M110:n "piristys"

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

M110:n "piristys"

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

tuli tässä mieleen tuon m110n virittely kun se nyt on konerikon vuoksi otettu aukikin...
lueskelin tuota superturbo tiiseliä ja aattelin että oiskohan joku jossain päin suomea viritellyt tommosta 280se mersua? onnistuuko sitä piristää koti konstein mitenkään? saako esim nokka-akseleiden vaihdolla paljoa aikaan... siten että käynti ei muuttuis kovin radikaalisti... (menevät jokatapauksessa vaihtoon). ajatuksissa olisi suunnillen 200hv tehot ja mahdollisesti parempi alavääntö... eli ei kovin suuri viritys :twisted: . onko mahdotonta ilman suurempia muutoksia? :roll:
emw
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: To 25.09.2003 20:48
Viesti:

Viesti Kirjoittaja emw »

Jos nokkihin kajoaa..niin täytyy varmaan mäntiin tehä venttiilille tilaa..on jo vakiossa niin lähellä.
Avatar
tero
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 146
Liittynyt: Ke 09.04.2003 21:20
Paikkakunta: Espoo

Re: M110:n "piristys"

Viesti Kirjoittaja tero »

miksu.80 kirjoitti:tuli tässä mieleen tuon m110n virittely kun se nyt on konerikon vuoksi otettu aukikin...
lueskelin tuota superturbo tiiseliä ja aattelin että oiskohan joku jossain päin suomea viritellyt tommosta 280se mersua? onnistuuko sitä piristää koti konstein mitenkään? saako esim nokka-akseleiden vaihdolla paljoa aikaan... siten että käynti ei muuttuis kovin radikaalisti... (menevät jokatapauksessa vaihtoon). ajatuksissa olisi suunnillen 200hv tehot ja mahdollisesti parempi alavääntö... eli ei kovin suuri viritys :twisted: . onko mahdotonta ilman suurempia muutoksia? :roll:
Jaa-a en ole k.o. värkkiin kajonnut mutta luulisi noita viritetyn vuosien saatossa. On se kuitenkin senverran yleinen kone. Kukaan ei vaan ole huutanut hep!

Sinänsähän 185 heppaa on kohtalaisen o.k. peruskoneesta noilla kierroksilla ilman neliventtiilitekniikkaa joten mitään kovin kamalaa epäkohtaa tuossa koneen suunnittelussa ei ole josta voisi helpolla repiä lisää tehoa irti.

Joten kyllä se viritys menee tuttuja raiteita. Kansi virtausmittaukseen jonka tuloksena saa jo arvion siitä paljonko on parantamisen varaa. Sen jälkeen teetetään kansi, nokat ja vaihdetaan putkisto jonka jälkeen säädetään polttoainelaitteisto vastaamaan (toivottavasti) saavutettua parempaa virtausta.

Lähelle 200 heppaa kuullostaa näillä eväillä täysin realistiselta vähän korkeammilla kierroksilla. Siihen saakka homma voi olla rahallisesti puolustettavissa. Saahan sitä sitten vielä lisääkin tehoja vaparina mutta siinä vaiheessa minä ainakin pohtisin jo ankarasti ahtamista taloudellisempana vaihtoehtona.

Mutta jos se kansi nyt on jo kädessä niin sen käyttäminen virtauspenkissä nyt ei lompakkoa tyhjennä ja sen jälkeen olet jo paljon viisaampi.


terv. Tero
Vastaa Viestiin