124 ei starttaa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
sokkim
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: La 21.05.2005 13:37

124 ei starttaa

Viesti Kirjoittaja sokkim »

Mistähän kannattaisi aloittaa tutkiminen kun auto ei tänään halunnutkaan lähteä käyntiin... Elikkä stratti ei pyörähdä ollenkaan, mutta kaikki sähkölaitteet toimivat ja akku on noin kuukauden vanha. Auto kerkesi olla lohkolämmityksessä viisituntia, joten kone oli pakkasesta huolimatta (-25) lämmin. Eilen auto toimi vielä moitteettomasti.
MB w124 230E -91 automaatti
Viimeksi muokannut sokkim, To 19.01.2006 00:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB E230 W124 -91
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Naksahtaako startin solenoidi edes? Jos ei, niin virtapuolella saattaisi olla häikkää. Vaihtoehtoja on jälleen kerran monia, virtalukon pohja, johtokatkos, maadoitusvika, startti jumissa yms.
Passat Variant 1.9TDI 2001
karjis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: To 18.08.2005 10:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja karjis »

Joskus on moiseen ongelmaan auttanut vaihe silmään ja auton heilautus sillein, että moottori pyörähtää! :shock:
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2311
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:D .....onko autossasi mahdollisesti lisävarusteena käynnistyksen esto :?: ....tosin olikohan tuolloin jo saatavana :roll:
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Pannaan vielä yks liittyen noihin sähköihin.
Eli jos sinulla on automaattivaihteisto niin vaihekepin tunnistin voipi olla rikki.
Eli siis se joka tunnistaa onko keppi P tai N asennossa, oiskohan ollu jopa niin että on pakkivalokytkimen kanssa samassa paketissa, en muista.

Kannattaa myös hieman hitaasti liikutella avainta käynnistysasennossa puolelta toiselle tai vaihtoehtoisesti näyttää vaikka vähän kättä pitempää niin sillä saattaa ainakin hetkellisesti virtalukon pohja lähteä toimimaan mikäli vika on siellä

-risto
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Avatar
Raukola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Su 22.08.2004 18:40
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Raukola »

taltta starin solenoidin pälle ja vasaraa
W210 290 TD 1996 "nykyinen"
W124 200d 3.0 ´90 "entinen"
190e ´85 "Carlsson"
Toyota corolla ke10 ´69
Ford Cortina mk3 ´72
make73
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: To 16.12.2004 18:22
Paikkakunta: lahti

Viesti Kirjoittaja make73 »

Koita meisselillä suoraan startin perästä. Jos pyörii niin vika ei ole ainakaan startissa.
sokkim
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: La 21.05.2005 13:37

Viesti Kirjoittaja sokkim »

Startti lähti pyörimään kun vedin akun plusnavasta johdon kolmi napaiseen pistokkeeseen keskimmäiseen napaan sulakerasian lähelle... joten vika ei luultavasti startissa ole. Pitäisikö auton lähteä käyntiin tuosta pistokkeesta?
MB E230 W124 -91
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

sokkim kirjoitti:Startti lähti pyörimään kun vedin akun plusnavasta johdon kolmi napaiseen pistokkeeseen keskimmäiseen napaan sulakerasian lähelle... joten vika ei luultavasti startissa ole. Pitäisikö auton lähteä käyntiin tuosta pistokkeesta?
Lähtee se ku laittaa avaimesta virrat päälle ja laittaa johdolla virran siihen kolminapaseen liittimeen. Mutta älä koske johdolla muita napoja. Toinen menee öljynpaine anturilla ja toinen ölynpinnan tasoanturille.
sokkim
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: La 21.05.2005 13:37

Viesti Kirjoittaja sokkim »

Mika.T kirjoitti:
sokkim kirjoitti:Startti lähti pyörimään kun vedin akun plusnavasta johdon kolmi napaiseen pistokkeeseen keskimmäiseen napaan sulakerasian lähelle... joten vika ei luultavasti startissa ole. Pitäisikö auton lähteä käyntiin tuosta pistokkeesta?
Lähtee se ku laittaa avaimesta virrat päälle ja laittaa johdolla virran siihen kolminapaseen liittimeen. Mutta älä koske johdolla muita napoja. Toinen menee öljynpaine anturilla ja toinen ölynpinnan tasoanturille.
Sain auton tällä menetelmällä käyntiin ja ajoin autolla kotiin elikkä noin 120 km ja parkeerasin varalta lämpimään halliin. Sammutin auton ja käynnistin sen jälkeen normaalisti avaimella elikkä vika hävisi... joten saapas nähdä uusiutuuko vika jossain vaiheessa.
MB E230 W124 -91
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Kuulostaa ihan samalta kuin minullakin oli, vaihdoin virtalukon pohjan ja toimi taas oikein hyvin noin kuukauden ja sen jälkeen satunnaisesti jätti käynnistymättä. Tästä vittuuntuneena kun ei aina jaksanut hehkureleeltä käydä johdon kanssa käynnistämässä niin laitoin hansikaslokeroon käynnistysnapin.

-risto
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
sokkim
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: La 21.05.2005 13:37

Viesti Kirjoittaja sokkim »

Ajoin auton kuuitenkin eilen illaksi ulos ja aamulla auto ei lähtenyt käyntiin P asenosta, mutta N asennosta auto käynnistyi... Käytin vaihdekepin tunnistimen auki ja siellä oli kosteutta... Saapas nähdä miten seuraavan kerran käy kun pakkasesta starttaa.
MB E230 W124 -91
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

sokkim kirjoitti:Startti lähti pyörimään kun vedin akun plusnavasta johdon kolmi napaiseen pistokkeeseen keskimmäiseen napaan sulakerasian lähelle... joten vika ei luultavasti startissa ole. Pitäisikö auton lähteä käyntiin tuosta pistokkeesta?
Mikä kolminapainen pistoke on kyseessä ja missä se on??
Sillä vaan kysyn että jos sattuu tarviimaan vippas konsteja. :)
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

No sehän pistoke on kuten tuossa jo aikasemmin sanottiin siinä sulakerasian lähellä, tulipelliksikös sitä kutsutaan niin siinä kiinni.
Pistokkeen navat ovat vierekkäin eli se on leveä ja matala.

Pistokkeen alla johdon suojakuoren alta saattaa pilkottaa violetihtava johto. Tämä johto menee suoraan startin solenoidille. No mutta joka tapauksessa kun se pistokkeen irroittaa niin siihen keskimmäiseen napaan se tulee :)

-risto

kuvassa:
Kuva

Näkyy just vähäsen tuolla mihin tuo sininen johto on alareunassa menossa.
Näin ainakin 200D:ssä, saattaahan se olla muissa malleissa hieman eri kohilla.
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Vastaa Viestiin