Voiko W124:lla pitää 15 tkm. öljynvaihtoväliä?
Voiko W124:lla pitää 15 tkm. öljynvaihtoväliä?
Ajaako täällä kukaan 15 tkm. vaihtovälillä W124:lla dieseleillä?. Ainakin vanhemmissa vaihtoväli on 10 tkm. Mutta voiko välin nostaa 15 tkm. jos käyttää kunnon öljyjä?
No kyllä niillä ajetaan helposti nykypäivänä 30tkm... (Longlife -autot) Ja tuskin ne ihan paskaa on 15tkm jälkeen jos tehtaallakin hyväksytään yli 30tkm vaihtoväli... Niin ja en nyt tarkoita että vanhalla riisselimersulla pitäisi sen 30tkm ajaamopo kirjoitti:En usko,että jokin öljy voi olla hyvää 15tkm jälkeen,itsevaihdan n.8tkm jäkeen,sen verran halpaa tuo öljy nyt kumminkin on,että ei vie konkkaan.mopo

Passat Variant 1.9TDI 2001
MB Atego 817 öljynvaihtoväli 90tkm, jotta uskoisin W124:sen kestävän kepoisesti 15tkm, ilman mitään haittaa.
MB 318CDI Sprinter -08
MB 313CDI Sprinter -12
MB 614D Vario -00
MB 310 4x4 Sprinter -98
MB 213CDI Sprinter -02
MB E500 Avantgarde -05
MB E320CDI Avantgarde -01
ex.MB 124 300TE 4-Matic -87
ex.MB 124 250D -89
ex.MB 124 300E -85
MB 313CDI Sprinter -12
MB 614D Vario -00
MB 310 4x4 Sprinter -98
MB 213CDI Sprinter -02
MB E500 Avantgarde -05
MB E320CDI Avantgarde -01
ex.MB 124 300TE 4-Matic -87
ex.MB 124 250D -89
ex.MB 124 300E -85
Käsi nousee...
Ei syö öljyjään,paineet ei laske 0-10000km vrt.10000-15000km.
Uskon että öljyt on kehittynyt 15-20 vuodessa niin paljon että on turvallista ajaa se 15000km.
Ensimmäiset 40000km ajoin kympin vaihtoväleillä, sen jälkeen olen ajanut 45000km 15000km vaihtovälein, mikään ei ole muuttunut->nostimet naputtelee samalla tavalla tälläkin hetkellä kuin ostaessa kaksi vuotta sitten,öljyn paineet uusilla öljyillä kuumana 1,2 ja paine säilyy samana koko ajan.
Tuo kympin vaihto suositus koskee muistaakseni mineraali öljyjä?Itse ajan synteettisillä castrolin magnatekeillä
Ei syö öljyjään,paineet ei laske 0-10000km vrt.10000-15000km.
Uskon että öljyt on kehittynyt 15-20 vuodessa niin paljon että on turvallista ajaa se 15000km.
Ensimmäiset 40000km ajoin kympin vaihtoväleillä, sen jälkeen olen ajanut 45000km 15000km vaihtovälein, mikään ei ole muuttunut->nostimet naputtelee samalla tavalla tälläkin hetkellä kuin ostaessa kaksi vuotta sitten,öljyn paineet uusilla öljyillä kuumana 1,2 ja paine säilyy samana koko ajan.
Tuo kympin vaihto suositus koskee muistaakseni mineraali öljyjä?Itse ajan synteettisillä castrolin magnatekeillä
ite vaihdan 10-15tkm. ihan hualetta voi päästää meneen, kertaakaan ei oo tarvinu lisäillä. kyllä ne öljyt ja öljynsuadattimet senverran on kehittyny, että voipi vaihtaa vaikka 15tkm. välein. olihan joskus aikoinaan autoissa vaihtovälinä 3tkm, siitä se vaan on kokoajan kasvanu. 

W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
W124E:ssä on tosiaan vaihtoväli 15tkm, en tiedä miksi/millä perusteella on nostettu. Minä olen vaihtanut Delvac 1:set 10tkm välein ihan vaan "varmuuden vuoksi", varmaan voisi hyvinkin ajaa sen suosituksen mukaisen 15tkm.
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Täyssynteettisillä Mobileilla oon ajellut aina tuon n. 15tkm..
Halvemmat mineraaliöljyt varmaan vaihdettava useammin.
Tää on näitä ikuisuuskysymyksiä: Kalliit öljyt, pitkät vaihtovälit. Halvat öljyt, lyhyet vaihtovälit. Eli kumpi sitten kannattaa vanhassa autossa pitemmän päälle taloudellisesti
Halvemmat mineraaliöljyt varmaan vaihdettava useammin.
