240dsl mäntävika?
240dsl mäntävika?
Moi, tutun mesessä, w123 240dsl moottori kolkottaa, vie öljyä 1l/100km, huohottaa, savuttaa rankasti. Öljynpaine normaali. Meni vielä 2kk sitten puhtaasti katsastuksen savutestistä läpi. Epäilen rikkinäistä mäntää/rengasta.
Tai jos on kokemusta näistä moottoreista, mikä voisi olla (tyyppi)vikana?
Toinen kysymys, moottorin perässä on automaatti, jos hakee tuohon purkuautosta uuden moottorin, niin mitkä moottorimallit menevät "heittämällä" paikalleen, muut kuin samanlaiset 240D-aut (sopiiko esim 200/300d manuaalin moottori suoraan kiinnikkeisiin ja laatikkoon)?
kiitos
Tai jos on kokemusta näistä moottoreista, mikä voisi olla (tyyppi)vikana?
Toinen kysymys, moottorin perässä on automaatti, jos hakee tuohon purkuautosta uuden moottorin, niin mitkä moottorimallit menevät "heittämällä" paikalleen, muut kuin samanlaiset 240D-aut (sopiiko esim 200/300d manuaalin moottori suoraan kiinnikkeisiin ja laatikkoon)?
kiitos
Taidat olla oikeilla jäljillä, mäntä on hajonnu tai männänrengas poikki todennäköisesti.Manuaalin kone käy kyllä muuten heittämällä mutta vauhtipyörä pitää vaihtaa vetolevyyn lisäksi pumpuissa on eroja laatikon ohjauksen takia.Helpoin vaihtoehto on hommata tilalle samanlainen 240D kone ja vaihtaa ko romppeet siihen.200D menee heittämällä mutta tuloksena on onnettoman laiska kulkine ainakin automaattina.300D olis paras vaihtoehto mutta joudut vaihtamaan palikkaa jo enemmän mm moottorin kumityynyt,kardaani,vaihteiston takapalkki,perävälitys.Sitten on vielä turbiinin paino kysymysmerkkinä eli onkohan niissä eroja 300D:n ja 240D:n välillä,ainakin manuaaleissa vauhtipyörä on eri painoinen noiden kahden välillä.
auto w123 200D/300DT vm, -81
- Dieselpower
- Vakiokalustoa
- Viestit: 463
- Liittynyt: Su 11.07.2004 21:01
- Paikkakunta: Kivialho City
Tarkotat varmaan koneen takalevyä? eikös kaaveli (=kytkinkoppa) tule yleensä laatikkoon kiinni? eli takalevy on vauhtipyörän takana oleva sovitelevy jonka avulla samaan perusmoottoriin voidaan laitaa monta eri laatikkoa peräänDieselpower kirjoitti:Mulla meni aikoinaan 240 mäntä paskaks, puuttu puolet helmasta 2 renkaaseen asti. 200 kone ei mennyt suoraan 240 laatikkoon joutui kaavelin vaihtamaa 240 koneesta on 4 pultilla kiinni.
Tuli hämärästi mieleen,että eikö alakautta pääse vaihtamaan männän 123:n koneessa,männäthän on usein samoja 616 ja 617 koneissa,eiköhän niitä löydy jonkun "miljoonalaatikoista" ehjiä,eihän tuo autokaan enää uusi ole.Dieselpower kirjoitti:Mulla meni aikoinaan 240 mäntä paskaks, puuttu puolet helmasta 2 renkaaseen asti. 200 kone ei mennyt suoraan 240 laatikkoon joutui kaavelin vaihtamaa 240 koneesta on 4 pultilla kiinni.
Tuossa muistelin meidän nuorison koneenvaihtoja,usein ne vaihtokoneet oli huonompia kuin se korjauskelpoinen,jonka metkut on tiedossa

