tomaatin öljyt
tomaatin öljyt
kuinka noihin tomaattilaatikoihin vaihdetaan öljy? onko niissä erikseen turbiinin ja rattaiden öljyt? muistelisin, että ei oo ihan niin ykstoikkonen homma, kun manuaalissa. auto on w126
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Ei muutako laatikko lämpimäksi, ja vaihdelaatikosta öljyroput auki niin valuu pois. Eli itse laatikossa on oma roppu ja turbiinissa oma. Suurin osa öljystä on turbiinissa. Sitten uudet öljyt kaadetaan siitä tarkistustikun reiästä. Ja ko on lähen oikea määrä öljyä kaadettu niin pistetään kone käyntiin ja käytetään vaihdevipua eri asennoissa, että lähtee öljy kiertämään ja lisätään sitä tarpeen mukaan.
230E tomaattiin meni muistaakseni 7l öljyä.
Näin ainakin W124 230E kanssa. Tuskin tuossa 126:ssa on eroa.
Kannattaa varmaan samalla vaihtaa myös laatikon suodatin.
230E tomaattiin meni muistaakseni 7l öljyä.
Näin ainakin W124 230E kanssa. Tuskin tuossa 126:ssa on eroa.
Kannattaa varmaan samalla vaihtaa myös laatikon suodatin.
Muutenhan tässä tulikin jo kaikki mutta lisäisin sen verran että kannattaa jo joskus 4-5 litran jälkeen ruveta tarkistelemaan sitä öljypintaa, auto käyntiin ja vaihdekaaviota läpi. Nimittäin laatikon öljyt kiertävät myös syylärin kautta ja on hyvin epätodennäköistä että kaikki öljyt tulevat pihalle proppujen kanssa. Itsekkin ensimmäisella kerralla laittoin vahingossa liikaa öljyä laatikkoon 
-risto

-risto
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Eikäkun auton annetaan käydä, kun öljyä tarkastetaan. Vaihdekeppi P- tai N-asennossa.pera8x kirjoitti:ok, sit kun on uutta öljyä laitettu tilalle, niin käytetään ja vaihdellaan vaihteita, sit sammutetaan ja tarkistellaan öljyn määrää? onko kummallekkin pualen oma öljytikku?
Eli enste auto sammuksissa öljyt pois. Pohjassa on proppu ja turbiinissa kanssa. Sitten loota kiinni, pelit käyntiin hetkeksi ja vekslataan vaihteita eestaas. Sitten keppi P- tai N- asentoon ja tarkastamaan öljyt. Laatikon öljytikkua mieluiten pyyhitään säämiskällä tai muulla nukkaamattomalla rätillä. Vähän kerrassaan lisätään, jos on turhan vähän tavaraa. Öljytikkuja on vain yksi, muista lisäksi pistää "lukko" kiinni korkin päästä kun homma on valmis.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Kröhm, miten asian voikin vaikeasti tulkita...oma näkemykseni tämä:
1. Auto sammuksissa, öljyt pois.
2. Lisätään öljyä kolmisen litraa
3.Käynnistetään auto, käydään vaihteita läpi ja lisätään öljyä tämän jälkeen.
4.Sitten kun mielestään sopivasti lisäillyt öljyä, niin laatikko P:lle tai N:lle ja tarkistetaan määrä tikusta (AUTO KÄYNNISSÄ) ja jos ei ole tarpeeksi, niin lisäillään lisää, auto edelleen käynnissä.
1. Auto sammuksissa, öljyt pois.
2. Lisätään öljyä kolmisen litraa
3.Käynnistetään auto, käydään vaihteita läpi ja lisätään öljyä tämän jälkeen.
4.Sitten kun mielestään sopivasti lisäillyt öljyä, niin laatikko P:lle tai N:lle ja tarkistetaan määrä tikusta (AUTO KÄYNNISSÄ) ja jos ei ole tarpeeksi, niin lisäillään lisää, auto edelleen käynnissä.
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
w116 450SE 1975
Ei täss ole mitään epäselvää...lisää löylyä koneeseen.
Eli näin tehden uusi öljy sekoittuu vanhaan öljyyn ja ei se nyt voi olla ihan hyväkään juttu, mutta toki parempi kuin jättää öljyt kokonaan vaihtamatta.Ere866 kirjoitti:Kröhm, miten asian voikin vaikeasti tulkita...oma näkemykseni tämä:
1. Auto sammuksissa, öljyt pois.
2. Lisätään öljyä kolmisen litraa
3.Käynnistetään auto, käydään vaihteita läpi ja lisätään öljyä tämän jälkeen.
4.Sitten kun mielestään sopivasti lisäillyt öljyä, niin laatikko P:lle tai N:lle ja tarkistetaan määrä tikusta (AUTO KÄYNNISSÄ) ja jos ei ole tarpeeksi, niin lisäillään lisää, auto edelleen käynnissä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Jos öljyt on laskettu pois turbiinista ja laatikosta niin vaikea sieltä on enempääkään öljyä pois saada,tietenkin lauhduttajan putkesta saa tulemaan vähän ihme kikkailuilla.Ja vielä jos on viiteliäisyyttä ja aikaa antaa laatikon valuttua ilman pohjaa ja suodatinta vaikka viikonlopun yli niin tuleehan sieltä enemmin pois.veskola kirjoitti:Eli näin tehden uusi öljy sekoittuu vanhaan öljyyn ja ei se nyt voi olla ihan hyväkään juttu, mutta toki parempi kuin jättää öljyt kokonaan vaihtamatta.
Jos kuitenkin haluaa öljyt vaihtaa niin että vanhaa öljyä ei laatikkoon jää niin ainoa konsti on purkaa laatikko osiksi.Vähän työlästä.
Ei se kierrossa oleva vanha öljy ehjässä laatikossa kovin likaista ole, pumppuhan imee sen suodattimen läpi. Ja rikkinäinen laatikko ei öljynvaihdolla korjaannu vaikka Esson baarissa näin joskus väitetään.
JariN
Automaatin öljyt
Vaihdoin viime syksynä omaan c220d -98 automaattiin öljyt.En saanut turbiinin
tyhjennysluukkua näkyviin.Laitoin öljyä sen verran lisää,mitä tuli pois
pohja avaamalla.Ajoin muutaman päivän ja vaihdoin sitten uudestaan.
Vaihtui nyt vähän ainaskin.Lisäksi vaihdoin suodattimen molemmilla kerroilla.
Neuvokaas vähän,millä tuon turbiinin tyhjennysluukun saa kohdalle?
On tuuri kaupppaa,et on kohdalla,kun ajaa montulle.Mistä konetta vois kieputtaa?Dieselihän pistää melkoisesti vastaan.
tyhjennysluukkua näkyviin.Laitoin öljyä sen verran lisää,mitä tuli pois
pohja avaamalla.Ajoin muutaman päivän ja vaihdoin sitten uudestaan.
Vaihtui nyt vähän ainaskin.Lisäksi vaihdoin suodattimen molemmilla kerroilla.
Neuvokaas vähän,millä tuon turbiinin tyhjennysluukun saa kohdalle?
On tuuri kaupppaa,et on kohdalla,kun ajaa montulle.Mistä konetta vois kieputtaa?Dieselihän pistää melkoisesti vastaan.
No ainahan sinne vähän jää joka tpaauksessa, mutta niin se homma on suunniteltu pelaavaksi. Tietty jos porvarishenkeä eli rahaa löytyy niin kuka estää vaikka vaan ajamasta tallin ympäri uusilla öljyillä ja vaihtamalla niitä vielä kerran uusiin -- luulisi jo olevan aika tuoresta tavaraa kierrossa sen jälkeen.veskola kirjoitti: Eli näin tehden uusi öljy sekoittuu vanhaan öljyyn ja ei se nyt voi olla ihan hyväkään juttu, mutta toki parempi kuin jättää öljyt kokonaan vaihtamatta.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Re: Automaatin öljyt
Ainakin vanhemissa on 27mm pultilla kampiakselin hihnapyörä kiinni.. siitä voi pyörittää räikällä. Kiinnipäin.Petromax kirjoitti: Neuvokaas vähän,millä tuon turbiinin tyhjennysluukun saa kohdalle?
On tuuri kaupppaa,et on kohdalla,kun ajaa montulle.Mistä konetta vois kieputtaa?Dieselihän pistää melkoisesti vastaan.

