Ambulanssin perä
Ambulanssin perä
Mitä perävälitystä 123 ambulansseissa käytettiin ja oliko niissä millaisia muita teknisiä eroja esim. 300d sedaniin. Muistelen vaan "esson baari" juttuna kuulleeni että kun 123 mersuun laittaa ambulanssin pumpun ja perän niin pitäisi mennä "parimarkkaa" (200km/h) rikki... tuskin nyt sentään, mutta mitäs eroja noissa siis oli?
Re: Ambulanssin perä
Itsekin olen kuullut juttua noista ambulanssin pumpuista. Olisi tosiaan mukava tietää onko jutussa perää. Luulisi, että ei se välttämättä ihan tuulesta temmattu väite ole, kun niin paljon juttua kuullut asiasta.
V123 & W123
V123 langin osia saa tarjota!
V123 langin osia saa tarjota!
Lansseissa oli 15"-pyörät ja perävälitys normaalia asteen LYHYEMPI (esim. 300 D; 3,69).
Mene ja tiedä lanssipumppujen säädöistä tehtaalta lähdettäessä, mutta täysin samoja pumppuja ne muuten on kuin sedan ym. korimalleissa. Ainakin puheet kahdesta markasta noilla eväillä voi unohtaa, ellei lanssipumpulla tarkoiteta mynäpumppua
Mene ja tiedä lanssipumppujen säädöistä tehtaalta lähdettäessä, mutta täysin samoja pumppuja ne muuten on kuin sedan ym. korimalleissa. Ainakin puheet kahdesta markasta noilla eväillä voi unohtaa, ellei lanssipumpulla tarkoiteta mynäpumppua

W123 300D menee "lanssisäädöllä" ehken sen 2mk mittarinopeutta. Tai no neula taittuu melkein kello kuuteen, määrittele siinä sitten mikä on se 2mk kun asteikkohan loppuu 180:neen.Leka kirjoitti:Lansseissa oli 15"-pyörät ja perävälitys normaalia asteen LYHYEMPI (esim. 300 D; 3,69).
Mene ja tiedä lanssipumppujen säädöistä tehtaalta lähdettäessä, mutta täysin samoja pumppuja ne muuten on kuin sedan ym. korimalleissa. Ainakin puheet kahdesta markasta noilla eväillä voi unohtaa, ellei lanssipumpulla tarkoiteta mynäpumppua
Nim. kulkee se vanhakin kun annetaan ruokaa.
MB 300D, MB 380 SEC, MB S600C.
muuten, ainakin oma 300d menee 200:sen perällä ja hiukan syöttöä ruuvattuna, about 170km/h väyrysen mittariin... ei mitenkään huonosti sinänsä. liekköhän lyhyellä perällä vaikutusta asiaan? vai kulkisiko vielä enemmän pidemmällä perällä?
MB S211 E320CDI Avantgarde -04
MB W126 280SE -83
MB W126 240SD -80 korinvaihtovaraosa-auto
Ex MB W123 300D -83 1525000 km
Sekä liuta italialaisia harrasteromuja.
haaveena:
MB W126 560SEL
MB W126 280SE -83
MB W126 240SD -80 korinvaihtovaraosa-auto
Ex MB W123 300D -83 1525000 km
Sekä liuta italialaisia harrasteromuja.
haaveena:
MB W126 560SEL
Niin. Lanssin tiheä välitteisellä perällä kone jaksaa kiertää nelosella tappiin ja kardaani pyörii lujempaa tiheämmän perän vuoksi. Auton alkuperäisen välityksen mukainen mittari menee lähelle tuota "kahden markan" maagista rajaa
Todellinen vauhti lienee noin 170km/h
Esim 300D:n alkuperäinen välitys on 3.46 ja lanssin tuo jo aikaisemmin mainittu 3.69 . Joten mittari näyttää enemmän ja kone kiertää enemmän jos todellinen vauhti pysyy samana.


Esim 300D:n alkuperäinen välitys on 3.46 ja lanssin tuo jo aikaisemmin mainittu 3.69 . Joten mittari näyttää enemmän ja kone kiertää enemmän jos todellinen vauhti pysyy samana.

