Akkujen kestoikä
- Automatic260E
- Vakiokalustoa
- Viestit: 474
- Liittynyt: Ti 01.04.2003 20:58
- Paikkakunta: Itä-Vantaa
Varta toimii!!
Itsellä Vartan blue silver dynamic 100 ah
toiminut nyt 6 vuotta eikä mitään ongelmia !
Eikös hyvä akku pitäis 10 vuotta toimia ?
toiminut nyt 6 vuotta eikä mitään ongelmia !

Eikös hyvä akku pitäis 10 vuotta toimia ?
****************************************************************
'***************************************************************
eli Auto oli
260 E w124 Automatic vm. -1988
Tässä on
[url=http://koti.mbnet.fi/heretic/Kuva%20004.jpg][u] Kuva !![/u][/url]
[url=http://koti.welho.com/thiltu10/Ensimm%e4iset-p%e4iv%e4t%20158.jpg]Tässä lisää ![/url]
Niin ja vaimolla ja mulla on kauppakassina Chrysler Grand Voyager v6 3,3 L ja se tykkää bensasta !! :)
'***************************************************************
eli Auto oli
260 E w124 Automatic vm. -1988
Tässä on
[url=http://koti.mbnet.fi/heretic/Kuva%20004.jpg][u] Kuva !![/u][/url]
[url=http://koti.welho.com/thiltu10/Ensimm%e4iset-p%e4iv%e4t%20158.jpg]Tässä lisää ![/url]
Niin ja vaimolla ja mulla on kauppakassina Chrysler Grand Voyager v6 3,3 L ja se tykkää bensasta !! :)
Käväsin tuossa eilen tutulla akku/varaosamyyjällä mittauttamassa tuon fiiatin akun kun tuntuu että ei jaksa kunnolla pyörittää.Akku on uutena ostettu -02 hankook mutta ollut tallin hyllyllä pari vuotta ja muutenkin vähäisellä käytöllä joten lepojännite oli 12,5V mutta starttivirta 155a vaikka pitäs olla 450.Akun vois saada vielä toimimaan käytöllä mutta eipä ole autoa käytössä johon tuo kävisi.Oli muuten kovilla pakkasilla myyty noin 40 akkua viikossa ja pääosin uudempiin diiseleihin,yleisin selitys oli "kumma kun ei startannut vaikka oli webasto päällä".
vw golf variant -97,vw vento -96.
Itsellä kans exiden 100ah ja kestänyt jo 3v ja ole ollut tyytyväinen. Tilattiin kaverin kanssa viimeviikolla ctekin xs7000 laturit ja muutama ylimääränen. Eli jos joku tarvii moista halvalla niin voi laitella yv:tä 

ajossa w203 220cdi, aut avantgarde
exät:
BMW 118d, -08 (Kirppu, mieletön mikroauto ajaa, joka ei kuluttanut mitään mutta...tähti puuttui)
BMW e46, 320d, -05 (OH jeah mikä ajaa, mutta jätti tielle Lappiin)
w203, 200 komp. aut, -02 (laadukas pensarosvo)
w202, 200cdi, aut -00 (made to run forever)
exiä: c280 aut -94(sweetheart), volvo 850 gle -93 aut (shitload of trouble!!!), peugeot 306 1.6 sr(boooring), Fiat Croma 2.0 turbo(Love, Hate, Love), Peugeot 309 -87, 1.3(The RedGun), Saab 99GL -82.(Firstlove!!!)
Personal slogan: "kettu että mä vihaa kaikkia voorteja!!!"
-Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä-
exät:
BMW 118d, -08 (Kirppu, mieletön mikroauto ajaa, joka ei kuluttanut mitään mutta...tähti puuttui)
BMW e46, 320d, -05 (OH jeah mikä ajaa, mutta jätti tielle Lappiin)
w203, 200 komp. aut, -02 (laadukas pensarosvo)
w202, 200cdi, aut -00 (made to run forever)
exiä: c280 aut -94(sweetheart), volvo 850 gle -93 aut (shitload of trouble!!!), peugeot 306 1.6 sr(boooring), Fiat Croma 2.0 turbo(Love, Hate, Love), Peugeot 309 -87, 1.3(The RedGun), Saab 99GL -82.(Firstlove!!!)
Personal slogan: "kettu että mä vihaa kaikkia voorteja!!!"
-Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä-
Multa lähtee noita ctekin xs7000:a hintaan 75 euroa plus postikulut. Neljä on vielä tulossa tällä tai ensi viikolla. Uusia, mutta ei ole enää takuuta sillä olen toinen omistaja.(ctekillä ihme takuuehdot) 

