Pakastin mersuko

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Juho R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: Ke 15.10.2003 20:42
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja Juho R »

Niin, taisin ihan päästä kyllä heittää ton kiertosuunnan, mutta hantin puoli missä on närhenmunat ja sähkönen pumppu olivat putkineen päivineen kylmiä, ja kuskin puolen putki oli lämmin, eli eikse "vesi" tule närhenmunien kautta ja poistuu vähinäänin kuskin puoleiseta putkesta. Vai.
Auto oli M-B 200D W124. vm93
Ja M-B 200D W123. vm79
Ex: M-B 190B 2.0 W201. vm86.
--Niillä tehään mitä on--
Avatar
capriceman
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 440
Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja capriceman »

Olen tossa aikaisemmin testailin omaa korttia joka on varustettu prosessorilla.
No se ei toiminut ainakaan pakastimessa oikein, prosessorin kellotaajuus muuttui ja ohjauspulssit muuttuivat solenoidille siten että pulssin leveys kasvoi.
No suomeksi se meinaa että närhenmunat on enemmän kiinni, jolloin kapiiniin tulee haaleeta ilmaa.
Kortin ongelmista pääsin sillä että rakensin tilalle oman kortin jossa military tekniikalla varustetut osat.
ugly finn
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ke 02.11.2005 14:45
Paikkakunta: Zatakunta

Viesti Kirjoittaja ugly finn »

Eikös se kiertosuunta ole just päinvastoin?

Pete
Avatar
capriceman
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 440
Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja capriceman »

Olen tossa aikaisemmin testailin omaa korttia joka on varustettu prosessorilla.
No se ei toiminut ainakaan pakastimessa oikein, prosessorin kellotaajuus muuttui ja ohjauspulssit muuttuivat solenoidille siten että pulssin leveys kasvoi.
No suomeksi se meinaa että närhenmunat on enemmän kiinni, jolloin kapiiniin tulee haaleeta ilmaa.
Kortin ongelmista pääsin sillä että rakensin tilalle oman kortin jossa military tekniikalla varustetut osat.
Kikka3 vaihtoehto olisi PTC asentaminen prosessorin päälle jolloin kellotaajuus pysyisi lähempänä oikeata arvoa.
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

En nyt ihan ymmärtänyt tota Cabricemanin selostusta ( oli liian tekninen ), mutta närhenmunat on aina kiinni ja silloin kun tulee ohjauspulssi niin ne aukeaa. Kun otat johdon irti niin närhenmunat on täysin auki.
Olen testaillut samanlaisia pumppuja aikaisemmin ja ne ovat olleet imeviä, eli päätysuuttimesta pumppu imee ja sivusuuttimesta työntää ulos. Onko Mersussa asia eri tavalla. :roll:
Capricemanille tiedoksi: ne solenoidit on auki silloin kun ei ole jännitettä, mutta senhän sinä vissiin tiesitkin. Ohjaus toimii siten, että kun ohjauspaneelilta tulee ohjaus niin se päästää venttiilin pidon, eli vesi pääsee virtaamaan. ja kun lämpötila on saavutettu niin venttiilit sulkeutuvat, eli silloin tulee 12 voltin ohjaus. Koko toiminta on pulssi muotoista. Kuukusen munat hyppii koko ajan lämmityksen mukana. Pistä käsi päälle niin huomaat.
Capriceman kirjoitti:
Kortin ongelmista pääsin sillä että rakensin tilalle oman kortin jossa military tekniikalla varustetut osat.
Military? Selvennä.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
capriceman
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 440
Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja capriceman »

Moi !

Kyllä tiesin miten toimii ohjaus, eli kun PWM ala olo aika kasvaa niin närhenmunat on enemmän kiinni ja lämpöä tulee auton sisälle vähemmän.
En ryhtynyt selvittelemään tarkemmin mistä ko. ominaisuus johtuu, mutta toiminta muuttuu kun prossun lämpötila laskee alle -15 asteen . Samoin R-C lenkki ei ole kunnollinen, jossa polko konkkana >> kapasitanssi muuttuu lämpötilan mukaan.

Rakensin itse kortin joka kestää paremmin lämpötilan vaikutuksia eikä sen toiminta häiriinny vaikka olisi -40astetta.
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1190
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

Viesti Kirjoittaja dansku »

mitä hel...tiä :?: :?:

onks toi kaveri karannu jostain nasasta..

tää ei ole mikään sähköoppinörttifoorumi..

PUHUKAA SUOMEA :evil: tai lukitkaa koko juttu.
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

ugly finn kirjoitti:Eikös se kiertosuunta ole just päinvastoin?

