Kysymyksiä Bensa 190 mersusta

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
spectre
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Ti 16.08.2005 22:05
Paikkakunta: Ylivieska

Kysymyksiä Bensa 190 mersusta

Viesti Kirjoittaja spectre »

Elikkäs oon ajatellu hommata tollasen (kesällä), ajattelin kysellä vähän tietoo ku itellä on tällanen 124 diisseli....

1.Onko 2.0i kova syömään bensaa? tai 2.3..
2.Onko toi 190 paljonki ahtaampi sisältä kuin 124?
3.Sijaitseeko siinä tankki kontissa niinku 124:ssa?
4.Mitä yleisvikoja noissa on?
5.Kuinka paljon nuilla kärsii ajella? (itellä on ajettu 611tkm eikä mitään ihmeellisempää...)

Kiitoksia vastanneille näin etukäteen =) =) !
W124 300d -88
Avatar
Ripehoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: La 05.02.2005 18:30
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Ripehoo »

1.Viime viikolla mittasin kulutuksen: 8.9l/100km = Suurin osa matka-ajoa mutta ei ihan kevyimmällä mahdollisella jalalla. (2.0 ruisku tomaatti)
2.Takajalkatilaa ei paljoa ole ainankaan minun ajoasennossa. Käsittääkseni 201 on joka kohasta vähän ahtaampi kuin 124.
3.Tankki samassa paikassa.
4.Itellä pitäny vaihtaa virranjakajan kansi ja pyörijä, takapyörien laakerit, pari tukivartta, väli ja takavaimentimet + normaalit kulutusosat. Lämppärin moottori on menossa.
5.Selvähän se on että pensalla ei pääse niin pitkälle kun tiisselillä.
tyko h
Mersumies
Mersumies
Viestit: 511
Liittynyt: Ke 10.03.2004 13:02

Re: Kysymyksiä Bensa 190 mersusta

Viesti Kirjoittaja tyko h »

1.Onko 2.0i kova syömään bensaa? tai 2.3..
Riippuen vaihteiden lukumäärästä, kaasujalasta sekä onko käsinhämmennettävä vai automaatti niin sanoisin 7.0-12 litraa sadalla, vaikee arvioida jos noita edellämainittuja ei tiedetä :lol:
2.Onko toi 190 paljonki ahtaampi sisältä kuin 124?
Kyllä minusta on paljonkin ahtaampi jos edessä istuu pidempi niin takajalkatilat on todella onnettomat ja onhan siinä muutenkin sellainen pikkuautofiilis, mutta ei se niin huono ole että sitä tarvitsisi verrata jonkin muun merkin samankokoluokan autoon, koska Mersu on ainoa auto..
3.Sijaitseeko siinä tankki kontissa niinku 124:ssa?
Kyllä takaselkänojan takana pitkittäin pystyssä ja näin ollen voi unohtaa hifi äänentoiston suppavuuverit sekä hiihtovermeet kantsii vuokrata paikanpäältä :lol:
4.Mitä yleisvikoja noissa on?
Vanhemmat on kovia ruostumaan, eli se uudempi kuin 10/88 kantsii hommata sekä tietysti vähän ajettu on plussaa kun kuitenkin on jo vanhoja autoja...sellaisia mersumaisia autoja nekin on eli tyyppivikoja joita löytyy kuuklettamalla tältäkin voorumilta..
5.Kuinka paljon nuilla kärsii ajella? (itellä on ajettu 611tkm eikä mitään ihmeellisempää...)
Tähän sanokoon se joka on ajanu noilla "miljuunia".....niin tulee yksipuoleinen ja oikea vastaus.Omalla tenavalla oli ajettu 240tkm ja se oli aivan niinko uus...
W903
V126
W203
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1341
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ari »

1.Hirveitä eroja on esiintynyt kulutuksessa foorumia lukiessa.Itse olen päässyt 6.2l/maantie ja talvellakin jää huonoimmissa olosuhteissa alle kymppiin.
2.3-litraisen tehdasarvot on kokolailla samat.Tosin moni tuollaisen omistaja on valittanut kulutusta,mutta arvelisin ajotyyliä ja sitä,että auton edellisetkin omistajat olleet "urheiluhenkisiä"(?),joten ehkä huolenpito ollut toisarvoista?

4.Tuulilasin pyyhkimen mekanismi yleinen vaiva.Usein voitelu auttaa.Tämä tietysti
todenäköisempää jos paljon kilometrejä.Lämmityslaitteen puhallinmoottori toinen.En ole ennen kuullut,että ennen "facelift"iä valmistuneiseissa autoissa olisi ruostumisen suhteen eroavaisuuksia kuin 88-.

Ei omakohtaisia tosielämän näkö/kuulohavaintoja myöskään nokka-akselivaivoista,jotka koskisivat vanhempia malleja,kuten aina osto-ohjeissa jaksetaan mainita? Ylipäätään turhaan vouhkataan näissä osto/myynti-kuvioissa tuota -88 faceliftiä,koska auton suurin merkittävä muutos näyttää olevan ostajille muovihelmat.Moottori ja kori on kuitenkin sama.

