Alapallonivelten vaihto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viesti:

Alapallonivelten vaihto

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Olin tänään katsastuksessa ja alapallonivelet meni uusiksi
Soitin Turkulaiseen autokorjaamoon, vaihto hinta pelkälle työlle on 240€ + osat

Aika suolainen hinta? saako niitä mitenkään itse vaihdettua?

W124 200d -86

:evil: :evil: :evil: :evil: :evil:
Viimeksi muokannut jartuo, To 02.02.2006 16:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pietu71
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

Ohho jopas maksaa :oops:

En ole itse vasaraa isompaa työkalua niitten vaihtoon tarvinnu,mutta voimalla saa kyllä niitä vanhoja pois murjoo,omat vaihdetut oli kai alkuperäset vuodelta 86,"pikkasen" oli reikiinsä ruostunu mutta kyllä se rako sieltä vaan ilmesty ku tarpeeks hakkas :lol:
Myös mäyräkoira auttaa tässäkin rempassa :P
aina vaan fixataan :) 230te -86
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

W124:sen alapallon vaihto onnistuu aika kivuttomasti varta vasten ko. touhuun suunnitellulla "prässillä", joka työntää entisen pois ja myös puristaa uuden paikalleen.

Mutta jos tuota puristinta ei satu olemaan (Hankintahinta noin 1100 €), niin hankalaksi menee. :?

Kannattaa kysellä sellaisia huoltokorjaamoita, joissa on erikoistuttu MB:n huoltoon, heillä mitä todennäköisimmin sellainen laite on. (Toivalan autossa on ainankin)

Vaihto onnistuu oikeilla työkaluilla toimiessa noin 1,5 tunnin sisällä.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viesti:

Mites etujousi? Saitko sen pysymään paketissa?
PM
Valvoja
Valvoja

Viesti Kirjoittaja PM »

Ammattimies vaihtaa alapallon max. puol tuntia per puoli, 60€ on yleinen tuntilaskutus ainakin täällä päin; itse osa kustantaa pari kolme kymppiä.
Superseppä dealer kirjoitti:Korjaamolla alapallo vaihdetaan 20-25 minuutissa.
Ps. Itse sain tuolla rahalla jakoketjun, venttiilinostajien, venttiilikumien, viskon, moniurahihnan, kiristäjän iskarin, kardaanin eturätin, jarrunesteen, moottoriöljyn + suodattimen vaihdon sekä täydellisen pyöränkulmien säädön. Tai itse asiassa tinkaamisen jälkeen töiden osuudeksi jäi 100€. :)
Viimeksi muokannut PM, To 02.02.2006 16:52. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viesti:

Jep, tuo on vielä nipa-nappa siedettävä hinta. 240€ menee jo yli meikäläisen kipurajan.
Pietu71
Mersumies
Mersumies

Ei mitään jousia irrotella,alapallon kiinitys pultti vaan auki ja poks alatuki varsi irtos tolpasta.
tolppa sivuun ja sitten alottaa kaameen hakkaamisen :o .
Se voi olla sitten tosiaan sika piukassa,eli jos ei löydy varolta laitteita ja voimaa väkivaltasiin tekoihin niin kannattaa harkita kolmesti edes alottamista . :wink:
MeSee
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja MeSee »

Lämpö helppaa kovasti tuota irroittamista, käy hakemassä vaikka bauhaussista pillin ja kuumentaa, ja sitte vaa lekaa...
S212 220cdi

Ex:

