Pakokaasupäästöt, ongelmia RATKAISTU

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
pelamo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 187
Liittynyt: Ti 17.08.2004 11:22
Paikkakunta: Rauma

Pakokaasupäästöt, ongelmia RATKAISTU

Viesti Kirjoittaja pelamo »

Kävin tänään näyttämässä konttorilla autoani (W202 bensa 1,8 ja mittarissa 187tkm vm 95), ja hylsy sieltä tuli,vika:

1. CO-pitoisuus kierroksilla 0,56 (sallittu 0,30)
2. HC-pitoisuus kierroksilla 115 (sallittu 100)
3. Lambda-arvo kierroksilla 1,04 (sallittu 0,97-1,03)

Eli mikä autossani on vikana, katalysaattori jota itse veikkaisin vai lambda-anturi vai kenties joku muu?

Vinkkejä otetaan vastaan ennenkuin käydään pajalla näyttämässä, vai olisiko nopein ja helpoin tapa käydä piuhan päässä katsomassa mikä on vikana?
Viimeksi muokannut pelamo, To 16.03.2006 17:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
__________________
W202 C180 vm95 aut Bensa
Avatar
Jarno.v
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 439
Liittynyt: Ma 08.12.2003 20:23
Paikkakunta: p-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.v »

Ensinnäkin annat sille antaumuksella kenkää, niin että putken pää on punaisena. :lol: Sellainen 20km kierrokset yli 4000 puhdistaa paikkoja.
Sitten mittari kiinni ja jos ovat edelleen tuota luokkaa niin katti melko varmaan on sökö. Viekö kuin paljo bensaa?
Avatar
pelamo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 187
Liittynyt: Ti 17.08.2004 11:22
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja pelamo »

En nyt ihan lähiaikoina ole mitannu mut alle 8l/100km (maantiellä)ja toi on automaatti ja nopeus inan yli rajoituksen ja hitaammat kierrän vasemman kautta, eli kyl se kenkää saa, ei pyöri nurkka-ajossa.
Viimeksi muokannut pelamo, Ti 21.02.2006 18:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
__________________
W202 C180 vm95 aut Bensa
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Voisko olla lambda sulla menossa? Kun just tässä itekkin mietin lambdan vaihtoo.
Monesti ne päästöt on pielessä pelkästään sen takia että katti ei ole tarpeeksi lämmin.
Ennen mittausta kannattaa pikkusen rankasti että siilo lämpee.
jomi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Pe 02.09.2005 21:42
Paikkakunta: Pärnu, EST

Viesti Kirjoittaja jomi »

Mulla oli toi sama ongelma hiljattain vaihdoin lambdan,tulpat ja ilmansuodattimen. Rolle hetken sääteli autoa ja arvot tuli hyväksyttäviks. Tosin Rolle totesi, että lambda on sen verran ollu huonossa hapessa, että katti on vielä epäpuhdas ja kestää vähän aikaa ennenkuin puhdistuu.
Lambda on se halvempi vaihtoehto katti taas se ....
jomi
+ n. 40 exää (autoja pärriä v.sta -74
________________________________________
Sylinterien lukumäärä ei ole ratkaiseva,kunhan luku on 3 jaollinen
E250TD94
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Ma 17.01.2005 22:14
Paikkakunta: Riihimäki

Autojobbareiden konsti

Viesti Kirjoittaja E250TD94 »

Ainakin takavuosina autojobbarit sai auton päästöistä läpi laittamalla kunnolla tenua tankkiin. Laita kokeeksi vähän yli annos Masinol Kat ainettä tankkiiin ja käy sitteen mittauttamassa arvot. Laskee kuulemma ainakin tehokkaasti hiilivetyarvoja. Masinol alkoholina palaa hyvin puhtaasti ja antaa paljon happea palotapahtumaan.
W124 - klassikko
W124 - maanteiden väsymätön raataja
MB E250 TD 20 Valve 1994 - paras W124
Avatar
Avantgarde
Mersumies
Mersumies
Viestit: 814
Liittynyt: Ma 25.08.2003 14:55
Paikkakunta: lappeen Ranta

Viesti Kirjoittaja Avantgarde »

1. CO-pitoisuus kierroksilla 0,56 (sallittu 0,30)
2. HC-pitoisuus kierroksilla 115 (sallittu 100)
3. Lambda-arvo kierroksilla 1,04 (sallittu 0,97-1,03)
Paljonko oli jäännöshappi?