Viimeksi muokannut Cmeli, Ke 01.02.2006 16:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ajossa w203 220cdi, aut avantgarde
exät:
BMW 118d, -08 (Kirppu, mieletön mikroauto ajaa, joka ei kuluttanut mitään mutta...tähti puuttui)
BMW e46, 320d, -05 (OH jeah mikä ajaa, mutta jätti tielle Lappiin)
w203, 200 komp. aut, -02 (laadukas pensarosvo)
w202, 200cdi, aut -00 (made to run forever)
exiä: c280 aut -94(sweetheart), volvo 850 gle -93 aut (shitload of trouble!!!), peugeot 306 1.6 sr(boooring), Fiat Croma 2.0 turbo(Love, Hate, Love), Peugeot 309 -87, 1.3(The RedGun), Saab 99GL -82.(Firstlove!!!)
Personal slogan: "kettu että mä vihaa kaikkia voorteja!!!"
-Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä-
exät:
BMW 118d, -08 (Kirppu, mieletön mikroauto ajaa, joka ei kuluttanut mitään mutta...tähti puuttui)
BMW e46, 320d, -05 (OH jeah mikä ajaa, mutta jätti tielle Lappiin)
w203, 200 komp. aut, -02 (laadukas pensarosvo)
w202, 200cdi, aut -00 (made to run forever)
exiä: c280 aut -94(sweetheart), volvo 850 gle -93 aut (shitload of trouble!!!), peugeot 306 1.6 sr(boooring), Fiat Croma 2.0 turbo(Love, Hate, Love), Peugeot 309 -87, 1.3(The RedGun), Saab 99GL -82.(Firstlove!!!)
Personal slogan: "kettu että mä vihaa kaikkia voorteja!!!"
-Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä-
Englannin maalta uitetiin 

ajossa w203 220cdi, aut avantgarde
exät:
BMW 118d, -08 (Kirppu, mieletön mikroauto ajaa, joka ei kuluttanut mitään mutta...tähti puuttui)
BMW e46, 320d, -05 (OH jeah mikä ajaa, mutta jätti tielle Lappiin)
w203, 200 komp. aut, -02 (laadukas pensarosvo)
w202, 200cdi, aut -00 (made to run forever)
exiä: c280 aut -94(sweetheart), volvo 850 gle -93 aut (shitload of trouble!!!), peugeot 306 1.6 sr(boooring), Fiat Croma 2.0 turbo(Love, Hate, Love), Peugeot 309 -87, 1.3(The RedGun), Saab 99GL -82.(Firstlove!!!)
Personal slogan: "kettu että mä vihaa kaikkia voorteja!!!"
-Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä-
exät:
BMW 118d, -08 (Kirppu, mieletön mikroauto ajaa, joka ei kuluttanut mitään mutta...tähti puuttui)
BMW e46, 320d, -05 (OH jeah mikä ajaa, mutta jätti tielle Lappiin)
w203, 200 komp. aut, -02 (laadukas pensarosvo)
w202, 200cdi, aut -00 (made to run forever)
exiä: c280 aut -94(sweetheart), volvo 850 gle -93 aut (shitload of trouble!!!), peugeot 306 1.6 sr(boooring), Fiat Croma 2.0 turbo(Love, Hate, Love), Peugeot 309 -87, 1.3(The RedGun), Saab 99GL -82.(Firstlove!!!)
Personal slogan: "kettu että mä vihaa kaikkia voorteja!!!"
-Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä-
Mulla oli autossa joku n. vuoden vanha "Arctic"-merkkinen akku (joku halpis siis, oli sen näköinenkin). Peruja Saksasta (auto tuotu viime keväänä). Kävin mittauttamassa viime viikolla, kun tuntui ettei virta riitä, vaikka laturi vaihdettu uuteen.
Niin vaan akkukaupan ukko totesi ettei jaksa oikein luovuttaa ja iskettiin tilalle Exiden huippuakku ja helpotti huomattavasti.
Niin vaan akkukaupan ukko totesi ettei jaksa oikein luovuttaa ja iskettiin tilalle Exiden huippuakku ja helpotti huomattavasti.
MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
- ikuinen lapsi
- Sisäänajossa
- Viestit: 22
- Liittynyt: To 23.09.2004 09:26
Harrasteautojen ja veneiden kanssa tahtoo olla aina joku akku kypsä. Yritin aikani keplotella Bilteman akuilla, huonoin tuloksin. Yhteen harrasteautoon ostin kolme vuotta sitten Excide akun. Siinä on nyt riittänyt aina virtaa, vaikka autolla ajetaan alle 1000 km vuodessa, enkä koskaan ole ladannut. Onko muilla kokemuksia Excide akuista?pera8x kirjoitti:en tiä kuinka vanha akku mulla oli, mutta nyt kun oli noita kovia pakkasia, niin olihan se sitten kyrvähtäny! mikähän kannattas laittaa tilalle? joku biilteman halpa akku?
On nuo uudet akut hieman salakavalia. Viimeksi kun meni laturi, riitti 7 vuotta vanhassa 65Ah Exidessä virtaa reilusti yli tunniksi. Nyt kun ABS-valo syttyi, loppui virta vuoden vanhasta 100Ah Boschista noin 10 minuutissa. Vähän sen takia tuli hankittua isompi akku että pääsis laturin hajotessa parinsadan kilometrin säteeltä takaisin kotio. Tarvinnee siis alkaa kuskaamaan toista 100Ah akkua ja varalaturia peräkontissa. 

