OUTOA ÄÄNTÄ

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
msalokan
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ti 18.05.2004 20:43

OUTOA ÄÄNTÄ

Viesti Kirjoittaja msalokan »

TERVEHDYS...

Heittäkääpä jotain veikkausta, auton -97 290tdt käynnistää ja lähtee ajamaan niin kilometrin jälkeen alkaa kuulua konehuoneesta, ilmeisesti oikealta sirinää tai porinaa kohtalaisen kovaa joka häviää lähes olemattomiin taitaa jopa hävitä kokonaan kun auto/kone on lämmin. Ääntä pystyy hallitsemaan kun painaa kaasua se alkaa ja kun päästää kaasulta niin se loppuu muutaman sekunnin päästä. Kokeilin heittää automaatin vauhdissa vapaalle ja toistin tuon äskeisen ja sama tilanne, mutta kun auto on paikallaan niin paha etsiä vikaa kun sitä ei tule vaikka kuinka kaasuttaa. Tämä ilmiö tuli nyt kovilla pakkasilla. Webasto toimii normaalisti eikä pidä ylimääräistä ääntä auton ollessa paikallaan.

Ääni ei ole mielestäni koneesta vaan jostain muusta, esim turbo,ilmamäärämittari,Webasto.... Onko kellään ollu vastaavaa, autossa ei huomaa mitään toiminnallista eroa.
W210
W639
W211
W212
msalokan
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ti 18.05.2004 20:43

Viesti Kirjoittaja msalokan »

Nyt vikaa etsiessäni kun auton sammuttaa niin ilmanputsarin vieressä olevat 2 varmaankin alipainekelloa sirkuttaa pari minuuttia vielä senkin jälkeen kun webaston jälkipoltto on ohi. Otin sähköpiuhat irti niistä mutta sirkutus jatkui edelleen....... Oisko kellään mitään apuja...muuta kuin veho....
W210
W639
W211
W212
Avatar
Esko R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 422
Liittynyt: Ti 18.11.2003 23:02
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Esko R »

Omassa autossa sirisee pakoputken ensimmäinenkiinnitys vaihelaatikon kohalta, ku on vähä hapettunut. :|
Kyllä Mersu on aina Mersu

X218 350CDI
Exät:
W212 220CDI (FL)
S212 300CDI
C219 320CDI
S211 270CDI
S203 200CDI
S210 300TDT (Mynä-D)
W124 300D -24V (PP-D)
S124 250D (PP-D)
W210 E220D
W124 200D (HP-D)
msalokan
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ti 18.05.2004 20:43

Viesti Kirjoittaja msalokan »

moi...

En usko että tulee pakoputkesta tässä tapauksessa, ääni muistuttaa melkein kun rele vetäisi ja päästäisi oikein nopeasti monesti voimistuen ja hiljentyen. Tein vanhanaikaista putkitestiä kun auto kävi pihalla eli laitoin alumiiniputken toisen pään eri kohtiin konehuonetta ja toinen pää korvaan ja niistä mustista alipaine vai mitä hässäköitä ne siinä putsarin alla on niin ne pitivät outoa sirkutusta. En tiedä kuuluuko niiden sirkuttaa.
W210
W639
W211
W212
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Re: OUTOA ÄÄNTÄ

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

msalokan kirjoitti:Heittäkääpä jotain veikkausta...
Heitetään.
Moniurahihnan kiristinrullan laakeri.

msalokan kirjoitti:Kokeilin heittää automaatin vauhdissa vapaalle....
Tuotahan ei kai saisi tehdä, kuin äärimmäisessä hädässä jolloin laatikon vaurioitumisen riski on pienempi murhe kuin ihmishenget tai pellit?

msalokan kirjoitti: Ääni ei ole mielestäni koneesta vaan jostain muusta, esim turbo,ilmamäärämittari,Webasto....
Ilmamassamittari se ei ainakaan voi olla, sillä se ei pidä mitään ääntä kunnossa ollessaan tai vikaantuneena.

