Sisäilmansuodin - niin vai näin ?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
10jykä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: Ke 13.08.2003 11:10
Paikkakunta: Manse

Sisäilmansuodin - niin vai näin ?

Viesti Kirjoittaja 10jykä »

Eipä haulla löytynyt vastausta eli kyselemään.
W210 manuaali-ilmastointiin kuluu sisäilmasuotimeksi aktiivihiiliversio (repsikan jalkatilasta vaihdettava). Paperinen ei-aktiivihiilinen sopii myös.
Aktiivihiiliversio "tappaa" käryjä ja katkuja mitä paperinen ei tee.
Onko muita eroja havaittu.
Kumpi menee nopeammin tukkoon ?.
Onko läpäisyssä eroja ?.
Paperiverio on hinnaltaan n. kolmannes eli ainakin tämä ero löytyy.
... kaikkee se saksalainen keksii ....
Avatar
tinippa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 146
Liittynyt: Ti 22.11.2005 22:30
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja tinippa »

tuossa ooppelissa vaihdoin hiilarista paperiseen, ei ole mielestäni mitään eroa paitsi hinta 8)
Mercedes-benz 200te
VW passat tdi -03
jawa 250cc -52
Honda CBR 1000f
Avatar
kleitos
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Pe 25.03.2005 17:48
Paikkakunta: Nummela

Re: Sisäilmansuodin - niin vai näin ?

Viesti Kirjoittaja kleitos »

10jykä kirjoitti:Eipä haulla löytynyt vastausta eli kyselemään.
W210 manuaali-ilmastointiin kuluu sisäilmasuotimeksi aktiivihiiliversio (repsikan jalkatilasta vaihdettava). Paperinen ei-aktiivihiilinen sopii myös.
Aktiivihiiliversio "tappaa" käryjä ja katkuja mitä paperinen ei tee.
Onko muita eroja havaittu.
Kumpi menee nopeammin tukkoon ?.
Onko läpäisyssä eroja ?.
Paperiverio on hinnaltaan n. kolmannes eli ainakin tämä ero löytyy.
:) Terve! Olen tuossa omassani=automaatti-ilmastointi käyttänyt niin paperisia kuin aktiivihiilisiä ja mitään käytännön eroa en ole huomannut :lol: tärkeintä on vaihtaa riittävän usein, ettei estä ilmavirtausta. Tälläistä olen kuitenkin kuullut, että hiilimalli estäisi bakteerikasvustoa kennossa, tiedä sitten häntä onko teoriaa.... :roll:
Avatar
TIMO T T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 344
Liittynyt: Su 20.02.2005 11:37
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja TIMO T T »

Samalla kun vaihdettiin uusi suodatin, tein karkeasta suodatinkankaasta esisuodattimen . Konepellin alle sen monimuotoisen ritilän päälle. Kangas on oikeata valkoista suodatikangasta joka hyvin samallaista kuin myydään kangaskaupassa verhoilujen alle.
Jo parissa viikossa kangas oli mustunut ja siinä oli kaikenlaista pikkuroskaa. Toi on helppo vaihtaa eikä maksa "mitään".Samalla säilyy varsinaisen suodattimen läpivirtaus vähän pitedempään. :lol:
W210 290TD T
Avatar
tuomkiti81
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 438
Liittynyt: Pe 19.03.2004 20:31
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja tuomkiti81 »

tää ei varsinaisesti liity aiheeseen mutta oman kokemuksien mukaan w210:stä pitää nypätä koko raitisilmasuodatin pois talveksi...sitte ku rupee olemaan yli 15astetta pakkasta niin ei pysy varsinkaa takasivulasit auki vaan heittää jäähän :evil:
Avatar
TIMO T T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 344
Liittynyt: Su 20.02.2005 11:37
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja TIMO T T »

tuomkiti81 kirjoitti:tää ei varsinaisesti liity aiheeseen mutta oman kokemuksien mukaan w210:stä pitää nypätä koko raitisilmasuodatin pois talveksi...sitte ku rupee olemaan yli 15astetta pakkasta niin ei pysy varsinkaa takasivulasit auki vaan heittää jäähän :evil:
Toi varmaan pitää paikkansa, mutta....

...Samalla suodatin suojelee lämppärin kennoa tukkeentumiselta. Uskoisin että jos suodatin on joka talven poissa, niin muutamassa vuodessa sisälämppärin kenno on aika tukossa. Ja joss se ei ole tukossa, niin kenno pintaan muodostuu kuitenkin rasvasta ja pölystä eriste, joka heikentää kennon lämmön luovutusta.

kuten tiedetään, diesel väykyssä ei ole varaa menettää yhtään lämppärin tehosta :shock:
W210 290TD T
Avatar
tuomkiti81
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 438
Liittynyt: Pe 19.03.2004 20:31
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja tuomkiti81 »

TIMO T T kirjoitti:
tuomkiti81 kirjoitti:tää ei varsinaisesti liity aiheeseen mutta oman kokemuksien mukaan w210:stä pitää nypätä koko raitisilmasuodatin pois talveksi...sitte ku rupee olemaan yli 15astetta pakkasta niin ei pysy varsinkaa takasivulasit auki vaan heittää jäähän :evil:
Toi varmaan pitää paikkansa, mutta....

...Samalla suodatin suojelee lämppärin kennoa tukkeentumiselta. Uskoisin että jos suodatin on joka talven poissa, niin muutamassa vuodessa sisälämppärin kenno on aika tukossa. Ja joss se ei ole tukossa, niin kenno pintaan muodostuu kuitenkin rasvasta ja pölystä eriste, joka heikentää kennon lämmön luovutusta.

kuten tiedetään, diesel väykyssä ei ole varaa menettää yhtään lämppärin tehosta :shock:
oot kyllä varmasti oikeessa ton asian suhteen,mutta niinku varmaan tiedät niin mikää ei vituta niin paljoa ku kovalla pakkasella auton on puhdas ja kiiltää :lol: ja sitte ikkunat on jäässä sisältä!
Vastaa Viestiin