Ambulanssin perä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
kuitsi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1358
Liittynyt: Ke 09.02.2005 16:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Ambulanssin perä

Viesti Kirjoittaja kuitsi »

Mitä perävälitystä 123 ambulansseissa käytettiin ja oliko niissä millaisia muita teknisiä eroja esim. 300d sedaniin. Muistelen vaan "esson baari" juttuna kuulleeni että kun 123 mersuun laittaa ambulanssin pumpun ja perän niin pitäisi mennä "parimarkkaa" (200km/h) rikki... tuskin nyt sentään, mutta mitäs eroja noissa siis oli?
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 983
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Re: Ambulanssin perä

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Itsekin olen kuullut juttua noista ambulanssin pumpuista. Olisi tosiaan mukava tietää onko jutussa perää. Luulisi, että ei se välttämättä ihan tuulesta temmattu väite ole, kun niin paljon juttua kuullut asiasta.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

Lansseissa oli 15"-pyörät ja perävälitys normaalia asteen LYHYEMPI (esim. 300 D; 3,69).

Mene ja tiedä lanssipumppujen säädöistä tehtaalta lähdettäessä, mutta täysin samoja pumppuja ne muuten on kuin sedan ym. korimalleissa. Ainakin puheet kahdesta markasta noilla eväillä voi unohtaa, ellei lanssipumpulla tarkoiteta mynäpumppua :lol:
Avatar
Mihaline
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 383
Liittynyt: To 17.04.2003 13:58

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

Leka kirjoitti:Lansseissa oli 15"-pyörät ja perävälitys normaalia asteen LYHYEMPI (esim. 300 D; 3,69).

Mene ja tiedä lanssipumppujen säädöistä tehtaalta lähdettäessä, mutta täysin samoja pumppuja ne muuten on kuin sedan ym. korimalleissa. Ainakin puheet kahdesta markasta noilla eväillä voi unohtaa, ellei lanssipumpulla tarkoiteta mynäpumppua :lol:
W123 300D menee "lanssisäädöllä" ehken sen 2mk mittarinopeutta. Tai no neula taittuu melkein kello kuuteen, määrittele siinä sitten mikä on se 2mk kun asteikkohan loppuu 180:neen.

Nim. kulkee se vanhakin kun annetaan ruokaa.
MB 300D, MB 380 SEC, MB S600C.
Avatar
mazza
Mersumies
Mersumies
Viestit: 562
Liittynyt: Ma 10.01.2005 22:46
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mazza »

muuten, ainakin oma 300d menee 200:sen perällä ja hiukan syöttöä ruuvattuna, about 170km/h väyrysen mittariin... ei mitenkään huonosti sinänsä. liekköhän lyhyellä perällä vaikutusta asiaan? vai kulkisiko vielä enemmän pidemmällä perällä?
MB S211 E320CDI Avantgarde -04
MB W126 280SE -83
MB W126 240SD -80 korinvaihtovaraosa-auto
Ex MB W123 300D -83 1525000 km

Sekä liuta italialaisia harrasteromuja.

haaveena:
MB W126 560SEL
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Niin. Lanssin tiheä välitteisellä perällä kone jaksaa kiertää nelosella tappiin ja kardaani pyörii lujempaa tiheämmän perän vuoksi. Auton alkuperäisen välityksen mukainen mittari menee lähelle tuota "kahden markan" maagista rajaa :D Todellinen vauhti lienee noin 170km/h :D

Esim 300D:n alkuperäinen välitys on 3.46 ja lanssin tuo jo aikaisemmin mainittu 3.69 . Joten mittari näyttää enemmän ja kone kiertää enemmän jos todellinen vauhti pysyy samana. :D
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

mazza kirjoitti: vai kulkisiko vielä enemmän pidemmällä perällä?
Tottakai. Välitykset loppuvat kesken noin järjettömän lyhyellä perällä. Nyt kun tuli jälleen puheeksi niin jonnekin 190 tienoille on mennyt ja toisella autolla "kalibroidulla" nopeusmittarilla on kokeiltu 180.
Avatar
Mihaline
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 383
Liittynyt: To 17.04.2003 13:58

