OM603 hehkutulppien vaihto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
KOS
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1128
Liittynyt: Ke 11.02.2004 13:24
Paikkakunta: Pohojoissuomi

OM603 hehkutulppien vaihto

Viesti Kirjoittaja KOS »

HEP!!

Onko mitään saumaa saada vaihdetua hehkuja tuohon turbokoneeseen ilman imusarjan irrottamista..???
Näytti melko mahdottomalta...

~KOS~
Mersut:
S211 320 CDI
S210 320 CDI
W460 300 DT
W191 rodi projekti
mopo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 201
Liittynyt: Ti 22.11.2005 11:22
Paikkakunta: piiru iästä läntheen

Viesti Kirjoittaja mopo »

Pianhan tuon imusarjan irroittaa,muutamalla ruuvilla kiinni,ei muutakun hommiin vaan,eri asia saako ne hehkut ehjänä irti,tapana katkeilla.mopo
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kyllä ne saa purkamattakin vaihdettua. Ainakin omaan vapariin vaihdoin.
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1560
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Aina oon vaihtanut ilman sarjan irroittamista. Siihen on olemassa sellsinen nivelletty hylsy joka on tehty mersun hehkuja varten. Olikohan Snap-onin tekemä?
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
KOS
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1128
Liittynyt: Ke 11.02.2004 13:24
Paikkakunta: Pohojoissuomi

Viesti Kirjoittaja KOS »

Joo vapariin on hieman helpompi vaihtaa ku tuohon turboon...
Vaihdetiinkaverin kaks sataseen.

Pitääpä yritää jollain nivelhylsyllä jos onnistuis...

~KOS~
Mersut:
S211 320 CDI
S210 320 CDI
W460 300 DT
W191 rodi projekti
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1782
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Ne on kyllä mukavan ahtaassa paikassa ne hehkut, mutta vaihdettavissa myös kamalatoolsin pakissa olevalla "hauskalla jatkolla" eli sillä nivel jatkolla..... :wink:
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Avatar
KOS
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1128
Liittynyt: Ke 11.02.2004 13:24
Paikkakunta: Pohojoissuomi

Viesti Kirjoittaja KOS »

Kamasa-toolssin satsi löytyy...
Pitää olla varovainen noita avatessa, ettei käy niinkuin yhdelle tutulle Audi kuskille...
:-)

~KOS~
Mersut:
S211 320 CDI
S210 320 CDI
W460 300 DT
W191 rodi projekti
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12814
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Mika.T kirjoitti:Kyllä ne saa purkamattakin vaihdettua. Ainakin omaan vapariin vaihdoin.

aivan, vaihtelin tuossa omaan vapariini kaikki 6, otti sellaiset 1h 15min.
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1204
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

Viesti Kirjoittaja dansku »

suosittelen kyllä turbomalliin imusarjan irroitusta, itse en pystynyt vaihtamaan ilman irroitusta.

vapariin satakertaa helpompi vaihtaa.
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

dansku kirjoitti:suosittelen kyllä turbomalliin imusarjan irroitusta, itse en pystynyt vaihtamaan ilman irroitusta.

vapariin satakertaa helpompi vaihtaa.
Ennen kyllä vaihdan hehkut turboon kuin irroitan imusarjan. Tarvii vaan oiket työkalut.
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1560
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Ei kyllä kukaan irroittele sarjaa sen takia :!: Vaatii kätilön kädet :lol:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
KOS
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1128
Liittynyt: Ke 11.02.2004 13:24
Paikkakunta: Pohojoissuomi

Viesti Kirjoittaja KOS »

Tai gynekologin...
;-)

~KOS~
Mersut:
S211 320 CDI
S210 320 CDI
W460 300 DT
W191 rodi projekti
Avatar
KOS
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1128
Liittynyt: Ke 11.02.2004 13:24
Paikkakunta: Pohojoissuomi

Viesti Kirjoittaja KOS »

Niin syy miksi oon vaihtamassa noita hehkuja niin on se että kylmänä ei käy heti kaikillä pytyillä....
Mut n. 10 sekunnin päästä alkaa käymään tasasesti kaikilla.
Voihan siinä olla joku muukin vika, mut aloitetaan nyt helpoimmasta.(ja halvimmasta remontista)

~KOS~
Mersut:
S211 320 CDI
S210 320 CDI
W460 300 DT
W191 rodi projekti
Avatar
KOS
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1128
Liittynyt: Ke 11.02.2004 13:24
Paikkakunta: Pohojoissuomi

Viesti Kirjoittaja KOS »

btw. mikä noissa on "oikea tekniikka" ettei menis poikki..??
Kylmänä vai kuumana??
ja sitten et väännetäänkö ne WOIMALLA vai napauttamalla vai miten?

