Öljynvaihto sähkävaihtajalla

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Juanes83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Ke 04.01.2006 23:30
Paikkakunta: HKI

Öljynvaihto sähkävaihtajalla

Viesti Kirjoittaja Juanes83 »

Ostin Motonetista öljynvaihtajan ja yritin alkaa imemään öljyä pois. Sitä tuli kuitenkin niin vähän, pisara kerrallaan, että olisin joutunut odottamaan vuosia. Kaikki oli letkut yms oli oikein kytketty jne. Missä voi olla vika.?Luulen että koneessa ei ollut mitään vikaa. Saattaisiko olla joku vuoto öljytankkiin josta menee sinne ilmaa?
300TDI W124 89'
C180 (2,0) W203 01' Avantgarde
C250 CDI 4MATIC 2011
Avatar
RikuK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 430
Liittynyt: Ke 30.04.2003 10:07

Viesti Kirjoittaja RikuK »

Otitko moottorin öljykorkin pois kun aloit imemään litkuja pois koneesta? Arvelisin, että jos korkki oli paikallaan, niin saattaa haitata jonkun verran öljyn virtausta.
Avatar
vhkala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 181
Liittynyt: To 11.08.2005 12:47
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja vhkala »

Oliko öljy liian kylmää ? Kuuma öljy imeytyy nopsasti pois :D
Avatar
Juanes83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Ke 04.01.2006 23:30
Paikkakunta: HKI

Viesti Kirjoittaja Juanes83 »

Joo kyllä oli korkki poissa ja öljy todellakin oli lämmintä (ajettu n 1h putkeen). Olisko jotain muuta ehdotusta?
300TDI W124 89'
C180 (2,0) W203 01' Avantgarde
C250 CDI 4MATIC 2011
karjis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: To 18.08.2005 10:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja karjis »

Imeeko ko.aparaatti kunnolla!? Eli onko imutehoa riittävästi?
SamiI
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: Pe 04.04.2003 08:31
Paikkakunta: Tampere

Halpisvaihtaja kokemuksia

Viesti Kirjoittaja SamiI »

Minun halpis vaihtajaan täytyy laittaa imuputki täyteen käsin ennen kuin alkaa imemään. Olen kaatanut uutta öljyä imuputken täyteen. Uutta öljyä siksi että sen kanssa sotkee vähemmän paikkoja. Vaihtajaan olen ollut erittäin tyytyväinen, kun öljynvaihto sujuu siististi yläkautta.
ex S202 180 -01
ex S203 270CDI -04
ex W202 C36 AMG -96
ex S202 200CDI -00
ex W201 2.5D Turbo -92
ex W124 250D -91
miksei
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: To 11.08.2005 18:41
Paikkakunta: Kokemäki

Viesti Kirjoittaja miksei »

Kingin vaihtaja, halpamalli sekin, imee helposti öljyt pois. Ei mene kuin kolmisen minuuttia kun öljyt poissa. Ainoa huono oli, kun ekan kerran vaihdoin enkä koko ajan seurannut laitetta...halkes poistoputki liittimen vierestä. Siinä oli sitten pissapojansäiliössäkin vanhaa mustaa öljyä.
Jos pisara kerrallaan tulee, vois olla imuvuoto putkessa/liittimessä.
Avatar
Juanes83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Ke 04.01.2006 23:30
Paikkakunta: HKI

Viesti Kirjoittaja Juanes83 »

Jeps ongelma ratkes, olin työntänyt liian syvälle sen letkun. Jo rupes tulemaan kun otin n 20cm takasin ja odotin hetken kärsivällisesti. Yllättävän helppoa muuten vaihtaa toi öljynsuodatin noissa meseissä.
300TDI W124 89'
C180 (2,0) W203 01' Avantgarde
C250 CDI 4MATIC 2011
Avatar
JohaT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 497
Liittynyt: La 04.02.2006 11:07
Paikkakunta: Koillismaa

imuputki

Viesti Kirjoittaja JohaT »

tee reippaasti viistoksi putken nokka nii saa painaa pohjaan asti.. :!:
____________________________________________
S124 300 TDT -92
Viano 2.2 CDI -06
Avatar
MikaVeee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 697
Liittynyt: Pe 13.02.2004 22:56
Paikkakunta: Turku

