa että on hieman heppoisasti suunniteltu paikka. Tosin suojaaminen on helppoa koska tulpattuja reikiä on paljon ja aineet saa kyllä hyvin koteloihin. Myös nuo pellinsaumat ovat hieman heikko paikka, sinne kannattaa ujuttaa ohutta kotelosuojaa. Ainakin kontin ympäristöstä tuntuu löytyvän ruostumiselle potentiaalisia saumoja.
MB W124 E250D 20V -95
Audi 90 2.2 quattro -88
Avatar
juku_h
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 201
Liittynyt: Pe 30.09.2005 17:45
Paikkakunta: Pohjois-savo

Viesti Kirjoittaja juku_h »

Onkos kellään käyttökokemuksia FOSFORIHAPOSTA?

Olisi kätevä rosoisilla pinnoilla, lähtisi joka huokosesta ruoste poies.
Itsellä tarkoitus olisi hankkia kyseistä ainetta, jospa sitä saisi apteekista.
-Jukka
MB 190E 2.0i -89
Chevrolet El Camino 4.3 -79
«Mercedes Benz - what more could you want?»
- More MB:s
Avatar
MikaVeee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 700
Liittynyt: Pe 13.02.2004 22:56
Paikkakunta: Turku

Fosvorihappo

Viesti Kirjoittaja MikaVeee »

Ilmeisesti fosforihappoa on tarkoitus käyttää laimennettuna 1/10 tms ?

Kokeilin joskus raakaa fosforihappoa, leivin sitä puhtaalle metallilätkälle. Dippasin sitä ja toista metallilätkää suolavesiliuokseen, ja fosforihapotettu ruostui huomattavasti nopeammin.

Fosforihappoa sain apteekista juu
Ex monta W-kirjainta.
Avatar
MikaVeee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 700
Liittynyt: Pe 13.02.2004 22:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja MikaVeee »

Galvaaninen sähköpari, sinkki + teräs. Epäjalompi syöpyy. Arvaat varmaan kumpi noista on epäjalompi :wink:

Esim. mun toisen autoni runko on kuumasinkitty, seuraava ruostetäplä saattaa tulla jo 100 vuoden kuluttua, mutta sitten sen voi sinkitä uudestaan, tosin mä en sitä enää taida olla tekemässä.

Sinkillä on lisäksi hauska taipumus kuroa itsensä umpeen, jos esimerkiksi sinkkipintaan tulee naarmu.

Ootkos muuten koskaan nähnyt vaikkapa ruosteista katulampputolppaa ? Nehän on sähkösinkitty...

Tenutähti kirjoitti:Entäs sitten kun se laho lähtee nakertamaan sinne toiseen suuntaan? Älkääkä sanoko, ettei se saa happea. Kyllä se sen verran saa!
Lähtökohta kai on se, että jos on ruostetta niin se etenee. Sille ei voi mitään. Nopeus riippuu paikasta ja sitä voiyrittää hillitä.
Ex monta W-kirjainta.
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1051
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

Sinkki ei ole varmaan huono tökötti tappelussa ruostetta vastaan. Mutta eikö katulamppu ole vähän huono vertailukohde? Se ei ole läheskään samalla lailla kivien hakattavana. Ja siinä ei ole mitään (umpinaisia) koteloita mihin on koko ajan jäämässä kosteus (ja parhaassa tapauksessa suola) muhimaan...
Toisaalta taas on kohtuu vanhoja Audeja kokonaan sinkityllä korilla eivätkä ole pahoja lahoamaan...
On varmaan eri asia kun tuliterä kori upotetaan kokonaan sinkkialtaaseen kuin että paukkupurkilla suihkitaan vanhalle pellille. Mistä on vaihtelevalla menestyksellä koitettu ruostekohtia saada pois...
Mutta kellä eniten hermoja ja pitkää pinnaa niin sillä ei todennäköisesti ole lopputulos kovin huono!
MikaVeee kirjoitti:Galvaaninen sähköpari, sinkki + teräs. Epäjalompi syöpyy. Arvaat varmaan kumpi noista on epäjalompi :wink:

Esim. mun toisen autoni runko on kuumasinkitty, seuraava ruostetäplä saattaa tulla jo 100 vuoden kuluttua, mutta sitten sen voi sinkitä uudestaan, tosin mä en sitä enää taida olla tekemässä.

