Vetoakseli rupesi kolisemaan-rasvan puute?
Vetoakseli rupesi kolisemaan-rasvan puute?
Eli mun W123:sen takaa vasemmalta rupesi aivan yhtäkkiä kuulumaan paukkumista ja kolinaa eilen. Tänään kun lähdin ajamaan niin mitään ei kuulunut, mutta 30 km ajon jälkeen kolina alkoi-kolisi tosi pahasti kun painoi kaasua vaikka 70 ylöspäin. Kolisi myös pienillä nopeuksilla. Pystyin ajamaan sellaista 90 km/h tasaisesti niin ei pahemmin kuulunut. Tuntuu, että vetoakseli siellä paukkuu. Tämä on käytettynä ostettu vetari ja on ollut alla vasta pari kuukautta. Kolina alkoi kyllä aika yhtäkkiä.
Ajattelin, että jos koittaisin vielä vaseliinia laittaa jos nivel on vaikka kuiva. Mutta vähän tuntuu siltä, että uusi akseli on ostettava-en oikein käytettyä viitsi ostaa jos näin käy taas uudelleen. Ei peräöljyjäkään tarvitse montaa kertaa vuodessa vaihtaa.
Niin kuulostaako noi kolinat vetoakselilta? Pyörän laakeri vaihdettu samalle puolelle kesäkuussa-että ei siellä ainakaan pitäisi häikkää olla.
Ajattelin, että jos koittaisin vielä vaseliinia laittaa jos nivel on vaikka kuiva. Mutta vähän tuntuu siltä, että uusi akseli on ostettava-en oikein käytettyä viitsi ostaa jos näin käy taas uudelleen. Ei peräöljyjäkään tarvitse montaa kertaa vuodessa vaihtaa.
Niin kuulostaako noi kolinat vetoakselilta? Pyörän laakeri vaihdettu samalle puolelle kesäkuussa-että ei siellä ainakaan pitäisi häikkää olla.
Laitoin öljyä desin verran kumin välistä yläreunasta uloimmaiseen niveleen. Vetoakseli liikkui kankeasti pitkittäissuunnassa. Akseli oli perän puolella-vetäsin sen rengasta kohti ja rytkytyn vähän. Jätin akselin "pyörän päähän" uloimpaan asentoon. Lähdin ajamaan n. 10 km lenkin mitään kolinoita ei kuulunut.
Olisiko se niin, että akseli nytkähtää kuopassa tai ajon tuoksinassa perää kohti ja jää jumiin eikä palaudu pyörää kohden-kolina alkaa. Eikö se akseli pitäisi olla juuri pyörän päässä, jos se liikku vapaasti?
Olisiko se niin, että akseli nytkähtää kuopassa tai ajon tuoksinassa perää kohti ja jää jumiin eikä palaudu pyörää kohden-kolina alkaa. Eikö se akseli pitäisi olla juuri pyörän päässä, jos se liikku vapaasti?
Vetoakseli alkoi kolisemaan pari päivää sitten uudelleen. Laitoin elokuun puolivälissä öljyä desin uloimman kumin alle. Nivel kesti kolisematta 3 kk. eli n 5000 km. Ei kai tässä auta muu kuin uudelleen öljyä kumin sisälle? Olisi pitänyt varmaan lisätä jossain välissä, kun nivel oli hiljainen niinkin pitkään. Se nyt on ainakin todistettu, että öljyämällä voi nivelen saada hiljaiseksi. Toivottavasti onnistuu uudelleen.
[quote="kardaani"]Laitoin öljyä desin verran kumin välistä yläreunasta uloimmaiseen niveleen.
Niin,se on useimmiten se sisempi vetonivel, joka naputtaa,sinne siis öljyä,ulommat kai harvemmin.
Niin,se on useimmiten se sisempi vetonivel, joka naputtaa,sinne siis öljyä,ulommat kai harvemmin.
Kulkuneuvot:
Fiat Adria Win peltikuorinen ainakin kesän ajossa.
VW Transporter Syncro 4X4 avolava 2,4D -97 rankempaan maastoon.
