C220D sammuu käynnistyksen jälkeen

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
hiivatti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: La 29.10.2005 20:23

C220D sammuu käynnistyksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja hiivatti »

C220D -94 sammuu käynnistyksen jälkeen, jos seisonut ajamatta useamman päivän. Jos autolla ajetaan joka päivä ongelmaa ei ole.

Saako ilmaa jostain vai "pakeneeko" polttoaine tankkiin ?
Olisko jollain ideaa ? Tiedosta kiitollinen.
Avatar
oilhand
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Su 11.01.2004 08:09
Paikkakunta: ruovesi

Viesti Kirjoittaja oilhand »

vika todennäköisesti kannessa olevassa polttoaineen lämmitimessä tai kirkkaissa letkuissa olevissa o-renkaissa. vetää ilmaa sitä kautta. onko suodatin vaihdettu ja kireellä?
Avatar
juppepuputti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 385
Liittynyt: Ma 03.11.2003 21:10

Viesti Kirjoittaja juppepuputti »

oilhand kirjoitti:vika todennäköisesti kannessa olevassa polttoaineen lämmitimessä tai kirkkaissa letkuissa olevissa o-renkaissa. vetää ilmaa sitä kautta. onko suodatin vaihdettu ja kireellä?
Tai paluuletkut vuotaa hieman . Jos vika ei pahene (yleensä tekee tota kylmillä ilmoilla) taikka ala vuotamaan , ei syytä huoleen . Itselläni tehnyt tota 3 vuotta (100 tkm ) , eikä Lukas ole vieläkään laueenut ... Autollani ajettu 230 tkm .
kokkumi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: To 16.02.2006 14:36

Re: C220D sammuu käynnistyksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja kokkumi »

[quote="hiivatti"]C220D -94 sammuu käynnistyksen jälkeen, jos seisonut ajamatta useamman päivän. Jos autolla ajetaan joka päivä ongelmaa ei ole.

Saako ilmaa jostaiolisko jollain ideaa ? Tiedosta kiitollinen.[/quoten vai "pakeneeko" polttoaine tankkiin ?

Vaihtelin orenkaat ja putket ja ohitin palämppärin ei se kummemmaksi muuttunut.Pa valuu tosiaan takaisin tankkiin,siinä on se ongelman ydin.Tankkiin pitäis saada ylipaine,tai sitten ehkä virtauspumppu sinne imupuolelle.






]
hanta
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hanta »

Minusta näyttäisi että myös tankissa on jokin pumppu tai takaisinvirtausventtiili, joka ehkä nyt sitten päästääkin pa takaisin tankkiin.
vilkaisepa tuolta pa-järjestelmäsi piirustuksia: www.detali.ru

(klikkaa vasemmalta mercedes ja etsi sitten oma mallisi)
W203CDI
Avatar
juppepuputti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 385
Liittynyt: Ma 03.11.2003 21:10

Viesti Kirjoittaja juppepuputti »

hanta kirjoitti:Minusta näyttäisi että myös tankissa on jokin pumppu tai takaisinvirtausventtiili, joka ehkä nyt sitten päästääkin pa takaisin tankkiin.
vilkaisepa tuolta pa-järjestelmäsi piirustuksia: www.detali.ru

(klikkaa vasemmalta mercedes ja etsi sitten oma mallisi)
C-220 D ei ole sähköistä siirtopumppua ... Takaiskuventtileitä taitaa olla laitettu jälkikäteen k.o. malliin ...
Avatar
oilhand
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Su 11.01.2004 08:09
Paikkakunta: ruovesi

Viesti Kirjoittaja oilhand »

siellä p-ainelämppärin sisällä näkyy jokin venttiili! olisko takaisku vai termostatti? täytyy purkaa joku päivä. työkaverilla oli sama vika ja vaihdettiin kaikki o-renkaat, ei apua. vasta lämmönvaihtimen vaihto auttoi asiaan, samalla tosin kiristettiin tankilta tulevan teräsputken ja kumiletkun välinen liitos, katoppa se viä. pyöriikö letku. uutta lemmaria kehiin jos väljä.
Avatar
oilhand
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Su 11.01.2004 08:09
Paikkakunta: ruovesi

Viesti Kirjoittaja oilhand »

ja jos pelkäät että valuu tankkiin takas laita pihdit kumiletkuun seisonnan ajaksi. jos taasen ilmavuoto ja haluat varmistua paikasta laita esim. veneen käsipumppu tankin päähän ja pumppaa painetta. sillai paljastuu vuotokohta.
hiivatti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: La 29.10.2005 20:23

