Mikä rupesi koneessa kolisemaan??

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Kalle.K
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Su 26.10.2003 11:43
Paikkakunta: kajaani

Mikä rupesi koneessa kolisemaan??

Viesti Kirjoittaja Kalle.K »

200d rupesi kalisemaan yhtä-äkkiä liikennevaloissa n.100:n km:n ajon jäläkeen. Aattelin jotta olis ollu ketjun kiristin kun sitä ei ollut ex omistaja vaihtanut ketjun vaihdon yhteydessä. No joo, ylimääräsiä ääniä kyyllä hävisi mutta tämä kalinakolina ei.

Ääni tulee moottorin etupäästä n.1500-2000-2500 rpm, tyhjäkäynnillä sitä ei kuulu, eli kaasua antaessa rupeaa kalisemaan mutta häviää taas kierrosten noustua tarpeeksi.

Onko peeveli laakeri,mäntä tai tapin reikä menny huonoksi. Muuta onkelmaa ei tullu, esim. ö- paineet on normit. käynistyvyys kylmästä ja lämpimästä yhtähyvät kuin aiemminkin.

Auto siis 200d-89 450tkm.

Laittakaahan tietoa ja arvuutteluja.
E 200 CDI -07
200 D -89
300 CE -88
200+240 D:t -82
190 D -65
jone77
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: Ma 12.12.2005 11:25
Paikkakunta: nivala

Viesti Kirjoittaja jone77 »

oisko kiertokangen laakerit . loppuu kuulema 500 - 600 välillä . pystyy vaihtaa konetta irroittamatta ( alakautta) arvatkoon viisammat paremmin.
s124 250 d -91 ex w123 240 d -83 köyhällä ei oo varaa ostaa huonoa
Avatar
peteracing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 496
Liittynyt: To 19.08.2004 19:43

Viesti Kirjoittaja peteracing »

veivinlaakeria veikkaisin itsekkin... tai sit joku laturi tms. vika. kokeilisin pyöräyttää ilman apulaitteita ensin,jos ei lopu ni pukeille ja kuuntelee öljypohjan kautta vaikka jollain letkulla,kepillä tms.
siis vaa niinku joku letku korvaan ja toinen pää öljypohjaa vasten. :D
power is nothing without control...
Avatar
W111
Mersumies
Mersumies
Viestit: 879
Liittynyt: Pe 04.04.2003 13:39
Paikkakunta: Pielavesi

Viesti Kirjoittaja W111 »

Tarkistapa laturin kiinnitys pultit varsinkin se alempi. Antaa nimittäin kuvaamasi äänet noilla kierrosluvuilla. Ainakin 240 D:ssä tuli aivan samanlainen ilmiö. Jakopäästä arveltiin ensin kuuluvan.
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00

"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1630
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Laturi voi pitää todella ihmeellistä klonksotusta. Ja urahihnan kiristyssysteemikin voi pitää ihmeellisiä ääniä. Ei kai 450tkm. ajetussa koneen laakereissa luulisi mitään olevan vialla, jos on huollettu ja todella ajettu vain tuo 450 tkm.
karjis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: To 18.08.2005 10:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja karjis »

Nokkaketju ties millon oikeesti vaihdettu!?
Avatar
Kalle.K
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Su 26.10.2003 11:43
Paikkakunta: kajaani

Viesti Kirjoittaja Kalle.K »

No niin. Kerkesin tuossa töitten jäläkeen rassautua sen verran että otin moniremmin pois paikoltaan ja mitään ylimääräsiä ääniä ei enää kuulunu.

Laturin laakeri pitää jonkunlaista ääntä jotta ainaki laakerit laitan sinne ja vesipumpun tarkistan ja hihnan kiristimen systeemit myös ellen vaiha kaikkia kerralla.

Kapiakselin pyörä näkyy vähän väpättävan, lieneekö siellä minkäänlaista kumi vulkanointia joka olisi pääsy pettämään??

Kuitenki näytäs että koneen avaamiselta sääsyn vielä...kai...

Piruuttani selevitin vielä päivällä nuita kilometrejä, soitin ex omistajat läpi (3kpl)
ja sitten tähän nummeroon mistä saa a-katsastuksen kilsat tietoon, niin kyllä numerot taulussa vaikuttas pitävän paikkansa ja kyllä tuo lulla on eri jämäkkä vrt. ex samanlaiseen jossa oli n.740tkm takana.

Ketjulla on ajettu n.50tkm ja kiristimen uusin eilen.

Jospa tuosta vielä kalun saisi.
E 200 CDI -07
200 D -89
300 CE -88
200+240 D:t -82
190 D -65
Avatar
Kalle.K
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Su 26.10.2003 11:43
Paikkakunta: kajaani

Viesti Kirjoittaja Kalle.K »

Löytyhän se vika. Kampiakselin pyörä oli irti värinävaimentimesta, pultteja oli menny poikki ja tippunu pois, oli enää yhdellä kiinni ja seki löysällä. Nyt käy niinku pitääkin.
E 200 CDI -07
200 D -89
300 CE -88
200+240 D:t -82
190 D -65
Vastaa Viestiin