W212 250 cdi
S212 250 cdi -10
W210 2.9dt
w124 300dt -91
190d 2.5turbo -90
w124 300d -87
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Voi olla, että tuo itse ilmoittamani puolitoista tuntia on ehkä vähän yläkanttiin. En muista tarkalleen aikaa, mutta aika kivuttomasti se kävi kun omaani vaihdettiin tuossa uudenvuoden nurkilla.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Pietu71 kirjoitti:Ei mitään jousia irrotella,alapallon kiinitys pultti vaan auki ja poks alatuki varsi irtos tolpasta.
tolppa sivuun ja sitten alottaa kaameen hakkaamisen :o .
Se voi olla sitten tosiaan sika piukassa,eli jos ei löydy varolta laitteita ja voimaa väkivaltasiin tekoihin niin kannattaa harkita kolmesti edes alottamista . :wink:
Eiköhän se jousi pitäisi silti saaha puristettua kasaan (ei tarvii välttämättä pois ottaa) ja näin varmistettua että se ei löydy purkajan otasta kun alatukivarren pamautaa pallosta irti, kun 124:ssa ei ole macpersoonia!
Tietääkseni jousi painaa täysillä vasten alatukivartta.
W123:ssa on likimain samanlainen ripustus ja sieltä ei kannata ottaa alapalloo irti noin vaan jos jousi ei ole varmistettu puristamalla.
Tai sitten on alatukivarsi tuettava HYVIN ettei jousi pääse työntämään sitä huitsin vi...uun.

Kyllä toi 240ecua on aika kova hinta alapallon vaihdosta jos vielä osat on erikseen. :lol:
Minäkin voin vaihtaa sen pallon siihen hintaan :lol: :lol:
Pietu71
Mersumies
Mersumies

Pidän itse ainakin autoni etupäätä normaali korkuisena ja kun alapallon kiinnitys irtoo tolpasta niin joutuu tolppaa nostaan tai alatuki vartta painaan alaspäin että tappi tulee pois reiästä,ei se mihinkään sinkoo.Ja ei se alatuki varsi mulla ainakaan tuu edes lattiaan asti irrallaankaan tunkki korkeudessa,johonki se kai sitte vastaa,näin aatellen en muute tiedä kuinka sen jousen sais pois jos haluais :lol:
korjaamo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja korjaamo »

Ja se on sitten ihan aikuisten oikeesti vaarallista se jousien kanssa pelaaminen, että jos ei ole tietoa pitääkö se puristaa vai ei niin ei kannata ketään kehottaa alapallon pulttia noin vain auki tempaisemaan.

Koska:

124 korisessa autossa se jousi PITÄÄ puristaa, tai sitten helvetin varovasti kikkailla vaikka hallitunkin kanssa, mutta tällöin se alapallo on kyllä tosi hankala laittaa paikoilleen.
Pietu71
Mersumies
Mersumies

Nyt mulla on menny pahasti jotain ohi alapallojen vaihdossa :P
Vai onko farkussa erilainen jousen paikka kun kenties normi korissa.
Ei mulla mitään ole ollu edes alatuki varren alla 8)

edit.Ny mää se hokasin :lol:
kun nostaa toisen puolen auton keulasta kerrallaan ylös niin kalllistuksen vakaaja pitää alatuki varren jopa niin ylhäällä että se pallo pitää kammeta irti siitä tolpasta,kävin oikeen konttaamassa äsken että mitä kummaa siinä muka ny on :D
jari_w123
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Kannattaa ihan oikeesti varoa sitte ku rupee nuppia lämmittämään,mulla nimittäin räjähti alanuppi W123:sesta kun ei meinannut irrota lämmitin sitte oikeen kunnolla ja sitte jysähti.Onneks oli kierreosa alaspäin lähti kuula muuten aika vauhdilla.
auto w123 200D/300DT vm, -81
e320
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja e320 »

Onpa käynyt niinkin että Bilteman jousenpuristaja katkeaa kesken jousen irrotuksen. :shock:
spede10
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Tässäpä oma ohjeeni, tuli jossain vaiheessa vaihdettua:

Näin sen tein:
Etukulma tunkilla ylös, pyörä pois ja aputunkki alatukivarren alle. Pallon kiinnityspultti irti ja aputunkkia laskemalla alatukivarren pallopää irtosi. Ihan sujuvasti.
Pyöränripustus sivuun, jolloin työskentelytilaa tuli ihan mukavasti.
Rälläkällä pallon alakuppi irti ja yläpäähän pari laakia moskalla, jolloin pallo lopsahti pois. Sen jälkeen sahasin rautasahalla kupin kehään pari piirtoa ja taltan avulla naputtelemalla loppu irtosi kätevästi.
Olin teettänyt sorvissa sopivan holkin, joka istui uuden pallon alaosaan. Kokeilin -paukuta moskalla- vaihtoehtoa, jonka hylkäsin heti alussa. Hitsasin sen sijaan 12 tonnin pallotunkkia varten sopivan, suorakaiteen muotoisen kehyksen, johon mahtuivat alapään holkki ja yläpuolinen putkenpätkä.
Sitten vain tunkkaamalla pallo paikalleen. Meni ihan hyvin, piti vain olla tarkkana että menee suoraan.
Koko hommaan kahvitaukoinen ja hitsaamisineen meni kolme tuntia.
Nyt mese menee taas kuin kiskoilla.
Vanha pallo ei ollut päällisin puolin mitenkään huonon näköinen. Kupissakin oli rasvaa reilusti, mutta niinhän vain oli väljä kuin...!

