Ehkä hiukka turvallisempi ja tehokkaampi keino on rasvaprässi.Samuli H kirjoitti:Männät ei tulleet edes paineilmalla (8bar) ulos koloistaan.
uus jarru topikki w201 jarrut jumii itekseen ajaessa!
Jarrujen jumiintuminen ajossa johtuu todennäköisesti viallisesta jarrupääsylinteristä! Neste ei pääse palaamaan säiliöön satulalta. Suorita vikadiagnoosi seuraavasti: Jarrujen hirttäessä pysäytä auto ja avaa jarruputkia pääsylinterin kupeesta, jos nestettä "turskahtaa" putkista, on vika löytynyt. Toinen mahdollisuus on VAGinoissa esiintyvä jarrutehostimen jäätyminen. Kalvon tausta täyttyy vedellä ja painaa jarruja päälle pakkasella.
BTW: ihme vaahtoamista noista jarrunesteistä ja satuloista...
BTW: ihme vaahtoamista noista jarrunesteistä ja satuloista...
E 290TDT Avantgarde
Paineilmalla ne on aina ennenkin ammuttu ulos. Sormia ei kyllä kannata laittaa väliin.Pasi H. kirjoitti:Ehkä hiukka turvallisempi ja tehokkaampi keino on rasvaprässi.
Oma rotjake ainakin tokeni tuolla satulan vaihdolla.Ville S. kirjoitti:BTW: ihme vaahtoamista noista jarrunesteistä ja satuloista...
Kannattaa vaihtaa vialliset osat, ei muitaSamuli H kirjoitti:Paineilmalla ne on aina ennenkin ammuttu ulos. Sormia ei kyllä kannata laittaa väliin.Pasi H. kirjoitti:Ehkä hiukka turvallisempi ja tehokkaampi keino on rasvaprässi.
Oma rotjake ainakin tokeni tuolla satulan vaihdolla.Ville S. kirjoitti:BTW: ihme vaahtoamista noista jarrunesteistä ja satuloista...

Tosin mä itte tykkään vaihtaa jotain muuta siitä ympäriltä kun menee samalla vaivalla, eikä mikään osa kuitenkaan kestä pitkään mersussa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Ville S. kirjoitti:Jarrujen jumiintuminen ajossa johtuu todennäköisesti viallisesta jarrupääsylinteristä! Neste ei pääse palaamaan säiliöön satulalta. Suorita vikadiagnoosi seuraavasti: Jarrujen hirttäessä pysäytä auto ja avaa jarruputkia pääsylinterin kupeesta, jos nestettä "turskahtaa" putkista, on vika löytynyt. Toinen mahdollisuus on VAGinoissa esiintyvä jarrutehostimen jäätyminen. Kalvon tausta täyttyy vedellä ja painaa jarruja päälle pakkasella.
BTW: ihme vaahtoamista noista jarrunesteistä ja satuloista...
tuopa se olikin uusi vaihtoehto.. missäs kohdassa tuo "jarrupääsylinteri" sijaitsee? ei liene sama sylinteri kuin mikä on jarru satulassa?
2.3 l
semmosethan nuo jarrut on, että kun liikkeelle lähden, niin jarru EIVÄT ole päällä, mutta kohta ne mennä naksahtaa juntturiin. vähän aikaa kun on paikallaan, niin toimii taas vallan mainiosti. mutta nyt lähdenpä testaamaan..
[/quote]
Löysitkö sen vian loppujen lopuksi ? Kiinnostaa kun omassa hieman samoja oireita.

Löysitkö sen vian loppujen lopuksi ? Kiinnostaa kun omassa hieman samoja oireita.
W203CDI
KL näyttää myyvän W201:n uutta pääsylinteriä hintaan 80 E. ebay.de stä löytyy 10-15 eurolla uusia. Kokeilitko muuten sitä oljenkortta että suihkutit CRC:tä tai silikoonia tehostajaan ? Ainakin W203:n korjauskäsikirja tarjoaa myös vaihtoaehdoksi pääsylinterissä olevan paluureiän putsausta, mutta se lienee korjaantunut jos olet vaihdellut nesteitä.
W203CDI
asia pitää tutkia.. auto on ollu itellä viime syyslomasta lähtien.
huomasin pari juitsuippelia:
- kun poljin menee kovan tuntuiseksi, samalla jarrut ottaa vähän päälle.
mitä kovempi poljin
sitä enemmän päällä
katselin tuosta nopeasti, en tajua niin näitä termejä vielä, mutta se letku, läpinäkyvä, joka lähtee pääsylinteristä ja kulkee ilmeisesti tehostajaan (ko)
niin sieltä liitos kohdasta on aikapaljon kussu nestettä poies..


