Vinkkejä W109 kunnostukseen

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
JTJ
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ti 20.12.2005 23:36

Vinkkejä W109 kunnostukseen

Viesti Kirjoittaja JTJ »

Myin hetki sitten uskollisen 280 S:n W108 ja vierotusoireet tuli sitten hoidettua
hankkimalla 300 SEL W109:n. Ja niinkuin aina, tässäkin on sen verran hapanta
helma kotelon päissä että, peltitöitä on tiedossa.

Onko mersumiehillä tietoa löytyykö tällaiseen korjaus peltiä Suomesta vai pitääkö
tilailla ulkomailta?
Tietääkö kukaan mikä oli/on se Ruotsalainen firma joka hallitsee näiden mekaanisten ruiskujen säädöt?

Kaikki info aiheesta kiinnostaa. Kiitos :)
Avatar
AriK123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 911
Liittynyt: Ke 11.06.2003 17:30
Paikkakunta: P-Karjala

Re: Vinkkejä W109 kunnostukseen

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

JTJ kirjoitti:Tietääkö kukaan mikä oli/on se Ruotsalainen firma joka hallitsee näiden mekaanisten ruiskujen säädöt?
Olisiko tästä apua?
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=8641
508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
JTJ
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ti 20.12.2005 23:36

Viesti Kirjoittaja JTJ »

Siellähän se. Näillä on ilmeisesti lähin Bosch testiteri? Onko kukaan foorumilaisista käyttänyt ko. firman palveluja?
Entäs tämä DB Depot. Löytyykö tämän firman asiakkaita täältä.

Viellä yksi. Löytyykö Suomesta sellaista pneumatikka pajaa, joka osaisi huoltaa
näitä alustan ilmaventtiilejä.
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1655
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Matti R »

JTJ kirjoitti:Siellähän se. Näillä on ilmeisesti lähin Bosch testiteri? Onko kukaan foorumilaisista käyttänyt ko. firman palveluja?
Entäs tämä DB Depot. Löytyykö tämän firman asiakkaita täältä.
DBDepottia olen käyttänyt. Hyvin on pelannut.
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
Pönde
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Ma 21.02.2005 21:57
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Pönde »

Terve! Kopioin ennen joulua kirjoittamani tekstin. Peltiosia kannattaa kysellä Rto-tuonnista Hgistä. Matti Yrjölä on mies, joka tietää! Puhelin sinne on 09-34348714. Lokasuojat löytyivät onnen kaupalla Floridasta, vuotta vanhemmasta purkuvehkeestä. Omani on siis -70. Tavoitat minut nrosta +4798218664, jos kiinnostaa kysellä tarkemmin. Asustelen Oslossa tällä haavaa. MB-terveisin!


..eli olen sellaisen omistanut 10 vuotta. Kunto oli huono, kun vaunu tuli minulle. Olen ajan kanssa sen käynyt läpi, kori sisutus ja tekniikka vuorollaan. Koneen kunnostutin Saksan osilla, se porattiin ens. ylikokoon, uudet männät, runkolaakerit, nokkaketju ja tiivisteet, jotain mainitakseni. Virtapuolelle olin pakotettu hommaamaan kärkisillan ja alkuperäiset tulpanjohdot. Näin varmistettiin hyvä käynti ja käynnistyvyys lämpimänä!
Kori kunnostettiin ensimmäisenä, uusiksi meni toinen palkki, pyöränkaaret, etulokasuojat kolmen oven alareunat, kontin taskut jne..
Ilmajousituksen kunnostus oli haastavin kaikesta, lääke oli uudet ilmapussit, iskunvaimentimet, uudet ilmalinjat ja takapään korkeudensäätöventtiilin kunnostyö Saksassa postin välityksellä. Uusittua on tullut myös jarrupuoli, uudet levyt, laakerit letkut ja palat. Jopa käsijarruvaijerit ovat uudet! Löytyy Rto-tuonnista Helsingistä!
Tämän tarinan kerroin lyhykäisyydessään siksi, että ko Mersumallin kunnostus ja ylläpito ei ole mielestäni ylivoimaista ollenkaan. Hallustani löytyvät kiristysarvot, ammoiset Vehon suomenkieliset ohjeet ilmajousituksen ylläpidolle sekä kahden saksalaisen firman, Niemöllerin ja Diestelhorstin yhteystiedot. Saavun kotisuomeen jouluksi, joten jos olet kiinnostunut kuulemaan lisää, voit soitella nroon 0400-649797
Pende
JTJ
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ti 20.12.2005 23:36

Viesti Kirjoittaja JTJ »

Kiitos vinkeistä. Peltityöt olikin pienempiä kuin aluksi luulin. Autoa oli joku nostellut vääränlaisella tunkilla ja rikkonut helman tunkkaus kohdista jotka oli ruostuneet.
Nyt jo korjattu, eikä muuta pahempaa ruostetta sitten löytynytkään.

Päällimmäinen juttu olisi tällähetkellä kaivaa esiin jotenkin piilossa olevat tehot.
Kyseessä on 6.3 malli jossa tota papua pitäisi olla sen verran, että kumi parkasee viellä kakkosellakin. Nyt ei näin tapahdu. Kone käynnistyy ihan nätisti ja käy tasaisesti, mutta on jotenkin nuhasen oloinen kun petaalin runttaa lattiaan.

