Vetoakseli rupesi kolisemaan-rasvan puute?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Vetoakseli rupesi kolisemaan-rasvan puute?

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Eli mun W123:sen takaa vasemmalta rupesi aivan yhtäkkiä kuulumaan paukkumista ja kolinaa eilen. Tänään kun lähdin ajamaan niin mitään ei kuulunut, mutta 30 km ajon jälkeen kolina alkoi-kolisi tosi pahasti kun painoi kaasua vaikka 70 ylöspäin. Kolisi myös pienillä nopeuksilla. Pystyin ajamaan sellaista 90 km/h tasaisesti niin ei pahemmin kuulunut. Tuntuu, että vetoakseli siellä paukkuu. Tämä on käytettynä ostettu vetari ja on ollut alla vasta pari kuukautta. Kolina alkoi kyllä aika yhtäkkiä.
Ajattelin, että jos koittaisin vielä vaseliinia laittaa jos nivel on vaikka kuiva. Mutta vähän tuntuu siltä, että uusi akseli on ostettava-en oikein käytettyä viitsi ostaa jos näin käy taas uudelleen. Ei peräöljyjäkään tarvitse montaa kertaa vuodessa vaihtaa.
Niin kuulostaako noi kolinat vetoakselilta? Pyörän laakeri vaihdettu samalle puolelle kesäkuussa-että ei siellä ainakaan pitäisi häikkää olla.
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

öljyä sinne kumin sisään
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Mää kyllä ruukaan laittaa sinne vaseliinia, jos se kolisee nii tarraappa tiukasti käsin kii siitä akselista ja koita rytkiä ja pyöritellä, jos siinä noin löytyy klappia nii alkaa olla aika entinen tapaus.
Millhill Performance
-Built With Pride-
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Laitoin öljyä desin verran kumin välistä yläreunasta uloimmaiseen niveleen. Vetoakseli liikkui kankeasti pitkittäissuunnassa. Akseli oli perän puolella-vetäsin sen rengasta kohti ja rytkytyn vähän. Jätin akselin "pyörän päähän" uloimpaan asentoon. Lähdin ajamaan n. 10 km lenkin mitään kolinoita ei kuulunut.
Olisiko se niin, että akseli nytkähtää kuopassa tai ajon tuoksinassa perää kohti ja jää jumiin eikä palaudu pyörää kohden-kolina alkaa. Eikö se akseli pitäisi olla juuri pyörän päässä, jos se liikku vapaasti?
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

kyllä siellä rasvan seassa pitää öljyäkin olla
ääni tulee siitä kun akseli tarttuilee ja liikkuu pyöriessään pituus suunnassa
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Vetoakseli alkoi kolisemaan pari päivää sitten uudelleen. Laitoin elokuun puolivälissä öljyä desin uloimman kumin alle. Nivel kesti kolisematta 3 kk. eli n 5000 km. Ei kai tässä auta muu kuin uudelleen öljyä kumin sisälle? Olisi pitänyt varmaan lisätä jossain välissä, kun nivel oli hiljainen niinkin pitkään. Se nyt on ainakin todistettu, että öljyämällä voi nivelen saada hiljaiseksi. Toivottavasti onnistuu uudelleen.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Mulla kolisi 126sen vetonivelet ku kuulia oli irti.
Avatar
waari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: Ke 17.08.2005 15:43
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja waari »

[quote="kardaani"]Laitoin öljyä desin verran kumin välistä yläreunasta uloimmaiseen niveleen.

Niin,se on useimmiten se sisempi vetonivel, joka naputtaa,sinne siis öljyä,ulommat kai harvemmin.
Kulkuneuvot:
Fiat Adria Win peltikuorinen ainakin kesän ajossa.
VW Transporter Syncro 4X4 avolava 2,4D -97 rankempaan maastoon.
Mönkijä Kymco MXU 500 kun ei volkkarillakaan enää pääse.
Vito 639 matkailuauto kierretty 2017 12 maassa +Suomessa seisonnassa talviautoksi kai päätyy.
Mb 220 cdi 202 kori seisonnassa.
karjis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: To 18.08.2005 10:45
Paikkakunta: Kuopio

Tässä ainoa oikea lääke oireisiin!

Viesti Kirjoittaja karjis »

Vetonivelen kolinaan suosittelen aluksi totaalinen puhdistus ja vaseliinia niinpaljon kun saa kohtuudella mahtumaan ja ei muuta kuin kiinni ja ajoon!

Itelläni rupesi kolisemaan kuvailemallasi tavalla (w124 250D-89) ja tein kyseisellä tavalla ja ajanut nyt kohta 25000km eikä kolise yhtään! 8)

Öljyn jättäisin kyseisessä tapauksessa pois!

Ääni tulee muuten siitä, että joku kuula on kulunut tai naarmuuntunut ja se aiheuttaa vetonivelen pitkittäis suunnassa heilumista ja siitä moinen mekkala!!
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: Tässä ainoa oikea lääke oireisiin!

