käsijarrukäännös MB:llä
käsijarrukäännös MB:llä
Etuvetoautojen ystävänä tuli nyt kuitenkin sattuneesta syystä hommattua tälläinen W202 autom. dieseli ja heti rupesi askarruttamaan tämä tyypillinen MB käsijarru. Etuvetoisissa kun olen lukemattomat tilanteet pelastanut käsijarrulla, kun auto on ajotilanteesta tai kuormauksesta johtuen lähtenyt puskemaan mutkassa suoraan. Takavetoinen nyt ei puskekkaan niin herkästi, mutta tilanteissa joissa tulet mutkaan hieman ylikovaa ja vauhtia pitäisi saada samalla hieman pois kun auto pitäisi saada kääntymään niin käsijarru vois olla tässäkin hyvä? Manuaalissahan ton jalkakäsijarrun käyttäminen ei taida onnistua, mutta jos käsijarrussa riittäisi teho niin automaatissa voisi onnistua? Pitäisi vaan saada toi lukitus poistettua käytöstä tilapäisesti. Puupalikalla voi tietysti kiilata ton lukitusvivun ylös, mutta on hieman epävarma viritys. Olisko joillain ideoita tai muuten vaan ajo-ohjeita tähän?
Kyllä sitä jalka/käsijarrua voi käyttää manuaalissaki.. tönäsee vaihteen pois päältä ja vasemmalla kädellä vapautinkahvasta kiinni ja käyttää rattaat äkkiä lukossa ja taas vaihde päälle ja KAASUA.. Kääntyy
.. Kokemusta on.. Manuaali dieselissä voi kyllä tehdä saman ku puottaa vaan pienempää ja kytkin äkkiä ylös nii ne rattaat menee kyllä lukkoon ja taas kääntyy... Nämä eivat tietenkään toimi kesäkelillä.. 


kylla kaantyy
kaveri heitti vanhalla 3tiella chevy skotilla 360 astetta 100 vauhdista sama jalkakasijarru kuin mesessa. leveys meinas loppua kesken. autosa 350 diesel ja th350 tomaatti. temppu ihan helppo etuvedolla. kassaria ja 2sta ja sen jalkeen vasemmalla kytkin ja oikealla jarrut kiinni jotta saa pakin paalle ja sitten kaasua kantapaalla ja samaan aikaa kytkin ylos ja jarrua. ja lopussa taas kaikki pohjan ja 2sta ja kaasua . ainoa pelko etta kaatuu kun heittaa kassaria ja ratin linkkuun. ainakin accord ja mazda 626 nousi kahelle pyoralle kun auto 45 asteen kulmassa menosuntaan. t. petri
Nii kato ajat vaa vähä ylikovaa niin kääntyilee...Tarmo kirjoitti:juu, ei mitään käsijarrua...Tästä oppivideota...
mersun käppäri ei kyllä kauaa tuota kestä nyppimistä(kokemusta)aika pian saa vaihtaa jarrikengät sitten...voin sanoa että ei kannata verrattuna vaivaan...
niin ja kaasua kaasua kaasua...anna mennä...
Mielestäni Mersulla ajettaessa ei tarvitse käsijarrua kuin auton paikallaan pysymisen varmistukseen seisonta tilanteessa. Mersun käsijarru on tehty käytettäväksi, muuten se jumiintuu, mutta ei vauhdissa lukittavaksi, sen saa kulumaan nopeasti, eikä palikat välttämättä vanhemmiten pysy siellä paikoillaan 

Kiitoksia vaan kaikille kommentoineille, kaikki takavetoisen niksit on tervetulleita. 
Kilvanajosta ei nyt varsinaisesti ollut kysymys, on vaan joskus tapana talvisia sorateitä päästellä aika vauhdikkaasti. Sitten kun alla on vielä vanhat talvirenkaat josta nastatkin on nypitty pois, niin ei sitä vauhtiakaan tarvitse niin paljon olla kun saa jo tiellä pysymiseksi tehdä töitä.

Kilvanajosta ei nyt varsinaisesti ollut kysymys, on vaan joskus tapana talvisia sorateitä päästellä aika vauhdikkaasti. Sitten kun alla on vielä vanhat talvirenkaat josta nastatkin on nypitty pois, niin ei sitä vauhtiakaan tarvitse niin paljon olla kun saa jo tiellä pysymiseksi tehdä töitä.