Seuraavan vaihdon teen ehdottomasti itse. Kiitos kaikille hyvistä neuvoista, joiden ansiosta ylipäätään uskalsin yrittää.
Niin, kuumia en sitten käyttänyt, eikä ole tarviskaan.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
spede10
Mersumies
Mersumies

korjaamo kirjoitti:Ja se on sitten ihan aikuisten oikeesti vaarallista se jousien kanssa pelaaminen, että jos ei ole tietoa pitääkö se puristaa vai ei niin ei kannata ketään kehottaa alapallon pulttia noin vain auki tempaisemaan.

Koska:

124 korisessa autossa se jousi PITÄÄ puristaa, tai sitten helvetin varovasti kikkailla vaikka hallitunkin kanssa, mutta tällöin se alapallo on kyllä tosi hankala laittaa paikoilleen.
Piti vielä sanoman, ettei jousen kanssa tarvitse mitään kikkailla.
Satakaksnelonen ja kaikki sujui ihan helposti.
MB C 240T (W202)
j.s.lehti.
Mersumies
Mersumies

Alapallonivel

Viesti Kirjoittaja j.s.lehti. »

Minulle vaihrettiin syksyllä täkäläisessä mersuliikkeessä yllämainittu nivel Ajattelin itse ruveta vaihtamaan mutta en onneksi ehtinyt .En olisi saanut millään vanhaa irti oli aivan älyttömän kovin ruostunut kiinni ja uuren paikalleen panossa tarvitaan erikoinen puristin. koko homma maksoi 137,00€ Ei olisi palkkaansa saanut ja paikat rikki Ei kaikkea kannata itse tehdä jollei se oikein älyttömästi maksa Täytyy varmaan keväällä tehdä toiselle puolelle sama homma.
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viesti:

Homma tehtiin eilen illalla kaverin pajalla, ihan normaali homma.
Ensimmäisen kanssa meni reilu parituntia ja toinen meni paljon nopeammin.

Kun kaikki oli irroitettu niin kaverilla oli "pieni" alasin joka me laitettiin betonilattian ja alatukivarren väliin, niin ettei alatukivarsi antanut yhtään periksi
Isolla lekalla muutama napakka isku ja se oli siinä.

Uusi nivel menee takaisin ihan normaalilla ulos vetäjällä.
Alatukivaressa on levennykset valmiina ulos/sisäänvätäjille.

Ei tarvinnut lämmitellä niveliä, eikä se jousi lähde sieltä yhtään mihinkään kun huolehtii siitä, että alatukivarren alla on koko ajan nostettta.
juha
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja juha »

Eikös jousen lento ole estettävissä (kaiken varalta) esim. nailon liinalla millä vetää sen esim. alatukivarteen kiinni. Jos vahinko jostain syystä sattuu ja tuki pettää tms. niin sidottu jousi ei mihinkään lennä? Tai sitten jos lentää niin tuuri on niin hyvä ettei selviäs elossa muutenkaan kovin pitkään :roll:
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750

--Rättivaraston hoitaja--
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viesti:

Ainakaan minä en iroittanut kallistuksenvakaajaa joka pitää alatukivarren niin hyvin paikoillaan etten usko jousen mihinkään sinkoavan vaikka alatukivarren alla ei mitään olisikaan.
Jos jousi silti siitä vielä sinkoaisi niin jousen voima on jo niin olematon, että korkeintaan saa muutaman ärräpään aikaiseksi.

