tomaatin öljyt

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

tomaatin öljyt

Viesti Kirjoittaja pera8x »

kuinka noihin tomaattilaatikoihin vaihdetaan öljy? onko niissä erikseen turbiinin ja rattaiden öljyt? muistelisin, että ei oo ihan niin ykstoikkonen homma, kun manuaalissa. auto on w126
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
JohaT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 497
Liittynyt: La 04.02.2006 11:07
Paikkakunta: Koillismaa

Viesti Kirjoittaja JohaT »

auton pitää tietääkseni olla käynnissä silloin kun niitä öljyjä vaihtaa.. paitsi jos tietää tarkan määrän kuinka paljo pitää laittaa korjatkoon joku jos meni väärin :?
____________________________________________
S124 300 TDT -92
Viano 2.2 CDI -06
Avatar
Sorsso
Mersumies
Mersumies
Viestit: 800
Liittynyt: Ke 09.11.2005 18:36
Paikkakunta: SIEVI

Viesti Kirjoittaja Sorsso »

Ei muutako laatikko lämpimäksi, ja vaihdelaatikosta öljyroput auki niin valuu pois. Eli itse laatikossa on oma roppu ja turbiinissa oma. Suurin osa öljystä on turbiinissa. Sitten uudet öljyt kaadetaan siitä tarkistustikun reiästä. Ja ko on lähen oikea määrä öljyä kaadettu niin pistetään kone käyntiin ja käytetään vaihdevipua eri asennoissa, että lähtee öljy kiertämään ja lisätään sitä tarpeen mukaan.
230E tomaattiin meni muistaakseni 7l öljyä.

Näin ainakin W124 230E kanssa. Tuskin tuossa 126:ssa on eroa.

Kannattaa varmaan samalla vaihtaa myös laatikon suodatin.
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Muutenhan tässä tulikin jo kaikki mutta lisäisin sen verran että kannattaa jo joskus 4-5 litran jälkeen ruveta tarkistelemaan sitä öljypintaa, auto käyntiin ja vaihdekaaviota läpi. Nimittäin laatikon öljyt kiertävät myös syylärin kautta ja on hyvin epätodennäköistä että kaikki öljyt tulevat pihalle proppujen kanssa. Itsekkin ensimmäisella kerralla laittoin vahingossa liikaa öljyä laatikkoon :D

-risto
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

eli pitääkö auto olla käynnissä, kun niitä öljyjä otetaan pois, vai sillon, kun niitä öljyjä laitetaan sinne?
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Sorsso
Mersumies
Mersumies
Viestit: 800
Liittynyt: Ke 09.11.2005 18:36
Paikkakunta: SIEVI

Viesti Kirjoittaja Sorsso »

Siis autoa ei pidetä käynnissä vaihdon aikana......

Vaan käynistetään vasta sitten kun on uutta öljyä on kaadettu tilalle.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

ok, sit kun on uutta öljyä laitettu tilalle, niin käytetään ja vaihdellaan vaihteita, sit sammutetaan ja tarkistellaan öljyn määrää? onko kummallekkin pualen oma öljytikku?
W201 250DT 20V
w201 190E
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

pera8x kirjoitti:ok, sit kun on uutta öljyä laitettu tilalle, niin käytetään ja vaihdellaan vaihteita, sit sammutetaan ja tarkistellaan öljyn määrää? onko kummallekkin pualen oma öljytikku?
Eikäkun auton annetaan käydä, kun öljyä tarkastetaan. Vaihdekeppi P- tai N-asennossa.

Eli enste auto sammuksissa öljyt pois. Pohjassa on proppu ja turbiinissa kanssa. Sitten loota kiinni, pelit käyntiin hetkeksi ja vekslataan vaihteita eestaas. Sitten keppi P- tai N- asentoon ja tarkastamaan öljyt. Laatikon öljytikkua mieluiten pyyhitään säämiskällä tai muulla nukkaamattomalla rätillä. Vähän kerrassaan lisätään, jos on turhan vähän tavaraa. Öljytikkuja on vain yksi, muista lisäksi pistää "lukko" kiinni korkin päästä kun homma on valmis.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Viimeksi muokannut Mika.T, Su 26.03.2006 20:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

eli: kone sammuksissa öljy pois. sit uutta öljy sisään, sit kone käyntiin ja vekslataan vaihteita. sit tarkistellaan öljyn määrää. jos riittävä niin OK, jos ei riitä, niin kone sammuksiin ja lisää öljyä?

mitäs jos laittaa vahingossa liikaa?
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1532
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Kröhm, miten asian voikin vaikeasti tulkita...oma näkemykseni tämä:

1. Auto sammuksissa, öljyt pois.

2. Lisätään öljyä kolmisen litraa

3.Käynnistetään auto, käydään vaihteita läpi ja lisätään öljyä tämän jälkeen.