Kilpaautoista
Kilpauatoissahan pyöräkulmat kai säädetäänkin siihen tyyliin että auto kääntyy mahdollisimman hyvin ja suuntavakavuudesta ei sitten ole tietoakaan. Lisäksi ajotyyli on sellainen että auto on vähän luistossa johonkin suuntaan kokoajan joten kääntyminenkin on helpompaa.
Täytyy varmaan kuitenkin kokeilla tota puupalikkakikkaa ja katsoa josko kässäri vois olla jossakin tilanteissa käyttökelpoinen.
Täytyy varmaan kuitenkin kokeilla tota puupalikkakikkaa ja katsoa josko kässäri vois olla jossakin tilanteissa käyttökelpoinen.
myin 123 vaimon veljelle kesti 4 päivää . pakki rikki , kun jätkä vähä ajeli . 4 n.80 vauhtia risteykseen 1 silmään ja kytkin ylös
oli jossain vaiheessa menny ilmeisesti pakille( ei tunnustanu kun on bmw fani) ja senhän arvaa miten käy
kyllä sai 240 d kyytiä 1 rengas ilmassa ja elukan luisussa kuivalla asfaltilla
ois muuten myynnissä 123 240 d -83 aj.650 tkm



s124 250 d -91 ex w123 240 d -83 köyhällä ei oo varaa ostaa huonoa
Tarmo kirjoitti:juu, ei mitään käsijarrua...Tästä oppivideota...


"Emmätiiä... En oo ihan satavarma,anna mennä vaan..." Tuuma kartturi ope


Onkos näitä enemmänkin jossain??
Kannattaa hommata kunnon renkaat, ettei tartte kikkailla.toozi kirjoitti:Sitten kun alla on vielä vanhat talvirenkaat josta nastatkin on nypitty pois, niin ei sitä vauhtiakaan tarvitse niin paljon olla kun saa jo tiellä pysymiseksi tehdä töitä.

Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
- Jani Anttila
- Mersumies
- Viestit: 1801
- Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
- Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään
Eikös sen pitäis olla niin yksinkertaista, että toiset rattaat vetää ja toiset näyttää suuntaa. Kyllä se mersu menee sinne minne renkaat näyttää ja takapää tulee perässä.
Kurkistappa minkälaiset ne SEISONTAjarrukengat on ja mietitään sitten kannattaako niitä puukapuloilla rikkoa. On aika ikävät vaihtaa jos ei tiedä konsteja
Lisää voimaa koneeseen ettei puske! Ja UUDET renkaat!
Kurkistappa minkälaiset ne SEISONTAjarrukengat on ja mietitään sitten kannattaako niitä puukapuloilla rikkoa. On aika ikävät vaihtaa jos ei tiedä konsteja

Lisää voimaa koneeseen ettei puske! Ja UUDET renkaat!
Joku mersupurkaamo??
Uutena W124 250 farkkudieselin omistajana voin todeta, että perän saa todella helposti irti viimeistään niin, että pukkaa pykälää pienemmän vaihteen sisään ja nostaa kytkimen rivakasti ylös. On meinaan *niin hirmuinen* tuo moottori/vaihdelaatikko jarrutus
Onneksi tuli testailtua viime viikon liukkailla hitaalla nopeudella.
Pantse

Pantse
Perheen kulkuvälinehistoria: Lada 1500, Mazda 323, Nissan Bluebird, Skoda Felicia Combi D, Renault Megane, Renault Kangoo D, VW Passat, Chevy Van G20 D, Buick Century D, Vento TD, Chevy Van G20 D, Chevy Van G20 D.
Nykyään ajetaan -87 W124 250 TouringD:llä, -96 TD Ventolla ja 97/98/02/05 alaskanmalamuuteilla
Nykyään ajetaan -87 W124 250 TouringD:llä, -96 TD Ventolla ja 97/98/02/05 alaskanmalamuuteilla
Väyryn "käsijarru" seisontajarru kesti tasan tarkkaan 13 kuukautta, toiselta puolelta kengät finaalissa. Lie maannut hiukan päällä jossain vaiheessa. Asiaan vaikutti varmaan myös huono tapani pysäköidä kotopihaan polkaisemalla viime metreille liikkeestä kengät kiinni, pienet kengät ei sitä kestä.