Pete
On!
Esim. http://mb.braingears.com/124_DISC1/Prog ... -1000A.pdf linkin kuvista sen havannoi.
Vesi tulee kuskin puoleista putkea ja poistuu apparin puolelta
autodidakti
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Military komponentit on 54 sarjalaisia
Esim: 74hc00 vs 54hc00, Muuten periaatteessa samaa asiaa mutta toimintalämpötila-alueet ihan eri maailmasta.


-risto
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Avatar
Kpt
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ma 10.05.2004 18:43
Paikkakunta: Pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja Kpt »

Veikkaisin noita närhenmunia...vaik tää ei mikään äänestys ookkaan. :wink: Omassa 210:ssa meinaa vähän jumittaa välillä.
Pirssi w210
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Vaihtakaa ne jäähdytysnesteet kokonaan uusiin kolmen vuoden välein kuten huolto-ohjelma suosittaa, niin ei tarvitse luontoiltaa joka ilta pitää närhenmunista, vaan saavat munia monta vuotta putkeen ilman huolia :wink:

Jos pidätte sakat torvessa, nin ei liene aihetta asiasta kysellä?


nimimerkillä: miksi puutarhassani ei kasva enää mikään sen jälkeen, kun tulin purkaneeksi ydinreaktorin tässä terassilla....

:D
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
ISÄNTÄ
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 247
Liittynyt: Ke 04.05.2005 16:01
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja ISÄNTÄ »

Samaa vaivaa oli tänään aamulla. -25 pakkasta, lähti käyntiin hyvin, mutta. Lämmöt nousi ekaks normaalisti, mutta kylmää ilmaa pukkas suuttimista. Motarille päästyä lämmöt nous lähes tappiin. Ei muuta kuin huoltikselle, pelti auki ja tutkimaan. Osa letkuista oli kylmiä ja osa lämpimiä. Avasin paisuntasöiliön korkin ja se rupes pulputtamaan. Aikansa pulputti ja työns vettä vähän ulos. Sitten kuului plop ääni ja pulina lakkasi. Lähdin ajamaan ja lämmöt putosi normaaliksi, mutta lämmintä ilmaa ei tullut. Taas huoltikselle ja kuppi kuumaa, jonka jälkeen liikenteeseen ja hetken päästä rupes lämpöä pukkaamaan.

En näin autoista tietämättömänä muuta keksinyt, kuin että joku paikka pahasti jäässä tai jumissa, ehkä just noi mistä on ollut puhetta täälläkin..
kaksviiskymppid
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Pe 28.01.2005 22:22

Viesti Kirjoittaja kaksviiskymppid »

Terve taas...

Tuonnenpa vaivasi mersun kopin lämpätila...ongelma edelleen päällä. Tutkailin närhenmunia. Munille tulee lämmin vesi yhdellä ja "munissa" jakaantuu kummallekkin puolelle omallensa. Yllätys....letkut munien jälkeen tuntuvat molemmat ihan yhtä lämpimälle kuin munille tulevakin. Onko kopin sisällä joku kotelo joka antaa "raitis ilmaa(kylmää)" puhallus ilman sekaan jonka vuoksi koppiin puhaltaa vain haaleaa? Voiko vivusto olla jumissa? Ohjaus alipaineella? Pakkasta aamulla -36c. Kopissa +5....
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

ISÄNTÄ kirjoitti:Samaa vaivaa oli tänään aamulla. -25 pakkasta, lähti käyntiin hyvin, mutta. Lämmöt nousi ekaks normaalisti, mutta kylmää ilmaa pukkas suuttimista. Motarille päästyä lämmöt nous lähes tappiin. Ei muuta kuin huoltikselle, pelti auki ja tutkimaan. Osa letkuista oli kylmiä ja osa lämpimiä. Avasin paisuntasöiliön korkin ja se rupes pulputtamaan. Aikansa pulputti ja työns vettä vähän ulos. Sitten kuului plop ääni ja pulina lakkasi. Lähdin ajamaan ja lämmöt putosi normaaliksi, mutta lämmintä ilmaa ei tullut. Taas huoltikselle ja kuppi kuumaa, jonka jälkeen liikenteeseen ja hetken päästä rupes lämpöä pukkaamaan.

En näin autoista tietämättömänä muuta keksinyt, kuin että joku paikka pahasti jäässä tai jumissa, ehkä just noi mistä on ollut puhetta täälläkin..
Jäähdytysnesteen pakkasenkesto liian matala. Kannattaa tarkistuttaa ennen kuin rikkoo koneen jos pakkaset vielä jatkuu.
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
ugly finn
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ke 02.11.2005 14:45
Paikkakunta: Zatakunta

Viesti Kirjoittaja ugly finn »

Kaksviiskymppid, tsekkaas onko kennolle menevä letku (kuskin puolella) selvästi kuumempi kuin närhenmunille tuleva. jos näin niin sitten virtausnopeus on liian heikko että lämpöä siirtyisi tarpeeksi kabiiniin puhallettavaksi.
Virtausta saattaa rajoittaa esim. ne närhiset, kv-pumppu tai tukossa oleva kenno.

