OM603 hehkutulppien vaihto
OM603 hehkutulppien vaihto
HEP!!
Onko mitään saumaa saada vaihdetua hehkuja tuohon turbokoneeseen ilman imusarjan irrottamista..???
Näytti melko mahdottomalta...
~KOS~
Onko mitään saumaa saada vaihdetua hehkuja tuohon turbokoneeseen ilman imusarjan irrottamista..???
Näytti melko mahdottomalta...
~KOS~
Mersut:
S211 320 CDI
S210 320 CDI
W460 300 DT
W191 rodi projekti
S211 320 CDI
S210 320 CDI
W460 300 DT
W191 rodi projekti
Ne on kyllä mukavan ahtaassa paikassa ne hehkut, mutta vaihdettavissa myös kamalatoolsin pakissa olevalla "hauskalla jatkolla" eli sillä nivel jatkolla..... 

MersuMies kolmannessa polvessa..........
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Niin syy miksi oon vaihtamassa noita hehkuja niin on se että kylmänä ei käy heti kaikillä pytyillä....
Mut n. 10 sekunnin päästä alkaa käymään tasasesti kaikilla.
Voihan siinä olla joku muukin vika, mut aloitetaan nyt helpoimmasta.(ja halvimmasta remontista)
~KOS~
Mut n. 10 sekunnin päästä alkaa käymään tasasesti kaikilla.
Voihan siinä olla joku muukin vika, mut aloitetaan nyt helpoimmasta.(ja halvimmasta remontista)
~KOS~
Mersut:
S211 320 CDI
S210 320 CDI
W460 300 DT
W191 rodi projekti
S211 320 CDI
S210 320 CDI
W460 300 DT
W191 rodi projekti
NO ala vielä halvemmasta ja testaa onko niissä hehkuissa vikaa...KOS kirjoitti:Niin syy miksi oon vaihtamassa noita hehkuja niin on se että kylmänä ei käy heti kaikillä pytyillä....
Mut n. 10 sekunnin päästä alkaa käymään tasasesti kaikilla.
Voihan siinä olla joku muukin vika, mut aloitetaan nyt helpoimmasta.(ja halvimmasta remontista)
~KOS~
Jos löytyy viallinen hehku niin vaihda, muiden vaihto ei auta mitään, se joko toimii tai ei.
Siis tokihan se imusarja irroitetaan.
sehän käy kädenkääntäessä imusarjan irroitus.
Turhaan te huolehditte, =)
se on perusvirhe että aina yritetään välttää "ylimääräisiä" töitä, ja säästää aikaa.
sen verran oppinut vuosien myötä että useimmiten lopputulos on päinvastainen, kun yrittää mennä siitä missä aita on matalin.
tuossa muistaakseni vaihdoin oliko 300:seen, imusarja irti, vaihtoaika 1-2 tuntia, en muista tarkemmin. Ja tähän asennusaikaan on käyty kahvilla /röökillä/juteltu,/chillattu, enkä muutenkaan mikään noheva kaveri ole.
tietysti riippuu mallista, kaikkiin saa aina jonkun hehkun vaihdettua reunasta/laidasta jne jne, 300 oli muistaakseni vaikeampi tapaus.
terveisin
jaska
ps: ei ole tietysti tarkoitus neuvoa ammattiasentajia/mekaanikoita. just my five cents
sehän käy kädenkääntäessä imusarjan irroitus.
Turhaan te huolehditte, =)
se on perusvirhe että aina yritetään välttää "ylimääräisiä" töitä, ja säästää aikaa.
sen verran oppinut vuosien myötä että useimmiten lopputulos on päinvastainen, kun yrittää mennä siitä missä aita on matalin.
tuossa muistaakseni vaihdoin oliko 300:seen, imusarja irti, vaihtoaika 1-2 tuntia, en muista tarkemmin. Ja tähän asennusaikaan on käyty kahvilla /röökillä/juteltu,/chillattu, enkä muutenkaan mikään noheva kaveri ole.
tietysti riippuu mallista, kaikkiin saa aina jonkun hehkun vaihdettua reunasta/laidasta jne jne, 300 oli muistaakseni vaikeampi tapaus.
terveisin
jaska
ps: ei ole tietysti tarkoitus neuvoa ammattiasentajia/mekaanikoita. just my five cents
Viimeksi muokannut Jack, Ma 06.03.2006 15:26. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
itse ajelen polkupyörällä :D
Miten tuon voi testata/mitata..??juhaoh kirjoitti:NO ala vielä halvemmasta ja testaa onko niissä hehkuissa vikaa...KOS kirjoitti:Niin syy miksi oon vaihtamassa noita hehkuja niin on se että kylmänä ei käy heti kaikillä pytyillä....
Mut n. 10 sekunnin päästä alkaa käymään tasasesti kaikilla.
Voihan siinä olla joku muukin vika, mut aloitetaan nyt helpoimmasta.(ja halvimmasta remontista)
~KOS~