Vielä

Viesti Kirjoittaja MikaVeee »

Vielä riittää urheita jotka vaihtavat itse öljynsä :D

Onko kukaan laskenut paljonko tulee kalliimmaksi jos ajaa auton pikahuoltoon ja vaihtaa siellä, kun ottaa huomioon ettei tarvi paskastaa käsiään eikä pelleillä jäteöljyjen kanssa ?
Ex monta W-kirjainta.
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 982
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Re: Vielä

Viesti Kirjoittaja Heavy »

MikaVeee kirjoitti:Vielä riittää urheita jotka vaihtavat itse öljynsä :D

Onko kukaan laskenut paljonko tulee kalliimmaksi jos ajaa auton pikahuoltoon ja vaihtaa siellä, kun ottaa huomioon ettei tarvi paskastaa käsiään eikä pelleillä jäteöljyjen kanssa ?
Eipä siinä kyllä ainakaan W123:seen vaihtaessa pahemmin kädet sotkeennu. Jäteöljyt kaadan astiasta teräspönttöön jonka käyn tyhjentämässä ongelmajäteautoon, kun se täyttyy ja suodattimet toiseen pönttöön, jonka myös vien ongelmajätekeräykseen. Itselle ainakin pienikin säästö on kotiinpäin.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
JACKHAMMER
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 274
Liittynyt: Ti 09.12.2003 18:37
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja JACKHAMMER »

^mietin just samaa JOKA kerta kun vaihdan ITSE 3 autoomme öljyjä, etenkin talvi aikaan..
mut tottunu tähän mutterin pyöritykseen, menee ihan lonkalta... 8) kunnes talli on täynnä jäte öljypönttöjä.
Vito 115 4x4 ja ml 320cdi
Avatar
cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: Su 27.11.2005 01:42
Paikkakunta: e-pohjanmaa

tee itse imuvaihtaja +jäteöljy

Viesti Kirjoittaja cdi »

Tein itselle iv- putkilypsykoneen alipaine pumpusta sä-moottori ja alip.p samassa eli valmis paketti tarvitaan vain säiliö välille (itsellä jauhesammuttimesta on kyllä liian pieni) vesiraana pojaan saa oljyt ulos toiseen päähän kaksi letkulähtöä pumpulle ja imuletkulle. imuletkun päähän sorvasin letkuun kiinnitettävän tulpan joka sopii mittatikun "kaulukseen" ja siihen o-rengas ura. tippaakaan ei tuu oljyä kun ö-pohjan ruuvin aukaisee .
Mv-on käytettyjä pumppuja pilvin pimein ku lehmät pantu pois.
JÄTEÖLJY Tätä ei missään tapauksessa saa tehdä muutakuin ekokem.
Vaihda öljypolttimeen pienempi suutin ,nosta pumpusta paineet niin korkealle kuin saat,jatka jäteöljyä löpöllä käytä erillistä tynnyriä (muista suodatin esim ka-naftasuodatin)laita ö-tynnyri lattialla olevan patterin päälle(ö-pysyy lämpimänä) sytytä ö-poltin ja ihaile niin kaunista ja puhdasta liekkiä jota sinulla ei ikänä ole ollut käyttäessäsi pö-kutsuttua ylihinnoiteltua valtion rahasampoa.MUISTAKAA NÄIN SAA TEHDÄ VAIN EKOKEM. Sinä maksat ek-polttoaineet jotka viedään ilmaiseksi........jne .............Kurat sanoisi eestiläinen.

Jk arvakaa kummalla paremi lämpöarvo
200 pitää lähteä ennemmin kun 220:llä
Avatar
JuMu S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ti 09.08.2005 16:26
Paikkakunta: Itä

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Öljynvaihtohan on mitä parasta rentoutumista... Tuntee tällainen tumpulakin itsensä oikein tekijämieheksi...

