Suuttimet kuluneet, eller?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Paja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 92
Liittynyt: To 30.12.2004 23:12

Viesti Kirjoittaja Paja »

Petri M. kirjoitti:Tää on tätä :roll:

Oma käynnistyy kylmänä yhdestä...riippumatta lämpötilasta vaikka olisi 20 astetta pakkasta...käy hyvin tyhjäkäyntiä kylmänä kunnes saavuttaa käyntilämpötilan yli 80 astetta..koskaan ei ole ajosta sammunut kylmänä tai kuumana.

Ongelma:
Lämpinä tyhjäkäynti saattaa seilata 100-200 kierroksen välillä ja täristää...kun käynnistetään kuumana saattaa joskus sammua ensimmäisellä ja toisella jää käymään mutta välillä käy vajailla pytyillä ennenkuin painaa kaasua...tämä kaikki siis vain tyhjäkäynnillä ajossa moottori toimii hyvin, ei pätki, ei tehon puutetta?
Täsmälleen samat oireet täälläkin.... Ainettakin menee ihan riittävästi, ja paikaltaan ei ilkeä pedaali pohjassa lähteä koska tummanharmaa usva takana saa greenpeacen liikekannalle. Lämpimänä käynnistettäessä pitää antaa kaasua heti kun käynnistyy, muuten ryskää ja hytkyy.
Avatar
Jussa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 246
Liittynyt: Ma 27.09.2004 14:31
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Jussa »

Juha K. kirjoitti:Auto menee jälleen keskiviikkona jatkotutkimuksiin - ehkä aikaisempia perusteellisempiin.
Missä sä käytät sun autoo hoidossa? Lähinnä kiinnostaa onko joku ekspertti Hyvinkäällä?

Samojen ongelmien kanssa painineena;
Mulla sammuilu loppu PA-pumpun releen vaihtoon. Siellä kun on piirilevy, joka käsittääkseni lämmetessään laajenee, ja sitä kautta katkaisee jossain vaiheessa ton syötön.
Mulla auto käynnisty yleensä heti, mutta vika paheni silleen, että sammumisen jälkeen odottelu aika piteni jonkin verran.

Sen takia kiinnostaisi tuo paja mihin viet, koska jos on asiantunteva paja, ja se on joku muu kuin Alppilan autohuolto, ni rupee kiinnostaa.

Mulla yhdellä pajalla mm. sanottiin ensin, että "kaikki käyntihäiriöt on heillä kyllä korjattu", mutta kun ne eivät sammumiseen syytä löytäneet, niin tuumasivat, ettei siinä mitään vikaa ole. :shock:

Oon myös vaihtanu ylijännitereleen, se auttoi siihen että tyhjäkäynti tasaantui aika paljon. Siinä olevaa vikaa, ei kuulemma pysty millään tutkimaan. Mullakaan ei mikään muu oireillut, tarkoitan esim. ABS-jarruja tms mikä kulkee sen yj-releen kautta.

Molempiin ongelmiin avun löysin ja vian paikallistin täältä foorumilta!
MB R 320 CDI -07
(Talossa myös Audi A5 2.0 TFSI -12 quattro)
Exät:
MB Vito 115 Cdi A -06
Jeep Grand Cherokee 3.0CRD -07 (huh-huh, onneksi päästiin eroon)
MB 290 TDT A -98
MB E200 Cdi A -00
MB Vito 110D -99
MB W124 300 E automatic -89
MB W124 250 D Automatic -89
MB W124 200 D -87
Avatar
Juha K.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: La 22.03.2003 11:09
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Juha K. »

Jussa kirjoitti:
Missä sä käytät sun autoo hoidossa? Lähinnä kiinnostaa onko joku ekspertti Hyvinkäällä?
Olen käyttänyt autoani paikallisessa autosähkössä Rauhalanmäessä, tietänet varmasti paikan. Paikka on tullut vuosien saatossa tutuksi. Nyt vien Mersun Nurmijärvelle Bosch-huoltoon. Kaverini on siellä töissä.
Exät: 220b -64 (W111); 230B -69 (W114); 200B Aut. -83 (W123); 190E 2.0 -89 (W201); E300 Turbodiesel -97 (S210); E 200D -94 (W124); 300SEA -89 (W126) ja Vespa SS 180cc -67 sekä nykyiset: 250 S -66 (W108); 300 TDT -92 (S124) ja C 220 CDI T Avantgarde -08 (S204).
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Avatar
PK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: To 10.04.2003 13:15

Viesti Kirjoittaja PK »

Täältä löytyi lähes samanlaista vikaa joskus:
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=13911

Sammui useasti risteyksiin, loppuvaiheessa jo muuallekin. Vai joko tuo osa jo vaihdettu?
Avatar
JussiS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Ti 08.04.2003 14:32
Paikkakunta: Uusikaupunki ja Nli

Viesti Kirjoittaja JussiS »

