onkohan tämä nyt sitten totta. Tuo nyt on toinen pioneerin soitin. Joka vinkuu. Eli onko vika soittimessa.
Soittimen malli 7700..
Yks rca lähtö on erillinen eli piuhan perässä tästäkö se johtuu sit ei saa maata?
Helvetin herkkiä ovat ja perseestä. Omistin entuudestaan 5500 samajuttu. Vaihdoin sen sitten Sonyn CDX 7700mp ei mtn häiriöitä vaikka johdot meni juuri samanlailla. Yritetään nyt vetää rca:aata sitten muusta paikasta.
Hermot vaan menny pioneereihin..
Tarkoituksena vain olisi kuulla mielipidettä tai kokemusta onko joku muokannu kyseisen rca lähdön maadoituksen. Ja miten
Muuta järkevää syytä en tohon kyllä löydä. kuin soittimen maadoitus.
tuttu juttu.. rca:n maadotu on häipyny. soittimen koppa auki ja kolvia käteen(jos pidelly aikaisemminkin ) eipä kyllä kallis remppa jos huoltoonkin viet,eivät varmaan montaa euroa kehtaa ottaa jos et Tepuralle vie
Itellä uudehko JVC mp3-soitin ja vinkuu myös, johtuu siitä kun rca-johdot on vedetty vahvistinjohtojen rinnalla taakse... Ei ole jaksanut alkaa vetelemään toista reittiä, ei häiritse niin paljoa.
Tässä kokemuksia jos erillisen vahvistimen kanssa on ollu vinkumista:
Mie oon aina johtoja vetäessä pitänyt nyrkkisääntönä sitä että vahvarin virtakaapeli eri puolelle muiden kaapeleiden kuten rca- ja kaiutinkaapeleiden kanssa.
Toinen vaihtoehto on vissiinkin hankkia sellainen rca-johto jossa on keskellä sellainen ohut pieni johto mitä voidaan käyttää herätteen vetämiseen tai sitten häiriönpoistamiseen. Jälkimmäinen tapahtuu vissiinkin maadoittamalla toisen pään kyseisestä pikkujohdosta ja jättämällä toisen pään vapaaksi. Itsellä se pikkuinen keskijohto toimii vain herätteenä.
Kolmas vaihtoehto on on ostaa esim. biltemasta sellainen häiriönpoistaja joka poistaa häiriöt matalilta taajuuksilta. Tämä tietysti toimii vain jos ajaa vahvistimella subbaria.
Itselläni on aina ollut pioneerin cd-soitin autossa. Nyt kolmas menossa(8600mp), sitä ennen 7400 ja 7500. Häiriöitä ei ole ollut kun rca:n olen vetänyt 124:n kuskin puolelta ja 50mm2 virtakaapelin apukuskin puolelta.
Kaverin matukassa taas kaikki vedetty yhtenä ryppäänä yhden listan alta ja vinkuu kuin hammaslääkärissä poratessa. Soittimena minun entinen 7500.
Miten muuten riippuuko vinkumisen voimakkuus kierroksien lukumäärästä?
Onhan se voimakkaampi se vinkuminen, jos kierroksia on enemmän. Yks mikä tuo häiriötä on kosteus vahvistemessa esim. Pioneerissa ei sinäänsä ole mtn vikaa vain tuo huono keksintö, erillinen rca 1kpl. 2 muuta on takapaneelis. Se tuottaa sen häiriön näin ainakin uskotaan...
Itsellä nyt menee. Kuskin puolelta rca:aat. Virta keskeltä. vänkärinpuolelta kaiutin johdot. Maa takakontis 15cm pätkä runkoon.
Yleensä tuollainen vinkuminen johtuu soittimen ja vahvistimen maapotentiaalierosta, joka tasoittuu rca-piuhan kautta aiheuttaen vinkumista. Paas mitaten soittimen ja vahvistimen maajohtojen välinen resistanssi R (ohm). Pitäisi olla sama kuin mittarin sisäinen resistanssi johdinpiikit yhteen kytkettynä. Jos laitteiden maadoitusjohdoista mittaat isomman vastuksen niin tarkista vielä kerran maajohtojen kiinnitykset runkoon ja laitteisiin.