Jaa,se on kai sitten Bosch:kin alkanut teettämään sutta,tuossa muutama viikko sitten olisin ostanut uuden 100Ah: Bosch 1A:n ,ei niitä ollut Motonetin hyllyssä,pienempiä oli ,mutta niissä luki Bosch AsiaPM kirjoitti:On nuo uudet akut hieman salakavalia. Viimeksi kun meni laturi, riitti 7 vuotta vanhassa 65Ah Exidessä virtaa reilusti yli tunniksi. Nyt kun ABS-valo syttyi, loppui virta vuoden vanhasta 100Ah Boschista noin 10 minuutissa. Vähän sen takia tuli hankittua isompi akku että pääsis laturin hajotessa parinsadan kilometrin säteeltä takaisin kotio. Tarvinnee siis alkaa kuskaamaan toista 100Ah akkua ja varalaturia peräkontissa.


Kulkuneuvot:
Fiat Adria Win peltikuorinen ainakin kesän ajossa.
VW Transporter Syncro 4X4 avolava 2,4D -97 rankempaan maastoon.
Mönkijä Kymco MXU 500 kun ei volkkarillakaan enää pääse.
Vito 639 matkailuauto kierretty 2017 12 maassa +Suomessa seisonnassa talviautoksi kai päätyy.
Mb 220 cdi 202 kori seisonnassa.
Fiat Adria Win peltikuorinen ainakin kesän ajossa.
VW Transporter Syncro 4X4 avolava 2,4D -97 rankempaan maastoon.
Mönkijä Kymco MXU 500 kun ei volkkarillakaan enää pääse.
Vito 639 matkailuauto kierretty 2017 12 maassa +Suomessa seisonnassa talviautoksi kai päätyy.
Mb 220 cdi 202 kori seisonnassa.
Boschin kaikki akut valmistaa Varta = samaa tavaraa, Boschilla ei ole ollut omaa akkutehdasta yli kymmeneen vuoteen. "Asia" tarrassa tarkottaa, että mallit ovat ensisijaisesti aasiassa valmistettuun kalustoon sopivia. Vartan ja Boschin akut valmistetaan eri maissa, pääosin euroopassa ja pääosin Saksassa. Johtuen amerikkalaisesta omistajatahosta joitain malleja valmistetaan myös Meksikossa. Vartan Meksikon tehtaalta tulevat myöskin kaikki nykyiset Caterpillarin nimellä varustetut akut. Exiden eurooppalaiset akut valmistetaan pääosin Puolassa.waari kirjoitti:Jaa,se on kai sitten Bosch:kin alkanut teettämään sutta,tuossa muutama viikko sitten olisin ostanut uuden 100Ah: Bosch 1A:n ,ei niitä ollut Motonetin hyllyssä,pienempiä oli ,mutta niissä luki Bosch AsiaPM kirjoitti:On nuo uudet akut hieman salakavalia. Viimeksi kun meni laturi, riitti 7 vuotta vanhassa 65Ah Exidessä virtaa reilusti yli tunniksi. Nyt kun ABS-valo syttyi, loppui virta vuoden vanhasta 100Ah Boschista noin 10 minuutissa. Vähän sen takia tuli hankittua isompi akku että pääsis laturin hajotessa parinsadan kilometrin säteeltä takaisin kotio. Tarvinnee siis alkaa kuskaamaan toista 100Ah akkua ja varalaturia peräkontissa.,kai ne sitten tulee jostain
.Aikaisemmat kokemukset on olleet hyviä,jotkut täällä ovat kehuneet Exideä hyväksi,eikös Pakkasakku myyty niille,ei kai niitä kuitenkaan täällä pohjolassa enää valmisteta.Optima voisi olla käypänen,mutta Mersun kiinnikkeihin ei taida saada kiinni,no tämä talvi menköön tuolla 70Ah Helmutin akulla,olikohan se Banner.
Pohjoismaissa ei ole valmistettu yhtään akkua kymmeneen vuoteen.
Mutta onko nuo uudet akut tosiaan tuollaisia että "loppuun" asti jännite on korkea ja virtaa piisaa, akku on vaan sitten yht´äkkiä tyhjä ilman mitään ennakkovaroitusta?
Amazonissa on samanlainen akku ja sekin tyhjeni kerran ihan yllättäen. Tosi nätisti ja terävästi lähti käyntiin, sähköflekti pyöri muutaman kerran ajossa ja mutta sitten kun piti käynnistää uudestaan, akku oli typötyhjä. Muuten kyllä tuossa Boschilaisessa riittää mukavasti käynnistysvirtaa; ei osoita minkäänlaisia hyytymisen merkkejä edes kylmässä tallissa pari kuukautta käyttämättä seisseen korkeapuristeisen B20:sen kolmen minuutin jatkuvan starttaaminen jälkeen.
Amazonissa on samanlainen akku ja sekin tyhjeni kerran ihan yllättäen. Tosi nätisti ja terävästi lähti käyntiin, sähköflekti pyöri muutaman kerran ajossa ja mutta sitten kun piti käynnistää uudestaan, akku oli typötyhjä. Muuten kyllä tuossa Boschilaisessa riittää mukavasti käynnistysvirtaa; ei osoita minkäänlaisia hyytymisen merkkejä edes kylmässä tallissa pari kuukautta käyttämättä seisseen korkeapuristeisen B20:sen kolmen minuutin jatkuvan starttaaminen jälkeen.