Tää on näitä ikuisuuskysymyksiä: Kalliit öljyt, pitkät vaihtovälit. Halvat öljyt, lyhyet vaihtovälit. Eli kumpi sitten kannattaa vanhassa autossa pitemmän päälle taloudellisesti

w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)
ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)
ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Re: Voiko W124:lla pitää 15 tkm. öljynvaihtoväliä?
Kyllä voi, itse olen viimeaikoina ajellut 20 tkm välejä autona W124 200D ajettu 970 tuhattakardaani kirjoitti:Ajaako täällä kukaan 15 tkm. vaihtovälillä W124:lla dieseleillä?. Ainakin vanhemmissa vaihtoväli on 10 tkm. Mutta voiko välin nostaa 15 tkm. jos käyttää kunnon öljyjä?
sen verran tuohon lisää, että itse ajelen paljon maantieajoa. Kaupunkiajossa lyhyillä matkoilla vaihtaisin öljyt kyllä useammin. (10 tkm)
Viimeksi muokannut Petri K, Pe 02.12.2005 12:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Onko tietoa mitä tapahtui w124 kohdalla 7/93 kun vaihtoväli nousi 10>15tkm?Jack kirjoitti:Ero voi olla öljynsuodattimessa.
Joissakin tapauksissa auto jonka vaihtoväli on 15 tkm, voidaan ajaa tehtaan mukaan 20 tkm, jos suodattimena käytetään "huopasuodatinta".
jaska
Öljynsuodatinhan on ainakin sama.
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
kuulostaa hölmöltä. vähemmän öljyä pyörii pitemmän ajan, kun aikasemmin suurempi määrä öljyä pyöri vähemmän aikaa?? kai ne on sit vaan ottanu huomioon öljyjen kehityksen.lai kirjoitti:Muistaakseni öljytilavuus pieneni ja öljynvaihtoväli piteni sen 5000km 7/93.Ahti kirjoitti:Onko tietoa mitä tapahtui w124 kohdalla 7/93 kun vaihtoväli nousi 10>15tkm?
Öljynsuodatinhan on ainakin sama.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 190
- Liittynyt: Su 12.09.2004 23:11
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Mä oon omassani ottanut sen vaihtamisen niin, että vaihdan keväällä ja syksyllä ajoin mitä ajoin.Kuitenkin suhteessa koneen hajoamiseen niin halpaa öljyt ja suodattimet, että en jaksa niissä pihistää.
"Uuden vuoden rakettien ampuminen tapahtuu isännöitsijän määräämällä alueella ja lasten ampumisesta on sovittava erikseen."
Tupakka lyhentää elämää 2minuuttia, Olut pullo neljä minuuttia ja työpäivä 8 tuntia
Tupakka lyhentää elämää 2minuuttia, Olut pullo neljä minuuttia ja työpäivä 8 tuntia
Nykyisillä täyssynteettisillä voi ajella huoletta 15-20 000 km.
Nimenomaan öljyjen kehityksen ansiosta uusien autojen huoltovälit ovat nykyään 20-30 000 km.
Edellyttäen tietenkin että öljyt pysyy koneessa tuon ajan.
Nimenomaan öljyjen kehityksen ansiosta uusien autojen huoltovälit ovat nykyään 20-30 000 km.
Edellyttäen tietenkin että öljyt pysyy koneessa tuon ajan.
EX - W 211 220 CDIA - 04
EX- W 203 200 CDIA -03
EX- W 201 190E -91
EX- W 123 230 E-85
EX- W 203 200 CDIA -03
EX- W 201 190E -91
EX- W 123 230 E-85
VAIHTOVÄLI MINERAALIÖLJYILLE:
Öljyn vaihtovälin määrittelyyn vaikuttaa seuraavat seikat (mineraaliöljyt)
1. käytätkö autoasi pääasiassa asutuskeskuksessa ajoon
2. ajomatka keskimäärin alle 10 km
3. onko auto ajoittain käyttämättä pitkähköjä aikoja
4. onko auto raskaassa ajossa (asuntovaunun veto/peräkärry)
5. pölyiset ajo-olosuhteet
Jos tulee 4 kyllä vastausta em. kysymyksiin vaihtoväli on puolet maksimi vaihtovälistä. Lineaarisesti vaihtoväli on sitten pidempi tai lyhempi riippuen käyttöolosuhteista.
