190E:n tyhjäkäynti
190E:n tyhjäkäynti
eli moottori on ruisku m102. oireet on että kun laittaa kylmänä käyntiin niin "imu"ei lähde päälle... moottori käy heti normaalia alle 1000kierroksen tyhjäkäyntiä... se on ennen noussut kylmänä noin 1500kierrokseen ehkä ylikin... toinen oire on että lämpimänä auto kiihtyy täyskaasulla vähän niinku nykimällä. kylmänä niinkin on vedot tallessa. nämä ovat ilmenneet tänä syksynä ilmojen kylmetessä... missä vika??? kolmas oire on enenmmänkin ominaisuus koska tämä on ollut autossa aina... tyhjäkäynti on pakoputken päästä kuunnellessa "tykyttävää" aivan kuin moottori ei kävisi kaikilla...
Hmm. Eihän ruiskukoneen kuuluisi tolkuttomasti kierroksia nostakaan.
Oma KE-jetronic nostaa kierroksia näillä (lämpöä 0-5 astetta) keleillä tuonne 1300 hujakoille startin jälkeen aivan muutamaksi sekunniksi. Sen jälkeen kierrosnopeus tippuu normaaliin 600-700 kierrokseen.
Nykiminen ja "töpöttävä" käynti viittaisivat kyllä siihen, että virranjakajan kansi/pyörijä, tulpat/niiden johdot (joku näistä) alkaa olla kalkkiviivoilla.
Oma KE-jetronic nostaa kierroksia näillä (lämpöä 0-5 astetta) keleillä tuonne 1300 hujakoille startin jälkeen aivan muutamaksi sekunniksi. Sen jälkeen kierrosnopeus tippuu normaaliin 600-700 kierrokseen.
Nykiminen ja "töpöttävä" käynti viittaisivat kyllä siihen, että virranjakajan kansi/pyörijä, tulpat/niiden johdot (joku näistä) alkaa olla kalkkiviivoilla.

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Huh!Aku P kirjoitti:Hmm. Eihän ruiskukoneen kuuluisi tolkuttomasti kierroksia nostakaan.
Oma KE-jetronic nostaa kierroksia näillä (lämpöä 0-5 astetta) keleillä tuonne 1300 hujakoille startin jälkeen aivan muutamaksi sekunniksi. Sen jälkeen kierrosnopeus tippuu normaaliin 600-700 kierrokseen.
Nostaako sulla noinkin paljon? Minulla ei nouse kun 950-1000:een, vaikka olis miten kylmä. Kuumana tyhjäkäynti onkin sitten sama, kun sinulla.
Luin joskus jostain oppaasta, että M103:n pitäisi nostaa kierrokset juuri tuohon 1000:een "Ryyppy" päällä. Olisko peräti käyttöohjekirjasta...Tai alfamerin oppaasta...??

Njaa, perstuntumalta heitin luvun. Voi olla, että jää johonkin 1100:n tasolle. Kuitenkin ensi sekunneiksi kierrosluku nousee, se on selvästi havaittavissa.Day Downhill kirjoitti:Huh!
Nostaako sulla noinkin paljon? Minulla ei nouse kun 950-1000:een, vaikka olis miten kylmä. Kuumana tyhjäkäynti onkin sitten sama, kun sinulla.
Luin joskus jostain oppaasta, että M103:n pitäisi nostaa kierrokset juuri tuohon 1000:een "Ryyppy" päällä. Olisko peräti käyttöohjekirjasta...Tai alfamerin oppaasta...??
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
KE-Jetronic:lla varustetulla autollahan voi ajaa ja sen saa ainakin "vähän kylmänä"
käyntiinkin vaikkei autossa olisi säätöyksikköä (ECU) ollenkaan. Sen voi todeta
nappaamalla ylijännitesuojan sulakkeen irti (katkaisee ECU:n syöttövirran).
Ensimmäinen hommahan näissä ongelmissa on tarkistaa tuo legendaarinen sulake.