Juu, tuo kiinnostaisi minuakin! Mulla ainakin nyt tammikuun pakkasilla meni akku aivan yllättäen, toimi ihan täysin siihen asti, kunnes ei ottanut enää ollenkaan virtaa vastaan..PM kirjoitti:Mutta onko nuo uudet akut tosiaan tuollaisia että "loppuun" asti jännite on korkea ja virtaa piisaa, akku on vaan sitten yht´äkkiä tyhjä ilman mitään ennakkovaroitusta?

Entä tietääkö kukaan Energie-merkkisistä akuista mitään? Eli joku tämän näköinen:

Piti äkkiä saada uusi akku, ja Pukinmäen Esso myi tuollaisen. Mahtaako sillä tehdä mitään?
-jukka
[size=84]W202 C180 automaatti -94[/size]
[size=84]W202 C180 automaatti -94[/size]
Mistäs englannista uititte? Mulla olisi joskus maailmassa tarvetta mökille kahdelle XS25000 ja maksavat suomessa vähän turhan paljon. Paljonko oli postimaksut jne? Tuo XS7000 on tarkoitukseeni liian pieni.Cmeli kirjoitti:Multa lähtee noita ctekin xs7000:a hintaan 75 euroa plus postikulut. Neljä on vielä tulossa tällä tai ensi viikolla. Uusia, mutta ei ole enää takuuta sillä olen toinen omistaja.(ctekillä ihme takuuehdot)
Suomessa ei tunneta tuota mahdollisuutta, että takuu on vain alkuperäiselle omistajalle. Muistaakseni mm. kuluttaja-asiamiehen sivuilla tuosta on joskus ollut maininta. Toki tuotaessa itse ulkomailta, tilanne saattaa olla hieman toinen.
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
Yksi paikanpäällä asuva kaveri hommasi nuo laturit huutokaupasta. Saatiin mielestäni tosi halvalla....vaikka vanhaa mallia olivatkin. Ei ihme että meni nuo loput laturit kuin hujauksessa
Taksat Englannista ja Saksasta postitse yhdelle kappaleelle 10 eur (noin 1 kilon möykky) Isompi satsi tulee tietenkin halvemmalla/kpl. DHL tuo ovelle 20 eurolla kahdessa päivässä jos ei jaksa odottaa.
Englannista kun tilaa elektroniikkaa, niin kannattaa olla tarkkana jotta saa eu-töpselillä eikä sillä niiden ihme kolmen pinnin puhelin tökkelillä
Tosin jos halvalla saa niin töpselinhän vaihtaa nopeasti meidän malliin.