~KOS~
Mersut:
S211 320 CDI
S210 320 CDI
W460 300 DT
W191 rodi projekti
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

KOS kirjoitti:Niin syy miksi oon vaihtamassa noita hehkuja niin on se että kylmänä ei käy heti kaikillä pytyillä....
Mut n. 10 sekunnin päästä alkaa käymään tasasesti kaikilla.
Voihan siinä olla joku muukin vika, mut aloitetaan nyt helpoimmasta.(ja halvimmasta remontista)

~KOS~
NO ala vielä halvemmasta ja testaa onko niissä hehkuissa vikaa...
Jos löytyy viallinen hehku niin vaihda, muiden vaihto ei auta mitään, se joko toimii tai ei.
Jack
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 271
Liittynyt: Ke 12.11.2003 16:39

Viesti Kirjoittaja Jack »

Siis tokihan se imusarja irroitetaan.

sehän käy kädenkääntäessä imusarjan irroitus.
Turhaan te huolehditte, =)

se on perusvirhe että aina yritetään välttää "ylimääräisiä" töitä, ja säästää aikaa.

sen verran oppinut vuosien myötä että useimmiten lopputulos on päinvastainen, kun yrittää mennä siitä missä aita on matalin.

tuossa muistaakseni vaihdoin oliko 300:seen, imusarja irti, vaihtoaika 1-2 tuntia, en muista tarkemmin. Ja tähän asennusaikaan on käyty kahvilla /röökillä/juteltu,/chillattu, enkä muutenkaan mikään noheva kaveri ole.

tietysti riippuu mallista, kaikkiin saa aina jonkun hehkun vaihdettua reunasta/laidasta jne jne, 300 oli muistaakseni vaikeampi tapaus.

terveisin
jaska

ps: ei ole tietysti tarkoitus neuvoa ammattiasentajia/mekaanikoita. just my five cents
Viimeksi muokannut Jack, Ma 06.03.2006 15:26. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
itse ajelen polkupyörällä :D
Avatar
KOS
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1128
Liittynyt: Ke 11.02.2004 13:24
Paikkakunta: Pohojoissuomi

Viesti Kirjoittaja KOS »

juhaoh kirjoitti:
KOS kirjoitti:Niin syy miksi oon vaihtamassa noita hehkuja niin on se että kylmänä ei käy heti kaikillä pytyillä....
Mut n. 10 sekunnin päästä alkaa käymään tasasesti kaikilla.
Voihan siinä olla joku muukin vika, mut aloitetaan nyt helpoimmasta.(ja halvimmasta remontista)

~KOS~
NO ala vielä halvemmasta ja testaa onko niissä hehkuissa vikaa...
Jos löytyy viallinen hehku niin vaihda, muiden vaihto ei auta mitään, se joko toimii tai ei.
Miten tuon voi testata/mitata..??

~KOS~
Mersut:
S211 320 CDI
S210 320 CDI
W460 300 DT
W191 rodi projekti
Jack
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 271
Liittynyt: Ke 12.11.2003 16:39

Viesti Kirjoittaja Jack »

Mittaat hehkut.

Eli kun katsot autoa edestä päin, moottorilta tulee johtosarja oikean kätesi puolelle, lokasuojan päälle, siinä on noin 4 cm x 8cm rasia (hehkurele) johon tulee pistoke (pistokkeessa yhtä monta johtoa kuin on autossa sylintereitäkin).

pistoke irti, ja normaalilla yleismittarilla mittaat yksitellen vastuksen kaikista pistokkeessa olevista johdoista, eli mittarin toinen johto koriin kiinni (maadoituspiste on siinä lähellä rasiaa) ja toisella käyt läpi joka hehkun johdon. Mittari tietysti Ohm asentoon =)

Vastus on yleensä noin 1,3- 1,8 Ohm pienet heitot sinne tänne ei haittaa.
Jo mittausvirhe voi tarkoittaa 0.5 ohm heittoa tässä tapauksessa.
Viallisessa hehkussa vastus on satoja ohm/kilo Ohm , tai ei ei yhteyttä ollenkaan.

terveisin
jaska
itse ajelen polkupyörällä :D
Avatar
KOS
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1128
Liittynyt: Ke 11.02.2004 13:24
Paikkakunta: Pohojoissuomi

Viesti Kirjoittaja KOS »

THANKS!!!!
:-)

~KOS~
Mersut:
S211 320 CDI
S210 320 CDI
W460 300 DT
W191 rodi projekti
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

KOS kirjoitti: :-)

~KOS~
Ja jos mittarilla ei löydy viallista hehkua kokeile vetää johto suoraan akulta ja kokeile sillä ko. pistokkeen napoihin kulkeeko virta eli kipinöikö? Joskus on olevinaa ehyt vastusmittauksessa vaikka ei toimikkaan todellisuudessa. (Pieni virta kulkee läpi mutta ei sitten normaali hehkutusvirta). Mulla on näyttänyt ehyt hehku n. 0,8 ohmia vastuseksi.
JACKHAMMER
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 274
Liittynyt: Ti 09.12.2003 18:37
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja JACKHAMMER »

miten te löydätte sen hehkun joka ei hehku enää sieltä kärjestä?
meinaan että monet käynnistymis viat ovat juuri sellaisten hehkujen tekemiä, mitkä hehkuvat mutteivat ihan kärjestä..
eli hehku menossa pimeäksi, mutta toimii vielä puolitehollaan..
kyseessähän on todellakin 6kpl tulppia jotka maksaa tasan 50E ja ovat bosch:n tekeleitä.
Ei kannata juurikaan mittailla vaan vaihtaa suoraan. Ompahan varmasti joku asia kunnossa.
Vito 115 4x4 ja ml 320cdi
Avatar
KOS
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1128
Liittynyt: Ke 11.02.2004 13:24
Paikkakunta: Pohojoissuomi

