Sternin sivuilta löytyy koko tarina (saksaksi)
http://www.stern.de/tv/sterntv/549644.html
Systeemin tulisi toimia niin että tutka huomaa esteen, antaa varoituksen (piippaus ja kolmio mittaristossa) ja kun kuljettaja aloittaa jarrutuksen, BAS (jarruassistentti) lyö täyden jarrutustehon peliin jos tutkan mielestä edessä on este.
AutoBild-lehden reportteri Michael Specht oli tekemässä tapauksesta juttua lehteen ja Stern TV kuvaamassa. Spechtillä oli mukanaan mikrofon jonka ääni tallentui nauhalle. Ensimmäinen yritys päättyi mustan Mersun romutukseen. (Edessäolevat autot romutettiin lavasteeksi esittämään ketjukolaria) Tapauksen jäkeen Specht sanoi että jarrutti liian vähän ja liian myöhään.
Hommaa esiteltiin uudelleen. Sternin kuvaaja yritti päästä mukaan, ensin sanottiin "kyllä" mutta mikrofonista kuuluu kun DC:n väki keskustelee keskenään ("jos hän matkustaa mukana hän huomaa että systeemi ei anna varoitusta") joten homma kielletään. Seuraavat yritykset näyttivät onnistuvan, mutta itseasiassa Specht jarruttaa lattialla olevan lankun mukaan ja mikrofoniin ei kuulu minkäänlaista merkkiääntä ohjaamosta.
Myöhemmin (studiossa) DC:n aktiivinen turvallisuus-osastopäällikkö Meilinghoff kertoo että lankku asetettiin koska hallin seinissä ja lattiassa olevan metallin takia järjestelmä toimi vain 40 prosentissa tilanteissa ja pahoitteli että Sterniä ei otettu aiemmin mukaan "sisäpiiriin" joka tiest tilanteen. Maantiellä systeemi toimii kuulemma joka kerta niinkun pitääkin.
Tässä suora linkki isoon videoon (70 MB):
http://download.stern.de/_stream/NEBELCRASH_DSL.wmv
(modeemiversio löytyy sivuilla olevasta linkistä)