Toinen on tarkistaa itse ylijännitesuojan kunto, sen tyyppivikanahan on ikääntyessään
pettävät tinajuotokset. Eli sitä voi yrittää itsekin korjata, samalla on syytä tarkistaa,
että sen jännitesäätö (= zener diodi) on kunnossa.
Kun ECU:n syöttöjännite (liitin 1 n. +12V, liitin 2 -) on kunnossa, herää ehjä ECU toimimaan.
En tiedä, onko joku onnistunut korjaamaan ECU:ja? Esim. Autovahinkokeskuksesta voi
löytää "halvalla" varaosan. Mitähän maksaa Veho:ssa?
No onneksi tuo ECU vika on harvinaisempaa. Miten sitten tietää, että ECU on kunnossa?
Yksi tapa on diagnosointi. Viestissä "käynnistys ongelmat" esitin, kuinka DIY-mies sen
voi "halvalla" tehdä. Tosin tuossa tapauksessa auton diagnosointitöpselistä ei löytynyt
ECU:n diagnoosi-piuhaa??? Kaikkea ei tuosta töpselistä voi kuitenkaan selvittää.
"imu ei lähde päälle" jollei ECU sitä pyydä tai "imuventtiili" ei tottele.
Omassa autossani, kun tottelee, niin esilämmityskierrokset nousee n. 1300 rpm. Ei sillä
niin tarkkaa, kunhan lähtee käyntiin. Normaali t.k. kierrokset on speksin mukaan 700 - 800
ennen -89 ja 20 enemmän jälkeen (W201/M102 ruisku).
Moottorin lämpötila-anturilla on sanansa sanottavana tuossa esilämmityksessä. Jos se on esim.
jumittunut osoittamaan 60-80 astetta, ei esilämmitystä suoriteta (vrt. kuumakäynnistys).
"lämpimänä auto kiihtyy täyskaasulla vähän niinku nykimällä", siis käy rikkaalla ja kuluttaa
runsaasti polttoainetta? Katso "käynnistys ongelmat" mkoistin viestiä.
"tyhjäkäynti on pakoputken päästä kuunnellessa "tykyttävää"" viittaa sytytyspuoleen.
Jos tyhjäkäynti heijaisi oikein kunnolla, voisi kyseessä olla ilmamäärämittarin potikka.
Paljon (joskus vähän vähemmän) ajettuna tuo potikka "kuluu puhki" juuri tyhjäkäynti
alueelta. MB:ltä saa varaosana vain koko ilmamäärämittarin. Olen kuullut, että noita
potikoita saisi Bosch:lta varaosina. Tietääkö joku?
_____________
W201/M102 -91
käyntiinkin vaikkei autossa olisi säätöyksikköä (ECU) ollenkaan. Sen voi todeta
nappaamalla ylijännitesuojan sulakkeen irti (katkaisee ECU:n syöttövirran).
Ensimmäinen hommahan näissä ongelmissa on tarkistaa tuo legendaarinen sulake.
Toinen on tarkistaa itse ylijännitesuojan kunto, sen tyyppivikanahan on ikääntyessään
pettävät tinajuotokset. Eli sitä voi yrittää itsekin korjata, samalla on syytä tarkistaa,
että sen jännitesäätö (= zener diodi) on kunnossa.
Kun ECU:n syöttöjännite (liitin 1 n. +12V, liitin 2 -) on kunnossa, herää ehjä ECU toimimaan.
En tiedä, onko joku onnistunut korjaamaan ECU:ja? Esim. Autovahinkokeskuksesta voi
löytää "halvalla" varaosan. Mitähän maksaa Veho:ssa?
No onneksi tuo ECU vika on harvinaisempaa. Miten sitten tietää, että ECU on kunnossa?
Yksi tapa on diagnosointi. Viestissä "käynnistys ongelmat" esitin, kuinka DIY-mies sen
voi "halvalla" tehdä. Tosin tuossa tapauksessa auton diagnosointitöpselistä ei löytynyt
ECU:n diagnoosi-piuhaa??? Kaikkea ei tuosta töpselistä voi kuitenkaan selvittää.
