Eksyin koejamaan kyseisen auton vaikka se ei varsinaisesti meikäläisellä hakusessa olekaan..mutta toisena vaihtoehtona kuitenkin.
Ulkonäöltään E-sarja on vakiovanteilla ..eli minusta varsin "pappamaisilla" 16" vanteilla, 205/55 renkailla+vakioalustalla jotenkin aneemisen näköinen..sanoisin jopa häiritsevän aneemisen näköinen.
Asiaan on toki saatavissa varsin dramaattinen muutos jo tuumaa isommilla ja vähän vähemmän pappamaisilla vanteilla, leveämmillä ja matalammilla renkailla sekä maltillisella madalluksella. Jo näillä avuilla E muuttuu pappamaisesta "taksi-mersusta" joksikin aivan muuksi..
Sisustan osalta pidän itse enemmän Avantgardesta alumiinilistoineen ym, mutta ei Elegancenkaan jalopuusisustus paha ole..tosin jälleen "pappamaisempi" kuin Avantgarde.
Vakiopenkit yllättivät erittäin positiivisesti..vetäen vertoja hyvin jopa useiden muiden merkkien "sport-istuimille".
Ajo-ominaisuuksiltaan vakioalustainen E on mukava, mutta silti se yllätti minun ennakkoluuloni jämäkyydellään..jopa "urheilullisuutta" lähentelevillä ominaisuuksillaan. Voisi helposti kuvitella että hiukan sportimmalla rengastuksella jo vakioalustainenkin E muuttuisi huomattavasti urheilullisemmaksi..saati sitten tehtaan sporttialustalla?!
Suurin positiivinen yllätys minulle oli kuitenkin moottori..joka siis on kooltaan VAIN 1.8l..kompura tosin, mutta kuitenkin ajatuksena 1.8 moottori E:n kokoisessa autossa tuntuu etukäteen ajatellen varsin alimittaiselta.
Toisin kuitenkin kävi! 1.8l moottori liikutti E:tä yllättävän ripeästi ja antoi itsestään huomattavasti tuhdimman vaikutelman kuin mitä moottorin koko ja ominaisuudet paperilla antaisivat olettaa!!
Miinustakin löytyy..ja tällä kertaa se miinus löytyy Mersun automaattivaihteistosta. Reagointi oli minusta nykyaikaiseksi vaihteistoksi hidasta..jopa häiritsevän hidasta, aiheuttaen toisinaan jopa hiukan kiusallisia liikennetilanteita, ainakin tällaiselle ko vaihteistoon tottumattomalle kuskille.
Jos sitten vertaan E:tä kilpailijaansa Audin A6:n vastaavaan malliin niin seuraavat havainnot jäivät päällimmäisenä mieleen:
Vaikka Audia yleisesti on pidetty Mersua urheilullisempana niin väitän kuitenkin että mersu yltää jo vakioalustalla ja rengastuksella hyvin lähelle samaa Audin kanssa. Pienillä alusta- ja rengasmuutosilla Mersu muuttuisi uskoakseni huomattavasti paremmaksi..eli siis vaikuttaisi siltä että pienellä vaivalla Mersu sittenkin päihittäisi Audin sen eräällä vahvuusalueella.
Audin sisustus toki on sportimpi kuin Mersun Elegance..mutta Avantgerden kanssa sekin kääntyisi toisinpäin..eli pojot Mersulle jälleen!
Moottorien osalta päädytään lähelle samaa..vaikka Audissa on 2.4 V6 ja Mersussa vain pikku-nelonen..perstuntumassa ei paljoa havaittavia eroja ollut.
Ainoa asia mistä pisteet menevät kirkaasti Audille on jo mainittu automaattivaihteisto..siinä Audin Multitronic peittoaa Mersun lootan melkein mennen tullen. Toki voi olla että tässä kohtaa eri kuskeilla olisi erilaisia mieltymyksia automaatin toiminnan suhteen..mutta minun mieleeni Mersun loota oli aivan liian flegmaattinen toiminnaltaan. Sitä en sitten tiedä paljonko asiaan auttaisi jos moottori olisi esim 320 tai muu puhdikkaampi pata. Ehkä nyt vaihteistolla joudutaan paikkaamaan 1,8l moottorin ominaisuuksia..tai niiden puutetta..mene ja tiedä?!
Kaikkiaan kuitenkin E200K yllätti minut hyvin positiivisesti olemalla huomattavasti nuorekkaampi ja urheilullisempi jo perusmallinakin kuin mitä odotin. Kuvitelmani olivat lähinnä sitä että E200K on vanhan herrasmiehen miellyttävän rauhallinen matka-ajoauto.
No, ehkä se on sitäkin..mutta kiistatta se on myös paljon muuta..ja pienellä vaivalla siitä on saatavissa hyvinkin paljon muuta kuin "vanhan harmaapäisen herrasmiehen auto".
Tosin onhan tässä sekin vaihtoehto että minusta on hyvää vauhtia tulossa "vanheneva ja harmaantuva herrasmies" kun pidin E200K:sta..


No, ehkei sentään kun 4-kymppiäkin on vielä useamman vuoden päässä..ainakin yhtä kaukana kuin 3-kymppiä on takana