mbe220d
Kyllä 115 perän saa lukkoon seisonta jarrulla kuivalla asvaltilla kesärenkailla kun vaihtaa ensiksi vaijerit kenkät levyt uusiin ja säätää hyvin tiukaksi seisonta jarrun painaa koko painolla 100kg 192 cm ihan täyttä kyllä piirtää perä lukossa mustaa vanaan.
Mercedes-Benz 220 W187 innenlenker mit schiebedach ´52
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
Muutaman kerran olen saanut mersun puskemaan ja joka kerralla asia on korjaantunut kaasun nostamisella. Mutta tosiasiahan on se että jos pito loppuu kesken on vauhtia liikaa tilanteeseen/keliin suhteutettuna.
Meidän perheessä huonolla kelillä emäntä vie mersun ja itse joudun ajamaan volkkarilla
. On kuulemma tuo mersu niin paljon helpompi ja mukavampi ajaa
.
Meidän perheessä huonolla kelillä emäntä vie mersun ja itse joudun ajamaan volkkarilla


Etuvetoisessa käsijarru on kyllä sellainen pelastaja monessa tilanteessa kun tulee ajettua vähän liian suurella tilannenopeudella. Tietenkin sitten kun lapsettaa niin tulee laskettua sen varaan että kyllä se käsijarrulla taittuu jos ei muuten.
Mersulla ajellessa ei kyllä juuri käsijarrua tarvi. Mersu kun on vielä niitä harvoja autoja joissa on vakiona kääntyvät etupyörät.
Ahtaissa paikoissa tietenkin saa pyörähtämään nätisti näin talvella kun polkaisee vasurilla pedaalin pohjaan, mutta se ei oikein sovi mersun arvokkaaseen tyyliin.
Intissä kun oli ajopäivystys autona vanhemman korimallin bussi hiace jossa myös on hankala käsijarru leikkimiseen. Porukalla oli tapana irrottaa hiacen perse ennen risteystä lyömällä "pakko ykkönen" silmään. Sillä saa kyllä perseen irti ja sitten vain isompaa silmään ja talla pohjaan. Laatikko vain ei oikein tykkää tuosta eli en suosittele. Eräästä hiacesta menikin laatikko remonttiin kun ei pysynyt enää ykkönen päällä.
Kyllä se kitkalukollinen perä vain olis poikaa. Tuolla 1 vetoisella tahtoo välissä mennä näin liukkailla vähän suditteluksi.
Onko muuten yleinen varuste näissä W202:sissa?


Mersulla ajellessa ei kyllä juuri käsijarrua tarvi. Mersu kun on vielä niitä harvoja autoja joissa on vakiona kääntyvät etupyörät.


Intissä kun oli ajopäivystys autona vanhemman korimallin bussi hiace jossa myös on hankala käsijarru leikkimiseen. Porukalla oli tapana irrottaa hiacen perse ennen risteystä lyömällä "pakko ykkönen" silmään. Sillä saa kyllä perseen irti ja sitten vain isompaa silmään ja talla pohjaan. Laatikko vain ei oikein tykkää tuosta eli en suosittele. Eräästä hiacesta menikin laatikko remonttiin kun ei pysynyt enää ykkönen päällä.

Kyllä se kitkalukollinen perä vain olis poikaa. Tuolla 1 vetoisella tahtoo välissä mennä näin liukkailla vähän suditteluksi.

Kyllähän poijjaat lakeuden kutsussakin käännäytti mersun käkkärillä tulosuuntaan. Olikohan w126 ei muista.Kyllä 115 perän saa lukkoon seisonta jarrulla kuivalla asvaltilla kesärenkailla kun vaihtaa ensiksi vaijerit kenkät levyt uusiin ja säätää hyvin tiukaksi seisonta jarrun painaa koko painolla 100kg 192 cm ihan täyttä kyllä piirtää perä lukossa mustaa vanaan.

C250TD 97
[url=http://www.overdrive.fi/autovero50/][img]http://www.overdrive.fi/autovero50/autovero_bb.gif[/img][/url]
[url=http://www.overdrive.fi/autovero50/][img]http://www.overdrive.fi/autovero50/autovero_bb.gif[/img][/url]