"imu ei lähde päälle" jollei ECU sitä pyydä tai "imuventtiili" ei tottele.
Omassa autossani, kun tottelee, niin esilämmityskierrokset nousee n. 1300 rpm. Ei sillä
niin tarkkaa, kunhan lähtee käyntiin. Normaali t.k. kierrokset on speksin mukaan 700 - 800
ennen -89 ja 20 enemmän jälkeen (W201/M102 ruisku).
Moottorin lämpötila-anturilla on sanansa sanottavana tuossa esilämmityksessä. Jos se on esim.
jumittunut osoittamaan 60-80 astetta, ei esilämmitystä suoriteta (vrt. kuumakäynnistys).
"lämpimänä auto kiihtyy täyskaasulla vähän niinku nykimällä", siis käy rikkaalla ja kuluttaa
runsaasti polttoainetta? Katso "käynnistys ongelmat" mkoistin viestiä.
"tyhjäkäynti on pakoputken päästä kuunnellessa "tykyttävää"" viittaa sytytyspuoleen.
Jos tyhjäkäynti heijaisi oikein kunnolla, voisi kyseessä olla ilmamäärämittarin potikka.
Paljon (joskus vähän vähemmän) ajettuna tuo potikka "kuluu puhki" juuri tyhjäkäynti
alueelta. MB:ltä saa varaosana vain koko ilmamäärämittarin. Olen kuullut, että noita
potikoita saisi Bosch:lta varaosina. Tietääkö joku?
_____________
W201/M102 -91
Kiitos asiantuntija luottamuksesta.
Oma asiantuntijuuteni ei nyt kuitenkaan ole niin oleellista.
ECU tieto perustuu pääosin jenkki/saksa/englanti-foorumeilta urkittuun materiaaliin.
Itse olen sen vain osittain verifioinut eli joukossa voi olla myös väärää tietoa/ymmärrystä.
Tuo ECU oli vain niin musta-aukko, että sitä oli "pakko" ruveta selvittämään.
ECU:n toiminnasta ja diagnosoinnista ei tunnu olevan juuri mitään virallista dokumentaatiota.
Ikäänkuin tuo tieto olisi haluttu pitää omana ja sitten esiintyä (rahastavana) asiantuntijana.
Ei sen puoleen, kyllähän todellisesta asiantuntijuudesta pitää olla valmis maksamaan kohtuullisesti, jos vielä ongelmatkin tulee selvitettyä.
No foorumillahan tieto on ilmaista ja omalla vastuulla.
Oma asiantuntijuuteni ei nyt kuitenkaan ole niin oleellista.
ECU tieto perustuu pääosin jenkki/saksa/englanti-foorumeilta urkittuun materiaaliin.
Itse olen sen vain osittain verifioinut eli joukossa voi olla myös väärää tietoa/ymmärrystä.
Tuo ECU oli vain niin musta-aukko, että sitä oli "pakko" ruveta selvittämään.
ECU:n toiminnasta ja diagnosoinnista ei tunnu olevan juuri mitään virallista dokumentaatiota.
Ikäänkuin tuo tieto olisi haluttu pitää omana ja sitten esiintyä (rahastavana) asiantuntijana.
Ei sen puoleen, kyllähän todellisesta asiantuntijuudesta pitää olla valmis maksamaan kohtuullisesti, jos vielä ongelmatkin tulee selvitettyä.
No foorumillahan tieto on ilmaista ja omalla vastuulla.
Kerros nyt sit vielä et missä päin tuo ylijännitesuoja on? Jos lähtis nyt siitä liikkeelle, sillä oireet on ihan samanlaiset, eli ei lyö kylmäkäynnistys kierroksia päälle, sit kun koneen saa käyntin, niin sit se käy tolla alle 1000 kierrosta minuutis, eikä sammu. Muuta kun virtalukosta tietenkin...
