Akkujen kestoikä
- Dieselmies
- Vakiokalustoa
- Viestit: 135
- Liittynyt: La 07.08.2004 19:38
Akkujen kestoikä
No tere, aloin tässä kyseleen akkujen kestoiästä että montako vuotta on akut yleensä kestäneet kun itselläni auto 300 d -90 akut on kestäneet keskimäärin 3-4 vuotta .
Nyt ostin uuden vähän tehokkaamman varta 100 A/h 800 A hinta 100€ näitten paukkupakkasten aikana kun ei aamulla enää jaksanu pyörittää akun ikä oli 3 v ja 1 kk varta 88 A/h 630 A .
Itsestä tuntuu ainakin että näitä menee vähän liian tiheään, laturi on kunnossa lataa semmoista 14.4 v.Normaali talvikeleillä entisellä akulla tuli toimeen aivan normaalisti lähti käyntiin mutta ei enää kun piti pakkasta päälle -25 C kolmen päivän ajan.
Nyt ostin uuden vähän tehokkaamman varta 100 A/h 800 A hinta 100€ näitten paukkupakkasten aikana kun ei aamulla enää jaksanu pyörittää akun ikä oli 3 v ja 1 kk varta 88 A/h 630 A .
Itsestä tuntuu ainakin että näitä menee vähän liian tiheään, laturi on kunnossa lataa semmoista 14.4 v.Normaali talvikeleillä entisellä akulla tuli toimeen aivan normaalisti lähti käyntiin mutta ei enää kun piti pakkasta päälle -25 C kolmen päivän ajan.
W 124 300 D -90
W 212 350 CDI -09
W 212 350 CDI -09
Re: Akkujen kestoikä
Sanoivat tuolla akkuliikkeessä, että akun keski ikä on 3v. Pitänee paikkansa, ainakin omienkokemusten perusteella.Dieselmies kirjoitti:montako vuotta on akut yleensä kestäneet kun itselläni auto 300 d -90 akut on kestäneet keskimäärin 3-4 vuotta .
.
AJA MILLÄ AJAT, MUTTA MERSULLA LOPUT.
Mersu on Mersu!!! Ni...ni...niiiin, ja, sitten muut on näitä katiskoita.
Mersu on Mersu!!! Ni...ni...niiiin, ja, sitten muut on näitä katiskoita.
Alkuperäinen 100 Ah Varta MB-logolla kesti omassa bensamersussa (ei webastoa) 6 v. Korvausakku (100 Ah bauer tai jotain?) kesti tasan vuoden. Takuulla sain sen tilalle Varta Blue 100 Ah joka on nyt toiminut hyvin. Autossa on nyt lisäksi Defan akkulaturi joka pitää jännitteen 13.8 V:ssa kun auto on piuhassa kiinni (=melkein aina), joten toivottavasti tämäkin akku kestää vähintään 6 v.
Tuollainen ylläpitolaturi säästää akkua oudon paljon mut on aika kallis....tarkoitus olis värkkäillä ctekin laturi tuohon tarkoitukseen....ja akkujen keski-ikä liikkuu 2-3v seutuvilla toista se oli ennen vanhassa escossa oli 10v vanha pakkasakku ja hyvin pelas....seuraavaksi taidan siirtyä keltaiseen optimaan....
Itse tein ja säästin
- MasaMbW124
- Mersumies
- Viestit: 1703
- Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
- Paikkakunta: Tampere [Kangasala]
ei se aina auta
Minulla on taksissa tuommoinen ylläpitolaturi kytkettynä siten, että aina kun on lohkolämmittimen pieuha kiinni niin lataa akkua.petska kirjoitti:Tuollainen ylläpitolaturi säästää akkua oudon paljon mut on aika kallis.....
Ei se vaan tunnu auttavan. Näyttää akun kesto näissä hommissa olevan semmoinen vuodesta puoleentoista. Taitaa vaan olla niitä virtaa vieviä lisälaitteita sen verran paljon ja kilometrejä ja käynnistyksiä tulee myös.
Sehän hyöty siitä laturista on, että ei kerkeä akku mennä niin huonoon kuntoon että jäisi käynnistymättä kotipihasta.
Nyt pitäisi mennä mittauttamaan Väykyn akku. Ei näemmä tarvia seisoa auton kuin 2 päivää, niin ei enää jaksa startata vaikka auto olisikin lohkolämmittimellä hieman esilämmitetty.
