W140 akun vaihto =>ABS+ASR -valot jäi päälle!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Juselius
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Pe 07.10.2005 13:44
Paikkakunta: Helsinki, stressikylä.

W140 akun vaihto =>ABS+ASR -valot jäi päälle!

Viesti Kirjoittaja Juselius »

Vaihdoin 29.11. uuden hyytelöakun 420S:ään. Yritin olla huolellinen ja nopea ja pitää toisesta akusta virtaa päällä auton kaapeleihin mutta empäs perhana onnistunu... joten auto oli hetken, n.5sekuntia ilman sähköjä. Navat oli muuten oikein päin koko ajan. Pitääkö akun vaihto olla taidetta ja jotain yliopistomatikkaa, tuntuu menevän vitutuksen puolelle... SECiin se onnistu ilman mitään "jormauotisia" ja taikatemppuja.
Tottakai arvasin että radio pyytää koodia, mutta se että ABS ja ARS -merkkivalot jäi päälle, oli "mukava" ylläri. Tämän lisäksi nyt myös ohjaus tuntuu kankeammalta.
Kävin jo BOSCH-merkkihuollossa hakemassa apuja ja siellä pulpahti esiin toinen "hauska" ylläri: testeri ja auto eivät tajua toisistaan yhtään mitään, siis testeri toimii mutta autosta ei saa bittiäkään tietoa ulos, ei mitään. Perkele!
Katsoin sulakkeet konehuoneen kuskin puoleisesta laatikosta ja takakontin oikeasta seinästä, näyttivät kaikki ehjiltä.
Nyt tarvitaan oikeiden tietäjien apuja!!! Se on käyttöauto eikä tallintäyte. :shock: :oops: :x
420SE -93 (W140, 2005 tuotu kulkine)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)

"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)

"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

En tiedä auttaako, mutta kokeile käännellä ohjauspyörää äärilaidasta toiseen.
(Mielellään tietysti siten, että etupyörät olisivat ilmassa).

Noin ainakin W210:ssa nollaantuu ADS.
W140:sta en tiedä, enkä sitäkään auttaako muuhun kuin ADS:ään.
Kunhan tuli tuollainenkin mieleen.... :roll:



Edit:
Onhan se uusi akku ladattu?
Eli jännite toisellakymmenellä voltilla reippaasti?
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
timo230e
Mersumies
Mersumies
Viestit: 842
Liittynyt: Ti 08.04.2003 21:45
Paikkakunta: VANTAA

Viesti Kirjoittaja timo230e »

No johan on ihmeellistä, nykyään pitää ilmeisesti olla joku ydinfyysikko että saa akun vaihdettua. Kai se on veholta käytävä kysymässä neuvoja.
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
Avatar
Juselius
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Pe 07.10.2005 13:44
Paikkakunta: Helsinki, stressikylä.

Viesti Kirjoittaja Juselius »

Juu, renkaita on veivattu oikein kolmen ukon voimin, kukaan ei onnistunu nollaamaan lamppuja. Tässä W140:ssä on vm-94:sta eteenpäin samanlainen nollaus renkaiden kääntelyn avulla, tää nyt sattuu oleen liian vanha. Sehän nyt ihmetyttää ja ehkä huolettaakin jottei testerillä saanu autosta mitään tietoja ulos...
Akku on ladattu niin turkasen täyteen jotta varmaan piisaa ja hyytelöakku on sata kertaa parempi ja kestävämpi ku se vanhan mallinen jonka nostin sieltä pois. Kylläpä alkoi toimia taas kuskin oven imutekniikkakin ja käyntiin lähtee oikeen riemukkasti. Oli se vanha akku aika finaalissa, auto on ilmeisesti seissy jonkun aikaa Saksassa ilman käyttöä, toukokuusta -05.
Huomenna tarvii jatkaa sulakkeiden kanssa röpläämistä kun pääsee lämpöseen talliin, ei ihan tossa pihalla viitti alkaa konttaamaan. :roll:
420SE -93 (W140, 2005 tuotu kulkine)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)

"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)

"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Käypä Rollen Tähtihuollossa.
Jos siinä joku niksi on, niin siellä luultavasti tiedetään se.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
markku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 598
Liittynyt: Ti 02.09.2003 06:58
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Akun irroitus

Viesti Kirjoittaja markku »

Ei pitäisi W140 tällaisia temppuja tehdä. Sähköikkunat pitää myös kalibroida akunvaihdon jälkeen, eli ikkuna auki, hetki rajoittimeen nojaten, ikkuna ylös ja taas nojausta katkaisijaan. Jokaiselle erikseen.

Muuta ei pitäisi ilmentyä, paitsi radion koodi.