Vaikuttaisi käyvän liian rikkaalla seoksella, siitä kertoo korkea lambda-arvo ja palamattomien hiilivetyjen määrä (liian rikkaalla seoksella palamistapahtuma pätkii ja jää palamattomia hiilivetyjä ...)

Jos jäännöshappi on korkea, veikkaisin ilmavuotoa imupuolella ...
Exät mersut: R550, C207, C220T, CL 500, S211 Kompressor, E270cdi TA, E240TA, E220TA, G300E, C180
Avatar
pelamo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 187
Liittynyt: Ti 17.08.2004 11:22
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja pelamo »

O2 arvo on ilman kierroksia 0,67 ja kierroksilla 1,24.
Tilasin ajan KL:lle (ihoden veho) ja kyselin omistajalta on noilla arvoillani lambda-anturi sökö, johon vastaus oli että ei todellakaan ole välttämättä ja niinpä varasin ajan tarkempaa analysointia varten (testerille).

Osaahan tietysti liikekin rahastaa pähkäily tunneilla, mutta luotan kuitenkin että se vikakin löytyy nopeammin.
__________________
W202 C180 vm95 aut Bensa
Avatar
pelamo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 187
Liittynyt: Ti 17.08.2004 11:22
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja pelamo »

Eilen tuli käytyä testerillä KL:llä, eivät kerjenneet muuta kuin pikaisesti tarkistamaan päästöongelmaa kierroksilla.
Eli ei vikailmoituksia muistissa, tyhjäkäynnillä arvot tosi hyvät, kierroksilla nousee yli päästöarvojen. Lambda näytti reagoivan kun kierroksia nostettiin pienellä viiveellä mut reagoi kuitenkin. Eivät osaa sanoa kumpi sökönä lambda vai katti.
Auto menee uudestaa samalle pajalle 15 pvä ja silloin porataan ennen kattia putkeen reikä ja katotaan pakokaasut siitä, jolloin saavat varmemmin selville kumpi on sökö.
__________________
W202 C180 vm95 aut Bensa
Avatar
pelamo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 187
Liittynyt: Ti 17.08.2004 11:22
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja pelamo »

Nyt on sitten ongelma ratkaistu KL:llä
Hain autoni tänään pois korjaamosta ja vein sen sinne 14.3 illalla, jotta sitä päästiin analysoimaan heti 15.3 aamulla.
Happitunnistin oli sökönä vaikkei testeri mitään vikaa ilmoittanutkaan ja kyseinen osa maksoi 120€, työtä kului vian etsimiseen n 4,5h.

Positiivista on se ettei mitään osaa vaihdeta ja toivota että toivottavasti se oli toi, vaikkakin sitten noita työtunteja tulee reilusti.
__________________
W202 C180 vm95 aut Bensa
Avatar
Dieselpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 463
Liittynyt: Su 11.07.2004 21:01
Paikkakunta: Kivialho City

Viesti Kirjoittaja Dieselpower »

Ei testeri noita välttämättä kerro varsinkaan yleistesterit. mutta voi tarkastaa jännitteenvaihtelun menee noin 5min. Jos happianturi vikaa haettu 4,5 tuntia????????? :shock: :shock: :shock: :shock: Tais mennä paivän palkat siihen.
RED POWER IHC DT-358
Avatar
peehoo7
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Su 10.04.2005 23:30
Paikkakunta: Kempeleestä

Viesti Kirjoittaja peehoo7 »

Noita happiantureita kuulema elvyttävät lämmittämällä varovasti anturin nokan punahehkuun ja antamalla jäähtyä rauhassa. Kuulin jopa yli 90 % onnistumis mahdollisuudesta kuvaillun kaltaisessa tilanteessa.
Avatar
pelamo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 187
Liittynyt: Ti 17.08.2004 11:22
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja pelamo »

Niin, siis yleensäkin vikaa haettu tuon n 4,5h, ja viaksi osoittautui toi happitunnistin(muita mahdollisia vikapaikkoja kun oli ainakin lambda ja katti). Kyseinen paja räplää noita tähtiä yms missä esim veho on nostanut kädet pystyyn.
__________________
W202 C180 vm95 aut Bensa
Vastaa Viestiin