Englannista kun tilaa elektroniikkaa, niin kannattaa olla tarkkana jotta saa eu-töpselillä eikä sillä niiden ihme kolmen pinnin puhelin tökkelillä

ajossa w203 220cdi, aut avantgarde
exät:
BMW 118d, -08 (Kirppu, mieletön mikroauto ajaa, joka ei kuluttanut mitään mutta...tähti puuttui)
BMW e46, 320d, -05 (OH jeah mikä ajaa, mutta jätti tielle Lappiin)
w203, 200 komp. aut, -02 (laadukas pensarosvo)
w202, 200cdi, aut -00 (made to run forever)
exiä: c280 aut -94(sweetheart), volvo 850 gle -93 aut (shitload of trouble!!!), peugeot 306 1.6 sr(boooring), Fiat Croma 2.0 turbo(Love, Hate, Love), Peugeot 309 -87, 1.3(The RedGun), Saab 99GL -82.(Firstlove!!!)
Personal slogan: "kettu että mä vihaa kaikkia voorteja!!!"
-Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä-
exät:
BMW 118d, -08 (Kirppu, mieletön mikroauto ajaa, joka ei kuluttanut mitään mutta...tähti puuttui)
BMW e46, 320d, -05 (OH jeah mikä ajaa, mutta jätti tielle Lappiin)
w203, 200 komp. aut, -02 (laadukas pensarosvo)
w202, 200cdi, aut -00 (made to run forever)
exiä: c280 aut -94(sweetheart), volvo 850 gle -93 aut (shitload of trouble!!!), peugeot 306 1.6 sr(boooring), Fiat Croma 2.0 turbo(Love, Hate, Love), Peugeot 309 -87, 1.3(The RedGun), Saab 99GL -82.(Firstlove!!!)
Personal slogan: "kettu että mä vihaa kaikkia voorteja!!!"
-Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä-
Itellä on tuossa kiinni mersun alkuperäisakku, vuodelta 1998, saksalaisen omistajan, Udon peruja
. Kyllä huomaa, että nähny parhaat päivänsä, kovalla pakkasella ei pyöritä enää kovin terävästi. Ihmeen pitkäikäinen on kyllä ollut, johtuu ehkä siitä, että Saksanmaalla on pakkaskelejä huomattavasti vähemmän, kuin meillä täällä. Toisaalta kyllä jo kolmas talvi Suomessa, kai tuo on sitte laatuakku... 


300D -90 man.
ex 190D 2.5 Avantgarde
ex 190D 2.5 Avantgarde
Vaihdoin emännän autoon syksyllä -05 uuden akun. Entinen oli mersun alkuperäisillä logoilla varustettu ja vuodelta -96, eli yhdeksän vuotta kesti. Mulla on akut kestänyt yleensä 5-6 vuotta. Jos päästää akun tyhjäksi pakkasilla, on se käytännössä pilalla, vaikka saattaisi vähän aikaa toimiakin. Webasto syö akun nopeammin, joku kolme vuotta riittää kokemuksieni mukaan.
Onkos kellään Bilteman akuista kokemuksia pakkasilla: Luin TM 18/2003 testiä ja siinä akku ei antanut kylmäkäynnistysvirtaa yhtä räväkästi kuin muut ja sitähän nimen omaan tarvittaisiin. Jäi vain kiinnostamaan kun uusi akku on 65€ ja "oikeat" akut kaksi kertaa kalliinpia. Olisihan se penkin alla piilossa, ettei kukaan hoksaa 

E 270 CDIT A -00
Ford Mondeo 1.6 Hatchback -97
Ford Mondeo 1.6 Hatchback -97
Bilteman akuilla on ajettu toistakymmentä vuotta. 124D:ssä on 8-10 vuotta vanha ja toimii, mutta eihän tuo 124 diesel kyllä kummoista akua tarvi kun ei tarvi kuin näyttää avainta. Yhtä vanha akku tuossa 123D: ssä pyörittää pakkasella jo huomattavasti huonommin.makinenmt kirjoitti:Onkos kellään Bilteman akuista kokemuksia pakkasilla: Luin TM 18/2003 testiä ja siinä akku ei antanut kylmäkäynnistysvirtaa yhtä räväkästi kuin muut ja sitähän nimen omaan tarvittaisiin. Jäi vain kiinnostamaan kun uusi akku on 65€ ja "oikeat" akut kaksi kertaa kalliinpia. Olisihan se penkin alla piilossa, ettei kukaan hoksaa