Viesti Kirjoittaja hiivatti »

Kiitoksia kaikille vastauksista. Tutkin vaihtoehdot, tympäisee sen verran tuo sammuilu. Mersuni seisoo aika usein, kun on perheen kakkoskulkuneuvo.
mikotus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Pe 24.09.2004 11:29
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja mikotus »

Itsellä sama ongelma ratkesi vissiin eilen. Vaihdoin ehkä hieman löysässä olleen motonetin 7kk vanhan dieselsuodattimen Mann-merkkiseen ja kiristin sopivasti. Nyt starttaa kerrasta. Tosin pakkasta ei ole ollut kuin sen kymmenkunta astetta.
C220D -94
hiivatti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: La 29.10.2005 20:23

Viesti Kirjoittaja hiivatti »

Ajattelin kans ensimmäisenä vaihtaa dieselsuodattimen.
Avatar
juppepuputti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 385
Liittynyt: Ma 03.11.2003 21:10

Viesti Kirjoittaja juppepuputti »

hiivatti kirjoitti:Kiitoksia kaikille vastauksista. Tutkin vaihtoehdot, tympäisee sen verran tuo sammuilu. Mersuni seisoo aika usein, kun on perheen kakkoskulkuneuvo.
Kumma valinta kakkosautoksi ... :shock:
Itselläni 1. autona 220 diesel ... kakkosauto sitten sellainen Bensarohmo :twisted:
hiivatti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: La 29.10.2005 20:23

Viesti Kirjoittaja hiivatti »

Välillä mersu kakkosautona, tilanteen ja ajojen mukaan.

Miksei -94 mersu voi olla myös kakkosautona, vaikka tulee vähemmän kilometrejä ? Saapa vähätkin kilometrit n. 10 tkm ajaa mukavasti.
kokkumi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: To 16.02.2006 14:36

Sammuilu

Viesti Kirjoittaja kokkumi »

Tulipas kerran puheex ,että kahella tankilla olevissa on jokin väliputki.Siinä kuulemma venttili joka "tasaa" tankkien välistä painetta,liekö totta vai tarua.Se kuitekin pitäis vaikuttaa polttoaineen kiertoon,www.detali.ru kattelin kuvia en kyllä löytänyt mittään venttiliä :?:
hiivatti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: La 29.10.2005 20:23

Viesti Kirjoittaja hiivatti »

Ihmettelin tuota sammumisjuttua; Letkussa pumpulle naftasuodattimen jälkeen oli havaittavissa ilmaa. Naftasuodattimelle tulevassa letkussa ei ollut ilmaa. Nyt vuotaa siis; letkun tiiviste/kiinnitys naftasuotimen päästä, naftasuodin tai mutteri (o-tiiviste), jolla naftasuodin kiristetään ?
Avatar
oilhand
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Su 11.01.2004 08:09
Paikkakunta: ruovesi

Viesti Kirjoittaja oilhand »

ei muutaku at:sta pari uuttao-rengasta ja menoks.
hiivatti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: La 29.10.2005 20:23

Viesti Kirjoittaja hiivatti »

Polttoaineen suodattimen liitospultista puuttui toinen o-rengas. Vaihdoin samalla polttoaineen suodattimen ja o-renkaat letkuihin.

Nyt letkussa pumpulle ei ole havaittavissa ilmaa kuten aikaisemmin. Oletettavasti asia korjaantui. Aika näyttää.

Kiitos kaikille.
hiivatti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: La 29.10.2005 20:23

Viesti Kirjoittaja hiivatti »

Ilmaongelma ei ole vielä ratkennut.

Suodatin ja siirtopumpulle menevä kirkas letku vaihdettu sekä suodattimen liitosruuvin o-renkaat.

Tilauksessa toinen kirjas putki sekä venttiili tankin päähän (estää polttoaineen valumisen takaisin tankkiin). Eli nuo vaihdan seuraavaksi.

oilhand mainitsi, että vika voisi olla kannessa olevassa polttoaineen lämmittimessä. Missä se tarkalleen on ja onko iso homma vaihtaa ?

Olen kuullut/lukenut, että erillinen siirtopummpu auttaisi asiaan Lucasin tapauksessa. Mistä ko. pumppuja saa ja mihin se kannattaa sijoittaa (tankin päähän ?).