Samaan autoon vaihdettiin startti pari kuukautta sitten, kun pyöritti niin pirun hitaasti joskin lähti kyllä aina käyntiin. Taisi olla turha startin vaihto.
kalusto:
-M-B E200 cdi -11
isän autot . -M-B W220 320cdi lang -04
-M-B W221 320 cdi lang -08
entiset: M-B W124 300 d-turbo -89
M-B W211 220 cdi elegance
M-B E320 cdi -03 Avantgarde
M-B E320T CDi -06
"Ei niin pilvistä päivää ettei yhtä tähteä nää"
-M-B E200 cdi -11
isän autot . -M-B W220 320cdi lang -04
-M-B W221 320 cdi lang -08
entiset: M-B W124 300 d-turbo -89
M-B W211 220 cdi elegance
M-B E320 cdi -03 Avantgarde
M-B E320T CDi -06
"Ei niin pilvistä päivää ettei yhtä tähteä nää"
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 190
- Liittynyt: To 29.09.2005 22:08
- Paikkakunta: Pohjois-Savo
- Viesti:
.
Viimeksi muokannut SL-pappa, La 07.08.2021 21:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB R129 300 SL-24
MB W136 170 Va -52 museorek.
MB W205 C 200 A Premium Business 2015
David Brown 880 -65
Datsun VPL 510 1600 -70 museorek.
Smart City coupe 450 2002
MB W136 170 Va -52 museorek.
MB W205 C 200 A Premium Business 2015
David Brown 880 -65
Datsun VPL 510 1600 -70 museorek.
Smart City coupe 450 2002
Jopa Hondan alkuperäinen Yuasa kesti liki 9 vuotta normaaliajossa, josta viimeiset pari vuotta lyhyttä kaupunkiajoa. Mersun Exide taas kesti 7-8 vuotta sekalaista ajoa. Bilteman akut ja muut halpisakut eivät ole montaa vuotta kestäneet, kuten ei noi halvemmat Exidetkään. Ihmettelen kyllä kauhiasti, jos laatuakku (Bosch, Varta tms.) ei kestä sekalaisessa, päivittäisessä ajossa vähintään viittä vuotta. Toki uudet "sähköautot" ja Eberit/Webastot kuluttaa akkua ihan eri lailla.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Akun kesto
Dieselissä akku joutuu kovemmalle startissa, joten on myös kestoltaan lyhyempi kuin bensa autossa. Ennen vanhaan oli nyrkkisääntö, että bensa koneessa uusi akku 5 vuoden välein ja dieselissä 3 vuoden. Nykyisin, kun on noita sähköhärveleitä kaikki kolot pullollaan, niin ei tahdo kestää noinkaan pitkään.
No johan teillä on huonot akut tai huonosti käynnistyvät autot. Omaan mersuun vaihdoin tänä syksynä uuden akun. Vanha oli alkuperäinen vuodelta 96 ja oli jo melko laiska.
Pappa joskus sanoi että taunuksessa kesti alkuperäinen akku 9vuotta ja salama akku suunnilleen yhtä kauan.
Kyllä minun mielestä akun käyttöikä pitäis normaali käytössä olla +8vuotta.
Pappa joskus sanoi että taunuksessa kesti alkuperäinen akku 9vuotta ja salama akku suunnilleen yhtä kauan.
Kyllä minun mielestä akun käyttöikä pitäis normaali käytössä olla +8vuotta.
C250TD 97
[url=http://www.overdrive.fi/autovero50/][img]http://www.overdrive.fi/autovero50/autovero_bb.gif[/img][/url]
[url=http://www.overdrive.fi/autovero50/][img]http://www.overdrive.fi/autovero50/autovero_bb.gif[/img][/url]
Isälläni oli W123:ssa dieselissä korealainen akku 8,5 vuotta ja akku oli vielä kunnossa kun auto otettiin pois käytöstä. Minulla tulee nyt W123:ssani täyteen 5 vuotta ja hyvin on toiminut näissä lähipäivien pakkasissa ja webastoa olen käyttänyt usein. Akun merkki on Oldham. Laitoin päivämäärän tussilla kylkeen kun sen ostin.
Jos laatumerkit kestävät vain pari vuotta niin ei kai niitä kannata sitten ostaa, kun "merkittömät kestävät vähintään saman"
Jos laatumerkit kestävät vain pari vuotta niin ei kai niitä kannata sitten ostaa, kun "merkittömät kestävät vähintään saman"
Liian tehokas laturi suhteessa akun kokoon ja virrankuluttajia paljon?
Vanhemmissa autoissa ja koneissa akut kestää piiiiitkään mikäli nestettä eikä päästä missään vaiheessa tyhjäksi,viime keväänäkin vaihdoin 14v vanhan akun kun loppu veto yhtäkkiä. Nopeimmillaan menny kuukaudessa.