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

karjis kirjoitti: Öljyn jättäisin kyseisessä tapauksessa pois!
Minusta taas niissä nivelissä on öljy jo alunperin.
karjis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: To 18.08.2005 10:45
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tässä ainoa oikea lääke oireisiin!

Viesti Kirjoittaja karjis »

Mika.T kirjoitti:
karjis kirjoitti: Öljyn jättäisin kyseisessä tapauksessa pois!
Minusta taas niissä nivelissä on öljy jo alunperin.
Silläpä ne ei kestäkkään! Ollut jo kahdessa isäukon mersussa ja nyt omassani samaa vikaa! Ja tuntuu olevan myös muillakin samaa vikaa!
Avatar
terho
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Ma 14.02.2005 17:45
Paikkakunta: Jyväskylä

Kolina

Viesti Kirjoittaja terho »

Mekäläisellä ollut myös kolina sieltä suunnalta jo kroonisena vaivana. Rasvaa laitettu myös sinne niveleen mutta ei ollut vaikutusta. Täytys joskus kattoa tarkemmin. Ei viittis alkaa ostaan uutta vetoakselia, se on aika tyyris.
MB C180 -99
(MB 200 -84)
MB 250 CE -70

EX: MB 200D -90, A 170 CDi -02
Avatar
[jimi]
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: Ke 24.08.2005 11:28
Paikkakunta: k-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja [jimi] »

harmaata vaseliinia sekaan. :roll:
www.mersuforum.fi
Avatar
waari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: Ke 17.08.2005 15:43
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kolina

Viesti Kirjoittaja waari »

terho kirjoitti:Mekäläisellä ollut myös kolina sieltä suunnalta jo kroonisena vaivana. Rasvaa laitettu myös sinne niveleen mutta ei ollut vaikutusta. Täytys joskus kattoa tarkemmin. Ei viittis alkaa ostaan uutta vetoakselia, se on aika tyyris.
Aikanaan ostin juuri tuollaiseen -84 240d:hen "tehdaskorjatut" vetoakselit,sattui huonot,kun 30km ajon jälkeen naputti taas ja entistä pahemmin,oli tuuria kun Mäntän mersuguru Veikko oli vielä paikalla,laitettiin öljyä ensiavuksi,kuivat olivat,se meni takuuseen,tosin otin sitten kalliimmat Löbron akselit,ja maksoin iloisena erotuksen Kl:älle.
Samalla tuli testattua,että Kl-varaosien takuu pelaa joustavasti tarvittaessa :D
Tuntuu,että korjatut akselit voi olla huono valinta,ainakin vanhempaan varmaan löytää hajottamolta,tai vielä paremmin täältä Mersuporukoilta ihan ehjän.
Kulkuneuvot:
Fiat Adria Win peltikuorinen ainakin kesän ajossa.
VW Transporter Syncro 4X4 avolava 2,4D -97 rankempaan maastoon.
Mönkijä Kymco MXU 500 kun ei volkkarillakaan enää pääse.
Vito 639 matkailuauto kierretty 2017 12 maassa +Suomessa seisonnassa talviautoksi kai päätyy.
Mb 220 cdi 202 kori seisonnassa.
Pietu71
Mersumies
Mersumies
Viestit: 602
Liittynyt: Ke 19.01.2005 21:51

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

Nyt ois kiva saada faktaa ton öljyä vetonivelen kumin sisässä,enpä oo moista kuullu :lol: .
Haiskahtaa rahattomien viimeisiltä virityksiltä,että jospa vielä muutaman kilometrin pääsis :wink:

Tosin vanhan vetonivelen sisään kun kurkkaa kun kumi on jo rikki tms.niin aikas vetelä litku sielä on jos ylipäänsä jotakin vielä sisältää,mutta ei se öljyä ainakaan oo,veikkaisin vahvasti.
aina vaan fixataan :) 230te -86
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Kyllä ainakin 123:ssa ja vanhemmissa 126:ssa on öljy alunperin vetonivelen sisällä.
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
terho
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Ma 14.02.2005 17:45
Paikkakunta: Jyväskylä

Kolina

Viesti Kirjoittaja terho »

Kiitoksia waari vinkistä.
Tosiaankin merkillinen kolina sieltä on jo pidenpään (ainaskin 12 000 km.) kuulunut. Se kuuluu pienissäkin kuopissa ja painottuu auton taakse oikealle puolelle. Tasaisella ei kuulu yhtään mitään, ei kiihdytettäessäkään.
Aikoinaan kyselin vinkkiä asiaan. Muutama veikkasi mm. kallistuksen vakaajan tankoa, mutta ei se vika niissä vissiin ole. Tosin vaihtaessani rengasta huomasin, että siinä kohilla rungossa mihin se koiranluu voisi vastata oli sellainen kuoppa. Sen pinta oli kuitenkin karhea ja ruosteinen, joten ei siihen ilmeisesti aivan hijattain ole mikään vastannut. "Hiljaisella" puolella vastaavaa ei kyllä ollut. Katsastus insinööri ei asiasta mitään huomauttanut.
MB C180 -99
(MB 200 -84)
MB 250 CE -70

EX: MB 200D -90, A 170 CDi -02
Vastaa Viestiin