ECU:ssa on todennäköisesti vikaa. ECU:n voi "testata" siten, että käyttää koneen lämpimäksi ja tämän jälkeen ottaa pois ylijännitesuojan päällä olevan sulakkeen. Nyt ECU ei enää anna käskyjä ruiskulle, vaan koneessa on lämpimän koneen vakioarvot "päällä". Jos temppuilu lakkaa = syy on ECU:ssa.
ECU muuten sijaitsee vänkärin jalkatilassa, oikean posken takana (W126).
Tuossa joku ihmetteli missä on polttoainepumpun rele. Se sijaitsee ABS-älyn
vieressä, melko keskellä rintapellin välissä. Siinä lukee 6zyl ja kierrosluku,
johon kierrokset on rajoitettu (w126). Ja eikun kokeilemaan... :wink: .
Itse ostin ECU:n käytettynä. Maksoi 250Eur.
Mercedes Benz W220 2000 S500 oma
Mercedes Benz W169 2005 A150 vaimon

EX W126 300 SEA 1988
EX W168 A140 2000
EX W140 1992
Avatar
Juha K.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: La 22.03.2003 11:09
Paikkakunta: Hämeenlinna

M103:sen sammahteluvika korjattu?!

Viesti Kirjoittaja Juha K. »

Noh nih, ässähessumobiilini oli lähes kuukauden päivät sitten valtuutetulla Bosch-huoltajalla Nurmijärvellä. Totesivat njotta ruiskun asentopotentiometrin arvot oli mehtässä. Tämä säädettiin. Nyt auto ei ole enää sammahdellut liikennevaloihin, kadunkulmiin tms. Eli tällä kertaa vika oli nähtävästi tuossa mersujen "impotenssia" aiheuttavassa metrissä. :oops:

Tyytyväisenä olen ässällä taas kurvaillut - silti voisin ostaa wanhan riisselmersun ( :wink: Mesedesi) Sonderklassen kaveriksi, tietenkin! :lol: Kiitokset "myötäelämisestä" Aku P & muut! :D
Exät: 220b -64 (W111); 230B -69 (W114); 200B Aut. -83 (W123); 190E 2.0 -89 (W201); E300 Turbodiesel -97 (S210); E 200D -94 (W124); 300SEA -89 (W126) ja Vespa SS 180cc -67 sekä nykyiset: 250 S -66 (W108); 300 TDT -92 (S124) ja C 220 CDI T Avantgarde -08 (S204).
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

Juha K. kirjoitti:Totesivat njotta ruiskun asentopotentiometrin arvot oli mehtässä.
Siis kaasuläpän asentotunnistin? :roll: Kertoo ruiskulle milloin mottia olisi tarvis ruokkia tyhjäkäyntiseoksella.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Re: M103:sen sammahteluvika korjattu?!

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

Juha K. kirjoitti:Noh nih, ässähessumobiilini oli lähes kuukauden päivät sitten valtuutetulla Bosch-huoltajalla Nurmijärvellä
No hyvä että vika selväsi...kerros meille köyhille vielä että paljonko kustansi?
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Avatar
Juha K.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: La 22.03.2003 11:09
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: M103:sen sammahteluvika korjattu?!

Viesti Kirjoittaja Juha K. »

Petri M. kirjoitti: No hyvä että vika selväsi...kerros meille köyhille vielä että paljonko kustansi?
Köyhä (pankin talonmies varustettuna tuulen huuhtomalla persiikselle :oops: ) köyhtyi Bosch KE-Jetronic -tutkimusten ja säätöjen osalta n. 100 euroa. Rönttään kuului myös fillareitten suuntaus.
Exät: 220b -64 (W111); 230B -69 (W114); 200B Aut. -83 (W123); 190E 2.0 -89 (W201); E300 Turbodiesel -97 (S210); E 200D -94 (W124); 300SEA -89 (W126) ja Vespa SS 180cc -67 sekä nykyiset: 250 S -66 (W108); 300 TDT -92 (S124) ja C 220 CDI T Avantgarde -08 (S204).
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Avatar
Juha K.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: La 22.03.2003 11:09
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Juha K. »

M.K kirjoitti: Siis kaasuläpän asentotunnistin? :roll: Kertoo ruiskulle milloin mottia olisi tarvis ruokkia tyhjäkäyntiseoksella.
Käsittääkseni juuri tämä värkki!
Exät: 220b -64 (W111); 230B -69 (W114); 200B Aut. -83 (W123); 190E 2.0 -89 (W201); E300 Turbodiesel -97 (S210); E 200D -94 (W124); 300SEA -89 (W126) ja Vespa SS 180cc -67 sekä nykyiset: 250 S -66 (W108); 300 TDT -92 (S124) ja C 220 CDI T Avantgarde -08 (S204).
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Suuttimien avautumispaineethan laskevat vanhemmiten ja suihkun muoto muuttuu kuluneisuuden / likaisuuden vuoksi. Vaan jos on tuollainen vuotava suutin, niin tehoaako siihen enää Fortet tai ultraäänipesut vai onko ainoa vaihtoehto hankkia uusi? Niitähän voi (ja kannattaakin) hankkia yksitellenkin vaan miten ilman erikoislaitteistoa saisi kotioloissa selville mikä suutin on sohlo ja onko suihku oikean muotoinen? :roll:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