Ettei vain olisi Lucas menossa rikki, kavitoi ilmaa ? MB:heni on muutama vuosi sitten vaihdettu Lucasin pumppu.
Rassi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: La 08.04.2006 09:27

Viesti Kirjoittaja Rassi »

Itselläni on ollut samoja murheita c220d mersussa. Se ei useinkaan sammu, mutta käydä rytkyttää 3-pytyllä tyhjäkäyntiä ja tuulee sinistä savua. Kun sillä ajaa 10km vika häviää. Kun sen sammuttaa ja starttaa uudestaan se käy taas rytkyttämällä. Ilmaa kulkee suodattimelta-pumpulle menevässä letkussa aina käynnistyksen jälkeen. Olen vaihtanut kaikki o-renkaat, ohittanut polttoaineen lämmittimen, tarkistuttanut suuttimet ja kokeillut sähköistä siirtopumppua tankin ja suodattimen väliin. Mikään ei auta. Usko alkaa mennä. Lucas ei vuoda ulospäin, eikä ajaessa ole mitään ongelmia. Kertokaa viisaammat mitä seuraavaksi, ettei tarvitse lähteä Toyota-kauppaan.
Avatar
oilhand
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Su 11.01.2004 08:09
Paikkakunta: ruovesi

Viesti Kirjoittaja oilhand »

laita käsipumppu(esim veneen pumppu) tankin päähän ja pumppaa painetta, jos jossain vuotoo huomaat kyllä.!!! onko se kumiletkun ja tankilta tulevan metalliputken liitos tiivis, laita lemmari jos pyörii herkästi. ja kulkeeko ilmaa myös lämmitimeltä suodattimelle? jos vaan suodattimen jälkeen, vika on suodattimen tiivisteissä tai jalka h :roll: alki... niin ja se lämmitin(lämmönvaihdin) sijaitsee kannessa. musta mötikkä johon tulee tankilta löpöö ja jatkaa siitä suodattimelle.
exät...w115,123,124,126,140,201,202,204,210,211,221,213
Mersu se olla pitää vaikka helpommalla pääsis monen muun kans :)
nyt w213 220d 4matic 2018
Petromax
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1502
Liittynyt: Pe 03.12.2004 22:24
Paikkakunta: Tampere

Käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja Petromax »

Itsellä oli samoja oireita.Syttyykö epc-merkkivalo?
Ilmaa putkissa menee aina vähän.Itselle vaihdettiin vaihtopumppu ja
ongelmat loppu siihen.Vähän tietysti maksoi.Loppuviimeksi tuli toisaalta halvemmaksi laittaa kerralla kuntoon.
hiivatti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: La 29.10.2005 20:23

Viesti Kirjoittaja hiivatti »

EPC valo syttyy, kun mb sammuu käynnistyksen jälkeen.

Oma ongelmani suppenee pikku hiljaa, kiristin lemmaria, missä kumiletku liittyy lämmittimeen ennenkuin vaihtuu kirkkaaksi letkuksi suodattimen jalkaan. Imupuolen ilma loppui lähes tyystin ja auto ei sammu 1vrk jälkeen käynnistettäessä.

Seuraavaksi vaihdan toisen kirkkaan letkun.
Rassi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: La 08.04.2006 09:27

Viesti Kirjoittaja Rassi »

Minulla EPC-valo ei syty. Nyt kokeilen laittaa painetta tankkiin ja tarkistella liitoksia. Ajattelin samalla kokeilla myös takaiskuventtiiliä suodattimen jälkeisessä kirkkaassa letkussa. Ilmoittelen muutoksista. Kiitos kaikille vastanneille.
Petromax
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1502
Liittynyt: Pe 03.12.2004 22:24
Paikkakunta: Tampere

Ilma

Viesti Kirjoittaja Petromax »

Kyllä mersuissa kirkkaissa putkissa aina vähän ilmaa menee.Ilmaongelma
ei sytytä epc-merkkivaloa.
Itse tein paljon töitä ongelman eteen.Vaihdoin hehkut,kirkkaat putket
o-renkaineen,suodattimet(toinen)auton alla.Oireet ihan niinku häviskin
jossain vaiheessa hetkeksi.Sitten taas tulivat entistä pahempana.
Autossa on lisäksi vehon laittama sähköinen pumppu auton alla sekä takaiskuventtiili konehuoneessa.
Mitään ulkopuolista vuotoa ei pumpussa ollut.
Käväisin Kuopion dieselhuollossa pumppuremontissa ja tuli kerrasta kuntoon.
hiivatti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: La 29.10.2005 20:23

Viesti Kirjoittaja hiivatti »