Tässäkin pätee että hyvä ja halpa on kaks ostosta
Vanhemmissa autoissa ja koneissa akut kestää piiiiitkään mikäli nestettä eikä päästä missään vaiheessa tyhjäksi,viime keväänäkin vaihdoin 14v vanhan akun kun loppu veto yhtäkkiä. Nopeimmillaan menny kuukaudessa.
Tässäkin pätee että hyvä ja halpa on kaks ostosta

115 240d 3.0 vartan 100a hopea akku on ollu syksystä 2002 ja toimii edelleen hyvin laturina 85a vakio 35a lisävaruste 55a on 500w vahvistin isot lisäpitkät eberi 5kv
ferguson 35 vm 1957 jossa vakio tasavirtalaturi 120a salama vuodesta 96 ja lähti käyntyyn hyvin vielä pari viikkoa sitten.
bilteman prätkä akut ei kestä paria kuukautta brittipyörässä jos ajaa kovaa mutta varta kestää.
akkupalvelu häkkinen myy vartaa sörkässä
ferguson 35 vm 1957 jossa vakio tasavirtalaturi 120a salama vuodesta 96 ja lähti käyntyyn hyvin vielä pari viikkoa sitten.
bilteman prätkä akut ei kestä paria kuukautta brittipyörässä jos ajaa kovaa mutta varta kestää.
akkupalvelu häkkinen myy vartaa sörkässä
Mercedes-Benz 220 W187 innenlenker mit schiebedach ´52
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
Salama akuthan vielä kestikin. Salama on valitettavasti eletty jo kauan sitten.sooppa kirjoitti:Laatu akun kestoikä 2-5 vuotta riippuen käytöstä,jos lyhyitä ajoja ajetaan niin ei kestä montaa vuotta.Mulla kesti mersussa salama akku 7 vuotta vaikka kerran kiehahti,nyt on menossa varta.
AJA MILLÄ AJAT, MUTTA MERSULLA LOPUT.
Mersu on Mersu!!! Ni...ni...niiiin, ja, sitten muut on näitä katiskoita.
Mersu on Mersu!!! Ni...ni...niiiin, ja, sitten muut on näitä katiskoita.
Mulla on ollut Boschin 100 Ah:n akkuja pari ja kyllä ne sen 4-5 vuotta kestää. Niillä taitaa olla 2 vuoden takuu. Onkos se niin , että jos akku hajoaa takuuaikana, niin uuden akun takuu kestää vaan sen alkuperäisen takuun verran. Tekniikan Maailmassahan lienee ollut jokin aika sitten akkutesti. En tosin muista voittajaa, mutta jos sen artikkelin löytäis.
Saksan tuonti mersussa (diesel) oli 70 Ah:n akku, kun hommasin auton. Oli vähän vetelä. Se menikin vaihtoon, kun laturi laukes samalla kertaa.
Saksan tuonti mersussa (diesel) oli 70 Ah:n akku, kun hommasin auton. Oli vähän vetelä. Se menikin vaihtoon, kun laturi laukes samalla kertaa.
2,5 v.
Vartan 100 Ah akku on nyt 2,5 v. vanha, ja viime sunnuntaina 24 asteen pakkasella ei jaksanut käynnistää. Kuului vaan raksutusta ja latausvalo välkkyi, kun koitin.
Vein sen yöksi sisään, ja aamulla se sitten lämmenneenä jaksoi niillä virroilla käynnistää koneen. (Ei ollut akkulaturia käytössä.)
Kuukausi sitten teki saman tempun, joten ostin nyt tarjouksesta 88 Ah Euroglobe-akun ja vaihdan ko ehin. Ostin myös kunnon käynnistyskaapelit autoon varalle - automaatti nääs.
Hesarin välissä tulee usein Nissanin viikonlopputempaus-mainoksia, niissä myydään aina Vartan 100 Ah akkuja noin 90 eurolla.
Vein sen yöksi sisään, ja aamulla se sitten lämmenneenä jaksoi niillä virroilla käynnistää koneen. (Ei ollut akkulaturia käytössä.)
Kuukausi sitten teki saman tempun, joten ostin nyt tarjouksesta 88 Ah Euroglobe-akun ja vaihdan ko ehin. Ostin myös kunnon käynnistyskaapelit autoon varalle - automaatti nääs.
Hesarin välissä tulee usein Nissanin viikonlopputempaus-mainoksia, niissä myydään aina Vartan 100 Ah akkuja noin 90 eurolla.
300TD-92
onko sun akku aina varmasti ladattu täyteen kun parkkeeraat auton yöksi akku on vasta silloin ihan täys latingissa kun ampeeri mittari näyttää nollaa ei + silloin menee virtaa akkuun -taas että kulutus ylyttää laturin tuoton tarkoitan tällä mittarilla sellaista kun esim. fergussa ja britti mp. niitä vain ei saa niin isoja että riittäsi 85a laturille 65 maksimi virralle saa.