Ite tarkotin kyllä omassa tekstissä voimansiirroltaan vakiota 300:sta dieseli sedania, jolle vaan on annettu lanssilisää pumppuun...Mika.T kirjoitti:Niin. Lanssin tiheä välitteisellä perällä kone jaksaa kiertää nelosella tappiin ja kardaani pyörii lujempaa tiheämmän perän vuoksi. Auton alkuperäisen välityksen mukainen mittari menee lähelle tuota "kahden markan" maagista rajaaTodellinen vauhti lienee noin 170km/h
![]()
MB 300D, MB 380 SEC, MB S600C.
Mika.T kirjoitti:Esim 300D:n alkuperäinen välitys on 3.46 ja lanssin tuo jo aikaisemmin mainittu 3.69 . Joten mittari näyttää enemmän ja kone kiertää enemmän jos todellinen vauhti pysyy samana.
Ei kai mittari enempää näytä, vaikka kardaani pyöriikin kovemmin, kai siinä on eri mittaristo
Sit tietty jos pelkän lanssi perän laittaa vakioon ni sitte...
S212 220cdi
Ex:
W212 250 cdi
S212 250 cdi -10
W210 2.9dt
w124 300dt -91
190d 2.5turbo -90
w124 300d -87
Ex:
W212 250 cdi
S212 250 cdi -10
W210 2.9dt
w124 300dt -91
190d 2.5turbo -90
w124 300d -87
Silloin kun ostin 300:n niin annoin vähän happea Turun moottoritiellä ja kyllä se 180km/h mittariin lopulta tuli. Vastatuuleen ei vitosella kulje kuin n.165 mittarinopeutta.Leka kirjoitti:Tottakai. Välitykset loppuvat kesken noin järjettömän lyhyellä perällä. Nyt kun tuli jälleen puheeksi niin jonnekin 190 tienoille on mennyt ja toisella autolla "kalibroidulla" nopeusmittarilla on kokeiltu 180.mazza kirjoitti: vai kulkisiko vielä enemmän pidemmällä perällä?
Itsellä oli aikoinaan farkusta otettu 300 d turbo tekniikka 3.07 välityksellä. Otti mittariin vajaa 200 km/h. Paras on ollut kuitenkin samainen auto 200 d orggis tekniikalla. Kulki kevyesti sen 160. Siinä oli moni "isolohko" helisemässä. 

Mercedes-Benz korjaa kuljettajien tekemät ajovirheet...ainakin jos on asd...
MB 200D w110 mr
MB 240D w123 mr
MB 300D w123 mr
MB 500SEC w126
MB G300 td W463
MB 200D w110 mr
MB 240D w123 mr
MB 300D w123 mr
MB 500SEC w126
MB G300 td W463



.....se-mäkinen ajoi hesareita (ajaa tosin vieläkin) heillä oli kuorma-autoja joissa oli bussin perät ....tosin nämä oli asiakas itse tilannut kaiketi uutena tehtaalta

Re: Ambulanssin perä
Olen ollut toistakymmentä vuotta sairaankuljettajana ja ajanut monia eri mersuja. kaikissa on ollut ihan vakio säädöt. Muistan kerran, kun ajettiin Ruotsin halki koko päivä kaasu pohjassa 300.lla dieselillä, niin kyllä se loivaan alamäkeen 180km/h kulki, mitä nyt öljynpaine valo alkoi palamaan kun käänsi vasemmalle kurvissa ja paloi niin kauan, kun seuraava mutka oli oikealle. Ajettiin haaparannan kautta huddingen sairaalaan .1300km, aikaa meni parilla pysähtymisellä n. 10 h. siellä on leveät tiet, koko päivä vilkut päällä tähti keskiviivan päällä. ennen Tukholmaa moottoritiellä, nopeusrajoitus 130km/h, mittarin näyttäessä 170km/h meni kaks 911 porscea ohi metristä lieskaa pako putkesta työntäen, nopeus varmaan se rajoitettu 250km/h, tuntui, kuin ois bussipysäkillä seisonut, vaikka omaakin nopeutta oli se 170km/h. se oli sitä surutonta nuoruusaikaa..kuitsi kirjoitti:Mitä perävälitystä 123 ambulansseissa käytettiin ja oliko niissä millaisia muita teknisiä eroja esim. 300d sedaniin. Muistelen vaan "esson baari" juttuna kuulleeni että kun 123 mersuun laittaa ambulanssin pumpun ja perän niin pitäisi mennä "parimarkkaa" (200km/h) rikki... tuskin nyt sentään, mutta mitäs eroja noissa siis oli?
BMW 520 D A touring
Ford Mondeo farmari 2.0i
Renault Laguna
MB w124 300 touring turbodiesel automatic
Ford Mondeo farmari 2.0i
Renault Laguna
MB w124 300 touring turbodiesel automatic
Re: Ambulanssin perä
tapve kirjoitti: mittarin näyttäessä 170km/h meni kaks 911 porscea ohi metristä lieskaa pako putkesta työntäen, nopeus varmaan se rajoitettu 250km/h.

