W126 M103, bensa haisee käynnistäessä
W126 M103, bensa haisee käynnistäessä
Mikähän mahtaa falskata, kun autoa käynnistäessä puskee kabiiniin aikasmoisen bensan löyhkän? Tämä tapahtuu pääosin lämpimällä koneella kun auto on seissyt muutaman minuutin, maksimissaan tunnin pari. Haju katoaa hyvinkin nopeasti eikä ajossa haise tippaakaan. Samaa on tehnyt jo vuosia sitten kovilla pakkasilla, nyt temppuilu on ollut päivittäistä.
Konehuoneessa ei ole bensanlöyhkää eikä selviä vuotokohtia, kannen keskikohdilla määräjakajan tienoilla sen sijaan on hyvinkin terävä bensankatku. Toisaalta se löyhkä haisee enemmänkin vasemman lokasuojan sisässä, jossa on se bensahöyryjen suodatin. Vaan jos se olis ruostunut puhki, luulis bentsiinin tuoksuvan ympäri vuoden? Ja jos EHA vuotaisi, niin miten se vois vuotaa vaan silloin tällöin? Voiko suuttimet ruikkia soppaa ulospäin?
Luin Amerikan foorumilta että sen EHA:n vaihtaminen uuteen muuttaa koneen luonteen aivan täysin, lähtee paljon helpommin käyntiin ja käynti on tasaisempaa, vaikutus vielä kertautuu kun vaihtaa samalla uudet suuttimet joiden service life on kuulemma 100tml. Mitäs se taas tekeekään, karvan alle 600€...
Konehuoneessa ei ole bensanlöyhkää eikä selviä vuotokohtia, kannen keskikohdilla määräjakajan tienoilla sen sijaan on hyvinkin terävä bensankatku. Toisaalta se löyhkä haisee enemmänkin vasemman lokasuojan sisässä, jossa on se bensahöyryjen suodatin. Vaan jos se olis ruostunut puhki, luulis bentsiinin tuoksuvan ympäri vuoden? Ja jos EHA vuotaisi, niin miten se vois vuotaa vaan silloin tällöin? Voiko suuttimet ruikkia soppaa ulospäin?
Luin Amerikan foorumilta että sen EHA:n vaihtaminen uuteen muuttaa koneen luonteen aivan täysin, lähtee paljon helpommin käyntiin ja käynti on tasaisempaa, vaikutus vielä kertautuu kun vaihtaa samalla uudet suuttimet joiden service life on kuulemma 100tml. Mitäs se taas tekeekään, karvan alle 600€...
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Mulla haiskahti kans muutama vuosi sitten, ja varsinkin kovemmilla pakkasilla.
Vuoti bensaa nelospytyn suutinputken juuresta. Vuoto oli niin pieni ettei se juurikaan näkynyt mutta haisi kyllä välillä tosi voimakkaasti.
Nitkuttelin sitä putken ja suuttimen liitosmutteria ja vuoto ja hajut hävis.
Vuoti bensaa nelospytyn suutinputken juuresta. Vuoto oli niin pieni ettei se juurikaan näkynyt mutta haisi kyllä välillä tosi voimakkaasti.
Nitkuttelin sitä putken ja suuttimen liitosmutteria ja vuoto ja hajut hävis.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Paikkojahan voi olla useita, mutta tarkista kaikki mahdolliset suuttimet ja polttoaineletkut jos sellaisia on. Itsellä hapertunut letku ei juurikaan vuotanut ulospäin, mutta haju oli juuri samoissa tilanteissa kun sun tapauksessa.
W126.022 1985
Passat 1.8T Variant 1998 0.5bar
900 T16 1990 1.15bar
BMW E34 525i Vanos
Passat 1.8T Variant 1998 0.5bar
900 T16 1990 1.15bar
BMW E34 525i Vanos
Toissatalvena teki samansuuntaista. Nosturilla selvisi, että bensapumpun lähtöputken junttura falskasi inansa. Kuinka se sitten imi auton alta ja vielä peräpäästä käryä kabiiniin, sitä ei osaa selittää. Vaan ei noista ilmavirtausten kulusta ja flektin ollessa isolla tiedä....
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
EHApa se sieltä on haljennut tai no sen verran rikki että koko osa on kostea ja bensiini leviää laajalle alueelle.
Mistäs tommosta kannattais kysellä? Mieluummin laittaisin kuitenkin uuden osan että kestäis taas seuraavat 300tkm. KL:n hinta tais olla jossain 300-400€:n välimaastossa, USA:sta noita saa alle 200 dollarilla. Tai saa toki käytettyäkin tarjota halvalla, jos on taatusti ehjä. Tuo osa lienee sama kaikissa KE-ruiskuissa? Ja kun osan vaihtaa uuteen, joutuu ilmeisesti säätämään siitä EHAssa olevasta ruuvista "arvot" kohdalleen vaan miten se onnistuu?
Mistäs tommosta kannattais kysellä? Mieluummin laittaisin kuitenkin uuden osan että kestäis taas seuraavat 300tkm. KL:n hinta tais olla jossain 300-400€:n välimaastossa, USA:sta noita saa alle 200 dollarilla. Tai saa toki käytettyäkin tarjota halvalla, jos on taatusti ehjä. Tuo osa lienee sama kaikissa KE-ruiskuissa? Ja kun osan vaihtaa uuteen, joutuu ilmeisesti säätämään siitä EHAssa olevasta ruuvista "arvot" kohdalleen vaan miten se onnistuu?
Vaan bensa on semmoinen aine, jolle nöyrtyy kaikki tietämäni epoksi liimat ja kemialliset metallit. Kokeilin mm. teollisuus- ja laivakäyttöön tarkoitettua Unitorin plastic steeliä kaasuttimen korjauksessa, ja muuttui kittipahus muutamassa kuukaudessa pehmeäksi.
Saattaa olla joku bensankestäväkin mössö olemassa, muut kertokoot.
Saattaa olla joku bensankestäväkin mössö olemassa, muut kertokoot.
MB 300CE12 -90
MB GL 320 CDI -08
MB 500SE-92
MB 500S -02
MB 600SL -93
MB GL 320 CDI -08
MB 500SE-92
MB 500S -02
MB 600SL -93
Minun tietääkseni kyllä.Tuo osa lienee sama kaikissa KE-ruiskuissa?
Kalibrointi saattaa olla kohdallaan tai sitten ei.Ja kun osan vaihtaa uuteen, joutuu ilmeisesti säätämään siitä EHAssa olevasta ruuvista "arvot" kohdalleen vaan miten se onnistuu?
Jakajan tulpattuun yhteeseen (alakammio) painemittari (0 ... 6 bar).
Lämpimänä käydessä alakammion paineen pitäs olla 0.4 bar yläkammion painetta (5.3 ... 5.5) alempi => 4.9 ... 5.1.
Tsekkaa tuo paine ennen vaihtoa vanhalla EHA:lla (= ei tarvi erikseen mitata yläkammion painetta).