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

Mika.T kirjoitti:Niin. Lanssin tiheä välitteisellä perällä kone jaksaa kiertää nelosella tappiin ja kardaani pyörii lujempaa tiheämmän perän vuoksi. Auton alkuperäisen välityksen mukainen mittari menee lähelle tuota "kahden markan" maagista rajaa :D Todellinen vauhti lienee noin 170km/h :D
Ite tarkotin kyllä omassa tekstissä voimansiirroltaan vakiota 300:sta dieseli sedania, jolle vaan on annettu lanssilisää pumppuun...
MB 300D, MB 380 SEC, MB S600C.
MeSee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 614
Liittynyt: Ke 30.06.2004 09:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja MeSee »

Mika.T kirjoitti:Esim 300D:n alkuperäinen välitys on 3.46 ja lanssin tuo jo aikaisemmin mainittu 3.69 . Joten mittari näyttää enemmän ja kone kiertää enemmän jos todellinen vauhti pysyy samana.

Ei kai mittari enempää näytä, vaikka kardaani pyöriikin kovemmin, kai siinä on eri mittaristo
Sit tietty jos pelkän lanssi perän laittaa vakioon ni sitte...
S212 220cdi

Ex:

W212 250 cdi
S212 250 cdi -10
W210 2.9dt
w124 300dt -91
190d 2.5turbo -90
w124 300d -87
Avatar
Jyry
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 419
Liittynyt: Su 11.04.2004 12:49
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jyry »

Leka kirjoitti:
mazza kirjoitti: vai kulkisiko vielä enemmän pidemmällä perällä?
Tottakai. Välitykset loppuvat kesken noin järjettömän lyhyellä perällä. Nyt kun tuli jälleen puheeksi niin jonnekin 190 tienoille on mennyt ja toisella autolla "kalibroidulla" nopeusmittarilla on kokeiltu 180.
Silloin kun ostin 300:n niin annoin vähän happea Turun moottoritiellä ja kyllä se 180km/h mittariin lopulta tuli. Vastatuuleen ei vitosella kulje kuin n.165 mittarinopeutta.
Avatar
kekka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 300
Liittynyt: To 06.10.2005 21:46
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja kekka »

Itsellä oli aikoinaan farkusta otettu 300 d turbo tekniikka 3.07 välityksellä. Otti mittariin vajaa 200 km/h. Paras on ollut kuitenkin samainen auto 200 d orggis tekniikalla. Kulki kevyesti sen 160. Siinä oli moni "isolohko" helisemässä. 8)
Mercedes-Benz korjaa kuljettajien tekemät ajovirheet...ainakin jos on asd...

MB 200D w110 mr
MB 240D w123 mr
MB 300D w123 mr
MB 500SEC w126
MB G300 td W463
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2314
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:D ....mielenkiintoinen keskustelu herätti ajatuksia .....onko ollut merkitystä jos ambulanssi kulkee 170 tai 200 :!: ....eiköhän tosi kiire tilanteissakin toi pienempi lukemakin ole ollut harvoin lasissa .....tossa kun on koko ikänsä liikenteessä pyörinyt työkseen niin en kyllä ikinä ole havainnut lanssin moottoritielläkään menevän kuin ehkä n.140-150 ....joutuuhan ne hälyytyksessäkin noudattamaan erityistä varovaisuutta ......täten epäilisin että muutokset mahdollisesti esim. perävälityksissä johtuu vain korimallin tuomista tarpeista ja sopivuuksista. :D
.....se-mäkinen ajoi hesareita (ajaa tosin vieläkin) heillä oli kuorma-autoja joissa oli bussin perät ....tosin nämä oli asiakas itse tilannut kaiketi uutena tehtaalta :D
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Mulla on W123 200d kori jossa on vakio 300d kone perävälitys on siis 200d:stä mittarin mukaan kulkee n:160km/h ja kierrokset nousee tappiin asti (mittari on).Tod nopeus ehkä 150km/h kierrosluvulla 5200r/min.
auto w123 200D/300DT vm, -81
tapve
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 196
Liittynyt: Pe 30.09.2005 22:44
Paikkakunta: kempele

