W124 200D, vm.89 Savuttaa - Öljynrenkaat rikki?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Karibu
Sisäänajossa
Sisäänajossa

W124 200D, vm.89 Savuttaa - Öljynrenkaat rikki?

Viesti Kirjoittaja Karibu »

Tervehdys. Olen uusi forumilla ja tämä on ensimmäinen viestini. Toivottavasti saan täältä hyviä neuvoja autoni huoltamiseen. :)

Minulla on MB W124, 200D sedan vuosimallia 1989, ajettu 420tkm. Se kävi 5 päivää sitten öljynvaihdossa ja siihen laitettiin Diamond täyssynteettistä öljyä (aiemminkin on laitettu täyssynteettistä öljyä ja hyvin on toiminut). Myös öljynsuodatin ja ilmansuodatin vaihdettiin. Sitä meni 6,5 litraa sinne. Tämän jälkeen ajoin n. 100 km, ja auto alkoi savuttamaan normaalia enemmän. Käynti on epätasaista (tyhjäkäynnillä) ja hytkyttää autoa huomattavasti enemmän kuin normaalisti. Takapuskuri on öljypisaroiden peittämä ja n. 250 km ajon jälkeen alkoi öljyn merkkivalo palamaan (tässä vaiheessa auto savutti huomattavasti enemmän). Mittaritaulussa oleva painemittari kuitenkin näytti että paineet olivat huipussaan aivan normaalisti. Tarkistin öljyn määrän tikusta ja se ei edes kastunut, eli kaikki öljy on palanut pois.

Auto on kuitenkin aina ennen toiminut moitteetta eikä konetta ole pahoinpidelty muutenkaan. Ajan hyvin tasaisesti ja talvella varon ottamasta kylmällä koneella kovia kierroksia. Kävin huoltamolla jossa öljy vaihdettiin ja sieltä arveltiin että öljynrenkaat on rikki. Arvelin että voisiko olla niin, että öljy oli liian ohutta ja tunki palotilaan, eli mikään ei varsin olisi rikki? Olen käytttänyt samaa huoltamoa aiemminkin ja ilman ongelmia on öljynvaihdot siellä sujuneet.

Neuvoivat viemään auton merkkikorjaamolle (Acumen autot, Kotkan keltakalliolla) vian selvitykseen, mutta ongelma on se, että se (jo pelkkä ongelman selvittäminen) voi olla todella kallis keikka. Varsinkin jos kone puretaan pöydälle. Haluaisin kysyä, olisiko teillä kertoa toista paikkaa Kotkan alueella jossa ongelmani voitaisiin tutkia edullisemmin? Keltaisten sivujen mukaan tällä alueella ei ole Dieselkorjaamoita, mutta ehkä tällä forumilla joku tietäisi asiantuntevan korjaamon?

Yksi mahdollisuus olisi tietenkin se, että voisi tulla halvemmaksi hankkia sopiva ehjä kone autooni ja vaihdattaa se, kuin tehdä suurta remonttia vanhaan. Olen kiitollinen kaikista vinkeistä ja kommenteista. :)

- Karibu
karjis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja karjis »

Tervettuloa palstalle!

Niin tarkista kuitenkin ensin vuotaako kone ulospäin.
Voi olla myös kannentiiviste mennyt. Olen kuullut, että 200Dieseleissä menis kannentiiviste jossakin 500tkm:n paikkeilla. :roll:
Syitä voi tietenkin olla monia, mutta nämä tuli ensiksi mieleen.
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Niin ja eihän ilmaputsarin sisällä ole mitään rättejä tukkimassa ilman kulkua
Savuaako auto sinistä vai mustaa savua?
Jos sinistä niin se on öljyn savua ja jos mustaa niin ilman puutetta.
Jos ilmanputsari on tukossa niin se vetää imuilmansa huohottimien kautta koneen sisältä ja vetää mukana varmasti öljyäkin.
suhari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja suhari »

Morjens, ja tervetuloa porukkaan!
Tiedätkö mitä öljyä koneessa on aikaisemmin käytetty? Jos mineraali-, tai puolisynteettisiä-öljyjä, niin synteettiset saattoi liuottaa koneesta paskat liikkeelle joka alkoi savuttaan. Ennen isompia remontteja kannattais kokeilla jotain muita öljyjä koneeseen. Suodatin tietysti myös uusiksi. Itse käytän mobilin öljyjä, mutta muitakin merkkejä olen kuullut käytettävän :wink:
Do diin, eli olis kannattanut lukea kysymys kunnolla :oops:
Karibu
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Koneessa on käytetty Diamondia myös aiemminkin. Ensin voisi tietysti tutkia onko kannentiiviste mennyt. Kone ei valuta ja aivan varmasti savu johtuu öljyn palamisesta. Savu haisi selvästi palaneelle öljylle. Poliisin kommentti (kun pysäytti minut savun vuoksi) oli että se savuttaa kuin Kamatz (vai miten se rekan merkki kirjoitetaan, hah) ja haisee samalle. Ja kuten sanoin, ilmansuodatin ja öljynsuodatin vaihdettiin samalla, joten en usko että siellä on tukoksia. Selvästi on öljy päässyt palotilaan ja siitä johtuu savuttaminen. Miksi näin kävi, en vielä osaa sanoa.
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Kannentiiviste vaihtoon eiköhän sillä selviä, voi olla myös mäntä halki mut sen nyt näkee kun ottaa kannen irti.
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Kansipahvi 95% varmuudella.
Kohta alkaa savuttamisen lisäksi myös naputtamaan, koska öljyä ykköspytyssä niin paljon. :wink:
Nopeana itsediagnoosina laitat kylmän koneen käyntiin ja jos ykköspytyn pakosarjan lähtö jää selvästi kylmemmäksi kuin muut niin kansi pois ja sillä selvä. Ei kannata suuremmin enää ajella.... muutakuin trailerille ja trailerilta korjaamoon.
Joku mersupurkaamo??
Karibu
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Jeps. Näin täytynee tehdä. Kiitos vinkeistä.
karjis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja karjis »

Ja lisää... Toivottavasti ei ole kansi halki!?
Vastaa Viestiin