On jarrut tykänneet jotenkin hapanta sähkön vähyydestä -> testerillä lähtee. Vallilassa, Rollella tai Vehossa.
S320L -97
Avatar
Cardoc
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 514
Liittynyt: Su 13.02.2005 12:24
Paikkakunta: HELSINKI

Viesti Kirjoittaja Cardoc »

Konepelti auki, oikealla puolella on musta metallinen laatikko, jossa ovat ohjainlaitteet. Kansi pois (4 pulttia), viimeisenä siellä on musta kapea ohjainlaite, jossa on sulakkeita. Vaihda palanut sulake.
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1533
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Hmm, onkos w126:ssa mitään näitä niksejä tms?

On itse tullut tuo akku otettua pois ja pistettyä takaisin ja muuta ei ekalla kerralla ollut, kuin vilkut välähtivät.

Sen sijaan nyt kun syyslomalla nakkasin akun toista kertaa paikoilleen, niin käynnistäessä pissapojan nestevalo syttyi palamaan ja sammui kyllä kun autonkin sammutti? Liekkö neste vähissä, en hoksannut katsoa...
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Avatar
Juselius
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Pe 07.10.2005 13:44
Paikkakunta: Helsinki, stressikylä.

Viesti Kirjoittaja Juselius »

Kiitti, hyvät ohjeet! Kokeilen heti huomenna noi ikkunakalibroinnit ja koplaan auki sen mustan boxin ja tarkistan sulakkeet. Eiköhän se sitten noilla... :) Muuten käyn vaivaamassa ekaks Rollea ja sitten muita. Alppilasta varasin jo aikaa perjantaiks, katotaan tarviiko mennä. :?
420SE -93 (W140, 2005 tuotu kulkine)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)

"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)

"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
Jack
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 271
Liittynyt: Ke 12.11.2003 16:39

Viesti Kirjoittaja Jack »

Kerros miten kävi sitten ?
olisi mielenkiintoista tietää.

Cardocilla vissiin kokemusta S -sarjasta enemmältikin ?

terveisin
jaska
itse ajelen polkupyörällä :D
Avatar
Juselius
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Pe 07.10.2005 13:44
Paikkakunta: Helsinki, stressikylä.

Viesti Kirjoittaja Juselius »

Noniin. Cardoc tiesi mistä puhui! Boxin kansi auki ja siellähän niitä oli sulakkeita 4kpl (kaikki 10A) joista 1 oli kyrvähtäny. Se vaihtoon ja testiä kehiin, hiukan jännitystä mielessä ja perhana, taas toimii kuin uusi!!! :)
Ikkunat on myös kalibroitu ohjeen mukaan ja kaikki pelittää komeesti!
Meinasin jo "heittäytyä jokeen, sortua tyttömäiseen hätäilyyn", mutta hyvät neuvot pelastivat minut, ainakin vaimoni silmissä...
Suurkiitos kaikille!!! :lol: :lol: :lol:
420SE -93 (W140, 2005 tuotu kulkine)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)

"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)

"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
Ponton
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 321
Liittynyt: Ti 04.11.2003 15:25

Viesti Kirjoittaja Ponton »

Tässä hyvät sivut

The Base Module (BM), N16/1 controls the power distribution to the individual control modules and various output devices. The BM also houses the fuses for many of these components.
http://pages.prodigy.net/jforgione/MB_BM.html
Ari V.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 347
Liittynyt: Pe 19.03.2004 13:02
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Ari V. »

juselius kirjoitti
"Vaihdoin 29.11. uuden hyytelöakun 420S:ään"

Minkäs kokoisen tai siis tehoisen (siis Ah) akun muuten laitoit?

Cardoc kirjoitti
"Konepelti auki, oikealla puolella on musta metallinen laatikko"

Mites muuten toi oikea ja vasen käsite silloin kun ropataan konehuoneessa, siis yleisestihän oikea ja vasen asemoidaan nenä menosuuntaan nähden, mutta onko näin myös kun nuohotaan konepellin alla eli tällöin ikäänkuin oikea onkin vasen ja päinvastoin.....
Raaka Arska
S320L-96, herkutteluun
W124 E220 -94, työjuhta
Ex. W123 230E -83, menetetty helmi
Avatar
Juselius
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Pe 07.10.2005 13:44
Paikkakunta: Helsinki, stressikylä.

Viesti Kirjoittaja Juselius »

Akku on 100Ah ja 760mA. Samanlainen on SECissä ja hyvin on riittäny, aina pärähtää pirteesti käyntiin. 8)
Onhan se hyytelöakku investointina suurempi mutta sille rahalle saa varmaa vastinetta, paikkaa pikkasen huonon laturinkin puutteita. Ja kun on sähkölaitteita enemmän niin "vanhanaikainen" akku ei oikeen ole luotettava.
Hommasin tänään nastakumitkin, ettei jäis viime tippaan, Guudjiörin Ultra Gripit, ja tarvii sanoa jotta tajuttoman hiljaset ja hyvät on. Hiljasemmat ku uudet kesäsukat, Avon ZR3:set jotka tuli auton mukana. Sen takia jätin Avonit kokonaan pois, rengaspajalle, josko joku väkisin haluaa ne ittelleen ostaa... :?:
420SE -93 (W140, 2005 tuotu kulkine)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)

"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)

"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
Vastaa Viestiin