Re: Automaatin öljyt
Ainakin mulla tehtiin ihan niin että turbiinin alla olevasta ritilästä vaan meisseli sisään ja sitten turbaaniin ulkopinnasta kammettiin reikä kohdalle.Mika.T kirjoitti: Ainakin vanhemissa on 27mm pultilla kampiakselin hihnapyörä kiinni.. siitä voi pyörittää räikällä. Kiinnipäin.
(Montulla tietty voi koettaa lykätä autoa pykälä päällä, eiköhän se silloinkin sen verran lootassa pyörisi että reikä voisi tulla kohdille...


S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Re: Automaatin öljyt
Melko lujaa saat lykkiä,veikkaisin 20-30 km/h että liikahtaa,uudempia takapumputtomia vielä huomattavasti lujempaaAku P kirjoitti:
(Montulla tietty voi koettaa lykätä autoa pykälä päällä, eiköhän se silloinkin sen verran lootassa pyörisi että reikä voisi tulla kohdille...![]()
)

Tuolta löytyy mielestäni hyvät ja selkeät ohjeet.
http://www.mese.fi/mekka/index.php?titl ... &feed=atom
http://www.mese.fi/mekka/index.php?titl ... &feed=atom
Perinteitä pitää kunnioittaa.
ok, kait se sit onnistuu, jos kaikki muukin on onnistunu. tarvii vaan venailla, et saa rahaa. kaikki rahat ihan loppu, ku meni pieni omaisuus tohon uuteen autoon. (tampereen)KL:stäkö sitä tomaattiöljyä kannattaa hakee? ne varmaan osaa antaa suaraan oikeeta? paljonko muuten maksaa öljy?
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Tai huoltikselta tai motonetistä, samapa tuo kun on "valtamerkkiä" ja mieluimmin Dexton 3-luokituksella, toki 2-luokkainen käy sekin.pera8x kirjoitti:KL:stäkö sitä tomaattiöljyä kannattaa hakee? ne varmaan osaa antaa suaraan oikeeta?
Lisää henkeä vaan, kampesi mun hovikorjaajakin tuolla tapaa turbaania, eikä se mikään tonyhalme raamiensa puolesta ole.Mika.T kirjoitti:Tiisseli ei tahdo pyöriä meisselillä sieltä tuuletusritilästä.![]()
Enkä kyllä saanut purku M103stakaan pyörähtämään meisselillä.

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97