Löytyykö ao. mersuun tiheämpää perävälitystä Tällä saisi kiihtyvyyttä lisää, vaikkakin huiput ja bensankulutus kärsisivät. Onko kokemuksia tämän tyyppisestä "virittämisestä" kellään
Kaikki 124 ja 201 mallien isot perät käy ko. autoon. Tarkistaa vain että onko autossa ABS tai ASD. "uudessa" perässä pitää olla myös nuo jos vanhassakin on.
Mika.T kirjoitti:Kaikki 124 ja 201 mallien isot perät käy ko. autoon. Tarkistaa vain että onko autossa ABS tai ASD. "uudessa" perässä pitää olla myös nuo jos vanhassakin on.
ABS on, ASD ei. Riittäkö momentinvälityskyky kaikissa perissä? Pitääkö vaihtaa koko perä, vai vainko sisuskalut
Mitähän välityksiä noista vaihtoehdoista löytyy, ja mikä on tuo alkuperäisen välitys
JKL kirjoitti:Löytyykö ao. mersuun tiheämpää perävälitystä Tällä saisi kiihtyvyyttä lisää, vaikkakin huiput ja bensankulutus kärsisivät. Onko kokemuksia tämän tyyppisestä "virittämisestä" kellään
Eipä tuo peränvaihto vaikuta kiihtyvyyteen kuin paikaltaan lädössä ykkösvaihteen aluella.
Sensijaan kasvaa kulutus, ääni ja mittarivirhe.
Perävälityksen vaihto vaikuttaa aivan oleellisesti kiihtyvyyteen kaikilla vaihteilla koska autoa kuljettava voima on vääntö x kierrokset ja perää tihentämällä kierrokset nousee eli vipuvartta pidennetään.
Vaihtelen jatkuvasti perävälityksiä eräisiin muun merkkisiin autoihin ja esim. peränvaihto 20-30% tiheämpään ei ole vaikuttanut kulutukseen niin että sitä juurikaan huomaisi. Kulkuun kylläkin saman verran kuin 50 lisäheppaa.
Omassa autossani kulutus esim laski, kun satasen nopeudessa päästiin lähemmäksi suurinta vääntöaluetta jossa moottori toimii taloudellisimmin. Tämä on tärkeätä erityisesti suomen mäkisillä teillä.
Huippunopeus tuskin pienenisi kun nytkin vitonen on pitkä ylivahde. Joka tapauksessa huippunopeuden kannalta optimaalisin välitys on sellainen jolla saavutetaan suurimman tehon kierrosluku.
juhaoh kirjoitti:Eipä tuo peränvaihto vaikuta kiihtyvyyteen kuin paikaltaan lädössä ykkösvaihteen alueella.
Sensijaan kasvaa kulutus, ääni ja mittarivirhe.
Hohhoijaa, mistäpä tuon päättelit Jos on perässä tiheämpi välitys niin vetävien pyöriin vaikuttava momentti kasvaa välitysten suhteessa kaikilla vaihteilla. Kiihtyvvys on suoran verrannollinen vetävien pyörien momenttiin, rajoituksena tietenkin renkaan pito. Aivan perusmekaniikkaa
juu tampereella taidettiin törmätä..tallipileissä....jukka nääs kutsu meikäläisen vaikken kuulukkaan joukkoon kyllä taisit muuten tuumata et on käyttöpelinä mersu...
Mika.T kirjoitti:Kaikki 124 ja 201 mallien isot perät käy ko. autoon. Tarkistaa vain että onko autossa ABS tai ASD. "uudessa" perässä pitää olla myös nuo jos vanhassakin on.
Kannattaa nyt kuitenkin muistaa, että 24v autoissa on 210mm lautaspyörällä varustettu "suurensuuri" perä, eli sitä normaalia "isoa" 185mm perää isompi....
Vetoakselit myös eri, kun normaalissa "isoissa" perässä.
automaatissa tuon välityksen vaihdon voisin ymmärtää varsinkin noissa ameriikan autoissa kun ovat käyttäneet niitä aavikko periä mersuun tuskun kannattaa välitystä vaihtaa haitat on suuremmat kuin hyöty
xr5t kirjoitti:automaatissa tuon välityksen vaihdon voisin ymmärtää varsinkin noissa ameriikan autoissa kun ovat käyttäneet niitä aavikko periä mersuun tuskun kannattaa välitystä vaihtaa haitat on suuremmat kuin hyöty
Asiaa tutkittuani olen päätymässä samaan, vaikkakin katiska on 5v automaatti. Ensinnäkään ei ole olemassa sopivia periä, joilla välitystä saataisiin rittävästi muutettua, ja toisaalta peli on ihan riittävän rivakka nykyiselläänkin. Kiitos vinkeistä kuitenkin
Täytyy keskittyä tuossa virittämisessä karvanoppaosastolle