-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 192
- Liittynyt: To 19.01.2006 18:15
- Paikkakunta: Kouvola
Joo, kyllä se oli se merkkivalo, jossa on se öljykannun kuva.. varottaako se sit vähistä öljyistä, yhden kerran kyl kun pysähdyttiin, kaadettiin litra helixiä moottoriin. Hälytys ajossahan siis vilkut jä hälytysääni päällä kaikkia liikenne sääntöjä saa rikkoa erityistä varovaisuutta noudattaen. Olen monet kerrat ajanut poliisin tutkaan niin paljon kun mersu on kulkenut vilkut päällä siis, kättähän ne nostavat. Tosin olen saanut yhdet ylinopeus sakot ambulanssilla tyhjällä autolla ilman vilkkujariikonen.risto kirjoitti:Vähän offtopiccia, mutta hälytysajossa saa kuulemma ajaa 20km/h ylinopeutta... siis ambulanssit. Kyllähän ne taitaa usein enemmän ajaa.
BMW 520 D A touring
Ford Mondeo farmari 2.0i
Renault Laguna
MB w124 300 touring turbodiesel automatic
Ford Mondeo farmari 2.0i
Renault Laguna
MB w124 300 touring turbodiesel automatic
Re: Ambulanssin perä
tapve kirjoitti: Olen ollut toistakymmentä vuotta sairaankuljettajana ja ajanut monia eri mersuja. kaikissa on ollut ihan vakio säädöt.
Joo tehtaalta tullessa oli vakiosäädöt, mutta ainakin tuttavapiirissä olleisiin lansseihin ruuvattiin lisää syöttöä 80-luvulla sen verran että jaksaa mennä. W123 koppaisen lanssin saksan tullikilpiä roikkuu vieläkin muistona tallin seinällä menneistä ajoista...
MB 300D, MB 380 SEC, MB S600C.
-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 3
- Liittynyt: Pe 27.01.2006 10:02
Totta kai joutuu noudattamaan äärimmäistä varovaisuutta. Toinen syy että ajo-ominauudet on loppunu jo viimeistään siinä 150km/h kohdalla jos ei tehot vielä ole loppunut. Harva lanssi kulkoo paljoa yli 150km/h kun ne tuppaa jo maksamaankin sitten niin paljon enemmän. Isoissa lansseissa ei edes ole niin tehokkaita pelejä joilla kovin kovaa pääsisi, jenkki pakuissa on mutta onko niitäkään kukaan ostanut. Pienemmissä pakuissa tehoissa taas löytyy mutta kuka niitä nyt ostaa kun ovat niin kalliita, ei aja tarkoitustaan, ja kuskien ajotaidot tuntiencuuno kirjoitti:....mielenkiintoinen keskustelu herätti ajatuksia .....onko ollut merkitystä jos ambulanssi kulkee 170 tai 200
....eiköhän tosi kiire tilanteissakin toi pienempi lukemakin ole ollut harvoin lasissa .....tossa kun on koko ikänsä liikenteessä pyörinyt työkseen niin en kyllä ikinä ole havainnut lanssin moottoritielläkään menevän kuin ehkä n.140-150 ....joutuuhan ne hälyytyksessäkin noudattamaan erityistä varovaisuutta ......täten epäilisin että muutokset mahdollisesti esim. perävälityksissä johtuu vain korimallin tuomista tarpeista ja sopivuuksista.
![]()
.....se-mäkinen ajoi hesareita (ajaa tosin vieläkin) heillä oli kuorma-autoja joissa oli bussin perät ....tosin nämä oli asiakas itse tilannut kaiketi uutena tehtaalta

Taidolla ei tuurilla..
Tuossa 90-luvun lopulla oli joko Harjavallassa tai Nakkilassa 124 korinen ambulanssi joko 280 tai 320 koneella ja mun maatessa siellä perällä yritti sairaanhoitaja laukoa tunnelmaa, niin väitti hän sen olevan silloin satakunnan ainoa lanssi joka rikkoo sen maagisen 200. Kylläkin totesi sen, ettei sitä huippunopeutta juurikaan voi käyttää potilaan ollessa kyydissä, sen verran huterahkoa se meno jo silloin oncuuno kirjoitti:....mielenkiintoinen keskustelu herätti ajatuksia .....onko ollut merkitystä jos ambulanssi kulkee 170 tai 200
![]()

SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-