W124 ja jäähdytinmysteeri
W124 ja jäähdytinmysteeri
Auto W124, 200 bensa kaasarilla -90
Eli ajossa lämmöt pysyy viisarin verran yli 80c:ssä, eli normaalissa. Kuitenkin, kun menee konehuoneen puolelle ja koittaa ylävesiletkua, se on melko kuuma, eikä ole kivikova (vaan sellainen kuin pitääkin). Alavesiletku on sen sijaan jääkylmä! Sama homma jäähdyttimessä, alaosa on jääkylmä, ja vain n.10cm alue ylhäältä on lämmin. Termostaatti on juuri vaihdettu (88c). Nesteitä myös katoaa, syylärin alta tiputtaa hieman.
Jäähdytin vaihtoon?
Eli ajossa lämmöt pysyy viisarin verran yli 80c:ssä, eli normaalissa. Kuitenkin, kun menee konehuoneen puolelle ja koittaa ylävesiletkua, se on melko kuuma, eikä ole kivikova (vaan sellainen kuin pitääkin). Alavesiletku on sen sijaan jääkylmä! Sama homma jäähdyttimessä, alaosa on jääkylmä, ja vain n.10cm alue ylhäältä on lämmin. Termostaatti on juuri vaihdettu (88c). Nesteitä myös katoaa, syylärin alta tiputtaa hieman.
Jäähdytin vaihtoon?
Re: W124 ja jäähdytinmysteeri
Hyvin pitkälti siltä vaikuttaisi. Olisko tukossa.jumetsap kirjoitti:Jäähdytin vaihtoon?
Passat Variant 1.9TDI 2001
Re: W124 ja jäähdytinmysteeri
Juu tota tukkeentumista on kanssa mietitty, ei vaan ole aikaisemmin tullut missään vehkeessä moista vastaanPasi H. kirjoitti:Hyvin pitkälti siltä vaikuttaisi. Olisko tukossa.jumetsap kirjoitti:Jäähdytin vaihtoon?

Joo syyläri on hommattu uusi, ja vanhaa syyläriä kun tutkittiin niin ei se ainakaan ole tukossa ollut, ja muutenkin ehjä.
Isäntä oli tossa sitten alkanut tutkia, ja vesipumpun pultit olivat olleet löysällä! Nyt ei enää tiputa lattialle, ja toimii muutenkin. Kiitos sille harakiriasentajalle joka ton pumpun vaihtoi viime syksynä (ei siis olla itte vaihdettu).
Eikun kovaa ajoa!
Isäntä oli tossa sitten alkanut tutkia, ja vesipumpun pultit olivat olleet löysällä! Nyt ei enää tiputa lattialle, ja toimii muutenkin. Kiitos sille harakiriasentajalle joka ton pumpun vaihtoi viime syksynä (ei siis olla itte vaihdettu).
Eikun kovaa ajoa!

Re: W124 ja jäähdytinmysteeri
tämä on normaalia...kun termari on auennut täysin niin kuuma vesi virtaa syyläriin kokomatkalle, ja alkaa löytymään lämmintä kokosyylärin alueelta.jumetsap kirjoitti: kun menee konehuoneen puolelle ja koittaa ylävesiletkua, se on melko kuuma. Alavesiletku on sen sijaan jääkylmä! Sama homma jäähdyttimessä, alaosa on jääkylmä, ja vain n.10cm alue ylhäältä on lämmin.
Re: W124 ja jäähdytinmysteeri
Ei minusta, kun tilanne oli tälläinen myös 200km jatkuvan ajon jälkeen.Jake87 kirjoitti:
tämä on normaalia...kun termari on auennut täysin niin kuuma vesi virtaa syyläriin kokomatkalle, ja alkaa löytymään lämmintä kokosyylärin alueelta.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 99
- Liittynyt: Pe 16.07.2004 16:15
- Paikkakunta: Kainuunmeren ympäristö
Jos se alavesiletku olisi jatkuvasti kuuma, niin silloin jäähdytin/termostaattiyhdistelmä ei toimi oikein (tai jossain muualla on vikaa).
Oikein toimiva jäähdytin/termostaatti pitää normaaliajossa alavesiletkun kylmänä tai korkeintaan lämpimänä.
Vasta moottorin käyttäminen pitempään paikallaan kuumentaa nesteen ja aukaisee termostaatin lopulta täysin auki. Sen jälkeen kestää hetken ennenkuin jäähdyttimen viilennysvoima uupuu ja kuuma vesi alkaa kiertää alavesiletkun kautta takaisin moottoriin.
Tämän jälkeen moottorin lämpötila alkaa nousta huonosti jäähtyneen nesteen vuoksi. Lämpömittarin näyttäessä 100' c flekti aloittaa puhalluksen, jolloin nesteen lämpötila taas laskee jäähdyttimen läpi kulkiessaan.
Matka-ajossa flekti ei pyöri, ei ainakaan Suomen oloissa. (ellei sitten vedetä jotain jäähallin kokoista asuntovaunua perässä...)
Noin pääpiirteittäin...
Oikein toimiva jäähdytin/termostaatti pitää normaaliajossa alavesiletkun kylmänä tai korkeintaan lämpimänä.
Vasta moottorin käyttäminen pitempään paikallaan kuumentaa nesteen ja aukaisee termostaatin lopulta täysin auki. Sen jälkeen kestää hetken ennenkuin jäähdyttimen viilennysvoima uupuu ja kuuma vesi alkaa kiertää alavesiletkun kautta takaisin moottoriin.
Tämän jälkeen moottorin lämpötila alkaa nousta huonosti jäähtyneen nesteen vuoksi. Lämpömittarin näyttäessä 100' c flekti aloittaa puhalluksen, jolloin nesteen lämpötila taas laskee jäähdyttimen läpi kulkiessaan.
Matka-ajossa flekti ei pyöri, ei ainakaan Suomen oloissa. (ellei sitten vedetä jotain jäähallin kokoista asuntovaunua perässä...)
Noin pääpiirteittäin...

W124 230E -91