Tuo 124:n pohjapellin reikä on vaan niin onnettoman pieni, että koneesta valuvasta öljystä noin 5l päätyy sinne vatiin ja loput noin 1l kerääntyy pohjapanssarin päälle, josta valuu iloisesti reunoilta yli pitkin tallin lattiaa, ja ilahduttaa vielä päivienkin päästä kanssa-autoilijoita kun hetken pysäköinnin jälkeen jää lammikko muistoksi seisahduksesta. :D

Eli suunnitelmissa on ollut rakentaa joku vallankumouksellinen trattisydeemi jolla toi viimeinenkin litra saadaan asianmukaisesti toimitettua sinne Ekokemille. Nyt viime aikoina olen laiskuuttani tullut sille kannalle että joku imulaite olla pitää.

Mutta onko noi halpislaitteet tosiaan hintansa väärtejä? Köyhänhän ei tunnetusti kannata halpaa ostaa. (Minkä johdosta meilläkin on toi 200D...)

Mielessä on myös kummitellut tehdä imulaite itse jostain vanhasta maaliruiskusta tms.
Suomalainen häviää aina!
Avatar
jyrki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Pe 17.12.2004 14:44
Paikkakunta: järvenpää

Re: Vielä

Viesti Kirjoittaja jyrki »

MikaVeee kirjoitti:Vielä riittää urheita jotka vaihtavat itse öljynsä :D

Onko kukaan laskenut paljonko tulee kalliimmaksi jos ajaa auton pikahuoltoon ja vaihtaa siellä, kun ottaa huomioon ettei tarvi paskastaa käsiään eikä pelleillä jäteöljyjen kanssa ?
No suodattimen hinta menee jokatoinen keta ku töissä vaihtaa ja ottaa vielä öljyt hyllystä pienen palkan korvauksena :D
MB W124 300 TE -86
jallu_ai
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Su 06.03.2005 14:54
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja jallu_ai »

JuMu S kirjoitti: Mutta onko noi halpislaitteet tosiaan hintansa väärtejä? Köyhänhän ei tunnetusti kannata halpaa ostaa. (Minkä johdosta meilläkin on toi 200D...)

Mielessä on myös kummitellut tehdä imulaite itse jostain vanhasta maaliruiskusta tms.
Varaosaliikkeiden myymä versio, jossa käsipumpulla kehitetään öljyn imevä alipaine n. 6 litran säiliöön, on mielestäni toimiva.
Avatar
JuMu S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ti 09.08.2005 16:26
Paikkakunta: Itä

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Missäs noita on myynnissä? Ite olen vaan nähnynnä noita sähköisiä.
Suomalainen häviää aina!
Avatar
cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: Su 27.11.2005 01:42
Paikkakunta: e-pohjanmaa

öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja cdi »

Kannattaako ? Raision Vehossa öljyn imuvaihto +suodatin karvan alle 120 e
(vito) aikaa meni enempi laskun maksamiseen kun työhön. Siitä voi päätellä ,kuka milläkin hinnalla tarvikkeet saa,kannattaako öjyt vaihtaa itse.Oikeastaan oli hyvä asia että on sika kallista,ei muuten olisi tullut tehtyä imuvaihtajaa itse.
200 pitää lähteä ennemmin kun 220:llä
Avatar
Juanes83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Ke 04.01.2006 23:30
Paikkakunta: HKI

Viesti Kirjoittaja Juanes83 »

Jumulle: Onhan noita käsivehkeitä Biltemassakin ja kuulemma ihan hyviä. On kyllä kalliita verrattuna sähköseen.
300TDI W124 89'
C180 (2,0) W203 01' Avantgarde
C250 CDI 4MATIC 2011
Avatar
tinippa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 146
Liittynyt: Ti 22.11.2005 22:30
Paikkakunta: Lohja

Re: Vielä

Viesti Kirjoittaja tinippa »

MikaVeee kirjoitti:Vielä riittää urheita jotka vaihtavat itse öljynsä :D

Onko kukaan laskenut paljonko tulee kalliimmaksi jos ajaa auton pikahuoltoon ja vaihtaa siellä, kun ottaa huomioon ettei tarvi paskastaa käsiään eikä pelleillä jäteöljyjen kanssa ?


