käsijarrukäännös MB:llä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
toozi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 166
Liittynyt: Su 15.01.2006 14:10

käsijarrukäännös MB:llä

Viesti Kirjoittaja toozi »

Etuvetoautojen ystävänä tuli nyt kuitenkin sattuneesta syystä hommattua tälläinen W202 autom. dieseli ja heti rupesi askarruttamaan tämä tyypillinen MB käsijarru. Etuvetoisissa kun olen lukemattomat tilanteet pelastanut käsijarrulla, kun auto on ajotilanteesta tai kuormauksesta johtuen lähtenyt puskemaan mutkassa suoraan. Takavetoinen nyt ei puskekkaan niin herkästi, mutta tilanteissa joissa tulet mutkaan hieman ylikovaa ja vauhtia pitäisi saada samalla hieman pois kun auto pitäisi saada kääntymään niin käsijarru vois olla tässäkin hyvä? Manuaalissahan ton jalkakäsijarrun käyttäminen ei taida onnistua, mutta jos käsijarrussa riittäisi teho niin automaatissa voisi onnistua? Pitäisi vaan saada toi lukitus poistettua käytöstä tilapäisesti. Puupalikalla voi tietysti kiilata ton lukitusvivun ylös, mutta on hieman epävarma viritys. Olisko joillain ideoita tai muuten vaan ajo-ohjeita tähän?
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1515
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Takavetoinen ei puske minnekkään. :D Ja jos niin käy että ei taivu niin lisää kaasua vaan 8)
1991 420 SE
Avatar
Wille
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ma 11.07.2005 22:18
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Wille »

joku pieni rallikuski oot :lol:
ex w201 -85 200d nahoilla
r.i.p w123 -80 300d manuaali 5l/100 (öljyä)
r.i.p w123 -80 300d tomaatti kattoluukulla
w123 -76 240d museoprojekti
ex w123 -85 200d vanha taksi saatana.
w123 -84 300TurboD Korjauksessa
W123 -84 240D uusin
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Ei sitä puskemista kannata pelätä, kaasun käytöllä mersu kääntyy nätisti.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
marsai
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 91
Liittynyt: To 03.06.2004 22:41

ei ei

Viesti Kirjoittaja marsai »

jonkun kymmentä kilpailua autolla ajaneena voin sanoa että mb ei tarvitse käsijarrua. :wink:
Avatar
Jampuusi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: Ma 23.02.2004 19:33
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jampuusi »

Kyllä sitä jalka/käsijarrua voi käyttää manuaalissaki.. tönäsee vaihteen pois päältä ja vasemmalla kädellä vapautinkahvasta kiinni ja käyttää rattaat äkkiä lukossa ja taas vaihde päälle ja KAASUA.. Kääntyy :wink: .. Kokemusta on.. Manuaali dieselissä voi kyllä tehdä saman ku puottaa vaan pienempää ja kytkin äkkiä ylös nii ne rattaat menee kyllä lukkoon ja taas kääntyy... Nämä eivat tietenkään toimi kesäkelillä.. :roll:
Avatar
Tarmo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 144
Liittynyt: To 27.10.2005 07:46
Paikkakunta: Alphyddan

Viesti Kirjoittaja Tarmo »

juu, ei mitään käsijarrua...Tästä oppivideota...
W463
Avatar
Petri A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 403
Liittynyt: Ke 22.10.2003 11:42
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

kylla kaantyy

Viesti Kirjoittaja Petri A »

kaveri heitti vanhalla 3tiella chevy skotilla 360 astetta 100 vauhdista sama jalkakasijarru kuin mesessa. leveys meinas loppua kesken. autosa 350 diesel ja th350 tomaatti. temppu ihan helppo etuvedolla. kassaria ja 2sta ja sen jalkeen vasemmalla kytkin ja oikealla jarrut kiinni jotta saa pakin paalle ja sitten kaasua kantapaalla ja samaan aikaa kytkin ylos ja jarrua. ja lopussa taas kaikki pohjan ja 2sta ja kaasua . ainoa pelko etta kaatuu kun heittaa kassaria ja ratin linkkuun. ainakin accord ja mazda 626 nousi kahelle pyoralle kun auto 45 asteen kulmassa menosuntaan. t. petri
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

ainaki w124 automaatilla onnistuu peränheitto kun pistää vaihkepin pakkokakkoselle :D Ajaa lähes saman asian ku käsijarru. Tosin kaasua ei kestä painaa ennen ku kepin heittää kakkoselle.... laatikko ei jarruta muuten :D
Avatar
nicnac
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 261
Liittynyt: Ma 19.01.2004 15:56
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja nicnac »