Kulkuneuvot:
Fiat Adria Win peltikuorinen ainakin kesän ajossa.
VW Transporter Syncro 4X4 avolava 2,4D -97 rankempaan maastoon.
Mönkijä Kymco MXU 500 kun ei volkkarillakaan enää pääse.
Vito 639 matkailuauto kierretty 2017 12 maassa +Suomessa seisonnassa talviautoksi kai päätyy.
Mb 220 cdi 202 kori seisonnassa.
Fiat Adria Win peltikuorinen ainakin kesän ajossa.
VW Transporter Syncro 4X4 avolava 2,4D -97 rankempaan maastoon.
Mönkijä Kymco MXU 500 kun ei volkkarillakaan enää pääse.
Vito 639 matkailuauto kierretty 2017 12 maassa +Suomessa seisonnassa talviautoksi kai päätyy.
Mb 220 cdi 202 kori seisonnassa.
- B. Wikström
- Vakiokalustoa
- Viestit: 420
- Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
- Paikkakunta: Inkoo
Muistaakseni 490tkm on tuossa appiukon mersun mittarissa,ollut 3 vuotta helsingissä taxina ja sitten muijan perheeseen.Huippu laite,ei ikinä hitsattu ja kaikki varaosa merkkiliikkeestä.Viime talvena vaihdettiin ovet ja kuskin lokasuoja sekä ylimaalattiin.Tuota vikaa on kuulemma ollut ainoastaan om616-koneissa joka hieman kummastuttaa.jari_w123 kirjoitti:Käviskö tuo ykkös pytty sitte kuumempana kuin muut ja sen takia kangen hela väljistyy ennemmin kuin muissa sylitereissä?Paljonkos muuten on kilometrejä?

vw golf variant -97,vw vento -96.
Voihan siinä koneessa olla kaks vikaa yhtäaikaa eli mäntä/rengas vika ja lisäksi väljä männäntapin hela mutta sillä se vika selviää ku ottaa koneen auki niin ei tarvi enää arvailla.Kyllä tuo oma 300d vie öljyä ja huohottaa mutta savua ei juuri tule eikä kohtuuttomia kolinoitakaan kuulu koneella on ajettu jotain 510tkm ja matkamittarissa oli jälkiä että,jotain on tehty.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Tuossa oli tutulla pajalla rempassa yksi 240D,mäntä sökösooppa kirjoitti:Muistaakseni 490tkm on tuossa appiukon mersun mittarissa,ollut 3 vuotta helsingissä taxina ja sitten muijan perheeseen.Huippu laite,ei ikinä hitsattu ja kaikki varaosa merkkiliikkeestä.Viime talvena vaihdettiin ovet ja kuskin lokasuoja sekä ylimaalattiin.Tuota vikaa on kuulemma ollut ainoastaan om616-koneissa joka hieman kummastuttaa.jari_w123 kirjoitti:Käviskö tuo ykkös pytty sitte kuumempana kuin muut ja sen takia kangen hela väljistyy ennemmin kuin muissa sylitereissä?Paljonkos muuten on kilometrejä?


Kulkuneuvot:
Fiat Adria Win peltikuorinen ainakin kesän ajossa.
VW Transporter Syncro 4X4 avolava 2,4D -97 rankempaan maastoon.
Mönkijä Kymco MXU 500 kun ei volkkarillakaan enää pääse.
Vito 639 matkailuauto kierretty 2017 12 maassa +Suomessa seisonnassa talviautoksi kai päätyy.
Mb 220 cdi 202 kori seisonnassa.
Fiat Adria Win peltikuorinen ainakin kesän ajossa.
VW Transporter Syncro 4X4 avolava 2,4D -97 rankempaan maastoon.
Mönkijä Kymco MXU 500 kun ei volkkarillakaan enää pääse.
Vito 639 matkailuauto kierretty 2017 12 maassa +Suomessa seisonnassa talviautoksi kai päätyy.
Mb 220 cdi 202 kori seisonnassa.
Minulla on ollut vika jossa männän helmasta toinen sivu pois ( tuli ryntäytyksen jälkeen ) renkaaseen asti melkein. Aiheutti kovaa naputusta kun mäntä yläkuolokohdassa kääntyy hieman poikittain sytytysvaiheessa.
Kaikissa männissä oli pahoja hiushalkeamia.
Kaikissa männissä oli pahoja hiushalkeamia.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
No tuo meikäläisen "arvaus" tuli noin 30 vuotta mersuja korjanneelta mekaanikolta eli varmasti tietää mistä puhuu ja tuo appiukon oma on kalkattanut viimeset 2 vuotta mutta vie öljyä normaalin määrän,ei savuta,päästöt ok ja kulkee hyvin niin että mitäs "mopo" veikkaa viaksi? Vai venähtääkö päikkärit niin pitkäksi ettei vastausta tule?mopo kirjoitti:Mitenkäs arvaajat selittää,ku vie öljyä ,kalkattaa,huohottaa,savuttaa.Ja kaupataan väljää männäntappia,HOH hoi,taidampa mennä päikkäreille.mopo
vw golf variant -97,vw vento -96.