Mönkijä Kymco MXU 500 kun ei volkkarillakaan enää pääse.
Vito 639 matkailuauto kierretty 2017 12 maassa +Suomessa seisonnassa talviautoksi kai päätyy.
Mb 220 cdi 202 kori seisonnassa.
Fiat Adria Win peltikuorinen ainakin kesän ajossa.
VW Transporter Syncro 4X4 avolava 2,4D -97 rankempaan maastoon.
Mönkijä Kymco MXU 500 kun ei volkkarillakaan enää pääse.
Vito 639 matkailuauto kierretty 2017 12 maassa +Suomessa seisonnassa talviautoksi kai päätyy.
Mb 220 cdi 202 kori seisonnassa.
Tässä ainoa oikea lääke oireisiin!
Vetonivelen kolinaan suosittelen aluksi totaalinen puhdistus ja vaseliinia niinpaljon kun saa kohtuudella mahtumaan ja ei muuta kuin kiinni ja ajoon!
Itelläni rupesi kolisemaan kuvailemallasi tavalla (w124 250D-89) ja tein kyseisellä tavalla ja ajanut nyt kohta 25000km eikä kolise yhtään!
Öljyn jättäisin kyseisessä tapauksessa pois!
Ääni tulee muuten siitä, että joku kuula on kulunut tai naarmuuntunut ja se aiheuttaa vetonivelen pitkittäis suunnassa heilumista ja siitä moinen mekkala!!
Itelläni rupesi kolisemaan kuvailemallasi tavalla (w124 250D-89) ja tein kyseisellä tavalla ja ajanut nyt kohta 25000km eikä kolise yhtään!

Öljyn jättäisin kyseisessä tapauksessa pois!
Ääni tulee muuten siitä, että joku kuula on kulunut tai naarmuuntunut ja se aiheuttaa vetonivelen pitkittäis suunnassa heilumista ja siitä moinen mekkala!!
Re: Tässä ainoa oikea lääke oireisiin!
Minusta taas niissä nivelissä on öljy jo alunperin.karjis kirjoitti: Öljyn jättäisin kyseisessä tapauksessa pois!
Re: Tässä ainoa oikea lääke oireisiin!
Silläpä ne ei kestäkkään! Ollut jo kahdessa isäukon mersussa ja nyt omassani samaa vikaa! Ja tuntuu olevan myös muillakin samaa vikaa!Mika.T kirjoitti:Minusta taas niissä nivelissä on öljy jo alunperin.karjis kirjoitti: Öljyn jättäisin kyseisessä tapauksessa pois!
Kolina
Mekäläisellä ollut myös kolina sieltä suunnalta jo kroonisena vaivana. Rasvaa laitettu myös sinne niveleen mutta ei ollut vaikutusta. Täytys joskus kattoa tarkemmin. Ei viittis alkaa ostaan uutta vetoakselia, se on aika tyyris.
MB C180 -99
(MB 200 -84)
MB 250 CE -70
EX: MB 200D -90, A 170 CDi -02
(MB 200 -84)
MB 250 CE -70
EX: MB 200D -90, A 170 CDi -02
Re: Kolina
Aikanaan ostin juuri tuollaiseen -84 240d:hen "tehdaskorjatut" vetoakselit,sattui huonot,kun 30km ajon jälkeen naputti taas ja entistä pahemmin,oli tuuria kun Mäntän mersuguru Veikko oli vielä paikalla,laitettiin öljyä ensiavuksi,kuivat olivat,se meni takuuseen,tosin otin sitten kalliimmat Löbron akselit,ja maksoin iloisena erotuksen Kl:älle.terho kirjoitti:Mekäläisellä ollut myös kolina sieltä suunnalta jo kroonisena vaivana. Rasvaa laitettu myös sinne niveleen mutta ei ollut vaikutusta. Täytys joskus kattoa tarkemmin. Ei viittis alkaa ostaan uutta vetoakselia, se on aika tyyris.
Samalla tuli testattua,että Kl-varaosien takuu pelaa joustavasti tarvittaessa

Tuntuu,että korjatut akselit voi olla huono valinta,ainakin vanhempaan varmaan löytää hajottamolta,tai vielä paremmin täältä Mersuporukoilta ihan ehjän.