Sinkillä on lisäksi hauska taipumus kuroa itsensä umpeen, jos esimerkiksi sinkkipintaan tulee naarmu.

Ootkos muuten koskaan nähnyt vaikkapa ruosteista katulampputolppaa ? Nehän on sähkösinkitty...

Tenutähti kirjoitti:Entäs sitten kun se laho lähtee nakertamaan sinne toiseen suuntaan? Älkääkä sanoko, ettei se saa happea. Kyllä se sen verran saa!
Lähtökohta kai on se, että jos on ruostetta niin se etenee. Sille ei voi mitään. Nopeus riippuu paikasta ja sitä voiyrittää hillitä.
Avatar
MikaVeee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 700
Liittynyt: Pe 13.02.2004 22:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja MikaVeee »

Katulamppu joutuu melkoiseeen suolakylpyyn talven aikana. Tai jos haluat paremman vertailukodan, tule katsomaan toisen autoni runkoa, se on ollut paljaana viimeiset 10 vuotta, ja ruosteesta ei ole tietoakaan. Eikä tarvi levittää mitään mömmöjä pinnalle saastyäkseen ruosteelta. Minä puhuin galvanoinnista enkä paukkupulloista.

Ja kuten sanoin, sinkki kuroo itsensä umpeen. Voit testata sen vetämällä viirun katulamppuun ja seurata sitä vaikka 5 vuotta että ruostuuko se siitä...
Tenutähti kirjoitti:Sinkki ei ole varmaan huono tökötti tappelussa ruostetta vastaan. Mutta eikö katulamppu ole vähän huono vertailukohde? Se ei ole läheskään samalla lailla kivien hakattavana. Ja siinä ei ole mitään (umpinaisia) koteloita mihin on koko ajan jäämässä kosteus (ja parhaassa tapauksessa suola) muhimaan...
Toisaalta taas on kohtuu vanhoja Audeja kokonaan sinkityllä korilla eivätkä ole pahoja lahoamaan...
On varmaan eri asia kun tuliterä kori upotetaan kokonaan sinkkialtaaseen kuin että paukkupurkilla suihkitaan vanhalle pellille. Mistä on vaihtelevalla menestyksellä koitettu ruostekohtia saada pois...
Mutta kellä eniten hermoja ja pitkää pinnaa niin sillä ei todennäköisesti ole lopputulos kovin huono!
Ex monta W-kirjainta.
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 983
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Viesti Kirjoittaja Heavy »

MikaVeee kirjoitti:Usein galvanoitavat raudat on ruosteessa :wink:
Sinkki pysyy ruosteisen raudan päällä, eikä se rauta siitä pahene.
No onhan ne varmaan ruosteessa, mutta nehän upotetaan ensin happokylpyyn, jossa lähtee kaikki muu paitsi maalit ja massat. Ruosteet lähtee kyllä tuossa kylvyssä. En ole kyllä ennen kuullut, että laitetaan suoraan käsittelyyn ilman puhdistusta?
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2674
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Heavy kirjoitti:
MikaVeee kirjoitti:Usein galvanoitavat raudat on ruosteessa :wink:
Sinkki pysyy ruosteisen raudan päällä, eikä se rauta siitä pahene.
No onhan ne varmaan ruosteessa, mutta nehän upotetaan ensin happokylpyyn, jossa lähtee kaikki muu paitsi maalit ja massat. Ruosteet lähtee kyllä tuossa kylvyssä. En ole kyllä ennen kuullut, että laitetaan suoraan käsittelyyn ilman puhdistusta?
Niinpä, se ruoste itseasiassa karhentaa pinnan hyväksi kuumasinkitystä varten. Galvanointi on sähkökemiallinen menetelmä ja siinä jos missä on mahdollista saada laatueroja.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Taitaa olla keskustelu eksynyt vähän kauaksi tilanteesta jossa aluksi oltiin, eli maalipurkki ja pensseli kädessä :lol:

Kukaan ei varmasti epäile etteikö tehtaalla tehty kuumasinkitys olisi hyväksi, mutta onko jälkikäteen maalattu sinkitys hyväksi, no ei se pahaksi ainakaan ole. Toivotaan että tinga toimii paremmin kuin paukkupullot, ne nyt eivät ainakaan toimi riittävän hyvin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vastaa Viestiin