OM617(-84) yskähtelee tyhjäkäynnillä
OM617(-84) yskähtelee tyhjäkäynnillä
Oisko vika suuttimissa, ku käy tyhjäkäynnillä vähä epätasaisesti tai hieman yskii ja puistaa konetta. Savuttaa myös vähän. Ongelma alkoi turbotuksen ja pumpun säädön jälkeen. Kääntelin ennakkoa ja vähän käynti parani, ei viittis kuitenkaan paljoa kääntää ohi ohjearvosta..? Potkuakin sais olla vähän enemmän koneessa...
Onko kellään kokemusta samantyyppisestä viasta? Oisko suuttimien kuluneisuus nyt vaan alkanu tulla paremmin esiin isomman syötön myötä, vapaasti hengittävänä pienemmillä syötöillä kävi kuitenkin hienosti eikä savua juurikaan tullut.
Onko kellään kokemusta samantyyppisestä viasta? Oisko suuttimien kuluneisuus nyt vaan alkanu tulla paremmin esiin isomman syötön myötä, vapaasti hengittävänä pienemmillä syötöillä kävi kuitenkin hienosti eikä savua juurikaan tullut.
Millhill Performance
-Built With Pride-
-Built With Pride-
Minulla vastaavan yskähtelyn syyksi paljastui hajonnut esikammio.
Kammio vaihdettiin alan firmassa, ja yskiminen loppui siihen.
Kammio vaihdettiin alan firmassa, ja yskiminen loppui siihen.
- Köyhyys periytyy -
Autot nyt:
* W123 200D -81 "Eeva" 174 tkm
* Ford 17M 2.0 V6 Turnier -70
* Toyota Landcruiser HJ61 -87
* pökötti ja sitikoita
Ex MB:t
- 123 kymmenen ainakin
- 124 kymmenen ainakin
- 560 SEL 300hv -87
- 300SD -85
Autot nyt:
* W123 200D -81 "Eeva" 174 tkm
* Ford 17M 2.0 V6 Turnier -70
* Toyota Landcruiser HJ61 -87
* pökötti ja sitikoita
Ex MB:t
- 123 kymmenen ainakin
- 124 kymmenen ainakin
- 560 SEL 300hv -87
- 300SD -85
Velu
Tuossa moottorissa tuo puistaminen ei ole mitenkään epätavallista. Yleensä se johtuu ruiskutuspumpusta. Se on aika tarkka säädettävä. Varsinkin vanhaa pumppua saa tahkota penkissä pitenpääkin, että saa tuon tyhjäkäynnin tasaiseksi. Nimimerkillä kokemusta on. Moottori ei käy tyhjäkäyntiä kylmänä koska syöttöä on suurennettu paljon. Sillon joudutaan koskemaan tyhjäkäynnin säätöihin siinä määrin, ettei säädin jaksa pitää moottoria käynnissä silloin kun se tarvitsisi suurehkon ruiskutusannosken käynnissäpysymiseen. Ruiskutus pumpun säätäminen viritettyyn moottoriin on huomattavasti hankalampaa, kuin tehtaan arvoihin.Siksi ei pumppua kannata viedä B-luokan dieselpajalle, vaan hyvämaineiseen paikkaan, joka on on tehnyt erikoissäätöjä ennenkin.
Toinen mikä voi aiheuttaa epätasaisen tyhjäkäynnin on epätasaiset puristukset. Ne johtuvat yleisimmin vuotavista pakoventiileista. Toinen vähän harvinaisempi syy olisi yhden sylinterin vuotavat männän renkaat. Se selviää helposti tutkimalla kuinka paljon moottori huohottaa.
Toinen mikä voi aiheuttaa epätasaisen tyhjäkäynnin on epätasaiset puristukset. Ne johtuvat yleisimmin vuotavista pakoventiileista. Toinen vähän harvinaisempi syy olisi yhden sylinterin vuotavat männän renkaat. Se selviää helposti tutkimalla kuinka paljon moottori huohottaa.
Yhtään ei huohota, eikä varmaan pakoventtiileissäkään ole sanomista. Paja missä pumpun säädätin on hyvämaineinen, tehnyt pumppuja kiihdytysautoihinkin hyvällä menestyksellä.
Tehot ei myöskään ole aivan sellaiset kuion pitäis...lämpimänä kuitenkin käy tyhjäkäyntiä, mutta tuhahtelee( keksin paremmin kuvaavan sanan kuin yskiminen) ja savuttaa aika reippaasti, mutta ei sellaista savua että se olisi öljyä joka palaisi.
Tehot ei myöskään ole aivan sellaiset kuion pitäis...lämpimänä kuitenkin käy tyhjäkäyntiä, mutta tuhahtelee( keksin paremmin kuvaavan sanan kuin yskiminen) ja savuttaa aika reippaasti, mutta ei sellaista savua että se olisi öljyä joka palaisi.
Millhill Performance
-Built With Pride-
-Built With Pride-
Kyllähän se aika tasaisesti tuhahtelee ja käynnistäessäkään ei lähde joku pytty heti peliin, mikä tosin voi johtua hehkustakin...pitää koittaa tutkia mikä pytty siel ei kunnolla toimi.
Minkälainen homma on vaihtaa suuttimen kärjet ja onko kokemusta tekeekö esim. Motonetin suuttimen kärjillä mitään?
Entä esikammion vaihto, pystyykö sen vaihtaa kansi paikallaan, onko kiinni kierteillä vai miten?
Minkälainen homma on vaihtaa suuttimen kärjet ja onko kokemusta tekeekö esim. Motonetin suuttimen kärjillä mitään?
Entä esikammion vaihto, pystyykö sen vaihtaa kansi paikallaan, onko kiinni kierteillä vai miten?
Millhill Performance
-Built With Pride-
-Built With Pride-
itse vaihdatin suihkujen kärjet vastottain,oireena olivat nimen omaan savutus ja huonohko käynnistyvyys+epätasainen tyhjä käynti! omassani oli entisten suihkujen kärjissä(neula osassa) reikä poikittain
nyt sinne laittettiin "reiättömät" liekkö noissa sitten mitä eroa
eiköhän ne motonetinkin kärjet ole ihan pätevät mulla maksoivat 18euroa kpl+avautumis paineen säätö oli=130 euroa
Ps.nyt tyhjäkäynti on tasainen ja savutus lakkasi


