Ilmastoinnin kylmäaineen R134a täyttö itse

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Rassaaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: Ke 28.04.2004 12:25
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Ilmastoinnin kylmäaineen R134a täyttö itse

Viesti Kirjoittaja Rassaaja »

Mistähän Suomesta tai jopa EU-alueeltakin saisi ostettua ilmastoinnin täyttöpulloja? Esim. Castrol tekee R134a aineen täyttöpulloja ja parinkympin hintakaan ei hirvitä, jos noilla saisi vältettyä jokakeväisen huoltoreissun edes joka toinen vuosi.
Paras ratkaisu olisi tietysti, että ilmastointijärjestelmä ei vuotaisi, ja eihän se Vehon mukaan vuodakaan, muttei ne silti sitä vuotamattomaksi saa.:shock:

Oheisista jenkkilän linkeistä selviää millaisia täyttöpulloja tarkoitan:

http://www.jcwhitney.com/autoparts/Prod ... ?Ntt=R134a
http://www.jcwhitney.com/autoparts/Prod ... ?Ntt=R134a
http://www.jcwhitney.com/autoparts/Prod ... ?Ntt=R134a
Avatar
juha
Mersumies
Mersumies
Viestit: 749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:18
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja juha »

Etsi käsiisi kylmäkonehuoltaja vehon sijaan missä käyt huollattamassa laitteet. Tunnin työllä täyttävät ja jos vaan pitää lisätä niin pääset vieläkin halvemmalla. Ethän voi tietää oikeata määrää mitenkään ilman painemittareita?
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750

--Rättivaraston hoitaja--
Avatar
kuitsi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1358
Liittynyt: Ke 09.02.2005 16:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja kuitsi »

juha kirjoitti:Etsi käsiisi kylmäkonehuoltaja vehon sijaan missä käyt huollattamassa laitteet. Tunnin työllä täyttävät ja jos vaan pitää lisätä niin pääset vieläkin halvemmalla. Ethän voi tietää oikeata määrää mitenkään ilman painemittareita?
Eikös tuossa alimman linkin pakkauksessa ole mukana sellainenkin?
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

Ilmastointilaitteiden huoltaminen on luvanvaraista toimintaa :wink:
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

juha kirjoitti:Ethän voi tietää oikeata määrää mitenkään ilman painemittareita?
Järjestelmässä olevaa kylmäaineen määrää et saa mitenkään muuten selville, kuin ottamalla ne ensin pois sieltä. Mikä sitten taas ei onnistu muulla kuin ilmastoinnin huoltolaitteella. Tyhjennyksen jälkeen vasta nähdään, paljonko ainetta on hävinnyt, vertaamalla sitä täyttömäärään.
Passat Variant 1.9TDI 2001
Avatar
kuitsi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1358
Liittynyt: Ke 09.02.2005 16:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja kuitsi »

Pasi H. kirjoitti:
juha kirjoitti:Ethän voi tietää oikeata määrää mitenkään ilman painemittareita?
Järjestelmässä olevaa kylmäaineen määrää et saa mitenkään muuten selville, kuin ottamalla ne ensin pois sieltä. Mikä sitten taas ei onnistu muulla kuin ilmastoinnin huoltolaitteella. Tyhjennyksen jälkeen vasta nähdään, paljonko ainetta on hävinnyt, vertaamalla sitä täyttömäärään.
eikös sen paineesta näe? jos ainetta on liian vähän niin järjestelmän paine on alhainen ja kun ainetta lisätään paine kasvaa sen mukaan miten paljon lisätään.
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Olet kyllä aivan oikeassa, paineesta sen saa pääteltyä, jos saat jostain tiedon, paljonko on järjestelmän paine täytettynä.
Passat Variant 1.9TDI 2001
Avatar
kuitsi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1358
Liittynyt: Ke 09.02.2005 16:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja kuitsi »