Tarmo kirjoitti:juu, ei mitään käsijarrua...Tästä oppivideota...
Nii kato ajat vaa vähä ylikovaa niin kääntyilee...

mersun käppäri ei kyllä kauaa tuota kestä nyppimistä(kokemusta)aika pian saa vaihtaa jarrikengät sitten...voin sanoa että ei kannata verrattuna vaivaan...

niin ja kaasua kaasua kaasua...anna mennä...
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Viesti Kirjoittaja mc »

Mielestäni Mersulla ajettaessa ei tarvitse käsijarrua kuin auton paikallaan pysymisen varmistukseen seisonta tilanteessa. Mersun käsijarru on tehty käytettäväksi, muuten se jumiintuu, mutta ei vauhdissa lukittavaksi, sen saa kulumaan nopeasti, eikä palikat välttämättä vanhemmiten pysy siellä paikoillaan :wink:
toozi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 166
Liittynyt: Su 15.01.2006 14:10

Viesti Kirjoittaja toozi »

Kiitoksia vaan kaikille kommentoineille, kaikki takavetoisen niksit on tervetulleita. :)
Kilvanajosta ei nyt varsinaisesti ollut kysymys, on vaan joskus tapana talvisia sorateitä päästellä aika vauhdikkaasti. Sitten kun alla on vielä vanhat talvirenkaat josta nastatkin on nypitty pois, niin ei sitä vauhtiakaan tarvitse niin paljon olla kun saa jo tiellä pysymiseksi tehdä töitä. :lol:
toozi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 166
Liittynyt: Su 15.01.2006 14:10

Kilpaautoista

Viesti Kirjoittaja toozi »

Kilpauatoissahan pyöräkulmat kai säädetäänkin siihen tyyliin että auto kääntyy mahdollisimman hyvin ja suuntavakavuudesta ei sitten ole tietoakaan. Lisäksi ajotyyli on sellainen että auto on vähän luistossa johonkin suuntaan kokoajan joten kääntyminenkin on helpompaa.
Täytyy varmaan kuitenkin kokeilla tota puupalikkakikkaa ja katsoa josko kässäri vois olla jossakin tilanteissa käyttökelpoinen.
jone77
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: Ma 12.12.2005 11:25
Paikkakunta: nivala

Viesti Kirjoittaja jone77 »

myin 123 vaimon veljelle kesti 4 päivää . pakki rikki , kun jätkä vähä ajeli . 4 n.80 vauhtia risteykseen 1 silmään ja kytkin ylös :evil: oli jossain vaiheessa menny ilmeisesti pakille( ei tunnustanu kun on bmw fani) ja senhän arvaa miten käy :evil: kyllä sai 240 d kyytiä 1 rengas ilmassa ja elukan luisussa kuivalla asfaltilla :twisted: ois muuten myynnissä 123 240 d -83 aj.650 tkm
s124 250 d -91 ex w123 240 d -83 köyhällä ei oo varaa ostaa huonoa
jpk
Mersumies
Mersumies
Viestit: 720
Liittynyt: Ma 21.07.2003 15:39

Viesti Kirjoittaja jpk »

Tarmo kirjoitti:juu, ei mitään käsijarrua...Tästä oppivideota...
:lol: :lol: Kuski levittelee käsiään että mitäs edessä kun "pimeä kohta" ja kaasu pohjassa...