huomasin pari juitsuippelia:
- kun poljin menee kovan tuntuiseksi, samalla jarrut ottaa vähän päälle.
mitä kovempi poljin

katselin tuosta nopeasti, en tajua niin näitä termejä vielä, mutta se letku, läpinäkyvä, joka lähtee pääsylinteristä ja kulkee ilmeisesti tehostajaan (ko)

2.3 l
Tuo vaalea letku on ihan alipaineletku tehostajalle, jos tuo liitoksen ympärillä oleva neste on järrunestettä, niin sulla on jarrusylinteristä päässyt nestettä valumaan tehostajaan ja sitä kautta alipaineen avustamana tuonne letkuun.
vrt -> http://auto.howstuffworks.com/power-brake2.htm
-risto
vrt -> http://auto.howstuffworks.com/power-brake2.htm
-risto
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Joo ei sitä nestettä ihan sinne asti pitäisi päästä 
Onko sulla hävinny jarrunestettä mihinkään? eihän tuo neste tuossa liitoksessa ihan välttämättä jarrunestettä ole, voi olla jotain muutakin, mutta jarrunestettä se ei saisi olla.
-risto

Onko sulla hävinny jarrunestettä mihinkään? eihän tuo neste tuossa liitoksessa ihan välttämättä jarrunestettä ole, voi olla jotain muutakin, mutta jarrunestettä se ei saisi olla.
-risto
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
No siis,
Jos tuo nyt on jarrunestettä, niin sulla on se jarrupääsylinteri kyllä aika huonossa kunnossa.
Eikai sieltä pitäs silmille asti mitään roiskua, varskinkin kun irrotat sen auto sammuksissa, jolloin mottori ei kehitä alipainetta ollenkaan, toki järjestelmä on suunniteltu siten, että sinne jää alipaine, kun moottori sammuu. Kun asia on näin niin silloin järjestelmä imee painetta ulkopuolisesta ilmasta, eli ei pitäisi roiskua.
Muista että jarruneste on myrkyllistä, ja sitä ei pidä käsitellä varomattomasti ja maalipinnallekkin saattaa tehdä pahaa.
Oliko sulla kadonnut sitä nestettä säiliöstä?
-risto
Edit: syntaksivirhe
Jos tuo nyt on jarrunestettä, niin sulla on se jarrupääsylinteri kyllä aika huonossa kunnossa.

Eikai sieltä pitäs silmille asti mitään roiskua, varskinkin kun irrotat sen auto sammuksissa, jolloin mottori ei kehitä alipainetta ollenkaan, toki järjestelmä on suunniteltu siten, että sinne jää alipaine, kun moottori sammuu. Kun asia on näin niin silloin järjestelmä imee painetta ulkopuolisesta ilmasta, eli ei pitäisi roiskua.
Muista että jarruneste on myrkyllistä, ja sitä ei pidä käsitellä varomattomasti ja maalipinnallekkin saattaa tehdä pahaa.
Oliko sulla kadonnut sitä nestettä säiliöstä?
-risto
Edit: syntaksivirhe
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
mjoo,
tsekkaas tuo -> http://auto.howstuffworks.com/master-brake1.htm
siellä nuo kuvat ovat animaatioita, kun niistä "apply brake" nuolista painaa niin kuva kertoo mitä siellä pääsylinterissa tapahtuu.
Sulla luultavasti vuotaa tuosta taaimmaisesta piiristä sinne tehostimeen nestettä (pääsylinteri on tehostajassa kiinni) ja sitä kautta tuonne alipaineletkulle. Näin näkisin asian, mikäli tuo vuotava neste on siis jarrunestettä.
-risto
tsekkaas tuo -> http://auto.howstuffworks.com/master-brake1.htm
siellä nuo kuvat ovat animaatioita, kun niistä "apply brake" nuolista painaa niin kuva kertoo mitä siellä pääsylinterissa tapahtuu.
Sulla luultavasti vuotaa tuosta taaimmaisesta piiristä sinne tehostimeen nestettä (pääsylinteri on tehostajassa kiinni) ja sitä kautta tuonne alipaineletkulle. Näin näkisin asian, mikäli tuo vuotava neste on siis jarrunestettä.
-risto
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Heti huomenissa kaahaat sillä isolohko-Katetilla sinne tarvikeputkaan ja ostat jarrupääsylinterin! Et mitään Luigi Makaronin tekemää, vaan sakemannin! Pörssi ohenee n. 70-80ekua ja vaihto on helppo homma, kunhan liittimet siinä kunossa (lue:ruosteettomia) että aukeavat sovinnolla ja alkavat pitämään...
Ja muista, vielä kerran: ku avaat ja laitat kiinni niitä putkia niin pyörität sitä SYLINTERIÄ ja pidät listalla kiinni siitä liittimestä! Eli ET PYÖRITÄ LIITINTÄ!
Siihen tsyländeriin saa melko varmaan ne tiivisteetkin, mutta on vähän tekohengitystä. Ei ole pitkää iloa...
Ja muista, vielä kerran: ku avaat ja laitat kiinni niitä putkia niin pyörität sitä SYLINTERIÄ ja pidät listalla kiinni siitä liittimestä! Eli ET PYÖRITÄ LIITINTÄ!
Siihen tsyländeriin saa melko varmaan ne tiivisteetkin, mutta on vähän tekohengitystä. Ei ole pitkää iloa...
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79
Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79
Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
siitä männän palauttamisesta sanoisin sen verran et rumpujarrussa jousi palauttaa ja levyjarruissa männän kumi on hieman viistoon leikattu, joten se palauttaa sen avulla!!! ja tietysti levyn lievä heitto auttaa asiaan. ei sitä neste IME takaisin. voit uusia pelkät tiivisteet jos ei ole syöpymiä sylinterissä.
en kyllä ymmärtänyt miksi/miten voi laittaa putket paikalleen pyörittämällä sylinteriä? siitähän tulee aikamoinen letti jos meinaa onnistua saamaan kaikki putket kiinni.
en kyllä ymmärtänyt miksi/miten voi laittaa putket paikalleen pyörittämällä sylinteriä? siitähän tulee aikamoinen letti jos meinaa onnistua saamaan kaikki putket kiinni.