Pete
kaksviiskymppid
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Pe 28.01.2005 22:22

Viesti Kirjoittaja kaksviiskymppid »

ugly finn kirjoitti:Kaksviiskymppid, tsekkaas onko kennolle menevä letku (kuskin puolella) selvästi kuumempi kuin närhenmunille tuleva. jos näin niin sitten virtausnopeus on liian heikko että lämpöä siirtyisi tarpeeksi kabiiniin puhallettavaksi.
Virtausta saattaa rajoittaa esim. ne närhiset, kv-pumppu tai tukossa oleva kenno.

Pete
Eilen kokeilin noita letkuja ajonjälkeen (turkishaalarit päällä..heh...) ja äkkituntumalta kaikki kolme letkua tuntui yhtä lämpimältä...palaa kutakuinkin kennolta yhtä lämpimän tuntuisena takaisin..siksi ajatus että kuinka "raitis-ilman puhallus joka ohittaa lämppärin kennon, tuodaan koppiin?? Ettei siellä jokin luukku voi horottaa nyt auki ja sotkis raakaa ilmaa lämpimän sekaan niin paljon jotta vetäis noin haaleeks? Tuota raitista ilmaahan tulee noista keskisuuttimista jos räppänää raottaa....

ja JESS!!!! kaiken kukkaraksi... auto pyöri parkissa pari tuntia vielä ajon jälkeenkin (raaskii dieseliä polttaa kun ei maksa paljo mittään.. ) kun odotteli emännän kauppakierrosta.... emäntä läksi autolle...palasi heti takaisin ja sanoi että jokin haisee savulle, oli sitten sammuttanut auton... Minä jo ajattelin että voihan #¤%&&!!.....ois vaan antanut palaa koko katiskan...ois ees lämmöt noussu kopissa hetkellisesti..... Eikun pyörimään.....Oikeanpuolen pissapojan suuttimen "lämmityksen"-johdot käristyivät...oli jo sulattaneet suojussukankin puhki.... Jätin sitten pihalle pelti auki seisomaan ja saamaan valohoitoa.....

Täähän taitaa purkautua koko vehje ihan vaan nyt piruillakseen.....pakko lähteä katsomaan kohta että mikähän sillekkin keksis...ei tuo pakkanen oikein huokuta...talli tukossa rakennus tarvikkeita kun talonrestaurointi menossa...tarkenis nuo laudat olla tuolla pakkasessa, minä ja mersu tallin lämmössä.... Usko meinoo nyt loppua.....
jone77
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: Ma 12.12.2005 11:25
Paikkakunta: nivala

Viesti Kirjoittaja jone77 »

eli kannattaa vaihtaa nesteet tai ainakin tarkastaa niiden pakkaskesto ni ei tule noita jäätymis ongelmia kun alkaa oikea talvi ( pakkasneste mittari ei paljoa maksa autotarvike liikkeessä ) ja eikös ne muutenki suositella vaihdettaviksi 2-3 vuoden välein
s124 250 d -91 ex w123 240 d -83 köyhällä ei oo varaa ostaa huonoa
Juho
Mersumies
Mersumies
Viestit: 737
Liittynyt: Ti 31.08.2004 21:12
Paikkakunta: 09

Viesti Kirjoittaja Juho »

Kyllä mulla 115 240d 3.0 on lämmintä suorastaan kuumaa sisällä vaikka olkona on -25 pakkasta kun ajaa 130 lasissa lämpöä tulee liikaakin hiljasessa ajossakin koneen lämpö yli80 130 lähes sata kun maski on kii ja talvitermari jos vielä on kylmä laitan 5kw eberin päälle.
Mercedes-Benz 220 W187 innenlenker mit schiebedach ´52
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
Peraman
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: To 19.01.2006 10:58

tilapäinen häiriö

Viesti Kirjoittaja Peraman »

Mulla tai olla hetkellinen vika vaan ku lähdin kotia niin auto taas lämpes...
Mutta oliskohan mullaki turhan laimeet ja vanhat nesteet??
Tarvii tutkia huolto paprut ku muistaakseni kirjasivat nesteen pakkaskestävyyden sinne...
Ny pelittää lämppäri mutta onha nuo pakkasetki menneet...

Kiitos neuvoista ja vinkeistä :D
Vastaa Viestiin