-87 w124 300d automaatista manuaaliksi

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
tepav
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ke 14.09.2005 22:59
Paikkakunta: Salon seutu

-87 w124 300d automaatista manuaaliksi

Viesti Kirjoittaja tepav »

Eli tuollaisesta operaatiosta olisi kysymys. Automaattilaatikko hajosi nyt kerran liikaa ja olen päätynyt ratkaisuun että manuaalia tilalle.

Mitäs kaikkia tässä operaatiossa olisi huomioitavaa? Hommaan tarvitaan itse vaihteisto, vauhtipyörä ja kytkin, kardaanin etummainen pätkä, polkimet, keskikonsoli... Alkaako tuossa olemaan kaikki?

Järkevintä tuntuisi olevan että hankkii koko auton osien luovuttajaksi. Onko 200 tai 250 koneessa samanlainen vaihteisto kuin 300? Entä onko vauhtipyörä/kytkin samanlainen pienemmissä?

Kiittää ja kumartaa jo etukäteen...
geoman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Pe 19.08.2005 17:18

Viesti Kirjoittaja geoman »

Perän välitys on automaatissa 1:2,87 ja manuaalissa 1:3,46 eli jos pidät perän entisellään tulee auto 20 % normaalimanuaalia hitaammaksi ja vetovoima riittää.
sapele
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 103
Liittynyt: Ti 07.02.2006 22:16
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja sapele »

Vai meneekö toisinpäin ? Harvempi perä, lisää huippuja, mutta ei kiihdy...
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

sapele kirjoitti:Vai meneekö toisinpäin ? Harvempi perä, lisää huippuja, mutta ei kiihdy...
Viimeksi muokannut juhaoh, To 09.03.2006 07:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Re: -87 w124 300d automaatista manuaaliksi

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

tepav kirjoitti:Eli tuollaisesta operaatiosta olisi kysymys. Automaattilaatikko hajosi nyt kerran liikaa ja olen päätynyt ratkaisuun että manuaalia tilalle.

Järkevintä tuntuisi olevan että hankkii koko auton osien luovuttajaksi. Onko 200 tai 250 koneessa samanlainen vaihteisto kuin 300? Entä onko vauhtipyörä/kytkin samanlainen pienemmissä?

Kiittää ja kumartaa jo etukäteen...
200/250D laatikossa on ykkönen , kakkonen , kolmonen ja viitonen tiheämpi .
tepav
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ke 14.09.2005 22:59
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja tepav »

Noniin, vastauksia satelee näemmä heti, hienoa 8) Välityksiä en hölmönä huomioinut lainkaan. 200/250D:n laatikko olisi sitten järkevämpi tuolla perällä. mites 4V/5V vaihteistojen erot? Ja se vauhtipyörä/kytkin homma olisi tärkeä tieto myös.
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

juhaoh kirjoitti:
sapele kirjoitti:Vai meneekö toisinpäin ? Harvempi perä, lisää huippuja, mutta ei kiihdy...
.
Eli 4vaihteisella välitykset pysyy samana mutta 5v laatikolla harvenee vitosen välityksen verran l. 300d 5v noin 20% ja 250D:n laatikolla 16%.
Vautipyörä ja kytkin 300D:stä, muissa pienempi.
Avatar
waari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: Ke 17.08.2005 15:43
Paikkakunta: Vantaa

Re: -87 w124 300d automaatista manuaaliksi

Viesti Kirjoittaja waari »

[quote="tepav"]Eli tuollaisesta operaatiosta olisi kysymys. Automaattilaatikko hajosi nyt kerran liikaa ja olen päätynyt ratkaisuun että manuaalia tilalle.

Itse tykkään enemmän kyllä ajella manuaalilla,kun on enimmäkseen maantieajoa,mutta en oikein vaihtaisi laatikkoa ja siihen liittyviä osia tuon takia. :?

Täällä foorumilla on kaveri,joka ilmeisesti osaa laittaa automaatin toimivaksi,ei omakohtaista kokemusta,monella muulla lienee.
Vaikuttaa kaverilta joka ymmärtää automaattilaatikoista oikeasti.
Eli suosittelisin kysäisemistä ensin yv:llä häneltä eli Jarkko S
Kulkuneuvot:
Fiat Adria Win peltikuorinen ainakin kesän ajossa.
VW Transporter Syncro 4X4 avolava 2,4D -97 rankempaan maastoon.
Mönkijä Kymco MXU 500 kun ei volkkarillakaan enää pääse.
Vito 639 matkailuauto kierretty 2017 12 maassa +Suomessa seisonnassa talviautoksi kai päätyy.
Mb 220 cdi 202 kori seisonnassa.
JariN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: Pe 16.09.2005 22:21
Paikkakunta: Turku

Re: -87 w124 300d automaatista manuaaliksi

Viesti Kirjoittaja JariN »

waari kirjoitti:
tepav kirjoitti:Eli tuollaisesta operaatiosta olisi kysymys. Automaattilaatikko hajosi nyt kerran liikaa ja olen päätynyt ratkaisuun että manuaalia tilalle.

Itse tykkään enemmän kyllä ajella manuaalilla,kun on enimmäkseen maantieajoa,mutta en oikein vaihtaisi laatikkoa ja siihen liittyviä osia tuon takia. :?

Täällä foorumilla on kaveri,joka ilmeisesti osaa laittaa automaatin toimivaksi,ei omakohtaista kokemusta,monella muulla lienee.
Vaikuttaa kaverilta joka ymmärtää automaattilaatikoista oikeasti.
Eli suosittelisin kysäisemistä ensin yv:llä häneltä eli Jarkko S
Joo, manuaaliin siirtyminen tuntuisi ehkä vähän paluulta kivikauteen.
Vähän sama kuin heittäisi starttimoottorin pois ja rakentaisi veivikäynnistyksen tilalle :shock:
Kyllä tonikäisen mesen laatikon pitäis yhden remontin jälkeen toimia iloisesti
monia vuosia, jos sitä koko ajan ropata pitää niin vaihda korjaajaa.
Nykyisissä kaksoismassavauhtipyöräisissä manuaaleissa kytkinremontti maksaa uuden vauhtipyörän kera joskus jopa enemmin kuin automaattivaihteiston korjaus.

JariN

PS.Jos kuitenkin päädyt manualisoimaan autosi niin pistä mulle yv:tä, voisin ostaa sen rikkinäisen toosan ja muut ylimääräiset osat varalle päinvastaiseen projektiin.
stefa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: Ti 15.07.2003 13:08
Paikkakunta: Isokyrö

Viesti Kirjoittaja stefa »

Laita siihen vaan isompi 722.3 automaatti niin kestää varmasti. Ja sovittaminen on paljon helpompaa.
Vastaa Viestiin