Minulla on MB W124, 200D sedan vuosimallia 1989, ajettu 420tkm. Se kävi 5 päivää sitten öljynvaihdossa ja siihen laitettiin Diamond täyssynteettistä öljyä (aiemminkin on laitettu täyssynteettistä öljyä ja hyvin on toiminut). Myös öljynsuodatin ja ilmansuodatin vaihdettiin. Sitä meni 6,5 litraa sinne. Tämän jälkeen ajoin n. 100 km, ja auto alkoi savuttamaan normaalia enemmän. Käynti on epätasaista (tyhjäkäynnillä) ja hytkyttää autoa huomattavasti enemmän kuin normaalisti. Takapuskuri on öljypisaroiden peittämä ja n. 250 km ajon jälkeen alkoi öljyn merkkivalo palamaan (tässä vaiheessa auto savutti huomattavasti enemmän). Mittaritaulussa oleva painemittari kuitenkin näytti että paineet olivat huipussaan aivan normaalisti. Tarkistin öljyn määrän tikusta ja se ei edes kastunut, eli kaikki öljy on palanut pois.
Auto on kuitenkin aina ennen toiminut moitteetta eikä konetta ole pahoinpidelty muutenkaan. Ajan hyvin tasaisesti ja talvella varon ottamasta kylmällä koneella kovia kierroksia. Kävin huoltamolla jossa öljy vaihdettiin ja sieltä arveltiin että öljynrenkaat on rikki. Arvelin että voisiko olla niin, että öljy oli liian ohutta ja tunki palotilaan, eli mikään ei varsin olisi rikki? Olen käytttänyt samaa huoltamoa aiemminkin ja ilman ongelmia on öljynvaihdot siellä sujuneet.
Neuvoivat viemään auton merkkikorjaamolle (Acumen autot, Kotkan keltakalliolla) vian selvitykseen, mutta ongelma on se, että se (jo pelkkä ongelman selvittäminen) voi olla todella kallis keikka. Varsinkin jos kone puretaan pöydälle. Haluaisin kysyä, olisiko teillä kertoa toista paikkaa Kotkan alueella jossa ongelmani voitaisiin tutkia edullisemmin? Keltaisten sivujen mukaan tällä alueella ei ole Dieselkorjaamoita, mutta ehkä tällä forumilla joku tietäisi asiantuntevan korjaamon?
Yksi mahdollisuus olisi tietenkin se, että voisi tulla halvemmaksi hankkia sopiva ehjä kone autooni ja vaihdattaa se, kuin tehdä suurta remonttia vanhaan. Olen kiitollinen kaikista vinkeistä ja kommenteista.

- Karibu