4.Sitten kun mielestään sopivasti lisäillyt öljyä, niin laatikko P:lle tai N:lle ja tarkistetaan määrä tikusta (AUTO KÄYNNISSÄ) ja jos ei ole tarpeeksi, niin lisäillään lisää, auto edelleen käynnissä.
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Motu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: Ke 07.07.2004 21:36
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Motu »

kannataisi vaihtaa nyös laatikon putsari samalla
JariN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: Pe 16.09.2005 22:21
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja JariN »

motu kirjoitti:kannataisi vaihtaa nyös laatikon putsari samalla
Kyllä,ehdottomasti.Jos jättää vanhan putsarin niin turha vaihtaa öljyjäkään.
Sinne menee vähän enemmin kuin tuo 7 l. ,126:ssa on isompi laatikko.
Varaa 9-10 l. niin pitäisi riittää,ei tarvi lähteä kesken huollon hakemaan lisää.

JariN
Avatar
savijo-r
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 80
Liittynyt: Pe 07.01.2005 19:23
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

Onpas vaikea topicci :lol:
W140
Renöö
JTDm Qtronic
Mondial
Integrale 16v
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei täss ole mitään epäselvää...lisää löylyä koneeseen.
Ere866 kirjoitti:Kröhm, miten asian voikin vaikeasti tulkita...oma näkemykseni tämä:

1. Auto sammuksissa, öljyt pois.

2. Lisätään öljyä kolmisen litraa

3.Käynnistetään auto, käydään vaihteita läpi ja lisätään öljyä tämän jälkeen.

4.Sitten kun mielestään sopivasti lisäillyt öljyä, niin laatikko P:lle tai N:lle ja tarkistetaan määrä tikusta (AUTO KÄYNNISSÄ) ja jos ei ole tarpeeksi, niin lisäillään lisää, auto edelleen käynnissä.
Eli näin tehden uusi öljy sekoittuu vanhaan öljyyn ja ei se nyt voi olla ihan hyväkään juttu, mutta toki parempi kuin jättää öljyt kokonaan vaihtamatta.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1532
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Joo, näin ollen ajatukseni oli oikea, mutten tajunnut kirjoittaa sitä turbiinin tyhjennystä erikseen..

Eli tarkoitin tuossa kohdassa yksi, että sekä turbiini & itse loota tyhjennetään ennen seuraavaa vaihdetta.

Tuo minun kokoelmani oli tarkoitus tiivistää ohjeet.
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
JariN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: Pe 16.09.2005 22:21
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja JariN »

veskola kirjoitti:Eli näin tehden uusi öljy sekoittuu vanhaan öljyyn ja ei se nyt voi olla ihan hyväkään juttu, mutta toki parempi kuin jättää öljyt kokonaan vaihtamatta.
Jos öljyt on laskettu pois turbiinista ja laatikosta niin vaikea sieltä on enempääkään öljyä pois saada,tietenkin lauhduttajan putkesta saa tulemaan vähän ihme kikkailuilla.Ja vielä jos on viiteliäisyyttä ja aikaa antaa laatikon valuttua ilman pohjaa ja suodatinta vaikka viikonlopun yli niin tuleehan sieltä enemmin pois.
Jos kuitenkin haluaa öljyt vaihtaa niin että vanhaa öljyä ei laatikkoon jää niin ainoa konsti on purkaa laatikko osiksi.Vähän työlästä.
Ei se kierrossa oleva vanha öljy ehjässä laatikossa kovin likaista ole, pumppuhan imee sen suodattimen läpi. Ja rikkinäinen laatikko ei öljynvaihdolla korjaannu vaikka Esson baarissa näin joskus väitetään.

JariN
Motu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: Ke 07.07.2004 21:36
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Motu »

Eiköhän valmistaja ole laskenut että se öljy joka ei tule tulpasta pois niin ei enään haittaa. :?:
Avatar
Sorsso
Mersumies
Mersumies
Viestit: 800
Liittynyt: Ke 09.11.2005 18:36
Paikkakunta: SIEVI

Viesti Kirjoittaja Sorsso »

Kieltämättä tästä tuli hirveä selitysten suma :? Mutta eiköhän pääasia ole, ettei kaverille jää mitään epäselvää.... voi muten tulla kallis möhläys
:)

Niin ja jäähän sitä vanhaa öljyä muuttoriinkin eikä se siellä mitään haittaa.
Petromax
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1499
Liittynyt: Pe 03.12.2004 22:24
Paikkakunta: Tampere

Automaatin öljyt

Viesti Kirjoittaja Petromax »