Taitaa tuossa alimman linkin painemittarissa olla asteikko väreillä merkittynä. eli ainakin vanhempiin ilmastointeihin tuota voisi koittaa, mutta itse käyn mieluummin täyttämässä oman ilmastointini aivan tavallisessa "jääkaappihuollossa", ei ole sielläkään juuri tuon kalliimpaa
Rassaaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: Ke 28.04.2004 12:25
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja Rassaaja »

Tässä on pikkuhiljaa tullut tietynlainen perstuntuma kylmäaineen määrään vs. jäähdytysteho ja laitteen kohina/kurlutus, joten veikkaisin, että varsinkin mittariversiolla aineen määrän voisi saada hyvinkin kohdalleen itsekin. Tai jos ei ihan kohdalleen niin vaikka suunnilleen 90% jolloin pelit ja vehkeet toimii jo aika hyvin, muttei räjähdä käsiin.
Ei tämäkään mitään rakettitekniikkaa ole Suomen luvanvaraisuuksia unohtamatta. Ison veden takana R12-konversiokittejäkin myydään lähes joka R-kioskissa, joten eiköhän näitä täyttöjuttujakin tee siellä ihan tavalliset autonhuoltajapulliaiset.
Avatar
satakaksnelonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Su 19.03.2006 18:46

Viesti Kirjoittaja satakaksnelonen »

mulla olisi lista noista täyttömääristä, mikä malli?
Rassaaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: Ke 28.04.2004 12:25
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja Rassaaja »

Mulla toi korjauksen kohde on -98 valmistetun -99 mallin 300TDT, jossa lukee jopa pellin alla aineen määrästä 1.0kg +0.03kg. Käsittääkseni tuo 1.0kg tarkoittaa kylmäaineen määrää. Entä tuon +0.03kg tarkoitus?
Avatar
kuitsi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1358
Liittynyt: Ke 09.02.2005 16:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja kuitsi »

satakaksnelonen kirjoitti:mulla olisi lista noista täyttömääristä, mikä malli?
Mua kiinnostaisi w201 190d -85 täyttömäärä
Avatar
Juselius
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Pe 07.10.2005 13:44
Paikkakunta: Helsinki, stressikylä.

Viesti Kirjoittaja Juselius »

Oletkos kysyny apuja/neuvoja Alppilan Autohuollosta?

www.alppilanautohuolto.fi

On sellainen paikka, jossa korjataan ne viat mitä muut eivät osaa tai kykene paikkaamaan.
Kannattaa edes kysyä, käydä siellä jos mahdollista... :wink:
420SE -93 (W140, 2005 tuotu kulkine)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)

"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)

"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
Avatar
markku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 598
Liittynyt: Ti 02.09.2003 06:58
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Ilmastoinnin kylmäaineen R134a täyttö itse

Viesti Kirjoittaja markku »

Rassaaja kirjoitti:Ilmastointijärjestelmä ei vuotaisi, ja eihän se Vehon mukaan vuodakaan, muttei ne silti sitä vuotamattomaksi saa.
Käy joku aamu näyttämässä Pellen Pajassa Roihupellon teollisuusalueella.

Älä soita etukäteen vaan mene odottamaan Pelleä ~7.30 aamulla.

Tulee kuntoon eikä maksa mahdottomia.
S320L -97
Avatar
Dieselpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 463
Liittynyt: Su 11.07.2004 21:01
Paikkakunta: Kivialho City

Viesti Kirjoittaja Dieselpower »

Mitä ilmeellistä tos vuodon hakemisessa on ? väriaine ja uudet kaasut sisälle, 2-3 viikkoa ajoa, ultraviolettivalolla haetaan mistä vuotaa. Jos 1v aikana häipyy kaasut, niin on aika hankala vikaa ettiä muutakuin vaihtamalla kaikki o-renkaat.
RED POWER IHC DT-358
Avatar
lottesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Su 05.02.2006 21:19
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja lottesse »

tai voi sitä vuotoa etsiä saippuavedelläkin ,mut en suosittele itsetäyttöä jos ei ole mittareita ja tyhjiöpumppua käytössä.nim:kylmälaiteasentaja ex ammattina 8)
ps.
täyttömäärässä toleranssi, koska kompressorin öljyyn jää aina kylmäainetta ja jos vaan täyttää laitteeseen täyden määrän ni saletti et varmyys blommi joka on valettu lyijyklimppi lentää tulipellinläpi ja pitää aikamoisen äänen et saattaa pelästyä .
Avatar
satakaksnelonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Su 19.03.2006 18:46