eipä sitä tällä iällä enää kuraojassa viitti pyöriä, auton kanssa saa sotkea itsensä "hyväksyttävästi". nimim.tein itse ja säästin(-kö)
pääasiahan on että pojatviihtyy...
Mercedes-benz 200te
VW passat tdi -03
jawa 250cc -52
Honda CBR 1000f
Timo J
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Su 06.02.2005 15:09

Re: tee itse imuvaihtaja +jäteöljy

Viesti Kirjoittaja Timo J »

cdi kirjoitti: JÄTEÖLJY Tätä ei missään tapauksessa saa tehdä muutakuin ekokem.
Vaihda öljypolttimeen pienempi suutin ,nosta pumpusta paineet niin korkealle kuin saat,jatka jäteöljyä löpöllä käytä erillistä tynnyriä (muista suodatin esim ka-naftasuodatin)laita ö-tynnyri lattialla olevan patterin päälle(ö-pysyy lämpimänä) sytytä ö-poltin ja ihaile niin kaunista ja puhdasta liekkiä jota sinulla ei ikänä ole ollut käyttäessäsi pö-kutsuttua ylihinnoiteltua valtion rahasampoa.MUISTAKAA NÄIN SAA TEHDÄ VAIN EKOKEM. Sinä maksat ek-polttoaineet jotka viedään ilmaiseksi........jne .............Kurat sanoisi eestiläinen.

Jk arvakaa kummalla paremi lämpöarvo
Onko sulla Oilonin vai Bentonin poltin? Alko kiinnostaan....Olis nimittäin 1000 l jäteöljyä odottamassa uutta öljykriisiä....
Ekku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 300
Liittynyt: Pe 04.04.2003 19:41
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vielä

Viesti Kirjoittaja Ekku »

MikaVeee kirjoitti: Onko kukaan laskenut paljonko tulee kalliimmaksi jos ajaa auton pikahuoltoon ja vaihtaa siellä, kun ottaa huomioon ettei tarvi paskastaa käsiään eikä pelleillä jäteöljyjen kanssa ?
En ole tuohon työautoon enää muutamaan vuoteen öljyjä itse vaihtanut, mutta tuohon ensimmäiseen taksiin vaihdettiin öljyt aina kotona.

Kun niitä öljynvaihtoja tuli 14 vuodessa ja öljytynnyristä sai vähän alennusta, niin kyllä siinä tuntipalkan sai paremmaksi kuin taksia ajamalla.

Vaihdot tehtiin tuommoisella halvalla "Kings"-merkkisellä vaihtajalla joka pelaa muuten hyvin, mutta ne alkuperäiset imu ja poistoputket ei tahdo kestää. Silloin tulee sotkua jos putki pettää kesken imun.

Mitä tuohon jäteöljyn kuskaukseen tulee, niin sitä nyt tulee joka tapauksessa vuodessa aika monta litraa moottoripyöristä ja "harraste"-autoista, joten pieni lisä ei tunnu missään.

Merkkihuoltoon olen vienyt viime aikoina omat öljyt mukana, koska kun vaihtoivat öljymerkkiä niin nyt litrahinnassa on jo eroa jotain 4 euroa.

Eihän se paljon ole, mutta kun työstä joutuu kuitenkin sen saman hinnan maksamaan.
kalusto:
-M-B E200 cdi -11



isän autot . -M-B W220 320cdi lang -04
-M-B W221 320 cdi lang -08


entiset: M-B W124 300 d-turbo -89
M-B W211 220 cdi elegance
M-B E320 cdi -03 Avantgarde
M-B E320T CDi -06

"Ei niin pilvistä päivää ettei yhtä tähteä nää"
Avatar
cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: Su 27.11.2005 01:42
Paikkakunta: e-pohjanmaa

öljykriisi

Viesti Kirjoittaja cdi »

Eihän sillä väliä ole mikä poltin veikkaan että pumppu on saman valmistajan.
kokeile irrallaan ensin niin ei tarvi tehdä turhia asennuksia.Jos on niin kulunu ettei nosta paineita.tarpeeksi .