Re: Ambulanssin perä

Viesti Kirjoittaja tapve »

kuitsi kirjoitti:Mitä perävälitystä 123 ambulansseissa käytettiin ja oliko niissä millaisia muita teknisiä eroja esim. 300d sedaniin. Muistelen vaan "esson baari" juttuna kuulleeni että kun 123 mersuun laittaa ambulanssin pumpun ja perän niin pitäisi mennä "parimarkkaa" (200km/h) rikki... tuskin nyt sentään, mutta mitäs eroja noissa siis oli?
Olen ollut toistakymmentä vuotta sairaankuljettajana ja ajanut monia eri mersuja. kaikissa on ollut ihan vakio säädöt. Muistan kerran, kun ajettiin Ruotsin halki koko päivä kaasu pohjassa 300.lla dieselillä, niin kyllä se loivaan alamäkeen 180km/h kulki, mitä nyt öljynpaine valo alkoi palamaan kun käänsi vasemmalle kurvissa ja paloi niin kauan, kun seuraava mutka oli oikealle. Ajettiin haaparannan kautta huddingen sairaalaan .1300km, aikaa meni parilla pysähtymisellä n. 10 h. siellä on leveät tiet, koko päivä vilkut päällä tähti keskiviivan päällä. ennen Tukholmaa moottoritiellä, nopeusrajoitus 130km/h, mittarin näyttäessä 170km/h meni kaks 911 porscea ohi metristä lieskaa pako putkesta työntäen, nopeus varmaan se rajoitettu 250km/h, tuntui, kuin ois bussipysäkillä seisonut, vaikka omaakin nopeutta oli se 170km/h. se oli sitä surutonta nuoruusaikaa..
BMW 520 D A touring
Ford Mondeo farmari 2.0i
Renault Laguna
MB w124 300 touring turbodiesel automatic
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: Ambulanssin perä

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

tapve kirjoitti: mittarin näyttäessä 170km/h meni kaks 911 porscea ohi metristä lieskaa pako putkesta työntäen, nopeus varmaan se rajoitettu 250km/h.
:mrgreen:
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Heh, värikäs tarina "tapvella", mutta ihan uteliaisuudesta kysyn, missä 300:ssa on ollut öljynpainevalo... :?:
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Veikkaisin että kyseessä on 124 ja öljynpainevalolla tarkoitetaan öljymäärän valoa..
w115,123,124,126,140, 210 yms.
ribaabbariba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: To 19.01.2006 18:15
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja ribaabbariba »

Vähän offtopiccia, mutta hälytysajossa saa kuulemma ajaa 20km/h ylinopeutta... siis ambulanssit. Kyllähän ne taitaa usein enemmän ajaa.
tapve
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 196
Liittynyt: Pe 30.09.2005 22:44
Paikkakunta: kempele

Viesti Kirjoittaja tapve »

riikonen.risto kirjoitti:Vähän offtopiccia, mutta hälytysajossa saa kuulemma ajaa 20km/h ylinopeutta... siis ambulanssit. Kyllähän ne taitaa usein enemmän ajaa.
Joo, kyllä se oli se merkkivalo, jossa on se öljykannun kuva.. varottaako se sit vähistä öljyistä, yhden kerran kyl kun pysähdyttiin, kaadettiin litra helixiä moottoriin. Hälytys ajossahan siis vilkut jä hälytysääni päällä kaikkia liikenne sääntöjä saa rikkoa erityistä varovaisuutta noudattaen. Olen monet kerrat ajanut poliisin tutkaan niin paljon kun mersu on kulkenut vilkut päällä siis, kättähän ne nostavat. Tosin olen saanut yhdet ylinopeus sakot ambulanssilla tyhjällä autolla ilman vilkkuja
BMW 520 D A touring
Ford Mondeo farmari 2.0i
Renault Laguna
MB w124 300 touring turbodiesel automatic
Avatar
Mihaline
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 383
Liittynyt: To 17.04.2003 13:58