Viesti Kirjoittaja satakaksnelonen »

kuitsi kirjoitti:
satakaksnelonen kirjoitti:mulla olisi lista noista täyttömääristä, mikä malli?
Mua kiinnostaisi w201 190d -85 täyttömäärä
1050 grammaa toleranssilla + - 50 grammaa
Avatar
satakaksnelonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Su 19.03.2006 18:46

Viesti Kirjoittaja satakaksnelonen »

Rassaaja kirjoitti:Mulla toi korjauksen kohde on -98 valmistetun -99 mallin 300TDT, jossa lukee jopa pellin alla aineen määrästä 1.0kg +0.03kg. Käsittääkseni tuo 1.0kg tarkoittaa kylmäaineen määrää. Entä tuon +0.03kg tarkoitus?
Se on toleranssi, tuo 0.03kg
Avatar
lottesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Su 05.02.2006 21:19
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja lottesse »

eli vanhat kylmäaineet pois kaasujen talteenottolaitteella ja lähetetään ekokemiin.tai päästetään taivaalle=aurinkoista kesää.

mittarit kiinni kompressorin imu ja painepuolelle.

alipainepumppu kiinni ja imetään kosteus pois järjestelmästä ja vanhat kylmäaine huurut aikaa kuluu minimissään2-6tuntia.

jätetään alipaine järjestelmään ja tarkaillaan pysyykö se siellä ettei vuoda sikana ja kalliit aineet taas karkaa. voi myös koeponnistaa typellä noin 20bar paineella ennen alipaineen imemistä.

tämän jälkeen päästetään kylmäainetta "nesteenä" kompuran imupuolelta niin kauan kun alipainetta riittää järjestelmässä ja sen jälkeen koneet käymään ja jäähdytys päälle,lisätään pikkuhiljaa kunnes varaajan kyljessä olevassa ikkunassa ei enää kupli, vaan virtaa tasaisesti ja paisunta venttiilin pumppaaminen on tasaantunut.

kuitenkaan imupuolen mittarin paine ei saa näyttää lämpötilaksi muutettuna +5 astetta vähempää eli pakkasta ja lauhdutin paineet jossain alle 20 bar flektin käydessä riippuu ulkolämpötilasta ja täytös määrästä.

ja koneessa on tällöin oikea täytös määrä koska joku on voinut vaihtaa joskus vaikka erikokoisen kuivurin tai pitemmän letkun kuin alkuperäisessä systeemissä niin täyttömäärä muuttuu helposti +/- 200g

ja ei muutakuin viileää kesää

8)
et näin helppoa se oli
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2657
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

satakaksnelonen kirjoitti:mulla olisi lista noista täyttömääristä, mikä malli?
W2010241 eli 190E 2.0 ja 9/88. Ilmastointi on diavia merkkinen. Paljonko kylmäainetta ja miten öljyn määrä (kuulema pitää öljyä lisätä kuivaimen vaihdon yhteydessä, paljonko lisätään)? Nuo tiedot pitäisi saada kylmälaiteasentajalle, eivät tienneet ja autossa oleva tarra jossa ne tiedot on olleet on häipynyt pois. Miten paineen määrä, sanoivat että saattaa mennä liikaa ainetta vaikka paine ei olisikaan liian iso tai että ainetta ei välttämättä ole tarpeeksi vaikka paine olisikin oikea? Siis varminta on ottaa kaikki pois ja pistää oikea määrä tilalle.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
satakaksnelonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Su 19.03.2006 18:46