Jos alatukivarren alla ei ole mitään niin jousi on jo menettänyt voimansa eikä se voi lentää pitkin tallia ristiin rastiin vaikka joku sellaisiakin uhkakuvia on sanonutkin
MikaVeee
Mersumies
Mersumies

126

Viesti Kirjoittaja MikaVeee »

Satakakskutosen pallon vaihto: otin alatukivarren irti (irrottamisesta loistava dokumentaatio muualla foorumissa, kiitokset tekijälle) ja veholle tukivarren ja pallon kanssa. Pallon vaihtotyö 40€
Ex monta W-kirjainta.
spede10
Mersumies
Mersumies

jartuo kirjoitti:Ainakaan minä en iroittanut kallistuksenvakaajaa joka pitää alatukivarren niin hyvin paikoillaan etten usko jousen mihinkään sinkoavan vaikka alatukivarren alla ei mitään olisikaan.
Jos jousi silti siitä vielä sinkoaisi niin jousen voima on jo niin olematon, että korkeintaan saa muutaman ärräpään aikaiseksi.

Jos alatukivarren alla ei ole mitään niin jousi on jo menettänyt voimansa eikä se voi lentää pitkin tallia ristiin rastiin vaikka joku sellaisiakin uhkakuvia on sanonutkin
Juu, ei se jousi sieltä mihinkään lähde.
Mistä tuollaiset huhut ovat peräisin, että muka lentää?

Ja se vaihto on tosiaan helppo homma.
Tietty, onhan jollekin jo hehkulampun vaihtokin liian vaikeaa..!
MB C 240T (W202)
Arto S
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Arto S »

Oulussa Car Center Laasosella alapallonivelen vaihtotyö 0,5 h 27€ + alapallonivelen hinta 25€ Koko homma maksoi 52€
Ei paha hinta :D
W114 250CE -70
W221 S350 Lang -06
W212 E350cdi -10
H-D Road King -98

+ ex Mersuja 30+
Pietu71
Mersumies
Mersumies

Työstä vois maksaaki vaikka ton verran mutta pallo on kyllä kaameen hintanen,tupla hinta :roll:
XUX63
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Pietu71 kirjoitti:Työstä vois maksaaki vaikka ton verran mutta pallo on kyllä kaameen hintanen,tupla hinta :roll:
Lenny hakee osat Veholta.
Arto S
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Arto S »

Pietu71 kirjoitti:Työstä vois maksaaki vaikka ton verran mutta pallo on kyllä kaameen hintanen,tupla hinta :roll:
Italialaisia niveliä saa puoltahalvemmalla, mutta saa joka vuosi vaihtaa :D
W114 250CE -70
W221 S350 Lang -06
W212 E350cdi -10
H-D Road King -98

+ ex Mersuja 30+
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viesti:

Arto S kirjoitti:Oulussa Car Center Laasosella alapallonivelen vaihtotyö 0,5 h 27€ + alapallonivelen hinta 25€ Koko homma maksoi 52€
Ei paha hinta :D
Jeps noi on jo ihan järkeenkäypiä hintoja. Motonetissa parempi pallonivel maksoi 17.90. reilu vitonen sinne tai tänne, maksaahan se naftakin sentään jotain kun sen käy hakemassa Motonetista.

Tosiaan sama homma Turun Jarrutyössä 240+osat.
Sanoisin, että "melko kallista"
woke
Mersumies
Mersumies

Re: Alapallonivelten vaihto

Viesti Kirjoittaja woke »

jartuo kirjoitti:Olin tänään katsastuksessa ja alapallonivelet meni uusiksi
Soitin Turkulaiseen autokorjaamoon, vaihto hinta pelkälle työlle on 240€ + osat

Aika suolainen hinta? saako niitä mitenkään itse vaihdettua?

W124 200d -86

:evil: :evil: :evil: :evil: :evil:
No huh huh mitä hintoja.Työkaveri kävi täällä torniossa vaihdattamassa alapallonivelet molemmille puolille.Hintaa tuli työt+nivelet yhteensä 100€...
W210 E300DT -98, Pontiac Bonneville -65, Suzuki bandit 1200s -02
Ex S124 E220 T -94
Ex w211 220cdi A -06
Ex w210 E300DT -98
Ex w124 300DA -91
Vastaa Viestiin