Vitoon potkua
Vitoon potkua
Jos haluasi Vitoon -99 110D rivipumpulla lisää tehoa tuollaiset työmatka-ajoon sopivat 130-140heppaa, riittääkö pelkästään vakio-osien säätö? Riittääkö pelkästään pumpun säätö, vai onko tarvetta 7mm tapeille?
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 378
- Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
Joo pumppu täysille ja suurempi ahdin, joka maksaa halvimmillaan sen 650 € niin kulkee kuulemma sen ~180 km/h, siitä voi sitten jokainen arvioida paljonko on tehoja. Automaatti sitten taas ei kestä semmosta menoa tai ehkä kestää just ja just. Toisilla kestää ja toisilla ei). Pakoputki sitten uusiksi samalla ja tietenkin ahtimen imuputkisto ja ilmansuodatinkotelo mäkeen.
Sulla on se EGR kone ilmeisesti, jossa ahdinta ohjataan alipaineella eli saat pelata sen ecun ja ilmamassamittarin kanssa. Ainakin sen ahtopainetiedon voit kytkeä pois eculta ja tietysti tulppaat kaikki egr läpät.
Laitontahan se ahtimen vaihto sitten on ja muukin sormeilu, mutta elämä on.
Jos mää olisin sää niin ruuvauttaisin sen pumpun noin 140 hv tehoille, asentaisin pakopainemittarin EGR lähtöön ja ajelisin varovasti sillä vakioahtimella tarkkaillen pakopaineita. Kyllä se siihen piisaa kunhan ei käytä liikaa kierroksia ja tehoa jatkuvalla syötöllä. Ahtopaineeksi joku 1,1 tai 1,2 maksimikierrokset 5000...5200.
Katsastuksessa sitten morkoolin letku on ummessa.
Sulla on se EGR kone ilmeisesti, jossa ahdinta ohjataan alipaineella eli saat pelata sen ecun ja ilmamassamittarin kanssa. Ainakin sen ahtopainetiedon voit kytkeä pois eculta ja tietysti tulppaat kaikki egr läpät.
Laitontahan se ahtimen vaihto sitten on ja muukin sormeilu, mutta elämä on.
Jos mää olisin sää niin ruuvauttaisin sen pumpun noin 140 hv tehoille, asentaisin pakopainemittarin EGR lähtöön ja ajelisin varovasti sillä vakioahtimella tarkkaillen pakopaineita. Kyllä se siihen piisaa kunhan ei käytä liikaa kierroksia ja tehoa jatkuvalla syötöllä. Ahtopaineeksi joku 1,1 tai 1,2 maksimikierrokset 5000...5200.
Katsastuksessa sitten morkoolin letku on ummessa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Sulla on se EGR kone ilmeisesti, jossa ahdinta ohjataan alipaineella eli saat pelata sen ecun ja ilmamassamittarin kanssa. Ainakin sen ahtopainetiedon voit kytkeä pois eculta ja tietysti tulppaat kaikki egr läpät.
Mitä ahtopainetietojen poiskytkentä auttaa? Viton rintapellissä on kolme mukkulaa, joista vasemmanpuoleisin välittää ahtopainetietoja ja oikeanpuoleiset säätelee egr:ää? Olenko oikeassa? Kuva olisi varmasti selventävä, mutta en nyt tähän hätään saanut sitä. Viimeksi kirjoittelin tänne ongelmasta, kun auto meni koko ajan vikatilaan. Syynä oli kuulat pelkästään egr:n letkuissa.
Jos mää olisin sää niin ruuvauttaisin sen pumpun noin 140 hv tehoille, asentaisin pakopainemittarin EGR lähtöön ja ajelisin varovasti sillä vakioahtimella tarkkaillen pakopaineita.
Mistä löytyy hyvä mittari? Se kytketään ilmeisti tältä vasemmanpuoleisimmalta mukkulalta lähtevän letkun väliin, joka menee koneen taakse?
Mitä ahtopainetietojen poiskytkentä auttaa? Viton rintapellissä on kolme mukkulaa, joista vasemmanpuoleisin välittää ahtopainetietoja ja oikeanpuoleiset säätelee egr:ää? Olenko oikeassa? Kuva olisi varmasti selventävä, mutta en nyt tähän hätään saanut sitä. Viimeksi kirjoittelin tänne ongelmasta, kun auto meni koko ajan vikatilaan. Syynä oli kuulat pelkästään egr:n letkuissa.
Jos mää olisin sää niin ruuvauttaisin sen pumpun noin 140 hv tehoille, asentaisin pakopainemittarin EGR lähtöön ja ajelisin varovasti sillä vakioahtimella tarkkaillen pakopaineita.
Mistä löytyy hyvä mittari? Se kytketään ilmeisti tältä vasemmanpuoleisimmalta mukkulalta lähtevän letkun väliin, joka menee koneen taakse?
No ainakaan sille eculle ei saa kertoa, että paine hupsahti 1,2 bariin, se ei tykkää semmoisesta paineesta vaan pistää vikatilan päälle.
Parasta on kun irrottaa sen ecun ohjauksen kokonaan koneesta niin se vikatilassa olo ei haittaa menoa, resepti on jotain tälläistä, tosin tätä ei ole kukaan vielä tietääkseni kokeillut:
- muutat ahtimen paineella ohjatuksi
- vedät letkun suoraan painekotelosta ruiskutuspumpulle *1)
- irroitat painekotelolta kaikki putket, jotka tulevat pakosarjalta ja tulppaat ne.
- heität mafin mäkeen, se kuristaa ilmaa.
Sinullahan on mekaaninen ruiskutuspumppu, jolle on tärkeintä saada tieto todellisesta ahtopaineesta *1), jolloin syöttömäärä ei riipu enää mitenkään ecusta, ainoastaan kaasupolkimesta.
Autometerilta (us parts) saat hyvän mittarin, se maksaa jotain 100 €, sisältää taustavalon. Pneumatiikkaliikkeestä saat melko hyvän mittarin, se maksaa jotain 20 €, ei sisällä taustavaloa. Pyydä vaimennettu malli asteikolla 0..4 tai 5 bar
siis tavallinen ahtopainemittari käy pakopainemittariksi.
Parasta on kun irrottaa sen ecun ohjauksen kokonaan koneesta niin se vikatilassa olo ei haittaa menoa, resepti on jotain tälläistä, tosin tätä ei ole kukaan vielä tietääkseni kokeillut:
- muutat ahtimen paineella ohjatuksi
- vedät letkun suoraan painekotelosta ruiskutuspumpulle *1)
- irroitat painekotelolta kaikki putket, jotka tulevat pakosarjalta ja tulppaat ne.
- heität mafin mäkeen, se kuristaa ilmaa.
Sinullahan on mekaaninen ruiskutuspumppu, jolle on tärkeintä saada tieto todellisesta ahtopaineesta *1), jolloin syöttömäärä ei riipu enää mitenkään ecusta, ainoastaan kaasupolkimesta.
Autometerilta (us parts) saat hyvän mittarin, se maksaa jotain 100 €, sisältää taustavalon. Pneumatiikkaliikkeestä saat melko hyvän mittarin, se maksaa jotain 20 €, ei sisällä taustavaloa. Pyydä vaimennettu malli asteikolla 0..4 tai 5 bar
siis tavallinen ahtopainemittari käy pakopainemittariksi.
Lisää tietoa: www.skg.fi