Pinohiirien kanssa ei minullakaan ole ollut ongelmia.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
JkT kirjoitti:Onhan se voimakkaampi se vinkuminen, jos kierroksia on enemmän.
eli ilmeisesti toi vinkuminen saattaa osittain olla laturin vinkunaa. kannattaa muuten tarkistaa/parantaa kans konehuoneen puolelta noi maadoitukset. on yhtä oleellinen kun takaluukussa.
vaihdoimpa lataussäätimen ja alkoi vinkumaan ja vinkuminen loppui kun varmaan hiilet muotoutui ja lopetti kipinöimisen sottimena pinohiiren7700 ja laturin päässä on myös konkka estämässä häiriötä ps. paska akku aiheuttaa laturin kuormitusta tällä hetkellä ja toisinaan viheltää...silloin kun laturi lataa täysiä...mut tosi vähäistä...kuiteskin
Vinkumisesta olen päässyt aina eroon kun olen maadoittanut soittimen vahvistimen ja taajuuskorjaimen rca-runkoon. Ei ole ikinä vinkunut tuon kytkennän jlk. Voi myös kokeilla maadoittaa soitin taajuuskorjain ja vahvistin samaan paikkaan. Omissa kytkennöissä parastulos on tullut kun on jättänyt soittimen maa johdon irti ja maadoittanut soittimen sen kuoresta suoraan vahvistimen rca-runkoon. Ei vingu ei.
Mikat t:een kanssa vedän samaa linjaa et maadotus mankasta rca:an nii
johan loppuu vinkuminen. Yhdelle pinohiirelle tein näin ja toiselle =(delfinaario) tarttis tehä ku vinkuu niin pe****eesti mut ku ei oo olevinaan kerenny
Päivän tyhmin kysymys... Siis mankalta maadoitus rca-runkoon??.. Siis siihen lähdön luo vai...? Riittäkö jos vetää mankan rungosta mankan rca lähdön juureen..? Auttakaas tyhmää kun tuntuu täälläkin vinkuvan pinohiiri kun pieni sika.. Pari päivää etsin vikaa ja sain sen kyllä tuolle rca-puolelle jäljitettyä,mutta nytpä syy selvis.. Ei ole koskaan aikaisemmin kyllä tuolla tavalla vinkunut! Onko varsinkin nuo uudemmat Pioneerit niin herkkiä sit vinkumaan??? Ja kiitos jo etukäteen!
Minulle ainakin Pioneer on aina ollut kuin kirosana.
Muistan vielä hyvin ajat jolloin niissä oli epästandardit liitännät yms. typerää enkä sen jälkeen ole koskaan luottanut kyseiseen merkkiin. Itse ostaisin mieluummin Alpinen jos tuota mersun originaalia lähtisin päivittämään.
Mulla on ollut mitä nyt äkkiä laskin niin 7 pioneerin soitinta ja ei kyllä ole ollut mitää ongelmia niitten kanssa. Ikinä ei vinkumisesta ole tullut mitää isoa ongelmaa kun vain tekee johdotukset kunnolla. Virta ja rca eri puolilta autoa ja kunnon maadoitukset, soittimen maa suoraan akulta ja vahvistimet kunnolla auton runkoon ja kun viitsii uhrata muutaman euron kunnon liittimiin niin hyvä. Kannatta myös tarkistaa auton omien maa piuhojen kunto ja koko ja vaihtaa tarvittaessa, itellä ollut muutamassa autossa huonot ja vinkuminen lähetenyt sillä pois.
M-B S124 E300 TDT Sportline(talviunilla keräämässä voimia), w201 rally edition, Audi Typ81TQ, VW T3 DOKA Syncro, VW T3 Bluestar multivan, kasa muita tölkkejä ja muutama ratalelu.