E 220 Aut. -94
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
Kattelin tossa vähän noita englanninkielisiä sivuja, jos oikeen ymmästin niin tuon ylijänniterelen kautta kulkee myös ABS:n ECU:n jännite. Elikkäs jos toi on rikki niin silloin ei ABSienkaan pitäis toimii... Mut katon ton releen silti... Muuten mittasin ton moottorinlämpöanturin vastuksen, se oli 1,3kOhm kun kone oli lämmin. elikkä luutavasti toi ainakin toimii. Täytyy vielä kylmänä mitata et jos se lähentelee tota 6kOhm, niin sit se on ok.
E 220 Aut. -94
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
"ylijänniterelen kautta kulkee myös ABS:n ECU:n jännite"
Näin tekee eli kombinaatio ABS valo palaa + huono käynti/käynnistyvyys indikoi ylijännitesuojan sulakkeeseen/vikaan.
"Veho kipinät ei löytänyt vikaa, itse löysin sitkellä yrittämisellä"
Niin tai heidän analysaattorinsa ei löytänyt vikaa.
Jos tuollaista vikaa alkaa hakemaan "käsipelillä", niin merkkiliikkeen tuntiveloituksella laskusta saattaa tulla kohtuuton.
Näin tekee eli kombinaatio ABS valo palaa + huono käynti/käynnistyvyys indikoi ylijännitesuojan sulakkeeseen/vikaan.
"Veho kipinät ei löytänyt vikaa, itse löysin sitkellä yrittämisellä"
Niin tai heidän analysaattorinsa ei löytänyt vikaa.
Jos tuollaista vikaa alkaa hakemaan "käsipelillä", niin merkkiliikkeen tuntiveloituksella laskusta saattaa tulla kohtuuton.
mulla on normaalisti ollut kylmäkäynnistyksen jälkeen kierrokset noin 1300-1500rpm lämmetessä se on sitten yhtääkkiä tipahtanut normaaliin lukemiin. tulpat, johdot, kansi, pyörijä, on vaihdettu vastikään... ei vaikutusta käyntiin..Boss kirjoitti:Joo,kyllä täälläkin alta tonnin mennään1500 kiekkaa kuulostaa jo vähän lentokonelukemilta.
Onkohan putsari kunnossa ja kaikki letkut kiinni/ehjiä?
Tietysti jos se aivastelee niin tuo jakajan puoli/tulpanjohdot lähtisi itsellä myös tutkinnan alaiseksi.
mulla ei ole akun takana kuin yks iso loota... luultavasti joku ruiskun/sytkän
boxi... leveä liitin jossa paljon johtoja... polttoaineen kulutus on tosiaan lisääntynyt kovasti... eli jossain "imu"puolella vika luultavasti on... muuten kyllä selviän melkein viasta kuin viasta mutta nämä ruiskut on vielä opettelun alla...

No jos on noita kierrosluku ongelmia ja vielä ajossa häikkää, niin kyllä se ruiskun boxiin eli ECU:un vahvasti viittaa. Jostain se ylijännitesuoja pitäis löytää, että pääsis tsekkaan sulakkeen.
Voit myös irrottaa sen leveän liittimen tarkastaaksesi hapettumat ja samalla mitata pinnille 1 tulevan ECU:n syöttöjännitteen, pitäs olla n. 12V.
Kun irrotat/kiinnität liitintä, irrota ensin akun napa varmuuden vuoksi.
Voit myös irrottaa sen leveän liittimen tarkastaaksesi hapettumat ja samalla mitata pinnille 1 tulevan ECU:n syöttöjännitteen, pitäs olla n. 12V.
Kun irrotat/kiinnität liitintä, irrota ensin akun napa varmuuden vuoksi.
- Antti 190e
- Sisäänajossa
- Viestit: 42
- Liittynyt: Ma 10.11.2003 18:20
- Paikkakunta: Keskipohjanmaalla...
Re: 190E:n tyhjäkäynti
tyhjäkäyntiin ja yleensäkin moottorin käyntiin autto ainaki mun 190 2.0 bensamersussa öljyjen vaihto
sen jälkee laitoin uudet sytkärit ja johot niin johan rupes kehrää 

