mersu ei lämpiä millään.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Sumppi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ke 03.08.2005 14:09

mersu ei lämpiä millään.

Viesti Kirjoittaja Sumppi »

ongelma on tälläinen.
silloin kun moottori on käyntilämpöinen ja lämmintä ilmaa PITÄISI tulla suulakkeista kabiiniin niin eipä vaan tule....ainakaan ajaessa.
sen olen taas huomannut että kun moottori on lämmin ja olen pysähdyksissä liikenne valoissa niin SILLOIN huomaan että suulakkeista tulee lämmintä ilmaa, mutta ajaessa taas ei . ja varsinkin kun ajaa 80km/h niin silloin tulee vain hyvin haaleaa ilmaa mikä ei lämmitä yhtään autoa.....
.....taitaa tulla turkin osto eukolle jos ei ala auto lämpiämään.....
.
voisiko esim termostaatti olla viallinen?
termostaatin vaihdoin kyllä viime keväänä.

:(

olen huono selittämään asioita mut jospa joku tietää asiasta jotain.
Avatar
kleitos
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Pe 25.03.2005 17:48
Paikkakunta: Nummela

Re: mersu ei lämpiä millään.

Viesti Kirjoittaja kleitos »

Sumppi kirjoitti:ongelma on tälläinen.
silloin kun moottori on käyntilämpöinen ja lämmintä ilmaa PITÄISI tulla suulakkeista kabiiniin niin eipä vaan tule....ainakaan ajaessa.
sen olen taas huomannut että kun moottori on lämmin ja olen pysähdyksissä liikenne valoissa niin SILLOIN huomaan että suulakkeista tulee lämmintä ilmaa, mutta ajaessa taas ei . ja varsinkin kun ajaa 80km/h niin silloin tulee vain hyvin haaleaa ilmaa mikä ei lämmitä yhtään autoa.....
.....taitaa tulla turkin osto eukolle jos ei ala auto lämpiämään.....
.
voisiko esim termostaatti olla viallinen?
termostaatin vaihdoin kyllä viime keväänä.

:(

olen huono selittämään asioita mut jospa joku tietää asiasta jotain.
:?: Paljonko moottorin lämpötila on ajaessa :?: Onko jäähd. nestettä riittävästi :?: Toimiiko mahd. kiertovesipumppu? Hakua käyttämällä varmaankin löytyisi paljonkin mahd. vikakohteita :roll:
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

capriceman kirjoitti:mikäs auton malli ja vuosiluku
Aika oleellinen tieto, kieltämättä :D

-onko auto niin uusi, että siinä on sähkövastuksin toteutettu lisälämmitys
-onko auto sitä ikäluokkaa ja mallia, että siinä on tehdasasenteinen webasto
-onko auto niin vanha, että siinä ei ole sähkölämmitintä tai tehdaswebastoa
-onko auto vanha, mutta siinä on kuitenkin webasto
-onko auto niin vanha että varustettu "närhenmunilla" vai perinteisellä vesiventtiilillä
-onko auton moottori bensiini- vai dieselkäyttöinen
-onko autossa ilmastointi
-onko autossa puoliautomaatti-ilmastointi vai täysautomaatti-ilmastointi
-onko auto mallia, jossa ei ole ilmastointia ollenkaan
-...
-....
-....
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
m4rcuz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: To 23.10.2003 22:58
Paikkakunta: Jyväskylän kulmilla

Viesti Kirjoittaja m4rcuz »

Korreloiko lämpöisen ilman tulo mitenkään moottorin jäähdytysveden lämpömittarin kanssa? Autona lienee W201 2.3 M102, joten esitetään jatkokysymys: millainen sisälämpötilansäädin autossa on?
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

m4rcuz kirjoitti:Autona lienee W201 2.3 M102.....
Mistäs sä tuon päättelit ? :shock:

Guru :?:
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

En tiedä W201:sen tekniikasta mitään mutta jos siinä on lämmityslaitteessa vesi/magneettiventtiili, oireilee se juurikin noin. Kun tiivisteet on riekaleina, jää venttiili jumittaan pienillä kierroksilla tasavauhtia ajaessa, vaihtelevatempoisessa kaupunkiajossa toimii silti yleensä aivan normaalisti.
Avatar
Boss
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1491
Liittynyt: Pe 04.04.2003 11:06

Viesti Kirjoittaja Boss »

Magneettiventtiilit. Eli närhenmunat siellä vittuuuloo. Putsailu helpottaa mutta suosittelen vaihtamaan samointein uusiksi, putsailu toimii yleensä ensiapuna mutta jumii uudestaan joskus kumminkin.
MB W210 200cdi -01
Avatar
m4rcuz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: To 23.10.2003 22:58
Paikkakunta: Jyväskylän kulmilla