Tynnyrillinen täyssynteettistä pihaan tuotuna rahtivapaasti alla 3 e/litra......mitäs se mobili maksokaan oliko 20 e/4L ..........jokainen päätelköön itse,mitä sormien likaamatta jättämisestä kannattaa maksaa.
200 pitää lähteä ennemmin kun 220:llä
jallu_ai
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Su 06.03.2005 14:54
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja jallu_ai »

Juanes83 kirjoitti:Jumulle: Onhan noita käsivehkeitä Biltemassakin ja kuulemma ihan hyviä. On kyllä kalliita verrattuna sähköseen.
Omani olen ostanut Motonetistä ja Biltemasta, kuulemma IKH:kin myy. Molemmat omani toimivat hyvin. Kalliita ovat juu.
Sami T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: To 07.04.2005 17:53
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: öljykriisi

Viesti Kirjoittaja Sami T »

cdi kirjoitti: Tynnyrillinen täyssynteettistä pihaan tuotuna rahtivapaasti alla 3 e/litra......mitäs se mobili maksokaan oliko 20 e/4L
Mitä öljyä tuo on ja kuka sitä toimittaa?
mesujusa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 190
Liittynyt: Ke 14.12.2005 18:58
Paikkakunta: Rauma

Halpa öljynvaihtaja

Viesti Kirjoittaja mesujusa »

Jos sulla on huono pölynimuri/märkäimuri yms. autotallikäytössä.
Ota 20 litran metallinen öljypäiläri tms...
Sikafleksillä n 8 mm puutarhaletku kiinni kannen läpi siten että on muutaman sentin sisäpuolella.
Roudarinteipillä imurin suulake kiinni päilärin korkkiholkkiin ja puutarhaletku samalla teipillä kiinni mittatikun putkeen.
Imu päälle ja öljy tulee minuutissa pyttyyn. On käytetty suvun mersuihin jo vuosia menestyksellä, ja imuri on täysin ehjä ja puhdas. Eikä maksa juuri mitään.....se mesen öljyputki menee valmiiksi öljypohjan pohjaa, ei tarvi tunkea ohutta letkua sisään, on nääs preussilaista suunnittelua...
Avatar
mun
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Su 27.06.2004 21:31
Paikkakunta: Kokkola

Re: Halpa öljynvaihtaja

Viesti Kirjoittaja mun »

mesujusa kirjoitti:se mesen öljyputki menee valmiiksi öljypohjan pohjaa, ei tarvi tunkea ohutta letkua sisään, on nääs preussilaista suunnittelua...
Tämä oli hyvä tieto ja ehkä imurikeinoa pitää kokeilla kun porakonepumppu väsähtää. Kiitos :D
(emännän) Corolla HB -19
(tytön) W201 2.0E -90
(MuN) Opel Kadett 1200 Super -76
(MuN) Yamaha DT360 -74
Avatar
cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: Su 27.11.2005 01:42
Paikkakunta: e-pohjanmaa

Re: öljykriisi

Viesti Kirjoittaja cdi »

[quote=.

Mitä öljyä tuo on ja kuka sitä toimittaa?[/quote]

Shellin täyssynteettistä ,Tai sitten kannattaa kysellä bulkki öljyjä omaan säiliöön,näillä tuppaa olemaan päivän hinta ja ostopaika ei aina sama.
200 pitää lähteä ennemmin kun 220:llä
Ari V.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 347
Liittynyt: Pe 19.03.2004 13:02
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Ari V. »

Semmonen on joskus tullut mieleen tuosta imuvaihtamisEsta, että jääkö siitä enemmän mahdollisia kiintoaineita(metallihiukkasia) moottorin pohjalle, jos vertaa siihen että laskee öljyt propusta ulos? Eli onko perinteinen propputyhjennys moottorin kulumisen kannalta parempi vaihtoehto?
Raaka Arska
S320L-96, herkutteluun
W124 E220 -94, työjuhta
Ex. W123 230E -83, menetetty helmi
Avatar
Marde
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 225
Liittynyt: Ti 26.04.2005 20:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Marde »

Sitä vartenhan siellä järjestelmässä on suodatin, joka poimii mahdolliset isommat rojut pois öljykierrosta. Ja öljymääränkin voi pitää sellaisella tasolla ettei kampiakseli heittele sitä ympäriinsä :)
W124 260E -87
Kutonen... jotain ihan muuta :)
Vastaa Viestiin