Anteeksi maalaisuuteni, muutan huomenna kaupunkiin! Joo, ei oo lettiä tarkotus tehä...oilhand kirjoitti:siitä männän palauttamisesta sanoisin sen verran et rumpujarrussa jousi palauttaa ja levyjarruissa männän kumi on hieman viistoon leikattu, joten se palauttaa sen avulla!!! ja tietysti levyn lievä heitto auttaa asiaan. ei sitä neste IME takaisin. voit uusia pelkät tiivisteet jos ei ole syöpymiä sylinterissä.
en kyllä ymmärtänyt miksi/miten voi laittaa putket paikalleen pyörittämällä sylinteriä? siitähän tulee aikamoinen letti jos meinaa onnistua saamaan kaikki putket kiinni.



Jarrupääsylinteri on se valurauta(akohan se on) härveli, minkä päällä on jarrunestesäiliö. Ja pääsylinteri on kiinni semmosessa tulipeltiä vasten olevassa limpussa, eli siinä jarrutehostajassa.
Tehostajaa ei tarvi purkaa jos pääsylinterin vaihdat. Sylinteri on tehostajassa vain kiinni, oliskohan kahella pultilla.
Kuhan ei hätäile ja rauhassa miettii mitä seuraavaksi, niin onnistuu ekakertalaiseltakin! Kaikki sen on joskus tehny ekan kerran... Niin kuin on ekan kerran tehny SENKIN...!

Ja kummassakin toimii sama ohje, että seuraava kerta on jo helpompi, tai parempi...

S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79
Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79
Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Audissa oli joskus sellainen vika että alipainetehosteisessa autossa jarrupääsylinteri oli vikaantunut niin ettei päästänyt paineita pois. Oli ikävä kun pikkuhiljaa ajon aikana alkoivat jarrut hirttää päälle. Ajon alussa auton jarrut toimivat ihan normaalisti.
Sylkky myös pukkasi jarrunestettä säiliöön vuotavien tiivisteitten välistä. VAG laitteissa on myös probleemia noitten liukutappien kanssa, vanhemmiten rasva kovettuu ja tapit jumahtavat satulan kiinnikkeiden sisään. Olenkin yleensä pitänyt tapana herkistellä nuo paikat liki vuosittain.
Sylkky myös pukkasi jarrunestettä säiliöön vuotavien tiivisteitten välistä. VAG laitteissa on myös probleemia noitten liukutappien kanssa, vanhemmiten rasva kovettuu ja tapit jumahtavat satulan kiinnikkeiden sisään. Olenkin yleensä pitänyt tapana herkistellä nuo paikat liki vuosittain.
nuo kaikki neuvomanne hommat kyllä teen tämän ja huomisen päivän aikana. mutta ihmetyttää se että miksi tuo vika ei ilmene ku ajamisen aikana? jos annan auton olla paikalla eli ns. "jäähtyä" niin ei ne enää jumi, ja lämpimällä kelillä ei ollenkaan.. mutta tarkistellaan nuo teidän neuvomat juitsut niin sitten varmaan ostellaan uutta pääsylinteriä.
2.3 l