VAIHTOVÄLI TÄYSSYNTEETTISILLE ÖLJYILLE:
Täyssynteettisillä öljyillä vaihtoväli voi olla atonvalmistajan suosittama maximi kilometrimäärä tai vähintään kerran vuodessa mikäli ajomäärä jää alle maximi ajomäärän vuoden aikana.
Öljyn vaihtovälin määrittelyyn vaikuttaa seuraavat seikat (mineraaliöljyt)
1. käytätkö autoasi pääasiassa asutuskeskuksessa ajoon
2. ajomatka keskimäärin alle 10 km
3. onko auto ajoittain käyttämättä pitkähköjä aikoja
4. onko auto raskaassa ajossa (asuntovaunun veto/peräkärry)
5. pölyiset ajo-olosuhteet
Jos tulee 4 kyllä vastausta em. kysymyksiin vaihtoväli on puolet maksimi vaihtovälistä. Lineaarisesti vaihtoväli on sitten pidempi tai lyhempi riippuen käyttöolosuhteista.
VAIHTOVÄLI TÄYSSYNTEETTISILLE ÖLJYILLE:
Täyssynteettisillä öljyillä vaihtoväli voi olla atonvalmistajan suosittama maximi kilometrimäärä tai vähintään kerran vuodessa mikäli ajomäärä jää alle maximi ajomäärän vuoden aikana.
Hankin vuonna 2000 uuden Ford Focuksen. Silloin sen huoltoväli oli 15 000 km.
Ford toi markkinoille 2001 uuden öljyn ja sen käytön aloittamisen jälkeen huoltoväli kasvoi 20 000 km: n. tehtaan täystakuulla.
Eli kunnon öljyillä voi ajella huoletta 15 000 km ainakin.
Tosin kovin vanhoihin autoihin ei kannata kaikkein liruimpia öljyjä laittaa ettei tule "läpi".
Ford toi markkinoille 2001 uuden öljyn ja sen käytön aloittamisen jälkeen huoltoväli kasvoi 20 000 km: n. tehtaan täystakuulla.
Eli kunnon öljyillä voi ajella huoletta 15 000 km ainakin.
Tosin kovin vanhoihin autoihin ei kannata kaikkein liruimpia öljyjä laittaa ettei tule "läpi".
EX - W 211 220 CDIA - 04
EX- W 203 200 CDIA -03
EX- W 201 190E -91
EX- W 123 230 E-85
EX- W 203 200 CDIA -03
EX- W 201 190E -91
EX- W 123 230 E-85
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 128
- Liittynyt: Su 13.02.2005 00:56
- Paikkakunta: Helsinki
Sä oot ku mä,paitti mä en varaasta.mopoBenzo kirjoitti:Mersun heikko kohta on nokka-akseli, eli ainakin nokka-akseli kärsii jos vaihtoa pidentää, noissa kun on tunnetusti muutenkin sitä vikaa että voitelee yläpäätä ainakin vanhemmiten hieman heikommin, itse vaihtelen Mobilin 0W40 öljyt vähintään 7-8 tonnin välein.
Lainaanpa tähän itseäni tuolta toisesta topicista "Öljynvaihto näppärästi yläkautta":
m4rcuz kirjoitti:Ostin Biltemasta alipainetoimisen käsikäyttöisen öljynvaihtimen (Bilteman tuotenro 36190, 49 euroa). Siinä on sellainen reilut 7 litraa vetävä muovisäiliö ja mukana tulee kolme erikokoista letkua. Öljynsuodattimen muovikansi pois KL:stä saatavalla M104/M111 erikoistyökalulla, mittatikku pois, mittatikun reiästä muoviletku koneen uumeniin niin pitkälle kuin menee, ja öljyä imemään. Seitsemisen litraa tuli pois, mutta kahdeksan meni sisään uuden suodattimen kanssa, että öljynpinnan sai tikun ylämerkkiin... koneena siis M104.942. Tehdas on ko. moottorin öljynvaihtomääräksi speksannut 7,5 litraa suodatin vaihdettaessa, joten arveluttaa mihin se ylimääräinen puoli litraa meni...
Öljyksi tarjoilin tällä kertaa Valvolinen SynPower 0W-40:stä.
Öljynvaihtovälistä sen verran, että huoltokirja pyytää öljynvaihdon muistaakseni tekemään kymppitonnin välein... kuitenkin W210:ssä ja W124E:ssä taitanee vaihtoväli olla ainakin sen 15 000 km.
Edit: Siis tismalleen samalla moottorilla!
Ite oon kympin välein vaihtanut, mutta vähän tuntuu törsäykseltä, hyvä öljy on kuitenkin kallista...
Viimeksi muokannut m4rcuz, Su 04.12.2005 19:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.