Re: Ambulanssin perä

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

tapve kirjoitti: Olen ollut toistakymmentä vuotta sairaankuljettajana ja ajanut monia eri mersuja. kaikissa on ollut ihan vakio säädöt.


Joo tehtaalta tullessa oli vakiosäädöt, mutta ainakin tuttavapiirissä olleisiin lansseihin ruuvattiin lisää syöttöä 80-luvulla sen verran että jaksaa mennä. W123 koppaisen lanssin saksan tullikilpiä roikkuu vieläkin muistona tallin seinällä menneistä ajoista...
MB 300D, MB 380 SEC, MB S600C.
Sprinterlanssi
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Pe 27.01.2006 10:02

Viesti Kirjoittaja Sprinterlanssi »

cuuno kirjoitti::D ....mielenkiintoinen keskustelu herätti ajatuksia .....onko ollut merkitystä jos ambulanssi kulkee 170 tai 200 :!: ....eiköhän tosi kiire tilanteissakin toi pienempi lukemakin ole ollut harvoin lasissa .....tossa kun on koko ikänsä liikenteessä pyörinyt työkseen niin en kyllä ikinä ole havainnut lanssin moottoritielläkään menevän kuin ehkä n.140-150 ....joutuuhan ne hälyytyksessäkin noudattamaan erityistä varovaisuutta ......täten epäilisin että muutokset mahdollisesti esim. perävälityksissä johtuu vain korimallin tuomista tarpeista ja sopivuuksista. :D
.....se-mäkinen ajoi hesareita (ajaa tosin vieläkin) heillä oli kuorma-autoja joissa oli bussin perät ....tosin nämä oli asiakas itse tilannut kaiketi uutena tehtaalta :D
Totta kai joutuu noudattamaan äärimmäistä varovaisuutta. Toinen syy että ajo-ominauudet on loppunu jo viimeistään siinä 150km/h kohdalla jos ei tehot vielä ole loppunut. Harva lanssi kulkoo paljoa yli 150km/h kun ne tuppaa jo maksamaankin sitten niin paljon enemmän. Isoissa lansseissa ei edes ole niin tehokkaita pelejä joilla kovin kovaa pääsisi, jenkki pakuissa on mutta onko niitäkään kukaan ostanut. Pienemmissä pakuissa tehoissa taas löytyy mutta kuka niitä nyt ostaa kun ovat niin kalliita, ei aja tarkoitustaan, ja kuskien ajotaidot tuntien :) Päättyyhän nuo keikat joskus jo alhaisemmissakin nopeuksisa onnettomasti ennen määränpäätä.
Taidolla ei tuurilla..
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

cuuno kirjoitti::D ....mielenkiintoinen keskustelu herätti ajatuksia .....onko ollut merkitystä jos ambulanssi kulkee 170 tai 200 :!:
Tuossa 90-luvun lopulla oli joko Harjavallassa tai Nakkilassa 124 korinen ambulanssi joko 280 tai 320 koneella ja mun maatessa siellä perällä yritti sairaanhoitaja laukoa tunnelmaa, niin väitti hän sen olevan silloin satakunnan ainoa lanssi joka rikkoo sen maagisen 200. Kylläkin totesi sen, ettei sitä huippunopeutta juurikaan voi käyttää potilaan ollessa kyydissä, sen verran huterahkoa se meno jo silloin on :roll:
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Vastaa Viestiin