Mutta sinullahan on 290 -malli, niin voisiko se mennä sinne Webastopuolelle se ääntely?
Sehän lienee siinä mallissa vakiona ja lähtee käyntiin termostaatin ohjaamana.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Kuuluuko toi ääni vain silloin kun auto liikkuu ja paikat on kylmiä?
Jos kuuluu niin voisiko olla kyseessä etupyörän laakerin jähmettynyt voitelu.

Ittellä on meinaan samantyyppinen onkelma ja pelkään että laakerin voitelu ei toimi kunnolla.
msalokan
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ti 18.05.2004 20:43

Viesti Kirjoittaja msalokan »

MOI..

Joo liikkuessa tuo ääni kuuluu ja kun on ajanut 50 km näillä pakkasilla niin sitä ei juuri kuulu enää. Sitten kun käy kaupassa ja lähtee ajamaan niin jo taas kuuluu mutta ei niin pitkää aikaa enää. Jos se on pyörän laakeri niin se kitinä varmaan kuuluu myös ulos....

Sitten kun taasen ajetaan esim. jotain maantienopeutta ja painetaan kaasua hieman ääni tulee ja kun päästää kaasulta pois niin ääni kovenee lopuksi ja häipyy kokonaan.
W210
W639
W211
W212
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Nyt tuo selostus kuulostaa vaikkapa laahaavalta pysäköintijarrukengältä.
Mutta jos se edestä kuuluu, niin.... :roll:
Kivi etulevyn ja palan välissä?`
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
msalokan
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ti 18.05.2004 20:43

Viesti Kirjoittaja msalokan »

No niin... Pakkanen laski ja äänet hävis...... Ihan vähän kuului aamulla -7 asten pakkasella räplätystä ja rohinaa ajoon lähdettyä, mutta -3 asteessa iltapäivällä ei mitään... Oletan että tuo ääni tulee Webastosta mutta en tiedä mistä sieltä ja mikä sen saa aikaan. Täytyis tuntea tuo webaston toiminta ja laitteisto..... Varmaankin kerta paketti ja satoja euroja......
W210
W639
W211
W212
Aulis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ma 23.01.2006 20:14

Viesti Kirjoittaja Aulis »

Tuotahan (vaihteen kytkeminen vapaalle vauhdissa) ei kai saisi tehdä, kuin äärimmäisessä hädässä jolloin laatikon vaurioitumisen riski on pienempi murhe kuin ihmishenget tai pellit?
Viitaten kirjoittamaani aiheeseen (Automaatti ei vaihda 4->5 vaihteelle), voisiko tuollaisesta menettelystä aiheutua tämäntyyppisiä ongelmia? Pakko myöntää, että tyhmyyttäni ja tietämättäni olen heittänyt toisinaan vaihteen vapaalle esim punaisiin liikennevaloihin ajaessani.
Avatar
Raukola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Su 22.08.2004 18:40
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Raukola »

Itse olen aina heittänyt vapaalle kun joutuu odottelemaan valoissa tai muuten jonkun aikaa. Vapaalle heittoa ei suositella käytettäväksi alamäkivierityksessä tai muuten vauhdin ollessa suuri. Ei se siitäkään silti hajoa ellei ole jo valmiiksi vikaa..
W210 290 TD 1996 "nykyinen"
W124 200d 3.0 ´90 "entinen"
190e ´85 "Carlsson"
Toyota corolla ke10 ´69
Ford Cortina mk3 ´72
Avatar
E280Lang
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 102
Liittynyt: Ma 18.10.2004 18:30
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja E280Lang »

msalokan kirjoitti:No niin... Pakkanen laski ja äänet hävis...... Ihan vähän kuului aamulla -7 asten pakkasella räplätystä ja rohinaa ajoon lähdettyä, mutta -3 asteessa iltapäivällä ei mitään... Oletan että tuo ääni tulee Webastosta mutta en tiedä mistä sieltä ja mikä sen saa aikaan. Täytyis tuntea tuo webaston toiminta ja laitteisto..... Varmaankin kerta paketti ja satoja euroja......
Jos tarkoitit 290tdt -97 webaston hintaa...niin huoohhh...ku oliskin vain satoja euroja!! :? :?
Omaan ex-väykkyyn vaihdettiin koko möykky....ja oliskohan ollu niin, ettei tonni riittäny edes osiin.
Kumma juttu, miten olenkin päässyt eroon väykyn jälkeisistä "vieroitusoireista" niin helposti....tosiasiassa ei ole ikävä ollut kertaakaan!! :twisted:
E280 Lang -94, E250TD -94, E250D -95
msalokan
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ti 18.05.2004 20:43

Viesti Kirjoittaja msalokan »

moi..

