W124 ja jäähdytinmysteeri

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
jumetsap
Mersumies
Mersumies
Viestit: 988
Liittynyt: Pe 18.03.2005 13:29
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

W124 ja jäähdytinmysteeri

Viesti Kirjoittaja jumetsap »

Auto W124, 200 bensa kaasarilla -90

Eli ajossa lämmöt pysyy viisarin verran yli 80c:ssä, eli normaalissa. Kuitenkin, kun menee konehuoneen puolelle ja koittaa ylävesiletkua, se on melko kuuma, eikä ole kivikova (vaan sellainen kuin pitääkin). Alavesiletku on sen sijaan jääkylmä! Sama homma jäähdyttimessä, alaosa on jääkylmä, ja vain n.10cm alue ylhäältä on lämmin. Termostaatti on juuri vaihdettu (88c). Nesteitä myös katoaa, syylärin alta tiputtaa hieman.

Jäähdytin vaihtoon?
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Re: W124 ja jäähdytinmysteeri

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

jumetsap kirjoitti:Jäähdytin vaihtoon?
Hyvin pitkälti siltä vaikuttaisi. Olisko tukossa.
Passat Variant 1.9TDI 2001
Avatar
jumetsap
Mersumies
Mersumies
Viestit: 988
Liittynyt: Pe 18.03.2005 13:29
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: W124 ja jäähdytinmysteeri

Viesti Kirjoittaja jumetsap »

Pasi H. kirjoitti:
jumetsap kirjoitti:Jäähdytin vaihtoon?
Hyvin pitkälti siltä vaikuttaisi. Olisko tukossa.
Juu tota tukkeentumista on kanssa mietitty, ei vaan ole aikaisemmin tullut missään vehkeessä moista vastaan :? No, kulutustavaraahan toi on.
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Niin ja jos se syyläri vuotaakin jo niin on aikansa elänyt.
Passat Variant 1.9TDI 2001
Pietu71
Mersumies
Mersumies
Viestit: 602
Liittynyt: Ke 19.01.2005 21:51

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

juuri saman lailla mullaki vaan lämpenee osat mutta kokeilepas sitte kun varmasti on juuri termari auennu niin löytyy jo lämpöö laajemmin,ei se kuuma vesi siellä syylärissä koko aikaa kierrä.
aina vaan fixataan :) 230te -86
Avatar
jumetsap
Mersumies
Mersumies
Viestit: 988
Liittynyt: Pe 18.03.2005 13:29
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja jumetsap »

Joo syyläri on hommattu uusi, ja vanhaa syyläriä kun tutkittiin niin ei se ainakaan ole tukossa ollut, ja muutenkin ehjä.

Isäntä oli tossa sitten alkanut tutkia, ja vesipumpun pultit olivat olleet löysällä! Nyt ei enää tiputa lattialle, ja toimii muutenkin. Kiitos sille harakiriasentajalle joka ton pumpun vaihtoi viime syksynä (ei siis olla itte vaihdettu).

Eikun kovaa ajoa! :D
Avatar
Jake87
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 204
Liittynyt: Ti 12.07.2005 19:50
Paikkakunta: Savonlinna

Re: W124 ja jäähdytinmysteeri

Viesti Kirjoittaja Jake87 »

jumetsap kirjoitti: kun menee konehuoneen puolelle ja koittaa ylävesiletkua, se on melko kuuma. Alavesiletku on sen sijaan jääkylmä! Sama homma jäähdyttimessä, alaosa on jääkylmä, ja vain n.10cm alue ylhäältä on lämmin.
tämä on normaalia...kun termari on auennut täysin niin kuuma vesi virtaa syyläriin kokomatkalle, ja alkaa löytymään lämmintä kokosyylärin alueelta.
Avatar
jumetsap
Mersumies
Mersumies
Viestit: 988
Liittynyt: Pe 18.03.2005 13:29
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: W124 ja jäähdytinmysteeri

Viesti Kirjoittaja jumetsap »

Jake87 kirjoitti:
tämä on normaalia...kun termari on auennut täysin niin kuuma vesi virtaa syyläriin kokomatkalle, ja alkaa löytymään lämmintä kokosyylärin alueelta.
Ei minusta, kun tilanne oli tälläinen myös 200km jatkuvan ajon jälkeen.
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1204
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

Viesti Kirjoittaja dansku »

on se normaalia.

kannataa huolestua ennemmin, jos kaikki osat on yhtä kuumia normaalissa ajossa. silloin ei jäähdytinjärjestelmä toimi kunnolla.
HandiCap
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: Pe 16.07.2004 16:15
Paikkakunta: Kainuunmeren ympäristö

Viesti Kirjoittaja HandiCap »

Jos se alavesiletku olisi jatkuvasti kuuma, niin silloin jäähdytin/termostaattiyhdistelmä ei toimi oikein (tai jossain muualla on vikaa).

Oikein toimiva jäähdytin/termostaatti pitää normaaliajossa alavesiletkun kylmänä tai korkeintaan lämpimänä.

Vasta moottorin käyttäminen pitempään paikallaan kuumentaa nesteen ja aukaisee termostaatin lopulta täysin auki. Sen jälkeen kestää hetken ennenkuin jäähdyttimen viilennysvoima uupuu ja kuuma vesi alkaa kiertää alavesiletkun kautta takaisin moottoriin.

Tämän jälkeen moottorin lämpötila alkaa nousta huonosti jäähtyneen nesteen vuoksi. Lämpömittarin näyttäessä 100' c flekti aloittaa puhalluksen, jolloin nesteen lämpötila taas laskee jäähdyttimen läpi kulkiessaan.

Matka-ajossa flekti ei pyöri, ei ainakaan Suomen oloissa. (ellei sitten vedetä jotain jäähallin kokoista asuntovaunua perässä...)

Noin pääpiirteittäin... :mrgreen:
W124 230E -91
Vastaa Viestiin