Viesti Kirjoittaja KOS »

Joo ostin 6 kipaletta noita hehkuja, mut oliki vähän veemäisempi vaihtaa ku vaparissa..

~KOS~
Mersut:
S211 320 CDI
S210 320 CDI
W460 300 DT
W191 rodi projekti
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

JACKHAMMER kirjoitti:miten te löydätte sen hehkun joka ei hehku enää sieltä kärjestä?
meinaan että monet käynnistymis viat ovat juuri sellaisten hehkujen tekemiä, mitkä hehkuvat mutteivat ihan kärjestä..
eli hehku menossa pimeäksi, mutta toimii vielä puolitehollaan..
kyseessähän on todellakin 6kpl tulppia jotka maksaa tasan 50E ja ovat bosch:n tekeleitä.
Ei kannata juurikaan mittailla vaan vaihtaa suoraan. Ompahan varmasti joku asia kunnossa.
Mistäs muualta se hehkuu kun kärjestä, siellä kärjessähän se vastuslanka on.
Avatar
KOS
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1128
Liittynyt: Ke 11.02.2004 13:24
Paikkakunta: Pohojoissuomi

Viesti Kirjoittaja KOS »

Jos se kärki on noessa tai muuten p***ssa..

~KOS~
Mersut:
S211 320 CDI
S210 320 CDI
W460 300 DT
W191 rodi projekti
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1782
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Kamasa-toolssin satsi löytyy...
Pitää olla varovainen noita avatessa, ettei käy niinkuin yhdelle tutulle Audi kuskille...
Joo, mieki olen joskus kaverin C-sarjalaisesta katkaissut hehkun :? Eli ei ole pelkästään audi miesten ongelma :wink:
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Avatar
KOS
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1128
Liittynyt: Ke 11.02.2004 13:24
Paikkakunta: Pohojoissuomi

Viesti Kirjoittaja KOS »

Joo tuo k.o. Audi mies on yhteinen tuttu täältä Oulusta..
;-)

~KOS~
Mersut:
S211 320 CDI
S210 320 CDI
W460 300 DT
W191 rodi projekti
Avatar
KOS
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1128
Liittynyt: Ke 11.02.2004 13:24
Paikkakunta: Pohojoissuomi

Viesti Kirjoittaja KOS »

HEP!!

Eilen mittasin nuo paikoillaan olevat hehkut hehkujen päästä niin kaikki näyttivät 0.3 ja yks 0.4 ohmia kun taas uus paketissa oleva näytti 0.8 ohmia.....

Ovat kyllä TODELLA veemäisessä paikassa vaihtaa...!!!

~KOS~
Mersut:
S211 320 CDI
S210 320 CDI
W460 300 DT
W191 rodi projekti
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Kaikkein helpoin ne on vaihtaa kun kansi on irtaallaan pöydällä - nimim. kokemusta on :lol: Siis jos ei purkamista pelkää :wink:

Onnistuu se paikoillaankin kun on 1/4" räikkäsatsi kaikilla varusteilla :roll:
Avatar
KOS
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1128
Liittynyt: Ke 11.02.2004 13:24
Paikkakunta: Pohojoissuomi

Viesti Kirjoittaja KOS »

No niin nyt kun oon talvilomalla niin tuli irrorettua tuo imusarja ku vien sen huomenna hitsaajalle...
;-)

Autoon on asennettu jälkiasennus vakionopeudensäädin ja ei toivoakaan että ois saanut 4 ja 5 pytyn hehkut vaihdettua ilman imusarjan irrotusta ja tuon cruisen vipujen ja vaijereiden pois purkamista.
(jännä nähä saako sitä cruisea enää ikinä pelaamaan....)

Niinkuin tuossa aiemmin mainitsin et mittasin vastukset noista hehkuista ja kaikki ok sen perusteella.....
Mutta kas kummaa ku testasin niitä irrallaan niin 5 pytyn hehku ei ota virtasta vastaan ollenkaan vaikka näyttää ohmimittarilla oikeaa arvoa...

Joskohan nyt rupeaa kylmänäki käymään kaikilla ku on uudet Boschin hehkut paikoillaan.

p.s oli muuten neljää eri merkkiä nuo vanhat hehkut...
:-)

~KOS~
Mersut:
S211 320 CDI
S210 320 CDI
W460 300 DT
W191 rodi projekti
Vastaa Viestiin