Tarkoitus olisi vaihtaa vaihdelaatikkoon molempien päiden stefat -> vaihdelaatikko pitäis käyttäää "pöydällä". Kertokaas kuinka iso homma on vaihdelaatikon irroitus/takaisin laitto. Ja yksityiskohtaiset ohjeetkaan eivät olisi pahitteeksi... Kiitos jo etukäteen vinkeistä!
Siis kyseessä manuaali, 5-lovinen, laatikko...
Ohjeita kaivataan: W201 Vaihdelaatikon irroitus
Helppoa, jos on monttu tai nosturi, koska itse tein homman amatöörinä joitakin vuosia takaperin edesmenneeseen w201 köseeni, kytkimen vaihto oli silloin kyseessä.
Kardaani irti etulaipasta, mutta merkkaa vaikka jotenkin että muistat laittaa sen samoille asetteille, ja muistaakseni tukilaakerin kohdalta keskeltä piti saada löysiä (tilaa) lisää, vaijeri irti laatikosta, pakoputkea piti pudottaa että tulee tilaa, hankalin oli irrottaa konehuoneen puolelta pultit jotka liittävät vaihteiston moottorin perään, tilaa on vähän, osan mahtuu irrottamaan alakautta, ja osan yläpuolelta konehuoneesta, siinä se noin pää piirteissään.
Kardaani irti etulaipasta, mutta merkkaa vaikka jotenkin että muistat laittaa sen samoille asetteille, ja muistaakseni tukilaakerin kohdalta keskeltä piti saada löysiä (tilaa) lisää, vaijeri irti laatikosta, pakoputkea piti pudottaa että tulee tilaa, hankalin oli irrottaa konehuoneen puolelta pultit jotka liittävät vaihteiston moottorin perään, tilaa on vähän, osan mahtuu irrottamaan alakautta, ja osan yläpuolelta konehuoneesta, siinä se noin pää piirteissään.
Metrin verran pallopäisiä jatkovarsia ja pultti pyssy niin ei tarvi konehuoneen puolelta värkkäillä ja ei mene kauan kun kardaanin irroittaa ja mittarin vaijerin ja kytkimentyösylinterille tulevan letkun ja vaihde vivut. Onnistuu kotitallissakin suhteellisen helposti....jatkot sille vähän joustaa ja tekeepi mutkaa niin niillä homma onnistuu nätisti....ja manuaali loota on sillee keveä tapaus jumppailla toista se on automaatin kanssa tai vaikkapa jonkun valurauta kuorisen vaikka foordin lootan kanssa....Luulempa et tekevä hemmo tuppaa nosturilla puoleen tuntiin uuden kytkimen....




Itse tein ja säästin
juurikin vähän aikaa sitten tein omaani kytkinasetelman vaihdon.
eli, laatikosta nopeusvaijeri irti, kaikki johdot ja letkut irti, kytkimen pääsylinteri irti. sitten laatikon pultit irti, tarvit hylsyn ja kauheen määrän jatkovarsia ja taitosniveliä ja riittävän väkevän pulttipyssyn. niin ja kardaani irti, kannattaa ottaa koko kardaani pois vaan edestä niin mahtuu kunnolla repiin sitä laatikkoo siältä. sit vaan laatikkoo nykiin poispäin ja se on suurinpiirtein siinä.
eli, laatikosta nopeusvaijeri irti, kaikki johdot ja letkut irti, kytkimen pääsylinteri irti. sitten laatikon pultit irti, tarvit hylsyn ja kauheen määrän jatkovarsia ja taitosniveliä ja riittävän väkevän pulttipyssyn. niin ja kardaani irti, kannattaa ottaa koko kardaani pois vaan edestä niin mahtuu kunnolla repiin sitä laatikkoo siältä. sit vaan laatikkoo nykiin poispäin ja se on suurinpiirtein siinä.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
petska kirjoitti:Metrin verran pallopäisiä jatkovarsia ja pultti pyssy niin ei tarvi konehuoneen puolelta värkkäillä ja ei mene kauan kun kardaanin irroittaa ja mittarin vaijerin ja kytkimentyösylinterille tulevan letkun ja vaihde vivut. Onnistuu kotitallissakin suhteellisen helposti....jatkot sille vähän joustaa ja tekeepi mutkaa niin niillä homma onnistuu nätisti....ja manuaali loota on sillee keveä tapaus jumppailla toista se on automaatin kanssa tai vaikkapa jonkun valurauta kuorisen vaikka foordin lootan kanssa....Luulempa et tekevä hemmo tuppaa nosturilla puoleen tuntiin uuden kytkimen....![]()
![]()
No mä jouduin nitkuttelemaan lenkkiavaimilla osan pulteista konehuoneen puolelta pikku hiljaa, tilaa oli sen verran että mahtui lenkki juuri ja juuri väliin, eikä ollut pulttipyssyjä, mutta ei siinä tainnu mennä kuin puol päivää purussa, ja toinen kasatessa
