240dsl mäntävika?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
rocketman
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: La 19.11.2005 21:57
Paikkakunta: zadi

240dsl mäntävika?

Viesti Kirjoittaja rocketman »

Moi, tutun mesessä, w123 240dsl moottori kolkottaa, vie öljyä 1l/100km, huohottaa, savuttaa rankasti. Öljynpaine normaali. Meni vielä 2kk sitten puhtaasti katsastuksen savutestistä läpi. Epäilen rikkinäistä mäntää/rengasta.
Tai jos on kokemusta näistä moottoreista, mikä voisi olla (tyyppi)vikana?

Toinen kysymys, moottorin perässä on automaatti, jos hakee tuohon purkuautosta uuden moottorin, niin mitkä moottorimallit menevät "heittämällä" paikalleen, muut kuin samanlaiset 240D-aut (sopiiko esim 200/300d manuaalin moottori suoraan kiinnikkeisiin ja laatikkoon)?

kiitos
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Taidat olla oikeilla jäljillä, mäntä on hajonnu tai männänrengas poikki todennäköisesti.Manuaalin kone käy kyllä muuten heittämällä mutta vauhtipyörä pitää vaihtaa vetolevyyn lisäksi pumpuissa on eroja laatikon ohjauksen takia.Helpoin vaihtoehto on hommata tilalle samanlainen 240D kone ja vaihtaa ko romppeet siihen.200D menee heittämällä mutta tuloksena on onnettoman laiska kulkine ainakin automaattina.300D olis paras vaihtoehto mutta joudut vaihtamaan palikkaa jo enemmän mm moottorin kumityynyt,kardaani,vaihteiston takapalkki,perävälitys.Sitten on vielä turbiinin paino kysymysmerkkinä eli onkohan niissä eroja 300D:n ja 240D:n välillä,ainakin manuaaleissa vauhtipyörä on eri painoinen noiden kahden välillä.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
sooppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1164
Liittynyt: Ke 16.06.2004 18:51
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja sooppa »

Appiukon -80 240d samaa vikaa,kalkattanut pari vuotta ja nyt niin paha että ei viitti ajaa ettei kilahda,kuulemma noissa ollu sellasta vikaa että 1-pytyn männäntappi alkaa klappaamaan,josta se ääni tulee. :roll:
vw golf variant -97,vw vento -96.
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Käviskö tuo ykkös pytty sitte kuumempana kuin muut ja sen takia kangen hela väljistyy ennemmin kuin muissa sylitereissä?Paljonkos muuten on kilometrejä?
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
Dieselpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 463
Liittynyt: Su 11.07.2004 21:01
Paikkakunta: Kivialho City

Viesti Kirjoittaja Dieselpower »

Mulla meni aikoinaan 240 mäntä paskaks, puuttu puolet helmasta 2 renkaaseen asti. 200 kone ei mennyt suoraan 240 laatikkoon joutui kaavelin vaihtamaa 240 koneesta on 4 pultilla kiinni.
RED POWER IHC DT-358
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Mikä on kaaveli :?: anteeksi tyhmyyteni mutta en ole koskaan kuullut tuommosta termiä.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
kuitsi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1358
Liittynyt: Ke 09.02.2005 16:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja kuitsi »

Dieselpower kirjoitti:Mulla meni aikoinaan 240 mäntä paskaks, puuttu puolet helmasta 2 renkaaseen asti. 200 kone ei mennyt suoraan 240 laatikkoon joutui kaavelin vaihtamaa 240 koneesta on 4 pultilla kiinni.
Tarkotat varmaan koneen takalevyä? eikös kaaveli (=kytkinkoppa) tule yleensä laatikkoon kiinni? eli takalevy on vauhtipyörän takana oleva sovitelevy jonka avulla samaan perusmoottoriin voidaan laitaa monta eri laatikkoa perään
Avatar
waari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: Ke 17.08.2005 15:43
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja waari »

Dieselpower kirjoitti:Mulla meni aikoinaan 240 mäntä paskaks, puuttu puolet helmasta 2 renkaaseen asti. 200 kone ei mennyt suoraan 240 laatikkoon joutui kaavelin vaihtamaa 240 koneesta on 4 pultilla kiinni.
Tuli hämärästi mieleen,että eikö alakautta pääse vaihtamaan männän 123:n koneessa,männäthän on usein samoja 616 ja 617 koneissa,eiköhän niitä löydy jonkun "miljoonalaatikoista" ehjiä,eihän tuo autokaan enää uusi ole.
Tuossa muistelin meidän nuorison koneenvaihtoja,usein ne vaihtokoneet oli huonompia kuin se korjauskelpoinen,jonka metkut on tiedossa :wink:
Kulkuneuvot:
Fiat Adria Win peltikuorinen ainakin kesän ajossa.
VW Transporter Syncro 4X4 avolava 2,4D -97 rankempaan maastoon.
Mönkijä Kymco MXU 500 kun ei volkkarillakaan enää pääse.
Vito 639 matkailuauto kierretty 2017 12 maassa +Suomessa seisonnassa talviautoksi kai päätyy.
Mb 220 cdi 202 kori seisonnassa.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Joo, ykkösen männän voi ainakin vaihtaa paikoillaan pikkupohjan kautta. Ei mikään paha rasti.
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Mulla olis muuten ylimääräisenä OM617 hyvät männät jotka jää pieniksi kun lohko porataan ylikokoon jäis vielä yks mäntä varalle :lol:
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
B. Wikström
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja B. Wikström »