Mercedes-Benz 220 W187 innenlenker mit schiebedach ´52
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
Millä ihmeellä saatte akut paskaks muutamassa vuodessa?
Mulla on traktorissa (Zetor) 10v vanha akku ja pelaa erittäin hyvin ja
ruohonleikkurissa, Stiga Park, 15v vanha akku ja silläkin pärjäsi vielä
viime kesänä !!!!
Mulla on traktorissa (Zetor) 10v vanha akku ja pelaa erittäin hyvin ja
ruohonleikkurissa, Stiga Park, 15v vanha akku ja silläkin pärjäsi vielä
viime kesänä !!!!
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Ittellä oli mersussa Vartan 100Ah patteri kun tuli meidän talouteen v. -96 ja se pelas moitteetta dieseltekniikallakin v.2003 asti, kunnes kesällä varoittamatta mykistyi, mittasin jännitteen , oli jotain 6V, kai meni kenno poikki. Tilalle Boschin silveri ja meno on jatkunut...
Sprintterin alkuperäinen akku ei enää taannoisilla paukkupakkasilla jaksanut normin 25min ebrin käytön jälkeen inahtaakaan, ja uutta tilalle, kesti siis Varta 5 vuotta.
Traktoreissa on ollut Genolitejä, ja ne ei ole kestänyt vuoden korkeintaan. Joskus on tullut hyvä yksilö vastaan. Harrasteautoissa on ollut Oldhameja ja sun muita Hankookkeja, mutta ne onkin harrastuskäytöön riittäviä
Sprintterin alkuperäinen akku ei enää taannoisilla paukkupakkasilla jaksanut normin 25min ebrin käytön jälkeen inahtaakaan, ja uutta tilalle, kesti siis Varta 5 vuotta.
Traktoreissa on ollut Genolitejä, ja ne ei ole kestänyt vuoden korkeintaan. Joskus on tullut hyvä yksilö vastaan. Harrasteautoissa on ollut Oldhameja ja sun muita Hankookkeja, mutta ne onkin harrastuskäytöön riittäviä

S204 300CDI 4matic -11 FL "lumikki"
EX:
W906 315CDI 1+6 k-a Vanha invataksi
C203 200 Kompressor -01
W176 180cdi- 13
S204 220CDI- 09 "kaupparatsun ruoska"
S204 200CDI -11 Facelift 7G tronic "Tuikutettu"
S203 200CDI- 06 Mustiainen "Tuikutettu"
W211 200CDI- 03 Vanha taksi ***tana
S203 200CDI -04 Facelift "Kestosuosikki"
C203 180 -01 Sportcoupe
S202 220CDI Esprit Selection -00
S203 200CDI -01 Paku "Tuikutettu"
W124 230E -91
S202 200CDI -99
W124 300D "hubi"
W124 250D "aztu"
EX:
W906 315CDI 1+6 k-a Vanha invataksi
C203 200 Kompressor -01
W176 180cdi- 13
S204 220CDI- 09 "kaupparatsun ruoska"
S204 200CDI -11 Facelift 7G tronic "Tuikutettu"
S203 200CDI- 06 Mustiainen "Tuikutettu"
W211 200CDI- 03 Vanha taksi ***tana
S203 200CDI -04 Facelift "Kestosuosikki"
C203 180 -01 Sportcoupe
S202 220CDI Esprit Selection -00
S203 200CDI -01 Paku "Tuikutettu"
W124 230E -91
S202 200CDI -99
W124 300D "hubi"
W124 250D "aztu"
Jujuhan on siinä että pääasiassa ennen akun tappoi sulfatoituminen, joka pääsi tapahtumaan silloin kun akkua ei käytetty.
Nykyteknologia on mahdollistanut sen että akku voi seisoa pitkiäkin aikoja käyttämättömänä ilman sulfatoitumista. Sillä teknologialla vaan oli se pieni sivuvaikutus, että akun käyttöikä lyheni puolella! Että oli taas pirusti hyötyä siitäkin keksinnöstä. Faijalla on traktorissa 10v vanha akku eikä mitään heikkoa, mulla menee autossa akku / vuosi.
Nykyteknologia on mahdollistanut sen että akku voi seisoa pitkiäkin aikoja käyttämättömänä ilman sulfatoitumista. Sillä teknologialla vaan oli se pieni sivuvaikutus, että akun käyttöikä lyheni puolella! Että oli taas pirusti hyötyä siitäkin keksinnöstä. Faijalla on traktorissa 10v vanha akku eikä mitään heikkoa, mulla menee autossa akku / vuosi.
- adenauer300
- Asiantuntija
- Viestit: 1866
- Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
- Paikkakunta: Espoo