Vaihdoin viime syksynä omaan c220d -98 automaattiin öljyt.En saanut turbiinin
tyhjennysluukkua näkyviin.Laitoin öljyä sen verran lisää,mitä tuli pois
pohja avaamalla.Ajoin muutaman päivän ja vaihdoin sitten uudestaan.
Vaihtui nyt vähän ainaskin.Lisäksi vaihdoin suodattimen molemmilla kerroilla.
Neuvokaas vähän,millä tuon turbiinin tyhjennysluukun saa kohdalle?
On tuuri kaupppaa,et on kohdalla,kun ajaa montulle.Mistä konetta vois kieputtaa?Dieselihän pistää melkoisesti vastaan.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

veskola kirjoitti: Eli näin tehden uusi öljy sekoittuu vanhaan öljyyn ja ei se nyt voi olla ihan hyväkään juttu, mutta toki parempi kuin jättää öljyt kokonaan vaihtamatta.
No ainahan sinne vähän jää joka tpaauksessa, mutta niin se homma on suunniteltu pelaavaksi. Tietty jos porvarishenkeä eli rahaa löytyy niin kuka estää vaikka vaan ajamasta tallin ympäri uusilla öljyillä ja vaihtamalla niitä vielä kerran uusiin -- luulisi jo olevan aika tuoresta tavaraa kierrossa sen jälkeen.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: Automaatin öljyt

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Petromax kirjoitti: Neuvokaas vähän,millä tuon turbiinin tyhjennysluukun saa kohdalle?
On tuuri kaupppaa,et on kohdalla,kun ajaa montulle.Mistä konetta vois kieputtaa?Dieselihän pistää melkoisesti vastaan.
Ainakin vanhemissa on 27mm pultilla kampiakselin hihnapyörä kiinni.. siitä voi pyörittää räikällä. Kiinnipäin. :D
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: Automaatin öljyt

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Mika.T kirjoitti: Ainakin vanhemissa on 27mm pultilla kampiakselin hihnapyörä kiinni.. siitä voi pyörittää räikällä. Kiinnipäin. :D
Ainakin mulla tehtiin ihan niin että turbiinin alla olevasta ritilästä vaan meisseli sisään ja sitten turbaaniin ulkopinnasta kammettiin reikä kohdalle.

(Montulla tietty voi koettaa lykätä autoa pykälä päällä, eiköhän se silloinkin sen verran lootassa pyörisi että reikä voisi tulla kohdille... :shock: :? )
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
JariN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: Pe 16.09.2005 22:21
Paikkakunta: Turku

Re: Automaatin öljyt

Viesti Kirjoittaja JariN »

Aku P kirjoitti:
(Montulla tietty voi koettaa lykätä autoa pykälä päällä, eiköhän se silloinkin sen verran lootassa pyörisi että reikä voisi tulla kohdille... :shock: :? )
Melko lujaa saat lykkiä,veikkaisin 20-30 km/h että liikahtaa,uudempia takapumputtomia vielä huomattavasti lujempaa :roll:
Avatar
Gate
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 348
Liittynyt: Ke 12.10.2005 00:09

Viesti Kirjoittaja Gate »

Tuolta löytyy mielestäni hyvät ja selkeät ohjeet.


http://www.mese.fi/mekka/index.php?titl ... &feed=atom
Perinteitä pitää kunnioittaa.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

ok, ny alkaa jo näyttään aika selkeeltä, oli pakko vaan kysyä vähän tarkennusta, ettei tee mitään ääreismunausta. :arrow: laatikkoremontit suht kalliita.

mikä tossa muuten voi mennä niin pahasti pieleen, että joku hajoo tai että tulee kalliiks?
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Tiisseli ei tahdo pyöriä meisselillä sieltä tuuletusritilästä. :D

Enkä kyllä saanut purku M103stakaan pyörähtämään meisselillä. :shock:
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

pera8x kirjoitti:
mikä tossa muuten voi mennä niin pahasti pieleen, että joku hajoo tai että tulee kalliiks?
Ei mikään. :D Ei se nyt niin kummallinen kapistus ole. :D Öljypohjaa ei kestä kiriä tiukkaan... Siis jos suodattimen vaihdat.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

ok, kait se sit onnistuu, jos kaikki muukin on onnistunu. tarvii vaan venailla, et saa rahaa. kaikki rahat ihan loppu, ku meni pieni omaisuus tohon uuteen autoon. (tampereen)KL:stäkö sitä tomaattiöljyä kannattaa hakee? ne varmaan osaa antaa suaraan oikeeta? paljonko muuten maksaa öljy?
W201 250DT 20V
w201 190E
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

pera8x kirjoitti:KL:stäkö sitä tomaattiöljyä kannattaa hakee? ne varmaan osaa antaa suaraan oikeeta?
Tai huoltikselta tai motonetistä, samapa tuo kun on "valtamerkkiä" ja mieluimmin Dexton 3-luokituksella, toki 2-luokkainen käy sekin.
Mika.T kirjoitti:Tiisseli ei tahdo pyöriä meisselillä sieltä tuuletusritilästä. :D

Enkä kyllä saanut purku M103stakaan pyörähtämään meisselillä. :shock:
Lisää henkeä vaan, kampesi mun hovikorjaajakin tuolla tapaa turbaania, eikä se mikään tonyhalme raamiensa puolesta ole. :wink:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Vastaa Viestiin