PM kirjoitti:Suuttimien avautumispaineethan laskevat vanhemmiten ja suihkun muoto muuttuu kuluneisuuden / likaisuuden vuoksi. Vaan jos on tuollainen vuotava suutin, niin tehoaako siihen enää Fortet tai ultraäänipesut vai onko ainoa vaihtoehto hankkia uusi? Niitähän voi (ja kannattaakin) hankkia yksitellenkin vaan miten ilman erikoislaitteistoa saisi kotioloissa selville mikä suutin on sohlo ja onko suihku oikean muotoinen? :roll:
Kutakuinkin näin. Suihkut alkavat vanhemmiten kusea, jolloin täytösmäärä saattaa vaihdella todella paljon, se tuntuu tehoissa, kulutuksessa ja jopa käynnistyksessä.

Vuotavat ja rikkäinäiset suuttimet kannattaa vaihtaa, Fortella pystyy poistamaan lähinnä epäpuhtauksien aiheuttamia tukkeutumia koko ruiskujärjestelmästä. Silti Fortekäsittely vanhoilla suuttimilla olisi ihan suotavaa, putsautuisi samalla määränjakaja.

Suuttimet tulisi aina vaihtaa kaikki kerralla, ennenpitkää syöttöerot kasvavat jälleen suuriksi jolloin ei välttämättä saada toivottuja lopputuloksia. Suuttimet pystyisi periaatteessa testaamaan kotioloissakin, riippuu vain käytettävissä olevista laitteista, tosin käynti pajalla, noin 20 minuuttia ja asia on selvitetty, tuskin maksaa maltaita missään.

K-Jet suuttimet maksavat 30-40 euroa / kpl, olettaisin KE:n olevan samanhintaisia, näissä ei juuri eroja ole. Mutta tuleehan tuostakin jo vähän hintaa.
Avatar
Antti K
Valvoja
Valvoja
Viestit: 447
Liittynyt: To 13.11.2003 18:16
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antti K »

Joskus pari vuotta sitten pestiin pensasuuttimia ultraäänipesurilla - no lopputuloksena kaksi meni tukkoon ja vaihtoon. Diesel suuttimet ei ole kärsineet moisesta käsittelystä ikinä. Onneksi bensapelin suuttimet on edullisia. Joten vaihtoon vaan, jos epäilyttää.
Avatar
opcaravan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 323
Liittynyt: To 14.09.2006 20:59
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja opcaravan »

Ei näy kukaan olevan tähä topicciin kirjotellu vähään aikaan, mutta jos ko. ongelmia on, eli sammuilee ajosta, niin yksi vaihtoehto tosiaan on tuo ylijänniesuoja/rele. Itselläni tuo 2.3 8V oireili samalla tavalla. Eli Autohan on automaatti. Kun liikennevaloihin, yms. pysähdyksiä tuli, niin auto sammuili välillä vähän liiankin usein. Ja starttasi ongelmitta heti sammumisen jälkeen. Noh, foorumia ahkerasti lueskelin ja vikaa etsin, niin vika oli ylijännitesuojan huonoissa tinauksissa. Oli juotoskatkoksia sinne tullut. En muista missä navoissa ne olivat, mutta eikös sieltä mene sähköt ainaki bensapumpulle. Eli katkasee sitten bensansaannin totaalisesti. Oma kokemukseni oli tälläinen.
Näillä mennään:

Mercedes 300CEA 24V -91

Seat Cordoba 1.9Tdi 66kw vario/paku -00
Avatar
Ziba K
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: Ma 24.03.2003 09:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Suuttimet kuluneet, eller?

Viesti Kirjoittaja Ziba K »

Huomenta foorumiin,
Kiinnostava aihe tämä satakolmosen kenkkuilu... omassa samoja oireita, eilen voitelin lisäilmaluistin, puhdas se oli valmiiksi.
Ylijännitereleen irroitin, kopistelin ja pistin paikalleen. Koeajolla toimi normaalisti, sammutin ja käynnistin useita kertoja
Saadakseni vian esiin, eipä tullut.
Tyhjäkäynti vaeltaa aavistuksen lämpimänä 650 _ 700 kierroksen väliä mitä se on tehnyt aina omistuksessani eli kohta viisi vuotta :D
Leimassa oli seos tyhjäkäynnillä rikkaalla, seuraavaks jos sammuu lämpöisenä nyppään sen sulakkeen yj releen päältä pois. Jos ongelmat loppuu, ecu lienee syyllinen.
Kiitokset kaikille keskusteluun osallistuneille!
Ziba
kalustoluettelossa tällä hetkellä:
W126 300SE -90
E34 BMW 535i -89
Chrysler PT Cruiser 2.0 -01
Chevrolet Caprice Brougham 5.7 -87
Vastaa Viestiin