Eli pumppuremontti odotettavissa ?
Nykyisellä pumpulla ajettu vasta 130 tkm.
Paljonko remontti kustantaa ? Vaihtopumppu taitaa olla 1700 eken luokkaa ?
Avatar
oilhand
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Su 11.01.2004 08:09
Paikkakunta: ruovesi

Viesti Kirjoittaja oilhand »

älä nyt viä pummua ala vaihteleen....saattaahan se uusi pumppu toimia paremmin ilman kanssa, mut kyllä sen ilman tulon saa loppuun ja kannattaa se ensin varmistaa. kyllä se valo syttyy kun tarpeeks saa ilmaa. :)
exät...w115,123,124,126,140,201,202,204,210,211,221,213
Mersu se olla pitää vaikka helpommalla pääsis monen muun kans :)
nyt w213 220d 4matic 2018
hiivatti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: La 29.10.2005 20:23

Viesti Kirjoittaja hiivatti »

Jep, ensin on tarkoitus tehdä kaikki muut temput. Ja auttanut ne onkin.

Kun koneen saa käyntiin, niin se käy nätisti ja vetää kivasti. Ei pumppu
vielä taida olla tiensä päässä.

Viimeinen lemmarin kiristys auttoi jo paljon. Kirkkaat letkut tilauksessa, ei ollut Veholla Suomessa.
Avatar
oilhand
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Su 11.01.2004 08:09
Paikkakunta: ruovesi

Viesti Kirjoittaja oilhand »

tossa yks mersukorjaaja sanoi et ei niitä letkuja tarvi juurikaan vaihdella. o-renkaat ja lämmönvaihdin yleisin vika tossa mallissa. lucas vaihdetaan kun alkaa pissiin alleen. itse olen vaan huomannut monessa mersussa ton metalliputken ja kumiletkun liitoksen kiristämisen lopettavan viat. ja rassille vois sanoa ja muillekkin et tankilliseen aina vähän 2-t öljyä niin ei tarvi pumppua niin usein vaihdella jos koskaan. ja jos kone käy huonosti esim. jumittavan suuttimen takia toi öljy voi auttaa.
exät...w115,123,124,126,140,201,202,204,210,211,221,213
Mersu se olla pitää vaikka helpommalla pääsis monen muun kans :)
nyt w213 220d 4matic 2018
hiivatti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: La 29.10.2005 20:23

Viesti Kirjoittaja hiivatti »

oilhand kirjoitti:tossa yks mersukorjaaja sanoi et ei niitä letkuja tarvi juurikaan vaihdella. o-renkaat ja lämmönvaihdin yleisin vika tossa mallissa. lucas vaihdetaan kun alkaa pissiin alleen. itse olen vaan huomannut monessa mersussa ton metalliputken ja kumiletkun liitoksen kiristämisen lopettavan viat. ja rassille vois sanoa ja muillekkin et tankilliseen aina vähän 2-t öljyä niin ei tarvi pumppua niin usein vaihdella jos koskaan. ja jos kone käy huonosti esim. jumittavan suuttimen takia toi öljy voi auttaa.
Kiitos oilhandille ja muille kommenteista ja vastauksista.

Tuo metallipuken ja kumiletkun lemmari kannattaa kaikkien tarkistaa ensimmäisenä joilla on vastaavia ongelmia.
MB:n konstruktio on varsinainen insinöörityön voitto. Siirtopumppu on itse pumpun kyljessä. Tosi pitkä matka imeä tankista polttoaine kaikkien virtausvastusten läpi (suodatin, lämmönvaihdin, tankin venttiili suodattimineen ym.). Ei tartte olla iso vuoto, kun ongelmat alkaa.
Rassi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: La 08.04.2006 09:27

Viesti Kirjoittaja Rassi »

Laitoin kompuralla painetta tankkiin, jotta oikein rutina kuului ,mutta ei vuoda mistään. Sitten panin takaiskuventtiilin suodattimelle tulevaan letkuun. Tyhjäkäynti parani hieman tai vika satunnaisempi. Tuntuu kuin olisi tullut lisää tehoa tai sitten mulla vippaa päässä. Öljyä olen laittanut litran joka toiseen tankilliseen. Ilmeisesti tämä Lucas on imevä lamellipumppu. Mulla varmaan tyhjäkäynnillä ei riitä pumpussa imut ja joku pytty jää ilman ainetta kun käy kolmella ja pukkaa sinistä savua. Onko kukaan purkanut tätä pumppua itse? Ja millainen siinä on se polttoaineen imu systeemi?
Vastaa Viestiin