"Emmätiiä... En oo ihan satavarma,anna mennä vaan..." Tuuma kartturi ope :lol: Edellinen nyppylä " yli vaan keskeltä,v***u se mihinkään käänny" :lol:

Onkos näitä enemmänkin jossain??
Avatar
stanger
Mersumies
Mersumies
Viestit: 763
Liittynyt: La 20.11.2004 19:07
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja stanger »

opetteleppa takapotkun niksit,niin et enää ikinä laita etuvetoa.... 8) 8)


(itsehän tällähetkellä ajan "invavedolla" olosuhteiden pakosta) :x :shock: :cry:
ex: Mercedes w210 e320 m112 -98
ex: Mercedes w115 220d -74
ex:Mercedes w124 300e -86 "USA"
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4638
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

toozi kirjoitti:Sitten kun alla on vielä vanhat talvirenkaat josta nastatkin on nypitty pois, niin ei sitä vauhtiakaan tarvitse niin paljon olla kun saa jo tiellä pysymiseksi tehdä töitä. :lol:
Kannattaa hommata kunnon renkaat, ettei tartte kikkailla. ;) Inhimilliset renkaat taitavat olla yksi parhaista henkivakuutuksista autoillessa.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

Opetelkaa ajamaan oikein.

Mullakin on noita etuvetoja ollut enemmän kuin laki määrää ja nyt takavetoisella kikkaillessa ei ole tullut kertaakaan tilannetta jossa ois käppäriä ollut ikävä. Käsijarrukäännökset on aika syvältä...
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Ei sitä käsijarrua kannata käyttää toozi, ihan turha, hanaa vaan! Etuvetoset on sairaus josta pitää parantua ja se onnistuu takavetosella. :lol:
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Eikös sen pitäis olla niin yksinkertaista, että toiset rattaat vetää ja toiset näyttää suuntaa. Kyllä se mersu menee sinne minne renkaat näyttää ja takapää tulee perässä.
Kurkistappa minkälaiset ne SEISONTAjarrukengat on ja mietitään sitten kannattaako niitä puukapuloilla rikkoa. On aika ikävät vaihtaa jos ei tiedä konsteja :wink:
Lisää voimaa koneeseen ettei puske! Ja UUDET renkaat!
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Tsubi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Ke 24.08.2005 08:26

Viesti Kirjoittaja Tsubi »

Varmasti tullut tehtyä satoja käsijarrukäänöksiä Mb:llä, manuaaleilla ja automaateilla, onhan tuo toistaiseksi jopa tällaiselta ei kilpa-autoilijaltakin onnistunut. (siis talvella)
Eikä ole mikään särkynytkään (ainakaan vielä)
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Siinä vaiheessa, kun mersu karkaa käsistä vauhtia on jo niin paljon, että sitä ei enää käännellä millään jarrulla eikä melallakaan. Tulee fysiikan lait vastaan, mutta kovaa sillä saa mennä ennekuin edes rupeaa perä irtoamaan, kun on kunnon renkaat alla.
pantse
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ma 12.12.2005 22:09
Paikkakunta: Utajärvi

Viesti Kirjoittaja pantse »

Uutena W124 250 farkkudieselin omistajana voin todeta, että perän saa todella helposti irti viimeistään niin, että pukkaa pykälää pienemmän vaihteen sisään ja nostaa kytkimen rivakasti ylös. On meinaan *niin hirmuinen* tuo moottori/vaihdelaatikko jarrutus :) Onneksi tuli testailtua viime viikon liukkailla hitaalla nopeudella.

Pantse
Perheen kulkuvälinehistoria: Lada 1500, Mazda 323, Nissan Bluebird, Skoda Felicia Combi D, Renault Megane, Renault Kangoo D, VW Passat, Chevy Van G20 D, Buick Century D, Vento TD, Chevy Van G20 D, Chevy Van G20 D.
Nykyään ajetaan -87 W124 250 TouringD:llä, -96 TD Ventolla ja 97/98/02/05 alaskanmalamuuteilla
pekkakoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 323
Liittynyt: La 09.04.2005 12:02

Viesti Kirjoittaja pekkakoo »

Väyryn "käsijarru" seisontajarru kesti tasan tarkkaan 13 kuukautta, toiselta puolelta kengät finaalissa. Lie maannut hiukan päällä jossain vaiheessa. Asiaan vaikutti varmaan myös huono tapani pysäköidä kotopihaan polkaisemalla viime metreille liikkeestä kengät kiinni, pienet kengät ei sitä kestä. :oops: :oops: :oops:
mbe220d
Juho
Mersumies
Mersumies
Viestit: 739
Liittynyt: Ti 31.08.2004 21:12
Paikkakunta: 09

