Petri K kirjoitti:Tuollaisella pakoputken vastapaineella 0.4, jos sen poistaisi tai pienentäisi reilusti suuremmalla pakoputkistolla saisi varmasti alhaisemmat paineet ennen turboakin. Samoin lämpökuorma pienentyisi.
Oletko mittaillut myös ahtoilman lämpöjä?
Omiin aivoituksiin
sekä toisten kokemuksiin aiheesta perustaen, olen hiukan eri mieltä.
Mottori putkistoineen on yhtenäinen paketti, jonka läpi ilma virtaa.
Jos missä tahansa tässä systeemissä oleva ilmankierron haitta poistetaan, lisääntyy koko systeemin läpi kulkevan ilman määrä.
Kunnes seuraava, ilman kiertoa rajoittava tekijä tulee esteeksi.
Ahtopaine ei kerro sitä todellista, moottorin läpi kulkevan ilman määrää. Litroissa.
Kun haitta pakoputkesta poistetaan, niin moottorin läpi kulkeva ilmamäärä nousee.
Kun todellinen, moottorin läpi virtaava ilmamäärä on suurempi, aiheuttaa se myös pakosarjassa suurempaa painetta. Toki tehokin nousee.
En tässä nyt tosiaan yritäkkään todistella, että pakoputkea ei kannattaisi suurentaa, vaan, että nyt kun pakopaineet on muutenkin korkealla, niin lisääntynyt ilma vaan huonontaa tilannetta pakosarjassa.
Siitä päästäisiin eroon vaan ahdinta suurentamalla.
Tosin suurempikin on jo hankittu, jos ei muu auta, niin vaihdetaan.
Mukava olisi kuitenkin ensin nyt todella tietää, miten näiden kuuluisi toimia.
Äänäkään en haluaisi yhtään lisää, vaan oikeastaan vieläkin pienemmiksi.
"Virtausta vastustamaton vaimennin, joka myös vaimentaa" olikin sitten uutisankka, shit.
Tosin se kyllä vaimentaa, oliskos mitoitus väärä. ?
Iso putki + "läpinäkyvät" vaimentimet = paljon ääntä. ?
Tässä maliissa on jo vakiona anturit ilman lämmölle.
Kesällä, kun autoa säädättelin, niin silloin rullien päällä sitä kyllä tarkkailtiin.
Ulkolämpötilan ollessa ~30 astetta ja ahtopaineen 2,6 bar, niin ennen cooleria ahtoilman lämpö huiteli satasen korvissa.
Coolerin jälkeisiä lämpöjä en muista, mutta kyllä niden on tehtaan arvojen sisällä vielä täytynyt olla, kun järjestelmä ei herjannut, eikä katkaissut "leikkiä".
Tässähän on imusarja+painekotelo muovia, ehken siksi lämpöanturitkin.
Pakokaasujen kierrätyksessäkin on siksi jäähdytys.
Atomifuusioenergia suhteen olen edelleen entisellä kannalla, joka on myös petroolisikapuolueen slogani, Ei uusia ytinpommeja suomeen, ennenkuin entiset on käytetty.
Moottori ensin kuumentaa ilmaa, niistä tulee pakokaasuja.
Mitä kuumemmat pakokaasut, sitä suurempi paine pakosarjassa.
Jos pakoarjan paine ei nyt itseasiassa kuumentaisikkaan niitä lisää, niin ainakin se hillitsee, tai estää lämpötilan laskua.
Entistä valtionvarainministeriä mukaillakseni.
Sitten vielä sellainenkin asia mietityttää....
Kun minusta tuntuisi, että poltettavan polttoaineen (ruiskauksen) määrällä ei varsinaisesti ole vaikutusta palamislämpötilaan, eli pakokaasujen lämpöön.
Vaan se riippuisi polttoaineen ominaisuuksista ja ehken "polttopaineesta".
Toki, kun poltetaan enemmän polttoainetta, tulee "lämmintä ilmaakin" enemmän, määrällisesti.
Vai koettaako tässä vaan itselleen todistella, että tehojen nostosta ei ole mitään vaaraa, eipä ei............................
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5