Jos löytyy viallinen hehku niin vaihda, muiden vaihto ei auta mitään, se joko toimii tai ei.
~KOS~
Mersut:
S211 320 CDI
S210 320 CDI
W460 300 DT
W191 rodi projekti
S211 320 CDI
S210 320 CDI
W460 300 DT
W191 rodi projekti
Mittaat hehkut.
Eli kun katsot autoa edestä päin, moottorilta tulee johtosarja oikean kätesi puolelle, lokasuojan päälle, siinä on noin 4 cm x 8cm rasia (hehkurele) johon tulee pistoke (pistokkeessa yhtä monta johtoa kuin on autossa sylintereitäkin).
pistoke irti, ja normaalilla yleismittarilla mittaat yksitellen vastuksen kaikista pistokkeessa olevista johdoista, eli mittarin toinen johto koriin kiinni (maadoituspiste on siinä lähellä rasiaa) ja toisella käyt läpi joka hehkun johdon. Mittari tietysti Ohm asentoon =)
Vastus on yleensä noin 1,3- 1,8 Ohm pienet heitot sinne tänne ei haittaa.
Jo mittausvirhe voi tarkoittaa 0.5 ohm heittoa tässä tapauksessa.
Viallisessa hehkussa vastus on satoja ohm/kilo Ohm , tai ei ei yhteyttä ollenkaan.
terveisin
jaska
Eli kun katsot autoa edestä päin, moottorilta tulee johtosarja oikean kätesi puolelle, lokasuojan päälle, siinä on noin 4 cm x 8cm rasia (hehkurele) johon tulee pistoke (pistokkeessa yhtä monta johtoa kuin on autossa sylintereitäkin).
pistoke irti, ja normaalilla yleismittarilla mittaat yksitellen vastuksen kaikista pistokkeessa olevista johdoista, eli mittarin toinen johto koriin kiinni (maadoituspiste on siinä lähellä rasiaa) ja toisella käyt läpi joka hehkun johdon. Mittari tietysti Ohm asentoon =)
Vastus on yleensä noin 1,3- 1,8 Ohm pienet heitot sinne tänne ei haittaa.
Jo mittausvirhe voi tarkoittaa 0.5 ohm heittoa tässä tapauksessa.
Viallisessa hehkussa vastus on satoja ohm/kilo Ohm , tai ei ei yhteyttä ollenkaan.
terveisin
jaska
itse ajelen polkupyörällä :D
Ja jos mittarilla ei löydy viallista hehkua kokeile vetää johto suoraan akulta ja kokeile sillä ko. pistokkeen napoihin kulkeeko virta eli kipinöikö? Joskus on olevinaa ehyt vastusmittauksessa vaikka ei toimikkaan todellisuudessa. (Pieni virta kulkee läpi mutta ei sitten normaali hehkutusvirta). Mulla on näyttänyt ehyt hehku n. 0,8 ohmia vastuseksi.KOS kirjoitti:
~KOS~
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 274
- Liittynyt: Ti 09.12.2003 18:37
- Paikkakunta: Rovaniemi
miten te löydätte sen hehkun joka ei hehku enää sieltä kärjestä?
meinaan että monet käynnistymis viat ovat juuri sellaisten hehkujen tekemiä, mitkä hehkuvat mutteivat ihan kärjestä..
eli hehku menossa pimeäksi, mutta toimii vielä puolitehollaan..
kyseessähän on todellakin 6kpl tulppia jotka maksaa tasan 50E ja ovat bosch:n tekeleitä.
Ei kannata juurikaan mittailla vaan vaihtaa suoraan. Ompahan varmasti joku asia kunnossa.
meinaan että monet käynnistymis viat ovat juuri sellaisten hehkujen tekemiä, mitkä hehkuvat mutteivat ihan kärjestä..
eli hehku menossa pimeäksi, mutta toimii vielä puolitehollaan..
kyseessähän on todellakin 6kpl tulppia jotka maksaa tasan 50E ja ovat bosch:n tekeleitä.
Ei kannata juurikaan mittailla vaan vaihtaa suoraan. Ompahan varmasti joku asia kunnossa.
Vito 115 4x4 ja ml 320cdi
Mistäs muualta se hehkuu kun kärjestä, siellä kärjessähän se vastuslanka on.JACKHAMMER kirjoitti:miten te löydätte sen hehkun joka ei hehku enää sieltä kärjestä?
meinaan että monet käynnistymis viat ovat juuri sellaisten hehkujen tekemiä, mitkä hehkuvat mutteivat ihan kärjestä..
eli hehku menossa pimeäksi, mutta toimii vielä puolitehollaan..
kyseessähän on todellakin 6kpl tulppia jotka maksaa tasan 50E ja ovat bosch:n tekeleitä.
Ei kannata juurikaan mittailla vaan vaihtaa suoraan. Ompahan varmasti joku asia kunnossa.
Joo, mieki olen joskus kaverin C-sarjalaisesta katkaissut hehkunKamasa-toolssin satsi löytyy...
Pitää olla varovainen noita avatessa, ettei käy niinkuin yhdelle tutulle Audi kuskille...