Viesti Kirjoittaja Juho »

Kyllä 115 perän saa lukkoon seisonta jarrulla kuivalla asvaltilla kesärenkailla kun vaihtaa ensiksi vaijerit kenkät levyt uusiin ja säätää hyvin tiukaksi seisonta jarrun painaa koko painolla 100kg 192 cm ihan täyttä kyllä piirtää perä lukossa mustaa vanaan.
Mercedes-Benz 220 W187 innenlenker mit schiebedach ´52
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
NikoA
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Ti 10.05.2005 21:41
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja NikoA »

Muutaman kerran olen saanut mersun puskemaan ja joka kerralla asia on korjaantunut kaasun nostamisella. Mutta tosiasiahan on se että jos pito loppuu kesken on vauhtia liikaa tilanteeseen/keliin suhteutettuna.
Meidän perheessä huonolla kelillä emäntä vie mersun ja itse joudun ajamaan volkkarilla :cry: . On kuulemma tuo mersu niin paljon helpompi ja mukavampi ajaa :D .
Avatar
Masaman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 282
Liittynyt: Pe 16.09.2005 20:24
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Masaman »

Etuvetoisessa käsijarru on kyllä sellainen pelastaja monessa tilanteessa kun tulee ajettua vähän liian suurella tilannenopeudella. Tietenkin sitten kun lapsettaa niin tulee laskettua sen varaan että kyllä se käsijarrulla taittuu jos ei muuten. :lol:

Mersulla ajellessa ei kyllä juuri käsijarrua tarvi. Mersu kun on vielä niitä harvoja autoja joissa on vakiona kääntyvät etupyörät. :D Ahtaissa paikoissa tietenkin saa pyörähtämään nätisti näin talvella kun polkaisee vasurilla pedaalin pohjaan, mutta se ei oikein sovi mersun arvokkaaseen tyyliin. :roll:

Intissä kun oli ajopäivystys autona vanhemman korimallin bussi hiace jossa myös on hankala käsijarru leikkimiseen. Porukalla oli tapana irrottaa hiacen perse ennen risteystä lyömällä "pakko ykkönen" silmään. Sillä saa kyllä perseen irti ja sitten vain isompaa silmään ja talla pohjaan. Laatikko vain ei oikein tykkää tuosta eli en suosittele. Eräästä hiacesta menikin laatikko remonttiin kun ei pysynyt enää ykkönen päällä. :?

Kyllä se kitkalukollinen perä vain olis poikaa. Tuolla 1 vetoisella tahtoo välissä mennä näin liukkailla vähän suditteluksi. :evil: Onko muuten yleinen varuste näissä W202:sissa?
Kyllä 115 perän saa lukkoon seisonta jarrulla kuivalla asvaltilla kesärenkailla kun vaihtaa ensiksi vaijerit kenkät levyt uusiin ja säätää hyvin tiukaksi seisonta jarrun painaa koko painolla 100kg 192 cm ihan täyttä kyllä piirtää perä lukossa mustaa vanaan.
Kyllähän poijjaat lakeuden kutsussakin käännäytti mersun käkkärillä tulosuuntaan. Olikohan w126 ei muista. :oops:
C250TD 97

[url=http://www.overdrive.fi/autovero50/][img]http://www.overdrive.fi/autovero50/autovero_bb.gif[/img][/url]
Avatar
Boss
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1491
Liittynyt: Pe 04.04.2003 11:06

Viesti Kirjoittaja Boss »

Hartialukot kuuluu etuvetoisiin..kyllähän nyt takatyöstimellä kaasulla ja ratilla ohjaillaan. Ainiin, ei kaikissa etuvedoissa ole käsijarrua, eikös tuo saapissa ottana etupyöriin..
MB W210 200cdi -01
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Vanhemmissa Saabeissa otti etupyöriin ja Citikoissa.
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Eikös nää "käkkärijutut" kuulu sinne nakkikiskan nurkille? :lol:
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Vastaa Viestiin