Viesti Kirjoittaja m4rcuz »

Ari66 kirjoitti:Mistäs sä tuon päättelit ? :shock:
Guru :?:
Guruhan en minä missään tapauksessa ole, eikä tämänkään, huteralla pohjalla olevan asiantuntevan arvauksen syntyminen tapahtunut sen kummemmin kuin tarkastelemalla "Sumppi":n edellisiä kirjoituksia mainiota nick-hakua hyväksikäyttäen... :)

Mutta, jos siellä W201:n pellin alla akun vieressä harmaat magneettiventtiilit möllöttävät (2kpl), niin niiden toimintaan kannattaa kiinnittää huomiota.
Sumppi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ke 03.08.2005 14:09

Viesti Kirjoittaja Sumppi »

pyydän anteeksi huolimattomuutta etten muistanut tota mallia ja vuosilukua laittaa........ :oops: .....sattui nimittäin olemaan kiire eilen.

:(
auto on 190e 2.3 8 venttiilinen vuosimallia -89 automaatti. Saksan tuontiauto.
autossa ei alun alkaen ollut kiertovesipumppua mutta sellaisen kuitenkin laitoin siihen viime keväänä kun ei viime talvenakaan lämmennyt auto. autossa ei ole ilmastointia. ihan perinteiset lämmönsäätimet kuskille että vänkärille kuin karvalakki mallissa

magneettiventtiilit pitäisivät toimia. isä ukon mukaan ainaki.....on kuulema kokeillut että ne toimivat kun sitä lämpötilan säädintä kääntää, että hyvin kuulemma aukeavat ja sulkeutuvat........jos isä ukkoon on uskomista. jäähdytinnestettakin pitäisi olla riittävästi. moottorin lämpötila ajaessa on 84 astetta

semmonen homma tuli myös mieleen että paikallaankaan ollessa suuttimista ei jaksa tulla lämmintä ilmaa jos laitan puhalluksen lasiin ja samalla lattialle eli se asento missä on nuoli ylös ja alas. mutta jos laitan säätövivun siihen kohtaan missä puhallus tulee vain sivu suulakkeista niin silloin lämmintä tulee HIEMAN enemmän.
Avatar
hannun1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 662
Liittynyt: Pe 16.04.2004 19:07

Viesti Kirjoittaja hannun1 »

Sumppi kirjoitti:autossa ei alun alkaen ollut kiertovesipumppua mutta sellaisen kuitenkin laitoin siihen viime keväänä kun ei viime talvenakaan lämmennyt auto.
Tuosta tuli mielee, että onko pumppu oikein päin? Ettei vain pumppaisi auton omaa kiertoa vastaan. Se näet selittäisi jotenkin sen, että tyhjäkäynnillä toimii paremmin kuin kierroksilla.
kaj.lehtonen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Su 02.10.2005 18:18
Paikkakunta: Susirajan takaa

Re: mersu ei lämpiä millään.

Viesti Kirjoittaja kaj.lehtonen »

Otappa magneettikärjellä varustettu ristipäämeisseli kätösiisi ja aukaise magneettiventtiilien yläpuoliset kopat (6 ruuvia). Älä pudota niitä ruuveja akkutelineen alle!
Irroita varovasti kopat paikoiltaan ylösnostamalla, varo ettei Saksan pojan asentamien kuparikäämien piuhat ( 2 +2 ) katkea. Nosta magneettiventtiilit JA niiden kuppiosat pois. Kuppiosat kumitiivisteen alla! Aseta kumitiiviste takaisin paikoilleen ja kuparikäämit paikoilleen ja yläpuolen kopat paikoilleen. Ulkopuolelle jäi vain itse venttiilit pohjineen ja tällöin lämppärin läpi on "vapaakierto", tarkoittaa ettei lämmönsäätöpanelin kiertäminen enää auta lämmön VÄHENTÄMISEEN. Tämän jälkeen onkin aikaa alkaa säästää uusien magneettiventtiilien hintaa...
..että näin se homma etenee...