Jos päädytte vaihtamaan koneen toiseen niin tarjotkaa mulle sitä vanhaa! Voisin sitten kattoa jos siitä on vielä projektikoneeksi, kun tuo oma om616 ei ole ihan täydessä iskussa.
________________________
S124 300D '91
W115 240D (ex.200D) '75
Massey Ferguson 135 '63
Avatar
sooppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1164
Liittynyt: Ke 16.06.2004 18:51
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja sooppa »

jari_w123 kirjoitti:Käviskö tuo ykkös pytty sitte kuumempana kuin muut ja sen takia kangen hela väljistyy ennemmin kuin muissa sylitereissä?Paljonkos muuten on kilometrejä?
Muistaakseni 490tkm on tuossa appiukon mersun mittarissa,ollut 3 vuotta helsingissä taxina ja sitten muijan perheeseen.Huippu laite,ei ikinä hitsattu ja kaikki varaosa merkkiliikkeestä.Viime talvena vaihdettiin ovet ja kuskin lokasuoja sekä ylimaalattiin.Tuota vikaa on kuulemma ollut ainoastaan om616-koneissa joka hieman kummastuttaa. 8)
vw golf variant -97,vw vento -96.
mopo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 201
Liittynyt: Ti 22.11.2005 11:22
Paikkakunta: piiru iästä läntheen

Viesti Kirjoittaja mopo »

Mitenkäs arvaajat selittää,ku vie öljyä ,kalkattaa,huohottaa,savuttaa.Ja kaupataan väljää männäntappia,HOH hoi,taidampa mennä päikkäreille.mopo
Avatar
timi.lin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 441
Liittynyt: Ti 07.02.2006 21:55
Paikkakunta: keskisuomi

Viesti Kirjoittaja timi.lin »

sillon se kone on varmaan rikki :lol:
w210 220d 98
w126 500sec kesä pirssi!
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Voihan siinä koneessa olla kaks vikaa yhtäaikaa eli mäntä/rengas vika ja lisäksi väljä männäntapin hela mutta sillä se vika selviää ku ottaa koneen auki niin ei tarvi enää arvailla.Kyllä tuo oma 300d vie öljyä ja huohottaa mutta savua ei juuri tule eikä kohtuuttomia kolinoitakaan kuulu koneella on ajettu jotain 510tkm ja matkamittarissa oli jälkiä että,jotain on tehty.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
waari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: Ke 17.08.2005 15:43
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja waari »

sooppa kirjoitti:
jari_w123 kirjoitti:Käviskö tuo ykkös pytty sitte kuumempana kuin muut ja sen takia kangen hela väljistyy ennemmin kuin muissa sylitereissä?Paljonkos muuten on kilometrejä?
Muistaakseni 490tkm on tuossa appiukon mersun mittarissa,ollut 3 vuotta helsingissä taxina ja sitten muijan perheeseen.Huippu laite,ei ikinä hitsattu ja kaikki varaosa merkkiliikkeestä.Viime talvena vaihdettiin ovet ja kuskin lokasuoja sekä ylimaalattiin.Tuota vikaa on kuulemma ollut ainoastaan om616-koneissa joka hieman kummastuttaa. 8)
Tuossa oli tutulla pajalla rempassa yksi 240D,mäntä sökö :cry: ,en muista mistä pytystä,mutta mittarissa vaivaiset 200tuhatta. No oli tosin toista kierrosta :P toisella onnellisella omistajalla ollut ajossa viimeiset jotain 1170000km,käytetty mäntä sinne taisi mennä,olihan ne muutkin käytettyjä...
Kulkuneuvot:
Fiat Adria Win peltikuorinen ainakin kesän ajossa.
VW Transporter Syncro 4X4 avolava 2,4D -97 rankempaan maastoon.
Mönkijä Kymco MXU 500 kun ei volkkarillakaan enää pääse.
Vito 639 matkailuauto kierretty 2017 12 maassa +Suomessa seisonnassa talviautoksi kai päätyy.
Mb 220 cdi 202 kori seisonnassa.
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Minulla on ollut vika jossa männän helmasta toinen sivu pois ( tuli ryntäytyksen jälkeen ) renkaaseen asti melkein. Aiheutti kovaa naputusta kun mäntä yläkuolokohdassa kääntyy hieman poikittain sytytysvaiheessa.
Kaikissa männissä oli pahoja hiushalkeamia.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
sooppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1164
Liittynyt: Ke 16.06.2004 18:51
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja sooppa »

mopo kirjoitti:Mitenkäs arvaajat selittää,ku vie öljyä ,kalkattaa,huohottaa,savuttaa.Ja kaupataan väljää männäntappia,HOH hoi,taidampa mennä päikkäreille.mopo
No tuo meikäläisen "arvaus" tuli noin 30 vuotta mersuja korjanneelta mekaanikolta eli varmasti tietää mistä puhuu ja tuo appiukon oma on kalkattanut viimeset 2 vuotta mutta vie öljyä normaalin määrän,ei savuta,päästöt ok ja kulkee hyvin niin että mitäs "mopo" veikkaa viaksi? Vai venähtääkö päikkärit niin pitkäksi ettei vastausta tule?
vw golf variant -97,vw vento -96.
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Mopo tais olla vaan vähän kireällä päällä tänään. :roll: Kun ei muiden vastaukset kelvannu ollenkaan.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Vastaa Viestiin