Mielenkiintoinen juttu, tutulle vaihdettiin paikallisessa Webasto viime talvena 220 -99 väyryseen ja jos oikein muistan niin oli 600-650 ekee koko möykky ja uusi. Vika oli jossain webaston sisällä sähköisissä osissa, jokin boxi mikä siinä kyljessä on mutta sen mustan laatikon vaihto olis pelkästään ollu yhtä paljon.

En tiedä sitten oliko se jokin kamppanja hinta... Paljon se on sekin.. Kiljukoon ja räplättäköön niin kauan kun toimii sitten on pakko korjata.

Pikkusen on mese ollu pettymys, kun näitä lastentauteja tuntuu olevan mutta palsta on hyvä. Täältä saa apuja ja vinkkejä tosi hyvin....
W210
W639
W211
W212
ttiikeri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 395
Liittynyt: Ti 22.07.2003 17:48

Re: OUTOA ÄÄNTÄ

Viesti Kirjoittaja ttiikeri »

msalokan kirjoitti:TERVEHDYS...

Heittäkääpä jotain veikkausta, auton -97 290tdt käynnistää ja lähtee ajamaan niin kilometrin jälkeen alkaa kuulua konehuoneesta, ilmeisesti oikealta sirinää tai porinaa kohtalaisen kovaa joka häviää lähes olemattomiin taitaa jopa hävitä kokonaan kun auto/kone on lämmin. Ääntä pystyy hallitsemaan kun painaa kaasua se alkaa ja kun päästää kaasulta niin se loppuu muutaman sekunnin päästä. Kokeilin heittää automaatin vauhdissa vapaalle ja toistin tuon äskeisen ja sama tilanne, mutta kun auto on paikallaan niin paha etsiä vikaa kun sitä ei tule vaikka kuinka kaasuttaa. Tämä ilmiö tuli nyt kovilla pakkasilla. Webasto toimii normaalisti eikä pidä ylimääräistä ääntä auton ollessa paikallaan.

Ääni ei ole mielestäni koneesta vaan jostain muusta, esim turbo,ilmamäärämittari,Webasto.... Onko kellään ollu vastaavaa, autossa ei huomaa mitään toiminnallista eroa.

Itsellä kuului viime talvena edestä oikealta sirinää ja se alkoi aina kun pakkasta oli reilut -10 astetta. Ääni väheni/poistui kun auto lämpeni tarpeeksi. Etsin vikaa kuumeisesti;poistelin alipaine letkuja yms ja eipä vikaa löytynyt.....Sitten keväämmällä vaihdatin vetopyörästön takastefan ja siinä yhteydessä kardaanin luona olevat pakoputkiston lämpöpellit poistettiin remontin ajaksi. Kun ilmat kylmeni sirinä oli poistunut..... Eli katoppa ne lämpöpellit. Niitä voi vaikka taivutella hieman eri asentoon pakkasella jotta ääni häviää.....
MB C180 vm -95
Rassaaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: Ke 28.04.2004 12:25
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja Rassaaja »

Yksi sirittäjäehdokas on hihnankiristimen iskarin ala- tai yläpään ja vastaavan sisäholkin välisen kumin pettäminen tai löystyminen. Tuon pystyy toteamaan kun painaa voimakkaasti vaikka puukapulalla iskaria koneen käydessä, jolloin räpinä loppuu kun iskari ei enää pääse heilumaan täysin vapaasti.
Vähän kyllä epäilen, että tämä kuuluisi sisälle, mutta ulos kuuluu ainakin erittäin selvästi, jos on vikaa.
Vastaa Viestiin