Kulkuneuvot:
Fiat Adria Win peltikuorinen ainakin kesän ajossa.
VW Transporter Syncro 4X4 avolava 2,4D -97 rankempaan maastoon.
Mönkijä Kymco MXU 500 kun ei volkkarillakaan enää pääse.
Vito 639 matkailuauto kierretty 2017 12 maassa +Suomessa seisonnassa talviautoksi kai päätyy.
Mb 220 cdi 202 kori seisonnassa.
Fiat Adria Win peltikuorinen ainakin kesän ajossa.
VW Transporter Syncro 4X4 avolava 2,4D -97 rankempaan maastoon.
Mönkijä Kymco MXU 500 kun ei volkkarillakaan enää pääse.
Vito 639 matkailuauto kierretty 2017 12 maassa +Suomessa seisonnassa talviautoksi kai päätyy.
Mb 220 cdi 202 kori seisonnassa.
Nyt ois kiva saada faktaa ton öljyä vetonivelen kumin sisässä,enpä oo moista kuullu
.
Haiskahtaa rahattomien viimeisiltä virityksiltä,että jospa vielä muutaman kilometrin pääsis
Tosin vanhan vetonivelen sisään kun kurkkaa kun kumi on jo rikki tms.niin aikas vetelä litku sielä on jos ylipäänsä jotakin vielä sisältää,mutta ei se öljyä ainakaan oo,veikkaisin vahvasti.

Haiskahtaa rahattomien viimeisiltä virityksiltä,että jospa vielä muutaman kilometrin pääsis

Tosin vanhan vetonivelen sisään kun kurkkaa kun kumi on jo rikki tms.niin aikas vetelä litku sielä on jos ylipäänsä jotakin vielä sisältää,mutta ei se öljyä ainakaan oo,veikkaisin vahvasti.
aina vaan fixataan :) 230te -86
Kolina
Kiitoksia waari vinkistä.
Tosiaankin merkillinen kolina sieltä on jo pidenpään (ainaskin 12 000 km.) kuulunut. Se kuuluu pienissäkin kuopissa ja painottuu auton taakse oikealle puolelle. Tasaisella ei kuulu yhtään mitään, ei kiihdytettäessäkään.
Aikoinaan kyselin vinkkiä asiaan. Muutama veikkasi mm. kallistuksen vakaajan tankoa, mutta ei se vika niissä vissiin ole. Tosin vaihtaessani rengasta huomasin, että siinä kohilla rungossa mihin se koiranluu voisi vastata oli sellainen kuoppa. Sen pinta oli kuitenkin karhea ja ruosteinen, joten ei siihen ilmeisesti aivan hijattain ole mikään vastannut. "Hiljaisella" puolella vastaavaa ei kyllä ollut. Katsastus insinööri ei asiasta mitään huomauttanut.
Tosiaankin merkillinen kolina sieltä on jo pidenpään (ainaskin 12 000 km.) kuulunut. Se kuuluu pienissäkin kuopissa ja painottuu auton taakse oikealle puolelle. Tasaisella ei kuulu yhtään mitään, ei kiihdytettäessäkään.
Aikoinaan kyselin vinkkiä asiaan. Muutama veikkasi mm. kallistuksen vakaajan tankoa, mutta ei se vika niissä vissiin ole. Tosin vaihtaessani rengasta huomasin, että siinä kohilla rungossa mihin se koiranluu voisi vastata oli sellainen kuoppa. Sen pinta oli kuitenkin karhea ja ruosteinen, joten ei siihen ilmeisesti aivan hijattain ole mikään vastannut. "Hiljaisella" puolella vastaavaa ei kyllä ollut. Katsastus insinööri ei asiasta mitään huomauttanut.
MB C180 -99
(MB 200 -84)
MB 250 CE -70
EX: MB 200D -90, A 170 CDi -02
(MB 200 -84)
MB 250 CE -70
EX: MB 200D -90, A 170 CDi -02