MersuMies kolmannessa polvessa..........
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
No niin nyt kun oon talvilomalla niin tuli irrorettua tuo imusarja ku vien sen huomenna hitsaajalle...

Autoon on asennettu jälkiasennus vakionopeudensäädin ja ei toivoakaan että ois saanut 4 ja 5 pytyn hehkut vaihdettua ilman imusarjan irrotusta ja tuon cruisen vipujen ja vaijereiden pois purkamista.
(jännä nähä saako sitä cruisea enää ikinä pelaamaan....)
Niinkuin tuossa aiemmin mainitsin et mittasin vastukset noista hehkuista ja kaikki ok sen perusteella.....
Mutta kas kummaa ku testasin niitä irrallaan niin 5 pytyn hehku ei ota virtasta vastaan ollenkaan vaikka näyttää ohmimittarilla oikeaa arvoa...
Joskohan nyt rupeaa kylmänäki käymään kaikilla ku on uudet Boschin hehkut paikoillaan.
p.s oli muuten neljää eri merkkiä nuo vanhat hehkut...

~KOS~

Autoon on asennettu jälkiasennus vakionopeudensäädin ja ei toivoakaan että ois saanut 4 ja 5 pytyn hehkut vaihdettua ilman imusarjan irrotusta ja tuon cruisen vipujen ja vaijereiden pois purkamista.
(jännä nähä saako sitä cruisea enää ikinä pelaamaan....)
Niinkuin tuossa aiemmin mainitsin et mittasin vastukset noista hehkuista ja kaikki ok sen perusteella.....
Mutta kas kummaa ku testasin niitä irrallaan niin 5 pytyn hehku ei ota virtasta vastaan ollenkaan vaikka näyttää ohmimittarilla oikeaa arvoa...
Joskohan nyt rupeaa kylmänäki käymään kaikilla ku on uudet Boschin hehkut paikoillaan.
p.s oli muuten neljää eri merkkiä nuo vanhat hehkut...

~KOS~
Mersut:
S211 320 CDI
S210 320 CDI
W460 300 DT
W191 rodi projekti
S211 320 CDI
S210 320 CDI
W460 300 DT
W191 rodi projekti