Ps.nyt tyhjäkäynti on tasainen ja savutus lakkasi

Dieselkorjaamolle kammion vaihto on "normaalihomma", ei vaadi kannen avausta. Kuvatun vian löytämisenkin uskoisin olevan asiantuntijapajalle helppo juttu; ei kannata säästää väärässä paikassa.Perttu K kirjoitti:Se kammio nousee ylöspäin, mutta ongelma on saada se nousemaan sieltä, kun alta päin ei pääse iskemään. Taitaa vaatia kannen irrotusta. Jos onnistut löytämään viallisen pytyn ruiskutusputkia löysäilemällä, niin viallista putkeä löysätessä käynti ei juuri muutu, mutta savutuksen pitäisi lakata.

- Köyhyys periytyy -
Autot nyt:
* W123 200D -81 "Eeva" 174 tkm
* Ford 17M 2.0 V6 Turnier -70
* Toyota Landcruiser HJ61 -87
* pökötti ja sitikoita
Ex MB:t
- 123 kymmenen ainakin
- 124 kymmenen ainakin
- 560 SEL 300hv -87
- 300SD -85
Autot nyt:
* W123 200D -81 "Eeva" 174 tkm
* Ford 17M 2.0 V6 Turnier -70
* Toyota Landcruiser HJ61 -87
* pökötti ja sitikoita
Ex MB:t
- 123 kymmenen ainakin
- 124 kymmenen ainakin
- 560 SEL 300hv -87
- 300SD -85
No nii, tunnustetaan nyt oma taitamattomuus/tietämättömyys. Kävin HP-dieselissä kyselemässä suuttimia ja siellä sanoi mies että ennakko ainakin on pahasti pielessä, että ei kannata vaihtaa suuttimia ennenkuin on kokeillu laittaa ennakon kohalleen ja neuvoi miten saa ennakon säädettyä tarkasti ja pumpun lukittua. Nyt sitten ku sain ennakon kohdalleen(tai ainakin hyvin lähelle) niin käy aivan erilain, savutus loppui, käy tasaisesti ja vetääkin paremmin. Samalla kun oli pumppu irti niin lisäsin kierrokset pohjaan, ottaa kierroksiaki mukavasti!
Täytyy vielä kehaista tuota HP-dieseliä, ku täälä kaikki vaan mynää mainostaa. HP-dieselistä saa aina hyvää palvelua ja asiantuntevia neuvoja ja ammattitaitoa ei ole syytä epäillä.

Täytyy vielä kehaista tuota HP-dieseliä, ku täälä kaikki vaan mynää mainostaa. HP-dieselistä saa aina hyvää palvelua ja asiantuntevia neuvoja ja ammattitaitoa ei ole syytä epäillä.

Millhill Performance
-Built With Pride-
-Built With Pride-
Nyt tuli avattua vanha aihe mutta...
Mitäs nämä esikammiot muuten maksaa? Ongelmia ei ole mutta tuli vaan mieleen selaillessani muutenvaan "W123 Reparatur Anleitungia".JussiK kirjoitti:Minulla vastaavan yskähtelyn syyksi paljastui hajonnut esikammio. Kammio vaihdettiin alan firmassa, ja yskiminen loppui siihen.
Jos joskus teen koneremontin niin onko mitään järkeä vaihtaa toimivia esikammioita huvin ja urheilun vuoksi?
Miten ne hajoaa muulla tavalla kuin pielessä olevalla ennakolla ja superturbotuksella? Luulisi että ennakko ja turbotus hajoittaa ennemminkin mäntiä koska esikammiot voivat tukeutua kanteen paremmin.
Tapahtuuko niissa vanhuuttaan jotain materiaalivaurioita?
Siinäpä kysymystä kerrakseen.
Re: Nyt tuli avattua vanha aihe mutta...
31 vuotta ja 1,5 milj.km on ajettu MB:n dieseleillä ja yhtään etukammioa ei ole vaihdettu. Hehkujakin on vaihdettu vain 3 kpl.Dunkelblau123 kirjoitti: Jos joskus teen koneremontin niin onko mitään järkeä vaihtaa toimivia esikammioita huvin ja urheilun vuoksi?
Tapahtuuko niissa vanhuuttaan jotain materiaalivaurioita?
.
Siitäpä voi miettiä kannattaako varalta vaihtaa.