Viesti Kirjoittaja satakaksnelonen »

AK47 kirjoitti:
satakaksnelonen kirjoitti:mulla olisi lista noista täyttömääristä, mikä malli?
W2010241 eli 190E 2.0 ja 9/88. Ilmastointi on diavia merkkinen. Paljonko kylmäainetta ja miten öljyn määrä (kuulema pitää öljyä lisätä kuivaimen vaihdon yhteydessä, paljonko lisätään)? Nuo tiedot pitäisi saada kylmälaiteasentajalle, eivät tienneet ja autossa oleva tarra jossa ne tiedot on olleet on häipynyt pois. Miten paineen määrä, sanoivat että saattaa mennä liikaa ainetta vaikka paine ei olisikaan liian iso tai että ainetta ei välttämättä ole tarpeeksi vaikka paine olisikin oikea? Siis varminta on ottaa kaikki pois ja pistää oikea määrä tilalle.
Tollaset tiedot löysin, muuta en tiiä. :wink: http://kuvax.net/i/?8051190.gif
Avatar
IsoE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1338
Liittynyt: Pe 07.11.2003 21:36
Paikkakunta: Täs pellon reunalla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja IsoE »

Juselius kirjoitti:Oletkos kysyny apuja/neuvoja Alppilan Autohuollosta?

www.alppilanautohuolto.fi

On sellainen paikka, jossa korjataan ne viat mitä muut eivät osaa tai kykene paikkaamaan.
Eikä muuten pidä paikkaansa ainakaan omien kokemuksien perusteella. Muualle piti viedä kun siellä leviteltiin vain käsiä. Tai no oikeastaan väitettiin että ei ole mitään vikaa. Ei edes löytynyt 100Ah akkua :? . Käskettiin ostaa muualta. Kummallista palvelua :?:
Ex:
204.208
124.083
124.036
201.028
202.089
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1831
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Viesti Kirjoittaja nautseri »

satakaksnelonen kirjoitti:mulla olisi lista noista täyttömääristä, mikä malli?
väyrynen vm 2000/ 320 cdi.
Mitä maksaa kilo ainetta joka pannaan koneeseen.
Onko tarkastus lasi missä kohtaa konehuoneessa ja täyttö paikka ,jos veisi tarkastukseen kodinkone asentajalle,jolla on asianmukaiset laitteet tähän hommaan,onko suotavaa ?
Avatar
jytäkkä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 679
Liittynyt: To 25.11.2004 17:02
Paikkakunta: Tampereen esikaupunkialue

Viesti Kirjoittaja jytäkkä »

kaltio15 kirjoitti:
satakaksnelonen kirjoitti:mulla olisi lista noista täyttömääristä, mikä malli?
väyrynen vm 2000/ 320 cdi.
Mitä maksaa kilo ainetta joka pannaan koneeseen.
Onko tarkastus lasi missä kohtaa konehuoneessa ja täyttö paikka ,jos veisi tarkastukseen kodinkone asentajalle,jolla on asianmukaiset laitteet tähän hommaan,onko suotavaa ?
Pirkanmaalla korjaamossa toimivan ilmastoinnin
huolto/täyttö 40-50 eur,ei sisällä vianhakua toimimattomaan
laitteeseen.
Ei tolla hinnalla kannattaisi enää kierrellä missään kyselemässä
että mitä maksaa.
S212 300 BE A Avantgarde -10
Valmet 602T-80 ****************

EX S204 220 cdi -08
Ex S211 320 cdi A Avantgarde -05
Ex S123 300TD Aut.-80
Ex W124 230 A -89
Ex V 70 -06 D5 Aut
Ex W201 190E 90 Aut.
Ex W210 200 Cdi -01 Automatic Tiptronic
Ex S210 E 230 T Automatic Avantgarde-96
Ex S124 200d-90
Ex Opeleita kymmenittäin

---------------------------------------------------------------------
Vastaa Viestiin