Kone tuntuisi käyvän liian rikkaalla tulppien väristä ja pakokaasuista päätellen.
Eli, onko vinkkejä ton mekaanisen ruiskun huoltoon? Missä ja miten tyyristä?
Hinta haarukka on jenkeissä n.1500 eur - Saksa 8000 eur!!! Siis pelkkä ruiskun kunnostus. Tossa aikasemmin oli maininta ruotsalaisesta pajasta. En ole viellä sieltä kysellyt. Suomesta on jo osat ja knowhow loppuneet. Ruisku on, kuittien perustella ja myyjän ilmoituksen mukaan, huollettu 5 vuotta sitten merkkiliikkeessä, joten voihan ne tehot lymytä jostain muustakin syystä.

Ehdotuksia....
Pönde
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Ma 21.02.2005 21:57
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Pönde »

Terve! Onko 6.3 todella mekaanisella ruiskulla varustettu? Omassani on sähköinen..vuosimalli on -70. Väitänpä, että kärkisilta, joka löytyy ( tiedät varmaan) virranjakajan varresta, siis se, johon menee leveä musta pistoke, on kulahtanut niin, että se ei " pulssita" ruiskua kunnolla. Hankin sellaisen Niemölleriltä, oli 140 euroa suomiversiota halvempi...lisäksi uudet alkuperäiset tulpanjohdot, joissa on riittävä kuparisisus, auttavat asiaa. Voit ostaa sellaiset Saksasta, ovat kalliit, saat numeroituna ne. Toinen vaihtoehto on, että teetätät ne Rto-tuonnissa Helsingissä. Taatusti tulee hyvät sitä kautta. Kustannuksia johtokimpulle tulee n. 150,- Nämä ovat lääkkeet, jotka auttoivat omassani, muuten läpikäydyn koneen lopullisessa piristyksessä!
Pende
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14255
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

JTJ kirjoitti:Kone tuntuisi käyvän liian rikkaalla tulppien väristä ja pakokaasuista päätellen.
Eli, onko vinkkejä ton mekaanisen ruiskun huoltoon? Missä ja miten tyyristä?
Hinta haarukka on jenkeissä n.1500 eur - Saksa 8000 eur!!! Siis pelkkä ruiskun kunnostus. Tossa aikasemmin oli maininta ruotsalaisesta pajasta. En ole viellä sieltä kysellyt. Suomesta on jo osat ja knowhow loppuneet. Ruisku on, kuittien perustella ja myyjän ilmoituksen mukaan, huollettu 5 vuotta sitten merkkiliikkeessä, joten voihan ne tehot lymytä jostain muustakin syystä.
Oletko kysynyt ruiskun huoltoa jo Alppilan autohuollosta?
www.alppilanautohuolto.fi Vinkkejä voisi löytyä myös Suomen M-B Klubista.

Joka tapauksessa sen M100:n sekä siihen liittyvien erikoisosien huolto ON kallista, katsoi sitä miltä kantilta tahansa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
JTJ
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ti 20.12.2005 23:36

Viesti Kirjoittaja JTJ »

Ruisku on mitä mekaanisin. Ainoa sähkö mitä siihin tulee on kylmäkäynnistys ajastimen ohjaama lisäkakku suoraan imusarjaan startin yhteydessä.

Alppilasta on kysytty ja sieltä ohjattiin soittamaan, olikos se nyt Ekströmille.
Sieltä sain kuulla, että Bosch on myynnyt kaikki tarvittavat laitteet ja varaosat
yhdelle pajalle Saksassa joka näitä mekaanisia M100:n pumppuja korjaa.
Ei pitänyt mahdottomana että pumpun huolto maksaa siellä 8000 eur, kalliina kylläkin. Uusia ruiskuja saa myös. Hinta jotain 26500 eur!!!

Jenkkien länsirannikolla on kyllä paja, Pacific... jotain, joka kunnostaa näitä pumppuja
1500 taalaa kpl. Varaosia on kuulemma siellä vuosikymmeniksi ja knowhow puolella pajan pomo Gus on kait ihan guru.
Pumppuhan on periaatteessa ihan sama kuin muutkin vanhat Mersun/Porschen mekapumput, vain 8 elementtinen. Periaatteessa diesel rivipumppu, mutta tämä osien saatavuus ja säätö speksit on kiven alla.

Yksi vaihtoehto on, että yritän räpeltää tohon jonkun Megasquirt systeemin ja pistän pumpun Jenkkeihin.

Yksi juttu mulla on kyllä. Paineentasaaja, damper, on ohitettu, joten aine menee suoraan suodattimelta ruiskuun. Voisiko tollanen vaikuttaa ajoituksiin tai seoksiin? Damper on M100:ssa niin kinkissä paikassa, että purattaa ainakin jäähdytin patteriston pois, ennen kuin siihen pääsee käsiksi.

Osaako kukaan neuvoa mistä moottorin sarjanumero löytyy?
Pönde
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Ma 21.02.2005 21:57
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Pönde »

Moottorin sarjanumero on ainakin omassani moottorin lohkossa, kuskin puoleisen sylinterikannen tuliseinän puoleisessa päädyssä stanssattuna lohkon pintaan. Se on sellainen pieni kynnys, samassa tasossa kuin lohkon yläpinta...sinne pystyy kurkistamaan, jos konepelti on sopivan ylhäällä auki ja omaat riittävän tehokkaan taskulampun.
Pende
Vastaa Viestiin