Mersut:
W123 300D Lang Ambulance projekti -84
W124 250TD Kombi -87( historiaa..)
JA 300 TDT -92
Avatar
Migself
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 392
Liittynyt: Ke 19.10.2005 10:32
Paikkakunta: LapilahdistuS

Viesti Kirjoittaja Migself »

itsellä muuten identtinen ongelma! ajaessa lämpötila putoaa niin alas kun vaan menee, ja paikallaan ollessa voipi nousta (jopa) lähelle 80 astetta :!: :lol: :roll:
mutta, tukin osittain jäähdytinta tuossa ja nyt ajaessa jopa nousee lämmöt vähäsen, ja alkaa puhaltaa hieman jopa lämmintä. termostaatti on luultavasti sorsiintumassa.
2.3 l
Timo J
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Su 06.02.2005 15:09

Viesti Kirjoittaja Timo J »

Mites tuo tuulettaja, ettei ole kokoajan päällä?
Se kyllä viielentää koneen vaikka termostaatti olisikin ehjä.
( jäähdyttämällä koneen kuoria )
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Tuleeko kiertovesipumpulle ohjausta?
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Minulle ei tule muuta mieleen kun että neste ei kierrä täysin lämppärillä asti jos kerran kone on normaali käyntilämpöinen.
Eli voi olla ilmalukko järjestelmässä tai liian vähän nestettä.
Tai on nämä "närhenmunat" jumissa.
Termarissa tuskin on mitään vikaa jos koneen lämpö on ihan/pysyy normaalissa.
Jos sitten lämmöt ei huopaa eli välillä liian kuuma ja välillä putoaa kylmän puolelle (koneenlämmöt)? Sillon on yleensä termeri vika. Voisko olla sitten yksinkertaisesti lämppärinkenno tukossa??? :shock:
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1051
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

Sumppi kirjoitti:pyydän anteeksi huolimattomuutta etten muistanut tota mallia ja vuosilukua laittaa........ :oops: .....sattui nimittäin olemaan kiire eilen.

:(
auto on 190e 2.3 8 venttiilinen vuosimallia -89 automaatti. Saksan tuontiauto.
autossa ei alun alkaen ollut kiertovesipumppua mutta sellaisen kuitenkin laitoin siihen viime keväänä kun ei viime talvenakaan lämmennyt auto. autossa ei ole ilmastointia. ihan perinteiset lämmönsäätimet kuskille että vänkärille kuin karvalakki mallissa

magneettiventtiilit pitäisivät toimia. isä ukon mukaan ainaki.....on kuulema kokeillut että ne toimivat kun sitä lämpötilan säädintä kääntää, että hyvin kuulemma aukeavat ja sulkeutuvat........jos isä ukkoon on uskomista. jäähdytinnestettakin pitäisi olla riittävästi. moottorin lämpötila ajaessa on 84 astetta

semmonen homma tuli myös mieleen että paikallaankaan ollessa suuttimista ei jaksa tulla lämmintä ilmaa jos laitan puhalluksen lasiin ja samalla lattialle eli se asento missä on nuoli ylös ja alas. mutta jos laitan säätövivun siihen kohtaan missä puhallus tulee vain sivu suulakkeista niin silloin lämmintä tulee HIEMAN enemmän.
On tuossa edellä jo niin paljon pohdintaa topicin varsinaisesta aiheesta, että ei siitä sen enempää. Ja VARMASTI asiasta enempi tietäviltä ku minä! Mutta jos sallitte vähän sivusta...?
Olet itse laittanut kiertovesipumpun jälkeenpäin? Mulla olis samanmoinen projekti vähän meneillään. Oliskos kuvat ym. kertomukset ja selvitykset liikaa pyydetty? Minkälaisen telineen olet tehnyt pumpulle? Oletko laittanut jotain tärinänvaimennussysteemiä? Jonkunlaisten kumikannakkeiden varaan?
Jos virtaa riittää niin kerro koko "projektikertomus"!

KIITOS! :P Pukki tulee huomenna!

PS. Väittivät että Pukkikin on syyllistynyt piratismiin: Viime joulunakin kuulemma kannettu ties kuinka monta Sonyn PlayStationia koteihin ympäri Suomen. Ja kaikki on kuulemma valmistettu Korvatunturilla. Mutta Sonyn edustajan mukaan heillä ei ole yhtään tehdasta Korvatunturilla... :shock:
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

201:ssä ei vaan taida olla niitä närhen munia. Kenno tukossa tai paisarin korkki ei pidä painetta.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Aki P kirjoitti:201:ssä ei vaan taida olla niitä närhen munia. Kenno tukossa tai paisarin korkki ei pidä painetta.
Juu ei ole.
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

tekis mieli sanoa että kansi on halki
Mikkis76
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ma 05.09.2005 20:40
Paikkakunta: Pohjanmaan

Kenno tukossa

Viesti Kirjoittaja Mikkis76 »

Mika.T kirjoitti:
Aki P kirjoitti:201:ssä ei vaan taida olla niitä närhen munia. Kenno tukossa tai paisarin korkki ei pidä painetta.
Juu ei ole.
No millaisia puhdistusaineita pitäis käyttää että saa nesteet kiertämään kennossa taas normaalisti. Kerro kokemuksistasi.
Tyhmästä päästä kärsii koko kroppa. ...ja auto.
Vastaa Viestiin