Kyllä tärkein kriteeri on aina se,miten autoa on pidetty.Ja sen kyllä huomaa ulkonäöstä,mottoritilasta ja sisätiloista..jopa Mersussa,heh.
Myyjästä tietenkin saa vaikutelman,mikä kertonee jotain,vaikka ihan aina se vaikutelma ei osukaan kohdalleen, hyväsä tai pahassa.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
AJ
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 94
Liittynyt: Su 14.03.2004 17:17
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja AJ »

Omalla 2,0i ja 4 pykäläinen manuaali yhdistelmällä pääsee maantiellä 7,0l/100 km talvellakin. Yli kymppiä en ole sitä vielä saanut kuluttamaan, vaikka tuossa tammikuussa ajoin noin 5 km suuntaansa kylmällä koneella tallille ja takaisin kuukauden ajan.

Kyllä sinne subbarin voi laittaa kun rakentaa painekanavan esim. ensiapulaukun paikalle, kuten omaani tein.

Ja eiköhän nuo nokka-akseli viat ole jo moneen kertaan korjattuja.
Toyota Hilux Doublecab -08
M-B 300-24 TE Sportline S124 -90 (projekti, rotta-look)
M-B 300TD S124 -90 (projekti)
M-B 300 TE S124 -91 (purussa)
Volvo 245 Turbo -84 (orggis, projekti)
Ex: M-B 320CDi W220 -05
Ex: M-B 220CDi S202 -00 (toimitti vetokoukun virkaa)
EX: MB 290 DT W210 -97
Ex: MB 230 TE S123 -81
Ex: MB 250D W124 -91
Ex: MB 190E W201 -84
tak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 177
Liittynyt: Ma 22.11.2004 20:06

vielä moottorista

Viesti Kirjoittaja tak »

Eikös se tuplajakopäänketju tullut W201:en moottoriin, olikohan
juuri 88 vuosimalliin ja sitä uudempiin jos oikein muistan, erona
vanhempiin moottoreihin..., vaihtovälisuositus n.300000km.
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1341
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ari »

Näinhän se oli.Hyvä juttu tietenkin,mutta kun vain muistaa vaihtaa ajoissa niin yksiriviselläkin pärjää.
Itseasiassa itsellä paukahti katki,kun en ääliö pitänyt vaihtamisella kiirettä,vaikkei edellisestä(?) vaihdosta ollut tietoa.Ottakaapa opiksenne,tytöt ja pojat.':)
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Avatar
Ripehoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: La 05.02.2005 18:30
Paikkakunta: Kajaani

Re: vielä moottorista

Viesti Kirjoittaja Ripehoo »

tupu kirjoitti:Eikös se tuplajakopäänketju tullut W201:en moottoriin, olikohan
juuri 88 vuosimalliin ja sitä uudempiin jos oikein muistan, erona
vanhempiin moottoreihin..., vaihtovälisuositus n.300000km.
Voipi olla, mulla tosiaan -87 ja varustettu tuolla "mono" ketjulla :)
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1695
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Marko M »

Tuo meikäläisen 2.3 litranen ex. vei 8-12 litraa. Talvella keskikulutuksen ollessa jatkuvasti yli 10. Tosin suurin osa oli 15 km työmatkaa, tolppapaikka molemmissa päissä.
230 C 1978
quizzkid
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: Pe 17.06.2005 15:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja quizzkid »

Ainakin autotallin mukaan 2.3:n kulutuslukemat olisivat 6,9 / 8,6 / 11,7 l/100km. Ja kyllä ne lähellä noita on ollut ihan käytännössäkin, ainakin tuossa omassa 190:ssä. Matkakulutus on seiskan luokkaa ja seka-ajo pyörii tuolla kympin molemmin puolin, aina hiukan tilanteesta riippuen..
Kyseessä siis 5-vaihteisella manuaalilla varustettu versio.

Kaksilitraiselle vastaavasti luvataan kulutukseksi 6,8 / 8,7 / 11,1 l/100km. Itselläni ei omakohtaista kokemusta 2.0:sta ole, mutta eiköhän nuo lukemat lähellä totuutta kuitenkin ole.

Tuolla omalla on nyt ajettu n. 300tkm, eikä siinä mitään kummempia vikoja ole ollut. Onpa siihenkin noita tässäkin keskustelussa mainittuja osia (virranjakajan kansi ja pyörijä, laakerit, tukivarret, pakoputkiston osat, lämmityslaitteen moottori..) uusittu, ne sitten lienee niitä yleisvikoja? Tavallisia kuluvia osia kuitenkin.

Lisäksi venttiilinnostajat alkoivat pikkusen napsutella tuossa 300.000:tta lähestyttäessä, niin ne on tullut uusittua. Uusi nokka-akseli oli myös sen verran halpa, että tuli sekin samalla koneenavauksella uusittua, kun siitä niin pelotellaan. :shock: :lol: Ei ois kyllä varsinaisesti ollut tarvetta nokkaa vaihtaa, hyvässä kunnossa oli vanhakin vielä.. :wink:

Enkä minäkään ole kuullut että =>87 tai 88=> -malleissa olisi ruostumisherkkyydessä eroa, mutta kyllähän sitä ruostetta keskimääräisesti aina todennäköisemmin löytää vanhemmasta autosta.. :wink:
-jukka
[size=84]W202 C180 automaatti -94[/size]
Avatar
JYYRÄ
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: To 29.01.2004 21:06
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JYYRÄ »

Oma 2.6 automatic kuluttelee normaalissa seka-ajossa n.9-10litraa
Auto ollu nyt 2vuotta eikä ole tarvinnu muuta varsinaista remonttia tehdä kun iskarit vaihtaa. Pikku ropaamista on aina sillon tällön.
W201 260E
W202 200kompressor
W116 350SE
W107 450SLC
Vastaa Viestiin